FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / [elektra] Aardmat in badkamer vraag
Vonkenboerdinsdag 17 januari 2006 @ 18:14
Hallo allemaal,

Ik ga bij een bekende van mij in een kleine badkamer die verbouwd wordt het elektra aanleggen.
Nu weet ik dat ik rekening moet houden met de zone-indelingen (dat krijg ik op school immers )

Maar nu zit ik met het volgende.
Alle vreemd metalen delen moeten via het centraal aanpunt (CAP) aangesloten worden.

Is het nu toegestaan om een radiator in de badkamer via de aardmat te verbinden met het centraalaard punt ?

Het zou mij namelijk een boel werk schelen; maar ik kan in mijn voorschriften daar niks over vinden
icedevildinsdag 17 januari 2006 @ 18:37
ja dat mag ik heb het zelf ook succes verder
Wojworshebndinsdag 17 januari 2006 @ 18:39
Nee dat mag volgens mij niet, maar niemand die daar ooit achter komt.
TheOneAndOnlydinsdag 17 januari 2006 @ 18:40
gewoon een inbouwdoos op 30 hoog in de muur zetten, 2 flex buizen naar beneden zetten, 1 naar de waterleiding, 1 naar de centraaldoos,

de buis naar de centraaldoos mag gewoon 2,5mm2 in, de rest blank 6 mm2, de aarddraad van de radiator enzo kun je gewoon onder het aardnetje leggen, blijft dan vanzelf naar beneden, iets wat ik nog niet helemaal weer is of je nou ook aarde moet maken van het CAP naar je wandcontactdozen...
TheOneAndOnlydinsdag 17 januari 2006 @ 18:41
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:39 schreef Wojworshebn het volgende:
Nee dat mag volgens mij niet, maar niemand die daar ooit achter komt.
ben je zo achter hoor....
Wojworshebndinsdag 17 januari 2006 @ 18:44
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:41 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

ben je zo achter hoor....
Ohja hoe dan? Je schrijft zelf al dat je de draad los door de vloer legt. Als er eenmaal cement over ligt kom je er pas achter als je de vloer erweer uitbreekt toch?
Wcd mag gewoon naar de centraalds want is geen vreemd geleidend deel.
Titodinsdag 17 januari 2006 @ 19:08
je mag niet aarden via de cv. aangezien de cv monteur dan een klap kan krijgen als die aan het werk gaat...
Toch niet zomoeilijk om ff draadje extra te trekken van meterkast omhoog
Vonkenboerdinsdag 17 januari 2006 @ 19:27
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:40 schreef TheOneAndOnly het volgende:
gewoon een inbouwdoos op 30 hoog in de muur zetten, 2 flex buizen naar beneden zetten, 1 naar de waterleiding, 1 naar de centraaldoos,

de buis naar de centraaldoos mag gewoon 2,5mm2 in, de rest blank 6 mm2, de aarddraad van de radiator enzo kun je gewoon onder het aardnetje leggen, blijft dan vanzelf naar beneden, iets wat ik nog niet helemaal weer is of je nou ook aarde moet maken van het CAP naar je wandcontactdozen...
Ik weet naar de centraaldoos is gewoon draad; rekst is BCU 6mm²
Maar je mag dus je radiator via de aardmat aarden ?
Bespaard mij namelijk beetje (veel)hak en breekwerk

Uitgaangspunt van een CAP is dat je alle VREEMD geleinde delen daar naar toe brengt; een wcd is geen vreemd geleidend deel; wel mag je die pas plaatsen vanaf zone 3

Flex trekt trouwens waardeloos; en BCU 6 mm² krijg je er al helemaal niet door
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:08 schreef Tito het volgende:
je mag niet aarden via de cv. aangezien de cv monteur dan een klap kan krijgen als die aan het werk gaat...
Toch niet zomoeilijk om ff draadje extra te trekken van meterkast omhoog
Dat bedoel ik niet ; ik weet dat je niet volgens de cv mag aarden; leer lezen
Ou-Tannudinsdag 17 januari 2006 @ 19:49
hier zit de radiator ook gewoon op de zelfde aarde als de waterleidingen, zo is het ooit aangelegt en bij de verbouwing is het gewoon weer zo aangesloten :p
tnimbledinsdag 17 januari 2006 @ 19:55
Voor alle duidelijkheid.

Alle vreemd geleidende voorwerpen in een naate ruimte dienen met het CAP verbonden te zijn. Voor de water leiding en CV enzo is dit blank min 4mm2, aarding van wapaningen min 6mm2, aarding van het CAP zelf min 6mm2.

Sinds de vorige NEN is als aanvullende eis dat de vereffening tussen de beschermingsleidingen en het CAP iet meer buiten de naate ruimte mag.

Veerdien was de kring tussen CAP mnaar de WCD en centraaldoos als volgt:

Geelgroene naar groepenkast, naar hoofdaardrai, naar CAP.

Dis is dus duidelijk buiten de ruimte om. Daarom moet er dus tegenwoordig vanaf het CAP in een buis een geelgroene naar de centraaldoos, en naar de WCD's. (Aansluiting volgens NPR) Dit mag ook via blnka min 4mm2, maar dit is moielijker en duurder.

Het aansluiten van de radiator op de aardmat mag niet, wel mag je de draad onder of langs de aardmat laten lopen.
tnimbledinsdag 17 januari 2006 @ 19:57
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:49 schreef Ou-Tannu het volgende:
hier zit de radiator ook gewoon op de zelfde aarde als de waterleidingen, zo is het ooit aangelegt en bij de verbouwing is het gewoon weer zo aangesloten :p
Aarden via de CV is iets heel anders dan de CV aarden.

Bij het eerste sluit je de aarde van een apparaat aan op de CV.
Bij het tweede sluit je de radiator aan op de aardpuls.
Vonkenboerdinsdag 17 januari 2006 @ 20:01
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:55 schreef tnimble het volgende:
Het aansluiten van de radiator op de aardmat mag niet, wel mag je de draad onder of langs de aardmat laten lopen.
Kijk daar ging het mij even om
Bedankt; dan maar ff pijpje er bij hakken / aanleggen
tnimbledinsdag 17 januari 2006 @ 20:21
Hoeft niet in een pijpje als het vertint is en min 4mm (nij een radiator)
sjaresdinsdag 17 januari 2006 @ 21:50
Officieel (NEN) dient de CAP ook bereikbaar te zijn voor controle...
TheOneAndOnlydinsdag 17 januari 2006 @ 21:51
valt best mee met hakken, alleen een stukje omhoog waar de radiator komt.... met flex gaat makkelijk, het is maar een stukje van 30 cm.... wij doen het altijd zo.... wordt het een designradiator? daar hebben ze tegenwoordig ook mooie klemmen voor, past gewoon om de moer van de koppeling.... wel ietsjes duurder...


en hoe je kunt zien dat een radiator bijvoorbeeld niet apart geaard is?

trek de doos van het aardpunt maar open en tel de draden.... desnoods gooi je ze los, met meten kom je een heel eind....
Vonkenboerwoensdag 18 januari 2006 @ 18:27
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 21:50 schreef sjares het volgende:
Officieel (NEN) dient de CAP ook bereikbaar te zijn voor controle...
Klopt; meestal zit hij onder de wastafel in de badkamer
Ou-Tannuwoensdag 18 januari 2006 @ 18:49
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 18:27 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Klopt; meestal zit hij onder de wastafel in de badkamer
hier zit die gewoon weg getegeld ergens
TheOneAndOnlywoensdag 18 januari 2006 @ 21:20
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 18:49 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

hier zit die gewoon weg getegeld ergens
gewoon tegel kapot slaan, dan kun je er ook bij
junkiexpwoensdag 18 januari 2006 @ 21:34
Ik heb gewoon alles aarde met een aardklem op de waterleiding aan gesloten
tnimblewoensdag 18 januari 2006 @ 21:38
Zelfde dus als een gevalletje aarden via CV. Goei foei foei.
Martijn_77woensdag 18 januari 2006 @ 22:02
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 18:27 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Klopt; meestal zit hij onder de wastafel in de badkamer
Oei dan vraag ik me af waar ie bij ons eingelijk zit want alles is strak afgetegeld........
junkiexpwoensdag 18 januari 2006 @ 22:08
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:38 schreef tnimble het volgende:
Zelfde dus als een gevalletje aarden via CV. Goei foei foei.
Ik woon ook in een heel oude flat,dus er is voor de rest geen aardleiding aanwezig.

Bij zit er voor de watermeter een 22mm aardklem met een aardedraad,die dan naar de stoppenkast gaat en waar alle groen/gele draden op uitkomen.

Niet echt zoals het hoort,maar ik heb weinig optie's.

Ik heb ook alleen maar geaarde stopcontacten in de keuken,best wel jammer.
In het de rest van het huis zitten stalen dozen en leidingen,waar ik eventueel een aardedraad zou bij kunnen trekken,maar in een stalen doos past geen inbouwstopcontac,en je weet waarschijnlijk zelf ook wel hoe een geaarde opbouw wandcontactdoos eruit ziet .

Ik heb overigens ook geen aardlekschakelaar .
tnimblewoensdag 18 januari 2006 @ 23:00
Ja in een oude instalatie kom je dit tegen, omdat het toen nog wel mocht. Zodra je iets in je instalatie veranderd (contactdoosje vervangen door een anderen e.d. wordt hier niet mee bedoeld) moet je direct zorgen dat je in de groepenkast, max 4 groepen per aardlek, een hoofdschakelaar en een aardpen hebt. (Bij een flat een centrale aardinrichting)

Als je je badkamer renoveerd, dien je daar direct de nieuwe regels toe te passen (Alleen wasbakkraantje vervangen wordt daar wederom iet mee bedoel). Dus CAP, alle metalen delen geaard, IP klasse voor alles onder de 2.25m hoogte enz. Je CAP zit trouwens ook vaak achter de spiegel of in een kastje.

[ Bericht 0% gewijzigd door tnimble op 19-01-2006 19:31:52 ]
junkiexpdonderdag 19 januari 2006 @ 17:57
Dan hoop ik niet dat ze het hier ooit komen controleren .
joshus_catvrijdag 20 januari 2006 @ 15:33
Vraagje: natte ruimtes (=badkamers) mogen niet achter een aardlekschakelaar zitten, right? Hoe zit 't eigenlijk met de situatie dat je die ruimte deelt met andere kamers, waar een aardlekschakelaar wel zo prettig is? Moet je dan persé een aparte groep hebben voor je badkamer? En vallen 'keukens' ook onder 'natte ruimtes'?
Wojworshebnvrijdag 20 januari 2006 @ 16:37
Tuurlijk moet de badkamer wel achter een aardlek. Juist de badkamer zou ik zeggen. Alles in een woonhuis moet achter een aardlek tegenwoordig
tnimblevrijdag 20 januari 2006 @ 16:48
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 15:33 schreef joshus_cat het volgende:
Vraagje: natte ruimtes (=badkamers) mogen niet achter een aardlekschakelaar zitten, right? Hoe zit 't eigenlijk met de situatie dat je die ruimte deelt met andere kamers, waar een aardlekschakelaar wel zo prettig is? Moet je dan persé een aparte groep hebben voor je badkamer? En vallen 'keukens' ook onder 'natte ruimtes'?
Volgende huidige regel (al zeker 15 jaar is dat zo) MOET een badkamer achter een aardlik zitten. Daarvoor moest dit een zwareere zijn (50mA), daarvoor niet omdat ze nog niet bestonden.

Voorheen golden voor een keuken andere regels dan een woonkamer, Dit is sind jaren gelijk getrokken (ergen 1992uit mijn hoofd) en zijn ze kwa aansluiting en aarding gelijkwaardig. Overal zijn nu WCDmet randaarde verplcuht en moet achter een aardlek zitten. Uitzondering hierop vormen permanent vast opgestelde tostellen. (hebben geen stekker) Normaal gesproken heb je deze niet in huis.
joshus_catvrijdag 20 januari 2006 @ 17:46
??

Ik dacht dat de gedachtengang achter het niet-achter-een aardlekschakelaar zitten van natte ruimtes was dat aardlekschakelaars pas boven de 30mA lekstroom inschakelden, wat voor natte ruimtes en natte lichamen meer dan voldoende was om 'stilzwijgend' toch geëlectrocuteerd te worden. Niet dat het alternatief zoveel beter is...
Lucillevrijdag 20 januari 2006 @ 17:52
De badkamer zelf moet wel degelijk op de aardlek staan, alleen is het zo dat bijvoorbeeld de wasmachine die op een apart circuit in de natte ruimte staat in de meeste gevallen niet op de aardlek wordt gezet.
tnimblevrijdag 20 januari 2006 @ 20:26
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 17:52 schreef Lucille het volgende:
De badkamer zelf moet wel degelijk op de aardlek staan, alleen is het zo dat bijvoorbeeld de wasmachine die op een apart circuit in de natte ruimte staat in de meeste gevallen niet op de aardlek wordt gezet.
Ook oude regel / gebruik van uit het stenen tijdperk

Een aardlek schakeld af bij 30ma. Voorheen (jaren en jaren gelden) werdt voor een wasmachine een 100mA aardlek toegepast omdat de slechte machines anders steeds de aardlek afschakelden. De zwaardere 100mA en 300mA mogen tegenwoordig alleen nog maar toegepast worden bij instalaties waar meerdere groepenkasten achter elkaar staan om de zegenaamnde selectieviteit te garanderen.

in zo'n situatie hebt je b.v. beneden een 12 tal groepen van 63A met zonder aardlek.
Daar achter zitten 12 groepenkasten met b.v. elk 5 groepen 16A met 2 aardleks 30mA en 1 groep 25A met 100mA aardlek. Achter deze groep zit nog een groepenkast met 3 groepen 16mA met een 30mA aardlek.

Maar dan praat je over of inductrie, kantoren of utilitietsbouw.

Het hebben van de aardlek schakelaar is ovg al sind 1975, en het apparaat zelf is een 2de wereld oorlog uitvinding van de duitsers.
joshus_catvrijdag 20 januari 2006 @ 20:31
OT:Ik vind 't wel vreemd dat op een wasmachine van honderden euro's een condensator van een paar euro er blijkbaar niet afkan..
tnimblezaterdag 21 januari 2006 @ 10:38
Heeft daar weinig mee te maken, door het rondhullelen van het warme water komt er veel waterdamp vrij, en ontstaat er boven in de machine een ophoping. De electrische aansturing zat daar ook en kon er af en toe een vonkje tussen de contacten van de elktrische contacten die het wasprogramma aanstuurden overslaan naar de behuzing toe. Dit zorgt er voor dat de aardlek afslaat. Huidige wasmachines zijn electronisch aangestuurt op laag spanning (b.v. 5 en 24volt) en is alles veel beter afgeschermd en geisoleerd. En heb je dit probleem niet meer.
techwimzondag 22 januari 2006 @ 13:04
Je moet de vreemdgeleidende delen in een badkamer apart naar CAP brengen, met blank koper, 4 mm2
De voedende aarde van het CAP naar de centraaldoos 2.5 mm2
In ieder geval niet via de aardnet!
Vonkenboerzondag 22 januari 2006 @ 13:40
Elektrische installaties in vochtige ruimten

Douche- en badruimten zijn vrijwel altijd vochtig (vallen volgens de NEN1010 ook onder vochtige ruimten). Elektrische toestellen in deze ruimten leveren meer gevaar op dan in ander ruimten. Omdat vocht elektriciteit goed geleidt Als je b.v. staat te douchen , kan een kleine stroomdoorgang reeds fatale gevolgen hebben. Daarom moeten in een douche of badruimte alle metalen delen zichtbaar met de veiligheids aarde worden verbonden.

Voorgeschreven is dat een metalen bak (douche/bad/wasmachine opvangbak) , moet worden geaard. Dit geld ook zo voor wasmachine en wasdroger. En voor een (design)radiator mits hij is aangesloten op een metalen waterleiding! Tevens moeten apparaten (wasmachine en droogtrommel die binnen hand bereik staan (of op elkaar) ook onderling worden verbonden met een “veiligheids aarde” . Uitsluitsel op dit alles is dat een doucheput, scharnieren, deurklinken, schroeven enz enz. niet hoeven worden geaard. Dit was vroeger (officieel) wel zo! Maar (bijna) niemand deed dat.


Schematische voorstelling van aarding in een woning

[ Bericht 12% gewijzigd door Vonkenboer op 22-01-2006 13:45:53 (Toevoeging betreffende aarding) ]
tnimblezondag 22 januari 2006 @ 16:16
Oude tekening, in de NEN van september 2005 wordt geen onderscheid meer gemaakt ussen vereffenings-, beschermings-, en aardingsdraden. De diameter van de draden word nu dus niet meer bepaald door het type benaming, maar door zijn wijze van montage en doel. Daar mee is tevens het gebruik van in een huisinstalatie achter de hoofdaardrail of klem op d aardelectrode diameters groter dan 4mm2 vervallen.

Voor de rest klopt de tekening.
TheOneAndOnlyzondag 22 januari 2006 @ 17:52
en er staat niet op dat je van uit de centraaldoos een aarde naar CAP moet brengen....
tnimblemaandag 23 januari 2006 @ 09:36
quote:
Op zondag 22 januari 2006 17:52 schreef TheOneAndOnly het volgende:
en er staat niet op dat je van uit de centraaldoos een aarde naar CAP moet brengen....
Dit hoeft ook niet, tenzij er een lamp oid op die centraal doos zit die een aardaansluiting heeft, of er WCDs in de badkamer via die centraaldoos worden gevoed. Is dit niet het geval dan hoeft het niet, en volsta je met een aardverbinding vanuit het CAP naar alle WCDs, raditoren, aardmat, waterleiding, douchbak, bad enz.

De NPR geeft alleen aan dat je de aansluiting van het CAP naar de aardrail tegenwoordig via de buis van de centraaldoos mag laten lopen en dat dit niet meer een 6mm2 in aprte buis hoeft te zijn.

Kort samengevat
nieuwe aanleg, aarddraad van het CAP meetrekken via centraaldoos buis omdat dit makkelijk is en je werkscheelt nu dit mag.

oudesituatie met 6mm2
lekker laten zitten, en alleen extra geelgroene draden trekken vanuit het CAP naar alle WCDs, voor WCDs gevoed vanuit de centraaldoos, de aarde van het CAP naar centraaldoos en dan naar de WCD's

oudesituatie zonder 6mm2
Als je centraaldoos niet via heleomwegen komt daar de aarddraad bijtrekken en daar het CAP op aansluiten en alle WCD's, anders aparte buis regelen en aansluiten zoals onder kopje dat ie wel aanwezig was,
Lucillemaandag 23 januari 2006 @ 12:01
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 20:26 schreef tnimble het volgende:

[..]

Ook oude regel / gebruik van uit het stenen tijdperk
Een regel die in mijn huis nog is toegepast (bouwjaar 1996) en zelfs 3 jaar geleden bij het aanpassen van de groepenkast nog eens werd herhaald door de installateur. Dus echt stenen tijdperk is dat niet.