Ik, Floripas, pluk dit natuurlijk niet uit de lucht. Ik heb vrij veel te maken gehad met Middeleeuwse mentaliteitsgeschiedenis, en daarom vond ik dit topic een leuk idee. Wat ik niet weet zoek ik op.quote:Ik ben geboren en getogen in Vlaanderen, maar ik heb in Parijs gestudeerd vanaf mijn veertiende. Ik heb me daar toegelegd op theologie, filosofie, het menselijk lichaam en kerkelijk recht. Ik ben daarna nog een tijdje met mijn makkers door Frankrijk, het Italisch schiereiland, Engeland en het Heilige Roomse Rijk getrokken, waar we kloosters bezochten, met joden en moslims hebben gepraat en met mensen van allerlei slag in herbergen hebben gedronken. Daarna ben ik teruggegaan naar mijn geliefde Antwerpen, waar ik nu werk bij het bedrijf waarmee mijn niet-adellijke familie rijk is geworden, namelijk handschriftproductie en wol- en lakenhandel.
Je mag me alles vragen, van wat ik denk over andere landen tot wat ik eet, van of ik denk of Godfried van Bouillon in de hemel komt tot hoe de wereld en de hemelen er uit zien, van hoe ik denk over baarmoeders tot wat ik weet over de geschiedenis en toekomst. Vraag maar!
Wees gegroet, Monidique!quote:Op zondag 4 november 2007 15:48 schreef Monidique het volgende:
Egidius, what up.
Dat hangt er nogal vanaf waar je komt. Ik ben een typische stedeling, maar wel een rijke, bereisde stedeling. Ik ben niet van adel, dus op het platteland kom ik doorgaans alleen als doorreisgebied tussen steden.quote:Na al die lange, interessante tochten door dat mooie Europa moet je toch wel wat geleerd hebben over hoe die Europeanen leven. De Jan Gemiddeld bedoel ik dus. Nu ben ik benieuwd, hoe zit het met de welvaart, de inkomens(on)gelijkheid? Boeren en adel leefden vaak samen, of juist niet? Etcetera. Hoe... ja, hoe zit dat?
quote:Op zondag 4 november 2007 16:11 schreef Aoristus het volgende:
Egidius, hoe heet je voluit
quote:Egidius Matsijs
Zijn puntschoenenquote:en waar herkent men je aan?
Ik heet Egidius Matsijs de jongere, maar mijn vrienden noemen me Gilles of Giel. Ik heet Egidius voor de magisters en voor de spaarzame momenten dat ik in een handscrift zet dat-ie van mij is of dat ik 'm heb gemaakt. Men herkent mij aan mijn vlassige rode haar, en ik ben natuurlijk een bekende figuur in 't Stad.quote:Op zondag 4 november 2007 16:11 schreef Aoristus het volgende:
Egidius, hoe heet je voluit en waar herkent men je aan?
Engeland vond ik een vreemd land: anders zat er anders in elkaar dan ik had verwacht, hun taal lijkt een beetje op de mijne en op Waals, maar ze spreken het heel gek uit. In Londen stikt het van de Vlamingen, ik heb er nog een dure wijn gedronken met een Willem die nogal klein was van stuk, daar Wimke werd genoemd, en daar maakten die Engelse Wynkyn van!quote:Op zondag 4 november 2007 16:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Egidius, ik heb meegekregen dat in Engeland de Pestepidemie juist een soort van emancipatie in gang zette*. Door het wegvallen van veel mannen werd het normaler dat vrouwen ook in mannenberoepen gingen werken en zelfs zelfstandig aan de slag gingen. Heb je hiervan ook iets op het vasteland gemerkt?
* Terry Jones' Medieval Lives
Ik had kloosterling kunnen worden bij de geleerde dominicanen, maar ik koos ervoor om terug te gaan naar mijn familiebedrijf. Ik ben natuurlijk een Christen, zoals bijna iedereen hier (er leven hier ook wel dwalenden, hoor). Ik wil met mijn familie een kapel in de kathedraal gaan inrichten met mooi werk van handwerkslieden om God te vereren. Ik ga iedere avond even naar de Kathedraal, maar daar hoor ik weinig van de mis, omdat het er zo rumoerig is. We zitten te denken om eens met twee makkers naar Santiago de Compostela te lopen. Op zondag werk ik niet en breng ik de dag door in, bij of voor de kathedraal, en er is meestal wel een processie waarin ik meeloop.quote:Op zondag 4 november 2007 16:15 schreef du_ke het volgende:
Beste Egidius hoe belijd je je geloof?
Ik zit bij een voorname familie, dus iedereen kent die van Matsijs wel. Antwerpen is niet zo groot als Parijs.quote:Op zondag 4 november 2007 16:19 schreef Aoristus het volgende:
hoe ben je bekend geworden en heb je een betere status dan het werkvolk?
Zoals men in stoeten plaatsen sorteert op klederdracht, om een juiste plaatsbepaling en ordehandhaving te garanderen, vraag ik me af hoe dat op vreemd grondgebied en met andere culturen gaat.
De idus van augustus MCCCXXXIIIJ.quote:Op zondag 4 november 2007 16:37 schreef TheMagnificent het volgende:
Beste Egidius. Ik had ook een paar vragen voor je.Wat is je precieze geboortedatum?
Ik ga soms naar herbergen met mijn oude vagantenmakkers, maar dat is binnenkort afgelopen, want ik wil gaan trouwen. Daarom bezoek ik nu veel arme adellijke families: ik wil graag een titel en een landgoed.quote:Hoe besteed je het liefst je vrije tijd?
Ik hou van Isodorius van Sevilla. omdat hij zo veel kennis verzamelde. Ik hou van Augustinus omdat hij barmhartig en vergevingsgezind is. Ik hou van Boccaccio omdat hij me laat lachen en van Petrarca omdat hij me laat denken.quote:Welke schrijvers/denkers spreken je het meeste aan? En waarom?
Sjalaam, muzelman!quote:Wees gegroet.
Ja, natuurlijk! Iedereen weet dat de aarde rond is, al sinds Ptolemaeus. De aarde is een bol en het centrum van de schepping. Daaromheen liggen negen sferen waaraan de planeten, de maan als onderste en de zon als hoogste, draaien. Daarboven staan de sterren aan een firmament-sfeer, en daarboven is God.quote:Op zondag 4 november 2007 19:53 schreef Bluesdude het volgende:
Egidius... als gestudeerd mens ben je bekend geraakt met de Griekse klassieken, waarin iemand oppert dat de aarde een ronde bol zou kunnen zijn ... Geloof je dat ? En je amices ?
Ben jij de oudste mens ter wereld of kan ik niet rekenen?quote:Op zondag 4 november 2007 17:26 schreef Floripas het volgende:
[..]
De idus van augustus MCCCXXXIIIJ.
[..]
Ik hou van Boccaccio omdat hij me laat lachen en van Petrarca omdat hij me laat denken.
Dat laatste.quote:Op zondag 4 november 2007 22:18 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ben jij de oudste mens ter wereld of kan ik niet rekenen?
Bij het genoemde getal kom ik uit op 1224. Wat doe ik verkeerd?quote:
Je kan niet Romeins tellen. Er staat 1333 of 1334 als we aannemen dat de laatste J een tikfout is.quote:Op zondag 4 november 2007 22:26 schreef Apropos het volgende:
[..]
Bij het genoemde getal kom ik uit op 1224. Wat doe ik verkeerd?
Nou en of - mijn neef zit in de Raad van Antwerpen, dus die vraag ik altijd gewoon als er iets is.quote:Op zondag 4 november 2007 22:26 schreef du_ke het volgende:
Heb je als rijke burger ook een redelijke invloed op het bestuur?
Van mijn familie uit Vlaams, maar als ik intellectueel bezig ben spreek ik Frans.quote:En wat is je dagelijkse spreektaal (Frans?)
Verrek, ik drukte op ''copy-paste'' en zette het in een apart document om het op mijn gemak na te rekenen (ik heb namelijk nooit Latijn gehad) , en toen stonden er twee C's. Kennelijk maakte ik een fout in deze elementaire handeling en moet het tweede deel van mijn vraag bevestigend beantwoord worden.quote:Op zondag 4 november 2007 22:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je kan niet Romeins tellen. Er staat 1333 of 1334 als we aannemen dat de laatste J een tikfout is.
M
CCC
XXX
III of IIII
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |