Vrij korte plaat, 10 numbers. Wie niet hield van Happy Songs for Happy People (rustigere Mogwai) kan opgelucht zijn, want Mr. Beast is een harder/luider album geworden. Er zitten bijna geen vocoder geluiden (zweverige gezang van HSfHP) meer in en het is een erg afwisselend album.
Auto Rock, waarmee het album opent, is een nummer dat steeds verder opbouwt naar een Climax. Een van de beste tracks op de plaat dankzij de catchy piano.
Glasgow-Mega-Snake begint als een soort Muse-achtige 'Rock'-track maar lijkt gaandeweg toch meer op Mogwai. Vrij hard, maar niet een van m'n favorieten. Acid Food is het derde nummer en heeft vocals. Het klinkt als een soort mix tussen country en post-rock, doet me een beetje aan Dial:Revenge (Rock Action) denken.
Travel is Dangerous is de vierde track en brengen ze eind deze maand ook op CD en 7" uit. Ook deze plaat heeft vocals en is wat harder: echte Post-Rock.
Tracks 5 en 7 klinken in mijn oren nog steeds niet indrukwekkend. Hoewel het allemaal van die oh-zo mooie Post-Rock klanken heeft vallen ze gewoonweg niet op en hadden ze ook door een van de duizenden Mogwai, Explosions in the Sky, Godspeed-influenced bandjes gemaakt kunnen worden.
Tussen track 5 en 7 zit echter Friend of the Night, die stukken beter in de oren klinkt. Deze track is trouwens te beluisteren op de
myspace site van Mogwai.
Track 8 heeft ook een soortgelijk sfeertje als Friend of the Night en hoort bij de betere nummers op het album. I Chose Horses is de een-na-laatste track en wat mij betreft het minst interessante nummer. I Chose Horses heeft een saaie eentonige achtergrondtrack (Come on Die Young) en heeft Japanse vocals, dat maakt hem meteen geweldig...ahum. We're No Here is de laatste track van het album en klinkt het meest Metal-achtig. Het heeft ook een climix en klinkt langer dan hij eigenlijk is.
Ik heb nog steeds Mixed Feelings bij Mr. Beast. Ik vond de sound van Happy Songs for Happy People best OK, maar met Mr. Beast proberen ze meer een folow-up van (het geweldige) Young Team te maken. Of dat ze lukt in Maart (volgens velen wordt de final Mr. Beast toch een tikkeltje anders dan de gelekte versie) moeten we afwachten.