abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:31:49 #101
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:38:54 #102
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_62255875
Glas bestond al sinds de Romeinse tijd, maar in de Middeleeuwen was het nog steeds vrij oneffen, geschikt om licht door te laten, niet om goed doorheen te kijken. Het was ook een luxe die voorbehouden was aan de rijken en de kerken, in het laatste geval soms al gekleurd.

Glazen etenswaar bestond nog lang niet, bij gebrek aan een manier om glas anders dan als een plaat te gieten, de rijken gebruikten edel-metalen, de betere middenstand vaak tin, de rest hout, voor drink-bekers werd ook vaak leer gebruikt, met pek waterdicht gemaakt. Als bestek werden messen en soms lepels gebruikt, vorken als eet-gerei zijn van latere datum.

Lengte-maten waren vaak gebaseerd om lichaams-delen (el, voet, duim), maar elke regio, zo niet elk dorp had zijn eigen idee hoe lang dat dan precies was. Oppervlakte- en inhouds-maten waren niet direct gerelateerd aan de lengte-maten, zoals we dat tegenwoordig gewend zijn. Ook voor gewichten had elke regio eigen ideeen.

In de gebieden waar de bodem zeer drassig (en dus verend) was, waren klompen een bruikbaar schoeisel, hoewel niet zo netjes als de tegenwoordige versies. "Sandalen" met een houten zool en banden van stro of leer kwamen ook voor, als men niet blootsvoets ging. De meer welgestelden hadden schoenen met een leren zool, soms helemaal van leer, soms met een bovenzijde van textiel.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:43:53 #103
15967 Frollo
You know I am a righteous man
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:59:19 #104
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_62257732
Oeh, bedankt al voor de antwoorden tot nu toe . Nog iets over schoenen, leren laarzen waren zeker duur? Welke stoffen werden gebruikt? Broeken van wol of leer of katoen? Hadden ze uberhaupt wel katoen?

En dat de lengtematen, elk dorp anders enzo ok. maar was er dan echt niet zoiets wat ze overal begrepen ? En was dat dan niet enorm onhandig ?

Oh, en nog iets, wat waren er voor kroegen en herbergen in de steden en dorpen? En wat waren de officiele namen daarvan (gewoon kroeg?)
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:43 schreef Frollo het volgende:
Grote kans dat je hier ook wel wat info vindt:

Stel vragen aan een Middeleeuwer!
Het leven van de gewone mens in de (late) Middeleeuwen
Ik zal ze later even doorbladeren .
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 13:25:14 #105
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_62258353
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:59 schreef Tha_Erik het volgende:
En dat de lengtematen, elk dorp anders enzo ok. maar was er dan echt niet zoiets wat ze overal begrepen ? En was dat dan niet enorm onhandig ?
Je moet er rekening mee houden dat meer dan 95% van de mensen hun hele leven niet veel verder dan 20km van hun geboorteplaats af kwamen, dus ook niet veel last hadden van de verschillen. Een van de redenen waarom er relatief veel gewone mensen aan de kruistochten deelnamen is dat die geen besef hadden hoe ver Palestina wel niet van West-Europa verwijderd was, ze konden zich geen beeld van vormen van afstanden van vele 100en km.

Er waren bepaalde maten die door handel een wat algemenere bekendheid hadden. Zo werd de Rijnlandse Roede in NL veel gebruikt voor het aangeven van afstanden op landkaarten, omdat Leiden aan de Rijn lag, een drukke handels- en reis-route, en de vestigings-plaats was voor veel hoger opgeleiden.
Maar aangezien de meeste handel toch direct van persoon op persoon gedreven werd, konden de kopers de daadwerkeljike hoeveelheden die ze wilden aanschaffen ter plekke zien en voelen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 13:31:21 #106
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_62258499
Dat klinkt ook eigenlijk wel vrij logisch ja .
Hoogachtend,
Erik.
pi_62258736
Leuk. TVP.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:01:02 #108
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_62259194
quote:
Zoals gezegd kwamen de meeste mensen toch de omgeving van hun dorp/regio hun hele leven niet uit...dus 99% van de bevolking merkt er weinig van...en daarnaast is het natuurlijk ook niet zo dat de ene voet of el echt enorm verschilt van de andere...het was meer zo dat een afstandsmaat gewoon geen precieze afstand was, maar meer een soort orde van grootte...en dat was voor iedereen gelijk...je wist dus ongeveer wat je kreeg, en dat was goed genoeg...en dat is het in veel gevallen op zich nog steeds...
quote:
Oh, en nog iets, wat waren er voor kroegen en herbergen in de steden en dorpen? En wat waren de officiele namen daarvan (gewoon kroeg?)
Ik gok op 'kroeg' of 'herberg'
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_62259457
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:01 schreef Abbadon het volgende:
Ik gok op 'kroeg' of 'herberg'
Of taveerne.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:22:46 #110
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_62259729
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:11 schreef hierissieweer het volgende:
Glas bestond al wel, maar werdt in open vuurtjes gemaakt en was van slechte kwaliteit. Leuken voor de ramen waren goedkoper en effectiever om kui en wind buiten te houden. Dus men gebruikte dat.
Qua bekers en dergelijken gebruikte men vokalen, of te wel koperen/gouden bekers.
Leuk detail is dat men in die tijd, als men bij elkaar op het diner kwam hun eigen bestek ed kwam. Meestal was dit niet veel meer als een kom(voor de soep) en een lepel (ook voor de gegoede burgerij/adel) Deze traditie is pas veranders bij Luis van frqankrijk (de laatste) die zo bang was dat het tafelzilfer van de andere heren de zijne zouden overtreffen dat hij voor iedereen zilver had.
Aardappels at mn in elk geval niet, want die zijn vanuit amerika geïntroduceerd. Maar men ad ook wel andere knolgewassen. Zoek eens op vergeten groenten dan kom je vast de pastinaak en de schorseneren tegen, dit at men ook wel. Vaak was het eten een brei/soep (of een eenpansgerecht denk aan de hutspot in NL) daarbij werdt brood geserveerd. Vlees was een luxe, dus niet overal stond dat op het menu
Kwa afstanden, afmetingen en gewichten, alles werd door elkaar gebruikt en was vang gewest tot gewest verschillend. De Meter is er eigenlijk ook gekomen om een beetje gelijkheid erin te krijgen.

Wat betreft het opstaan, daar ben ik ook benieuwd naar!
Alsjeblieft zeg, lees je post eens na voordat je op post klikt.

Verder; tvp.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_62259784
Hoe wisten de kruisridders en legers in godsnaam de weg naar palestina?
pi_62259835
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:24 schreef jpjedi het volgende:
euh.. landkaarten?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:31:17 #113
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_62259955
Oh ik heb een handige link gevonden :

http://www.historisch-ope(...)n/Brabant/index.html

Met daarop ongeveer alle antwoorden van de vragen die ik had te vinden .
Hoogachtend,
Erik.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:32:01 #114
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_62259972
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:24 schreef jpjedi het volgende:
ehmm....kaartlezen...onderweg de weg vragen...sowieso had de aristocratie in die tijd wel degelijks iets van een wereldbeeld natuurlijk, aangezien alle vorstenhuizen in die tijd zo ongeveer familie waren....en aan het begin van zo'n reis is er op zich geen enkele noodzaak om de weg tot in details te kennen...de juiste richting en dan gewoon gaan brengt je al een heel eind...

het idee dat je zonder kaart of tomtom niet je bestemming kan bereiken is echt iets van de laatste tijd...
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:32:11 #115
15967 Frollo
pi_62259975
'Kroeg' klinkt mij in elk geval niet middeleeuws in de oren. Ik ben eens gaan zoeken.

Volgens Van Dale is de oudste vermelding van 1568, al zegt dat natuurlijk niet zoveel, het woord zelf kan best veel ouder zijn. Het WNT geeft de ouderdom van het woord jammer genoeg niet, maar afleidingen als 'kroegloper', 'kroeghouder' en het werkwoord 'kroegen' zijn in elk geval zeventiende-eeuws of nieuwer. Bovendien meldt het WNT dat 'kroeg' in het Zuid-Nederlands onbekend is. Aangezien juist het zuiden (het huidige Vlaanderen en Brabant) toonaangevend was in de middeleeuwen, kunnen we er haast zeker van zijn dat 'kroeg' niet gebruikt werd in de middeleeuwen.

'Taveerne' of 'taverne' (reeds in 1240 gebruikt) lijkt me inderdaad een beter alternatief. 'Herberg' is ook van rond die tijd, maar betekent meer 'logies', zij het natuurlijk wel vaak met een drinkgedeelte.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:41:30 #116
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_62260200
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:32 schreef Frollo het volgende:
'Taveerne' of 'taverne' (reeds in 1240 gebruikt) lijkt me inderdaad een beter alternatief. 'Herberg' is ook van rond die tijd, maar betekent meer 'logies', zij het natuurlijk wel vaak met een drinkgedeelte.
Taveerne als verbastering van het latijnse taberna is sowieso de oudste van de drie, lijkt me...
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:46:27 #117
15967 Frollo
pi_62260331
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:41 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Taveerne als verbastering van het latijnse taberna is sowieso de oudste van de drie, lijkt me...
Dat hoeft niet. De Germaanse stammen in onze streek hadden natuurlijk al hun eigen woorden voordat de Romeinen hier kwamen, en dan hangt het maar net van de omstandigheden af welke er 'wint'.

Als ik Van Dale mag geloven werd 'herberg' (van Germaanse afkomst) al rond 1000 gebruikt, terwijl 'taverne' rond 1200 vanuit het Frans is geïmporteerd.
pi_62260569
Oh ze hadden al landkaarten

Dit topic doet me denken aan het prachtige boek "kruistocht naar spijkerbroek"
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:59:08 #119
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_62260657
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:46 schreef Frollo het volgende:

[..]

Dat hoeft niet. De Germaanse stammen in onze streek hadden natuurlijk al hun eigen woorden voordat de Romeinen hier kwamen, en dan hangt het maar net van de omstandigheden af welke er 'wint'.

Als ik Van Dale mag geloven werd 'herberg' (van Germaanse afkomst) al rond 1000 gebruikt, terwijl 'taverne' rond 1200 vanuit het Frans is geïmporteerd.
vanuit het Frans? ah...dat zou ik dan weer niet hebben geraden...ergens ook wel logisch...de invloed van het Latijn op onze taal zal in hoge mate via het Frans gegaan zijn...en 'herberg' zou dan een samentrekking zijn van herr/heer en bergen, als in opbergen/berging?...etymologie is interessant...
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:06:54 #120
15967 Frollo
pi_62260863
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:59 schreef Abbadon het volgende:

[..]

vanuit het Frans? ah...dat zou ik dan weer niet hebben geraden...ergens ook wel logisch...de invloed van het Latijn op onze taal zal in hoge mate via het Frans gegaan zijn...
Reken maar. De directe invloed van het Latijn is niet zo groot, vooral ook omdat de Germanen zelf gewoon een prima ontwikkelde cultuur hadden en helemaal niet zoveel meerwaarde zagen in die Romeinen.
quote:
en 'herberg' zou dan een samentrekking zijn van herr/heer en bergen, als in opbergen/berging?
Precies. En in het Engels is dat, met een andere betekenis zelfs, 'harbour' geworden.
quote:
...etymologie is interessant...
pi_62264415
quote:
De middeleeuwse maatschappij en beschaving zijn ontstaan uit drie duidelijk te onderscheiden bronnen: de Grieks-Romeinse beschaving, het christelijk geloof, die op het grondgebied van het Romeinse Rijk ontstonden of verder ontwikkelden en Germaanse tradities, die door later het Rijk binnenvallende volkeren zijn meegebracht. Daarnaast hebben ook de Kelten invloed gehad op de middeleeuwse cultuur, maar het is vaak moeilijk deze aan te tonen. Deze invloeden kunnen zich op allerlei terreinen uiten: in landbouwmethoden, rechtsgewoonten of bijgeloof.
En de Islam, natuurlijk.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 08:14:03 #122
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_62278515
TVP, leuk topic.. Interessant
pi_62278667
tvp-tje!

klinkt erg leuk Tha_Erik
Ja doei.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 09:16:19 #124
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_62279542
Weer een nieuwe; sieraden , hoe zat het daarmee?

Had het gewone volk ook sieraden? houten kralen? Leren touwtjes?

En voor de rijkeren, kristal? Edelmetalen? Diamant?
Hoogachtend,
Erik.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 11:53:01 #125
111528 Viajero
Who dares wins
pi_62283256
quote:
Oeh, bedankt al voor de antwoorden tot nu toe . Nog iets over schoenen, leren laarzen waren zeker duur? Welke stoffen werden gebruikt? Broeken van wol of leer of katoen? Hadden ze uberhaupt wel katoen?

[..]

Ik zal ze later even doorbladeren .
Een noot over die kroegen, ik heb ooit een schrijfster van fictieboeken over de middeleeuwen ontmoet en die werd er na het uitgeven van een boek door lezers op gewezen dat er in de volgende zin een fout staat als het over de middeleeuwen gaat:

"hij liep de taverne vol tabaksrook binnen".
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')