abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 november 2007 @ 15:40:11 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54357238
Goet ende fijn!

Voor dit topic kruip ik in de huid van de gefingeerde Egidius Matsijs, een veertiende-eeuwse Antwerpenaar. Ik ga niet in het Middelnederlands typen
quote:
Ik ben geboren en getogen in Vlaanderen, maar ik heb in Parijs gestudeerd vanaf mijn veertiende. Ik heb me daar toegelegd op theologie, filosofie, het menselijk lichaam en kerkelijk recht. Ik ben daarna nog een tijdje met mijn makkers door Frankrijk, het Italisch schiereiland, Engeland en het Heilige Roomse Rijk getrokken, waar we kloosters bezochten, met joden en moslims hebben gepraat en met mensen van allerlei slag in herbergen hebben gedronken. Daarna ben ik teruggegaan naar mijn geliefde Antwerpen, waar ik nu werk bij het bedrijf waarmee mijn niet-adellijke familie rijk is geworden, namelijk handschriftproductie en wol- en lakenhandel.

Je mag me alles vragen, van wat ik denk over andere landen tot wat ik eet, van of ik denk of Godfried van Bouillon in de hemel komt tot hoe de wereld en de hemelen er uit zien, van hoe ik denk over baarmoeders tot wat ik weet over de geschiedenis en toekomst. Vraag maar!
Ik, Floripas, pluk dit natuurlijk niet uit de lucht. Ik heb vrij veel te maken gehad met Middeleeuwse mentaliteitsgeschiedenis, en daarom vond ik dit topic een leuk idee. Wat ik niet weet zoek ik op.
pi_54357449
Egidius, what up. Na al die lange, interessante tochten door dat mooie Europa moet je toch wel wat geleerd hebben over hoe die Europeanen leven. De Jan Gemiddeld bedoel ik dus. Nu ben ik benieuwd, hoe zit het met de welvaart, de inkomens(on)gelijkheid? Boeren en adel leefden vaak samen, of juist niet? Etcetera. Hoe... ja, hoe zit dat?
  zondag 4 november 2007 @ 16:07:00 #3
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54357902
quote:
Op zondag 4 november 2007 15:48 schreef Monidique het volgende:
Egidius, what up.
Wees gegroet, Monidique!
quote:
Na al die lange, interessante tochten door dat mooie Europa moet je toch wel wat geleerd hebben over hoe die Europeanen leven. De Jan Gemiddeld bedoel ik dus. Nu ben ik benieuwd, hoe zit het met de welvaart, de inkomens(on)gelijkheid? Boeren en adel leefden vaak samen, of juist niet? Etcetera. Hoe... ja, hoe zit dat?
Dat hangt er nogal vanaf waar je komt. Ik ben een typische stedeling, maar wel een rijke, bereisde stedeling. Ik ben niet van adel, dus op het platteland kom ik doorgaans alleen als doorreisgebied tussen steden.
In de steden zijn er veel arme mensen, natuurlijk: de zonen en dochters van de kleine boeren die niks te erven meer hebben. Die komen naar de stad op zoek naar werk, en als er eenseen grote gebeurtenis is, zoals het bouwen van een nieuw gebouw of het laden en lossen van een vloot, is er natuurlijk genoeg te doen. Maar daarbuiten heb je in de meeste steden veel bedelaars, prijsvechters, hoeren, enzovoorts. Sommigen van hen kunnen uiteindelijk een prima bestaan verwerven in een werkhuis, bijvoorbeeld. Anderen komen niet om van de honger of de ziekte (er is veel liefdadigheid in de stad), maar wel van een algehele slechte gezondheid.
Ik kan het niet precies uitleggen, maar ik voel wel dat de pestepidemieën grote veranderingen hebben veroorzaakt in de verhoudingen. De landadel was al niet vrolijk over de steden, want het verstoort Gods orde: je bent een vechter, een bidder of een arbeider. De vechters zijn de landheren, de bidders de geestelijken en de werkers werken op het land. Stedelingen als ik vallen buiten die orde, en dat vinden ze een probleem. Daarbij zag je vroeger overal bedelaars die op zoek waren naar werk, en nu veel minder.
  zondag 4 november 2007 @ 16:09:55 #4
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_54357972
Egidius, ik heb meegekregen dat in Engeland de Pestepidemie juist een soort van emancipatie in gang zette*. Door het wegvallen van veel mannen werd het normaler dat vrouwen ook in mannenberoepen gingen werken en zelfs zelfstandig aan de slag gingen. Heb je hiervan ook iets op het vasteland gemerkt?

* Terry Jones' Medieval Lives
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 4 november 2007 @ 16:11:23 #5
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_54358032
Egidius, hoe heet je voluit en waar herkent men je aan?
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  zondag 4 november 2007 @ 16:12:55 #6
66444 Lord_Vetinari
pi_54358081
quote:
Op zondag 4 november 2007 16:11 schreef Aoristus het volgende:
Egidius, hoe heet je voluit
quote:
Egidius Matsijs
quote:
en waar herkent men je aan?
Zijn puntschoenen
  zondag 4 november 2007 @ 16:13:40 #7
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_54358094
ik bedoel meer in de publieke rol
pi_54358136
Beste Egidius hoe belijd je je geloof?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 4 november 2007 @ 16:16:10 #9
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54358149
quote:
Op zondag 4 november 2007 16:11 schreef Aoristus het volgende:
Egidius, hoe heet je voluit en waar herkent men je aan?
Ik heet Egidius Matsijs de jongere, maar mijn vrienden noemen me Gilles of Giel. Ik heet Egidius voor de magisters en voor de spaarzame momenten dat ik in een handscrift zet dat-ie van mij is of dat ik 'm heb gemaakt. Men herkent mij aan mijn vlassige rode haar, en ik ben natuurlijk een bekende figuur in 't Stad.
  zondag 4 november 2007 @ 16:19:26 #10
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_54358224
hoe ben je bekend geworden en heb je een betere status dan het werkvolk?
Zoals men in stoeten plaatsen sorteert op klederdracht, om een juiste plaatsbepaling en ordehandhaving te garanderen, vraag ik me af hoe dat op vreemd grondgebied en met andere culturen gaat.
  zondag 4 november 2007 @ 16:20:19 #11
66444 Lord_Vetinari
pi_54358248
Oy, ik was eerst!
  zondag 4 november 2007 @ 16:20:20 #12
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54358250
quote:
Op zondag 4 november 2007 16:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Egidius, ik heb meegekregen dat in Engeland de Pestepidemie juist een soort van emancipatie in gang zette*. Door het wegvallen van veel mannen werd het normaler dat vrouwen ook in mannenberoepen gingen werken en zelfs zelfstandig aan de slag gingen. Heb je hiervan ook iets op het vasteland gemerkt?

* Terry Jones' Medieval Lives
Engeland vond ik een vreemd land: anders zat er anders in elkaar dan ik had verwacht, hun taal lijkt een beetje op de mijne en op Waals, maar ze spreken het heel gek uit. In Londen stikt het van de Vlamingen, ik heb er nog een dure wijn gedronken met een Willem die nogal klein was van stuk, daar Wimke werd genoemd, en daar maakten die Engelse Wynkyn van!
Buiten Londen heb ik niet veel gezien, maar omdat ik in de lakenhandel zit, weet ik dat er een gilde is voor vrouwelijke lakenbewerksters.
Hier in Vlaanderen werd er al wel langer met vrouwen gewerkt, vooral boerinnen die in de schrale maanden bijverdienen met spinnen en weven. De eerste werkplaats daarvoor is in Antwerpen dit jaar geopend, en de bisschop sprak er schande van.
  zondag 4 november 2007 @ 16:25:21 #13
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54358390
quote:
Op zondag 4 november 2007 16:15 schreef du_ke het volgende:
Beste Egidius hoe belijd je je geloof?
Ik had kloosterling kunnen worden bij de geleerde dominicanen, maar ik koos ervoor om terug te gaan naar mijn familiebedrijf. Ik ben natuurlijk een Christen, zoals bijna iedereen hier (er leven hier ook wel dwalenden, hoor). Ik wil met mijn familie een kapel in de kathedraal gaan inrichten met mooi werk van handwerkslieden om God te vereren. Ik ga iedere avond even naar de Kathedraal, maar daar hoor ik weinig van de mis, omdat het er zo rumoerig is. We zitten te denken om eens met twee makkers naar Santiago de Compostela te lopen. Op zondag werk ik niet en breng ik de dag door in, bij of voor de kathedraal, en er is meestal wel een processie waarin ik meeloop.
  zondag 4 november 2007 @ 16:30:19 #14
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54358535
quote:
Op zondag 4 november 2007 16:19 schreef Aoristus het volgende:
hoe ben je bekend geworden en heb je een betere status dan het werkvolk?
Zoals men in stoeten plaatsen sorteert op klederdracht, om een juiste plaatsbepaling en ordehandhaving te garanderen, vraag ik me af hoe dat op vreemd grondgebied en met andere culturen gaat.
Ik zit bij een voorname familie, dus iedereen kent die van Matsijs wel. Antwerpen is niet zo groot als Parijs.
Het is ook een teken dat ik een familienaam draag. Bij de armere mensen die niet van adel zijn zie je dat die een naam hebben plus waar ze vandaan komen (Jan van Amsterdam).
In Italië zag ik edelen die zeer rijkelijk gekleed gingen, en die overal torens en paleizen lieten bouwen voor hun eer en roem. Hier is dat niet zo, maar je ziet natuurlijk wel dat mijn tuniek of jak fijner geweven is, van beter materiaal, mooier gekleurd en gestikt met goud. IJdelheid is een doodzonde, dus ikzelf geef liever aan de kerk dan aan mijn eigen kleding.
pi_54358732
Beste Egidius. Ik had ook een paar vragen voor je.

• Wat is je precieze geboortedatum?
  • Hoe besteed je het liefst je vrije tijd?
  • Welke schrijvers/denkers spreken je het meeste aan? En waarom?

Wees gegroet.
  •   zondag 4 november 2007 @ 17:26:25 #16
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_54359885
    quote:
    Op zondag 4 november 2007 16:37 schreef TheMagnificent het volgende:
    Beste Egidius. Ik had ook een paar vragen voor je.

• Wat is je precieze geboortedatum?
  • De idus van augustus MCCCXXXIIIJ.
    quote:
  • Hoe besteed je het liefst je vrije tijd?
  • Ik ga soms naar herbergen met mijn oude vagantenmakkers, maar dat is binnenkort afgelopen, want ik wil gaan trouwen. Daarom bezoek ik nu veel arme adellijke families: ik wil graag een titel en een landgoed.
    Ik leesnatuurlijk veel, ik vraag afschriften aan van boeken in kloosters die ver weg zijn. Verder doe ik mee aan stadstoernooien. waarbij ik gezeten op een paard met een oefenzwaard tegen de andere jongemannen van de stad vecht. In de zomer jaag ik.
    quote:
  • Welke schrijvers/denkers spreken je het meeste aan? En waarom?
  • Ik hou van Isodorius van Sevilla. omdat hij zo veel kennis verzamelde. Ik hou van Augustinus omdat hij barmhartig en vergevingsgezind is. Ik hou van Boccaccio omdat hij me laat lachen en van Petrarca omdat hij me laat denken.
    quote:
    Wees gegroet.
    Sjalaam, muzelman!
    pi_54363299
    Egidius... als gestudeerd mens ben je bekend geraakt met de Griekse klassieken, waarin iemand oppert dat de aarde een ronde bol zou kunnen zijn ... Geloof je dat ? En je amices ?
      zondag 4 november 2007 @ 20:32:20 #18
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_54364323
    quote:
    Op zondag 4 november 2007 19:53 schreef Bluesdude het volgende:
    Egidius... als gestudeerd mens ben je bekend geraakt met de Griekse klassieken, waarin iemand oppert dat de aarde een ronde bol zou kunnen zijn ... Geloof je dat ? En je amices ?
    Ja, natuurlijk! Iedereen weet dat de aarde rond is, al sinds Ptolemaeus. De aarde is een bol en het centrum van de schepping. Daaromheen liggen negen sferen waaraan de planeten, de maan als onderste en de zon als hoogste, draaien. Daarboven staan de sterren aan een firmament-sfeer, en daarboven is God.
    pi_54367434
    quote:
    Op zondag 4 november 2007 17:26 schreef Floripas het volgende:

[..]

De idus van augustus MCCCXXXIIIJ.
    [..]
    Ik hou van Boccaccio omdat hij me laat lachen en van Petrarca omdat hij me laat denken.
    Ben jij de oudste mens ter wereld of kan ik niet rekenen?
    Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
      zondag 4 november 2007 @ 22:23:56 #20
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_54367606
    quote:
    Op zondag 4 november 2007 22:18 schreef Apropos het volgende:

[..]

Ben jij de oudste mens ter wereld of kan ik niet rekenen?
    Dat laatste.
    pi_54367674
    Heb je als rijke burger ook een redelijke invloed op het bestuur?

En wat is je dagelijkse spreektaal (Frans?)
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    pi_54367692
    quote:
    Op zondag 4 november 2007 22:23 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat laatste.
    Bij het genoemde getal kom ik uit op 1224. Wat doe ik verkeerd?
      zondag 4 november 2007 @ 22:29:18 #23
    66444 Lord_Vetinari
    pi_54367768
    quote:
    Op zondag 4 november 2007 22:26 schreef Apropos het volgende:

[..]

Bij het genoemde getal kom ik uit op 1224. Wat doe ik verkeerd?
    Je kan niet Romeins tellen. Er staat 1333 of 1334 als we aannemen dat de laatste J een tikfout is.

M
    CCC
    XXX
    III of IIII
      zondag 4 november 2007 @ 22:35:40 #24
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_54367994
    quote:
    Op zondag 4 november 2007 22:26 schreef du_ke het volgende:
    Heb je als rijke burger ook een redelijke invloed op het bestuur?
    Nou en of - mijn neef zit in de Raad van Antwerpen, dus die vraag ik altijd gewoon als er iets is.
    quote:
    En wat is je dagelijkse spreektaal (Frans?)
    Van mijn familie uit Vlaams, maar als ik intellectueel bezig ben spreek ik Frans.
    pi_54368179
    quote:
    Op zondag 4 november 2007 22:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Je kan niet Romeins tellen. Er staat 1333 of 1334 als we aannemen dat de laatste J een tikfout is.

M
    CCC
    XXX
    III of IIII
    Verrek, ik drukte op ''copy-paste'' en zette het in een apart document om het op mijn gemak na te rekenen (ik heb namelijk nooit Latijn gehad) , en toen stonden er twee C's. Kennelijk maakte ik een fout in deze elementaire handeling en moet het tweede deel van mijn vraag bevestigend beantwoord worden.

Bovendien meende ik mij te herinneren dat ''j'' kon dienen om ''4'' aan te duiden in Middeleeuwse documenten wanneer er drie i's voor staan, en onderstaand document steunt mij daarin:

Classic Roman numerals Roman numerals in medieval Latin documents
    I = 1 i or j = 1
    II = 2 ii or ij = 2
    IV = 4 iiii or iiij = 4 (not usually iv)
    V = 5 V or v = 5
    X = 10 X or x = 10
    XL = 40 xl = 40 A smaller numeral in front of a larger numeral indicates subtraction.
    L = 50 l = 50 Don’t confuse this with ‘i’.
    LX = 60 lx = 60 A larger numeral in front of a smaller numeral indicates addition.
    C = 100 C = 100
    D = 500 D = 500
    M = 1000 M = 1000

http://www.nationalarchiv(...)s/dating/default.htm
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')