quote:
Op zondag 15 april 2007 00:35 schreef NorthernStar het volgende:-knip-
Een filosofie dat uitgaat van beloning (de goede dingen die je overkomen) heeft per definitie ook zonde en schuld (de slechte dingen die je overkomen).
Dat leidt imo tot de behoefte aan zondebokken en heeft al een hoop ellende veroorzaakt door de eeuwen heen.
Tsunami Caused by Sin
ff dees
ik ga er even van uit dat het universum serieus werkt op het princiepe 'u vraagt wij draaien', dus dat gedachtes gevoelens etc specifieke gebeurtenissen daadwerkelijk doen manifesteren.
De dingen die gebeuren, een nieuwe auto, een grote reis, kanker op je 20e, diepe depressie met gebrek aan levenslust, zijn in princiepe wat mij betreft, universeel géén van nature goede of slechte of negatieve dingen. Het zijn gewoon gebeurtenissen. Dus door op een of andere manier onze intentie te focussen op een gebeurtenis (zij dat nu bewust, of via het systeem van karma, of pre-incarnatie, who knows) gebeurt die specifieke gebeurtenis ook.
Wij mensen kunnen in verschillende gradaties dealen met deze gebeurtenissen. Nieuwe auto, vakantie, dat gaat helemaal top. Zware depressie gaat heel moeilijk, kanker is het gevecht van je leven en de dood bokst werkelijk niemand tegen op. Dit kost verschrikkelijk veel energie en deze gebeurtenissen zijn voor ons mensen heel erg moeilijk. En vanuit dat moeilijke, wordt iets als negatief, of 'slecht' aangezien. Het is dus in mijn ogen niet de gebeurtenis die direct slecht is, maar het smaakje wat mensen aan de gebeurtenis overhouden. Het is een interpretatie van de gebeurtenis, niet de gebeurtenis zelf.
Dus ff kort, ik zie twee dingen. De gebeurtenis zelf, en de interpretatie van de gebeurtenis.
En het is wat mij betreft die interpretatie die de behoefte aan zondebokken veroorzaakt. Je kan wel zeggen 'de gebeurtenis is de aanstichter tot interpretaties' (and i wont deny that op dit moment) maar als mens maak je de keuze hoe dat te interpreteren. Als iets goeds of iets slechts.
Maar goed, ik vind dus dat die interpretatie los staat van het princiepe 'u vraagt wij draaien', dus dat die uitleg wat dat betreft weinig te verwijten valt. De ellende zit echt binnen de mens zelf, vind ik, omdat wij al eeuwen en eeuwen werken met het princiepe dat er goede en slechte dingen zijn, omdat wij ons fijn en minder fijn kunnen voelen, en wij al eeuwen bezig zijn het leven zo fijn mogelijk voor onszelf en voor zoveel mogelijk van ons te maken, en dat religies dit verwoven hebben binnen hun leer en dat alles wat in de buurt van dat nare gevoel komt vermeden moet worden, en alles wat vermeden moet worden en je doet het toch nou dan straffen we je wel, = slecht.
nuja goed, het is wellicht alwel duidelijk dat ik niet in universeel goed en slecht geloof, alleen in contextueel en zelfs dan binnen ernstig ruime marges
![]()
En zelfs dan.. heb ik eerder in dit topic aangegeven dat het gevoel van goed en slecht dat we hebben slechts relatief is, dat de geest, onze fantastische geest, ons kan 'misleiden' goed of slecht te voelen. Door je situatie te accepteren zoals het op dat moment is, of 'simpelweg' je te bedenken dat het je in een volgend leven beter af gaat, ofzo.
Kweenie.
Ik sprak laatst met mijn moeder over 'hoe de wereld in elkaar steekt'. Ze zegt, Annette, ik wil het niet horen. Dat is helemaal niets naar jou toe, maar ik heb in het verleden dit al helemaal zelf uitgezocht en ik heb hier tot nu toe altijd in geloofd, maar ik heb werkelijk geen zin om op m'n 50e wéér allerlei nieuwe dingen in acht te nemen en het grote twijfelen weer te laten toeslaan. Ik vind hierin mijn rust en mijn geluk en dat vind ik belangrijker dan te weten hoe de wereld in elkaar steekt.
Vond ik wel iets moois. Illustreert dat mijn verhaaltje precies zo is, dat de uiteindelijke uitkomst van de filosofie alleen maar om het vinden van een weg naar zoveel mogelijk happy thoughts gaat. Wat ik dan wel geinig vindt daarin is dat de grondslag van mijn geloof ook een interpretatie is van de boodschap zoals deze ook in de grote religies te vinden is.
ik loop weer te bazelen
![]()
Tijd voor het huishouden