Ik zal ze later even doorbladerenquote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:43 schreef Frollo het volgende:
Grote kans dat je hier ook wel wat info vindt:
Stel vragen aan een Middeleeuwer!
Het leven van de gewone mens in de (late) Middeleeuwen
Je moet er rekening mee houden dat meer dan 95% van de mensen hun hele leven niet veel verder dan 20km van hun geboorteplaats af kwamen, dus ook niet veel last hadden van de verschillen. Een van de redenen waarom er relatief veel gewone mensen aan de kruistochten deelnamen is dat die geen besef hadden hoe ver Palestina wel niet van West-Europa verwijderd was, ze konden zich geen beeld van vormen van afstanden van vele 100en km.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:59 schreef Tha_Erik het volgende:
En dat de lengtematen, elk dorp anders enzo ok. maar was er dan echt niet zoiets wat ze overal begrepen? En was dat dan niet enorm onhandig
?
Zoals gezegd kwamen de meeste mensen toch de omgeving van hun dorp/regio hun hele leven niet uit...dus 99% van de bevolking merkt er weinig van...en daarnaast is het natuurlijk ook niet zo dat de ene voet of el echt enorm verschilt van de andere...het was meer zo dat een afstandsmaat gewoon geen precieze afstand was, maar meer een soort orde van grootte...en dat was voor iedereen gelijk...je wist dus ongeveer wat je kreeg, en dat was goed genoeg...en dat is het in veel gevallen op zich nog steeds...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:59 schreef Tha_Erik het volgende:
En dat de lengtematen, elk dorp anders enzo ok. maar was er dan echt niet zoiets wat ze overal begrepen? En was dat dan niet enorm onhandig
?
Ik gok op 'kroeg' of 'herberg'quote:Oh, en nog iets, wat waren er voor kroegen en herbergen in de steden en dorpen? En wat waren de officiele namen daarvan (gewoon kroeg?)
Of taveerne.quote:
Alsjeblieft zeg, lees je post eens na voordat je op post klikt.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:11 schreef hierissieweer het volgende:
Glas bestond al wel, maar werdt in open vuurtjes gemaakt en was van slechte kwaliteit. Leuken voor de ramen waren goedkoper en effectiever om kui en wind buiten te houden. Dus men gebruikte dat.
Qua bekers en dergelijken gebruikte men vokalen, of te wel koperen/gouden bekers.
Leuk detail is dat men in die tijd, als men bij elkaar op het diner kwam hun eigen bestek ed kwam. Meestal was dit niet veel meer als een kom(voor de soep) en een lepel (ook voor de gegoede burgerij/adel) Deze traditie is pas veranders bij Luis van frqankrijk (de laatste) die zo bang was dat het tafelzilfer van de andere heren de zijne zouden overtreffen dat hij voor iedereen zilver had.
Aardappels at mn in elk geval niet, want die zijn vanuit amerika geïntroduceerd. Maar men ad ook wel andere knolgewassen. Zoek eens op vergeten groenten dan kom je vast de pastinaak en de schorseneren tegen, dit at men ook wel. Vaak was het eten een brei/soep (of een eenpansgerecht denk aan de hutspot in NL) daarbij werdt brood geserveerd. Vlees was een luxe, dus niet overal stond dat op het menu
Kwa afstanden, afmetingen en gewichten, alles werd door elkaar gebruikt en was vang gewest tot gewest verschillend. De Meter is er eigenlijk ook gekomen om een beetje gelijkheid erin te krijgen.
Wat betreft het opstaan, daar ben ik ook benieuwd naar!
euh.. landkaarten?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:24 schreef jpjedi het volgende:
Hoe wisten de kruisridders en legers in godsnaam de weg naar palestina?
ehmm....kaartlezen...onderweg de weg vragen...sowieso had de aristocratie in die tijd wel degelijks iets van een wereldbeeld natuurlijk, aangezien alle vorstenhuizen in die tijd zo ongeveer familie waren....en aan het begin van zo'n reis is er op zich geen enkele noodzaak om de weg tot in details te kennen...de juiste richting en dan gewoon gaan brengt je al een heel eind...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:24 schreef jpjedi het volgende:
Hoe wisten de kruisridders en legers in godsnaam de weg naar palestina?
Taveerne als verbastering van het latijnse taberna is sowieso de oudste van de drie, lijkt me...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:32 schreef Frollo het volgende:
'Taveerne' of 'taverne' (reeds in 1240 gebruikt) lijkt me inderdaad een beter alternatief. 'Herberg' is ook van rond die tijd, maar betekent meer 'logies', zij het natuurlijk wel vaak met een drinkgedeelte.
Dat hoeft niet. De Germaanse stammen in onze streek hadden natuurlijk al hun eigen woorden voordat de Romeinen hier kwamen, en dan hangt het maar net van de omstandigheden af welke er 'wint'.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:41 schreef Abbadon het volgende:
[..]
Taveerne als verbastering van het latijnse taberna is sowieso de oudste van de drie, lijkt me...
vanuit het Frans? ah...dat zou ik dan weer niet hebben geraden...ergens ook wel logisch...de invloed van het Latijn op onze taal zal in hoge mate via het Frans gegaan zijn...en 'herberg' zou dan een samentrekking zijn van herr/heer en bergen, als in opbergen/berging?...etymologie is interessant...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:46 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dat hoeft niet. De Germaanse stammen in onze streek hadden natuurlijk al hun eigen woorden voordat de Romeinen hier kwamen, en dan hangt het maar net van de omstandigheden af welke er 'wint'.
Als ik Van Dale mag geloven werd 'herberg' (van Germaanse afkomst) al rond 1000 gebruikt, terwijl 'taverne' rond 1200 vanuit het Frans is geïmporteerd.
Reken maar. De directe invloed van het Latijn is niet zo groot, vooral ook omdat de Germanen zelf gewoon een prima ontwikkelde cultuur hadden en helemaal niet zoveel meerwaarde zagen in die Romeinen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:59 schreef Abbadon het volgende:
[..]
vanuit het Frans? ah...dat zou ik dan weer niet hebben geraden...ergens ook wel logisch...de invloed van het Latijn op onze taal zal in hoge mate via het Frans gegaan zijn...
Precies. En in het Engels is dat, met een andere betekenis zelfs, 'harbour' geworden.quote:en 'herberg' zou dan een samentrekking zijn van herr/heer en bergen, als in opbergen/berging?
quote:...etymologie is interessant...
En de Islam, natuurlijk.quote:De middeleeuwse maatschappij en beschaving zijn ontstaan uit drie duidelijk te onderscheiden bronnen: de Grieks-Romeinse beschaving, het christelijk geloof, die op het grondgebied van het Romeinse Rijk ontstonden of verder ontwikkelden en Germaanse tradities, die door later het Rijk binnenvallende volkeren zijn meegebracht. Daarnaast hebben ook de Kelten invloed gehad op de middeleeuwse cultuur, maar het is vaak moeilijk deze aan te tonen. Deze invloeden kunnen zich op allerlei terreinen uiten: in landbouwmethoden, rechtsgewoonten of bijgeloof.
Een noot over die kroegen, ik heb ooit een schrijfster van fictieboeken over de middeleeuwen ontmoet en die werd er na het uitgeven van een boek door lezers op gewezen dat er in de volgende zin een fout staat als het over de middeleeuwen gaat:quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:59 schreef Tha_Erik het volgende:
Oeh, bedankt al voor de antwoorden tot nu toe. Nog iets over schoenen, leren laarzen waren zeker duur? Welke stoffen werden gebruikt? Broeken van wol of leer of katoen? Hadden ze uberhaupt wel katoen?
?
Oh, en nog iets, wat waren er voor kroegen en herbergen in de steden en dorpen? En wat waren de officiele namen daarvan (gewoon kroeg?)
[..]
Ik zal ze later even doorbladeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |