Op welke zender?quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:47 schreef DaveHarris het volgende:
Waren toch meer dan 5000 gewonden? Lijkt me behoorlijk wat.
Aankomende zaterdag trouwens deel 2 van de Killer Cults reportage over o.a. de sekteleider die dit op z`n geweten heeft![]()
Dat komt omdat het verspreiden van zenuwgas via plastic zakken erg inefficient is. Zenuwgas is eigenlijk een foute term voor sarin, het is namelijk vloeibaar bij kamertemperatuur. Zodoende kon het sarin zich maar moeilijk mengen met de atmosfeer in de metro. Zodra de eersten omvielen door inademing van het gas raakte de rest natuurlijk in paniek en verliet het metrosysteem. Daarom zijn er maar weinig doden gevallen.quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:31 schreef Mas het volgende:
Dit extreem dodelijke gas werd losgelaten in de metro van Tokyo, het drukste transportsysteem ter wereld. Ondergronds, bovendien. De combinatie van dit extreem dodelijk gas in een ondergrondse ruimte met een ongelooflijk druk systeem zou resultaten moeten geven waar Al Quaida nog een puntje aan kan zuigen - maar volgens Wikipedia vielen er maar 12 doden? Daar snap ik dus niets van. Iemand die hier meer vanaf weet, of betere informatie googlen kan? Het is natuurlijk een verschrikkelijke gebeurtenis, maar ik vind het stiekem wel interessant....
Atropine is werkzaam tegen sarin, als het op tijd wordt toegediend. Sarin blijft wel lang in het lichaam aanwezig. Als je de blootstelling overleeft zullen eventuele neurologische problemen na één tot twee weken verdwijnen. (itt sommige organofosfaat bevattende pesticiden)quote:Op donderdag 12 januari 2006 03:32 schreef Steijn het volgende:
Overigens, VX is het dodelijkste zenuwgas. Maar ook deze is vloeibaar bij kamertemperatuur. Opvallend verschil is dat sarin per definitie dodelijk (het brengt een onomkeerbare reactie in het lichaam te weeg) is maar voor VX is er een tegengif beschikbaar. Toch blijven dergelijke gassen dermate complex in hun gebruik dat ik de aandacht voor chemische wapens als wapen voor terroristen eigenlijk onzin vind.
Was je wat van plan dan...quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:31 schreef Mas het volgende:
Geen idee hoe ik hier opeens op kom, misschien in het kader van altijd populaire terrorisme discussies, maar ik las laatst een kort berichtje over de Sarin-aanval op de metro van Tokyo. Toen dit plaatsvond was ik nog niet echt van nieuws-volgende leeftijd (ik was 13), en nu ik wat over gelezen heb, vind ik het een behoorlijk interessant geval.
De hele korte samenvatting is dat een paar Japanezen blijkbaar in zoverre fan waren van Shiva dat ze besloten dat die hele apocalyps nogal lang op zich liet wachten, en dat ze dan maar de eerste aanzet zouden geven. Zo namen vijf man met plastiek zakken met ongeveer een liter zenuwgas Sarin per persoon op 20 maart 1995 de metro, en lieten op verschillende lijnen de zakken op de grond vallen. Ze prikten een paar gaten in de zakken met hun paraplu's, en ginger er van door.
Sarin, voor de mensen die hier niet mee bekend zijn, is een zenuwgas. Het verstoort het vuren van zo ongeveer alle zenuwcellen in het lichaam, en lijdt tot extreem dodelijk en onplezierige tafarelen. Sarin is ongeveer 500 keer dodelijker dan cyanide, wat ook bepaald geen keukenzout is. Een druppel Sarin die contact maakt met de huid of ingeademd wordt is al voldoende.
Dit extreem dodelijke gas werd losgelaten in de metro van Tokyo, het drukste transportsysteem ter wereld. Ondergronds, bovendien. De combinatie van dit extreem dodelijk gas in een ondergrondse ruimte met een ongelooflijk druk systeem zou resultaten moeten geven waar Al Quaida nog een puntje aan kan zuigen - maar volgens Wikipedia vielen er maar 12 doden? Daar snap ik dus niets van. Iemand die hier meer vanaf weet, of betere informatie googlen kan? Het is natuurlijk een verschrikkelijke gebeurtenis, maar ik vind het stiekem wel interessant....
*kuch* CO2 patroon en spuitbusquote:Op donderdag 12 januari 2006 03:10 schreef Steijn het volgende:
En stof kan zeer dodelijk zijn maar als deze moeilijk te verspreiden is zal er niks gebeuren. Sarin moet je bijvoorbeeld vernevelen wil het effectief zijn.
Blijkbaar beschikten ze toch over ingenieurs, getuige de eerdere gasaanval in Matsumoto.quote:Op donderdag 12 januari 2006 17:53 schreef nixxx het volgende:
[..]
*kuch* CO2 patroon en spuitbus
Maar gelukkig voor de Japanners in de metro had die secte geen competent ingenieur blijkbaar... alleen een chemicus
Kan je je voorstellen wat je met een functioneel wapenontwerp en een beetje kennis van massapsychologie kan doen in een metrostelsel.
De (nachtelijke) aanval in open lucht resulteerde in zeven doden en 274 gewonden. Alle slachtoffers vielen binnen een straal van 150 meter.quote:Under Murai's direction, science workers in Aum had previously prepared four special vehicles for use in attacks with sarin gas. Using small refrigerated trucks, they sealed off a compartment in the rear of the trucks so that sarin could be mixed there by remote control, operated by computer from a compartment in the front of the truck, the entire process monitored by video cameras. Once the gas was mixed and the vehicle was driven to the desired spot for release, the rear door of the truck would open by remote control, and the gas was dispersed by fans. When the gas was fully released, the truck drove away, leaving a large area covered in deadly fumes.
Vernevelen is een hele kunst op zich, de nevel moet fijn genoeg zijn om te blijven hangen, maar niet zo fijn dat het meeste weer wordt uitgeademt.quote:Op donderdag 12 januari 2006 17:53 schreef nixxx het volgende:
[..]
*kuch* CO2 patroon en spuitbus
Maar gelukkig voor de Japanners in de metro had die secte geen competent ingenieur blijkbaar... alleen een chemicus
Kan je je voorstellen wat je met een functioneel wapenontwerp en een beetje kennis van massapsychologie kan doen in een metrostelsel.
En CO2 helpt nu ook niet echt mee.quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vernevelen is een hele kunst op zich, de nevel moet fijn genoeg zijn om te blijven hangen, maar niet zo fijn dat het meeste weer wordt uitgeademt.
Het is (goddank) niet eenvoudig om chemische wapens effectief in te zetten.
tja, er zijn vele factoren die meespelen, en ik ga mensen niet wijzer maken dan ze zijn op dit gebied.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |