abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33941834
Geen idee hoe ik hier opeens op kom, misschien in het kader van altijd populaire terrorisme discussies, maar ik las laatst een kort berichtje over de Sarin-aanval op de metro van Tokyo. Toen dit plaatsvond was ik nog niet echt van nieuws-volgende leeftijd (ik was 13), en nu ik wat over gelezen heb, vind ik het een behoorlijk interessant geval.

De hele korte samenvatting is dat een paar Japanezen blijkbaar in zoverre fan waren van Shiva dat ze besloten dat die hele apocalyps nogal lang op zich liet wachten, en dat ze dan maar de eerste aanzet zouden geven. Zo namen vijf man met plastiek zakken met ongeveer een liter zenuwgas Sarin per persoon op 20 maart 1995 de metro, en lieten op verschillende lijnen de zakken op de grond vallen. Ze prikten een paar gaten in de zakken met hun paraplu's, en ginger er van door.

Sarin, voor de mensen die hier niet mee bekend zijn, is een zenuwgas. Het verstoort het vuren van zo ongeveer alle zenuwcellen in het lichaam, en lijdt tot extreem dodelijk en onplezierige tafarelen. Sarin is ongeveer 500 keer dodelijker dan cyanide, wat ook bepaald geen keukenzout is. Een druppel Sarin die contact maakt met de huid of ingeademd wordt is al voldoende.

Dit extreem dodelijke gas werd losgelaten in de metro van Tokyo, het drukste transportsysteem ter wereld. Ondergronds, bovendien. De combinatie van dit extreem dodelijk gas in een ondergrondse ruimte met een ongelooflijk druk systeem zou resultaten moeten geven waar Al Quaida nog een puntje aan kan zuigen - maar volgens Wikipedia vielen er maar 12 doden? Daar snap ik dus niets van. Iemand die hier meer vanaf weet, of betere informatie googlen kan? Het is natuurlijk een verschrikkelijke gebeurtenis, maar ik vind het stiekem wel interessant ....
Bijgeloof brengt ongeluk.
  woensdag 11 januari 2006 @ 16:33:30 #2
47781 Jorikjet
Brother from another mother
pi_33941907
misschien kan het zijn dat in metro's het altijd enorm hard waait en het gas daardoor snel werd weggezogen?
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
pi_33941983
Voor zover ik begrepen had, lieten ze het gas los in treintoestellen. De ventilatie is daar een stuk minder, schat ik zo...
  woensdag 11 januari 2006 @ 16:40:09 #4
85271 Soap
Highly flammable
pi_33942128
Dat heb ik ook nog nooit gesnapt ( van dat lage aantal doden).
Het was waarschijnlijk een zeer lage concentratie Sarin ofz.,
Ik weet wel dat aan het eind van WO2 de duitsers bezig waren met het produceren van Sarin op zeer grote schaal. De (later bedachte) scenario's liepen uiteen van een totaal uitgestorven London of zelfs heel engeland. Het is gewoon een zeer gemeen goedje waarbij ik me niet kan voorstellen dat als er enkele liters pure Sarin zijn gebruikt in een bomvolle metro er niet meer dan 12 slachtoffers zijn gevallen
pi_33942397
Waren toch meer dan 5000 gewonden? Lijkt me behoorlijk wat.

Aankomende zaterdag trouwens deel 2 van de Killer Cults reportage over o.a. de sekteleider die dit op z`n geweten heeft
eeeh
pi_33942432
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 16:47 schreef DaveHarris het volgende:
Waren toch meer dan 5000 gewonden? Lijkt me behoorlijk wat.

Aankomende zaterdag trouwens deel 2 van de Killer Cults reportage over o.a. de sekteleider die dit op z`n geweten heeft
Op welke zender?
pi_33942442
Reality Channel
eeeh
pi_33963159
Het gas is zwaarder dan lucht, dat kan een rol gespeeld hebben. Mogelijk was het produkt onzuiver waardoor het niet zo snel verdampte.
De plastic zakken waren in krantepapier gerold. Heb het hier net uitgeprobeerd met één liter water in een plastic zak in tien vellen krantepapier gerold. Vijf maal met een metalen priem erin geprikt (tot op de bodem, maar met botte punt dus onderkant van de zak niet doorboord). Na tien minuten het pakket opgepakt en in een emmer gelegd. De plastic waarop het pakket lag bijeen genomen en het water in een maatbeker gegoten. Resultaat: 35 ml. De onderkant van het pakket bevat natuurlijk ook nog water, en het krantepapier heeft een deel geabsorbeerd. Maar het was alvast geen effectieve manier om het spul te verspreiden. De gaten in de zak zitten aan de bovenkant en het krantepapier zorgt ervoor dat het pakket niet veel vervormt, waardoor er weinig vloeistof uit loopt.

Als men ballonnen gebruikt had, of na het doorprikken een gewicht er bovenop had gezet zou de actie veel effectiever geweest zijn imho.
Wat de verdampingssnelheid van het spul is weet ik niet, het is natuurlijk mogelijk dat de zakken onder druk stonden maar als ik een zak moet vullen met een dodelijk goedje dan zou ik een grote zak nemen en veel speling laten als ik hem dichtbind. In die omstandigheden zijn enkele gaten aan de bovenkant geen goede manier om de zak leeg te laten lopen.

Het is niet duidelijk hoeveel gaten de aanvallers gemaakt hadden. Ze hadden elk twee zakken met 0.5 liter vloeistof bij zich. Van één ervan (Yokoyama) is wel bekend dat hij slecht één gat in één van beide zakken heeft kunnen prikken. In die trein zijn geen slachtoffers gevallen. Bij een eerste zoektocht werd het pakket trouwens niet ontdekt en heeft men de trein verder laten rijden; bij een tweede zoektocht werd het pakket gevonden, heeft men de vloer gereinigd en de trein weer laten vertrekken... Uiteindelijk is de trein uit dienst genomen een uur en veertig minuten na de aanval...
pi_33964045
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 16:31 schreef Mas het volgende:
Dit extreem dodelijke gas werd losgelaten in de metro van Tokyo, het drukste transportsysteem ter wereld. Ondergronds, bovendien. De combinatie van dit extreem dodelijk gas in een ondergrondse ruimte met een ongelooflijk druk systeem zou resultaten moeten geven waar Al Quaida nog een puntje aan kan zuigen - maar volgens Wikipedia vielen er maar 12 doden? Daar snap ik dus niets van. Iemand die hier meer vanaf weet, of betere informatie googlen kan? Het is natuurlijk een verschrikkelijke gebeurtenis, maar ik vind het stiekem wel interessant ....
Dat komt omdat het verspreiden van zenuwgas via plastic zakken erg inefficient is. Zenuwgas is eigenlijk een foute term voor sarin, het is namelijk vloeibaar bij kamertemperatuur. Zodoende kon het sarin zich maar moeilijk mengen met de atmosfeer in de metro. Zodra de eersten omvielen door inademing van het gas raakte de rest natuurlijk in paniek en verliet het metrosysteem. Daarom zijn er maar weinig doden gevallen.

Overigens is dit vaak een punt dat men over het hoofd ziet. En stof kan zeer dodelijk zijn maar als deze moeilijk te verspreiden is zal er niks gebeuren. Sarin moet je bijvoorbeeld vernevelen wil het effectief zijn. Daarom blijken conventionele wapens in de praktijk ook het dodelijkst, ze zijn in pontentie weinig dodelijk maar zijn zeer efficient inzetbaar. Dat is met ABC-wapens geenszins het geval.

[ Bericht 1% gewijzigd door Steijn op 12-01-2006 03:17:03 ]
pi_33964185
Overigens, VX is het dodelijkste zenuwgas. Maar ook deze is vloeibaar bij kamertemperatuur. Opvallend verschil is dat sarin per definitie dodelijk (het brengt een onomkeerbare reactie in het lichaam te weeg) is maar voor VX is er een tegengif beschikbaar. Toch blijven dergelijke gassen dermate complex in hun gebruik dat ik de aandacht voor chemische wapens als wapen voor terroristen eigenlijk onzin vind.
pi_33964573
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 03:32 schreef Steijn het volgende:
Overigens, VX is het dodelijkste zenuwgas. Maar ook deze is vloeibaar bij kamertemperatuur. Opvallend verschil is dat sarin per definitie dodelijk (het brengt een onomkeerbare reactie in het lichaam te weeg) is maar voor VX is er een tegengif beschikbaar. Toch blijven dergelijke gassen dermate complex in hun gebruik dat ik de aandacht voor chemische wapens als wapen voor terroristen eigenlijk onzin vind.
Atropine is werkzaam tegen sarin, als het op tijd wordt toegediend. Sarin blijft wel lang in het lichaam aanwezig. Als je de blootstelling overleeft zullen eventuele neurologische problemen na één tot twee weken verdwijnen. (itt sommige organofosfaat bevattende pesticiden)

Van alle zenuwgassen is sarin trouwens het meest vluchtige.

Als ik een terrorist was zou ik een oud gebouw met een centrale luchtcirculatie installatie (of hoe noem je dat) als doel kiezen. Je overmeestert de concierge en je kan rustig alle apparatuur installeren om het gifgas van jouw keuze ter plaatse te fabriceren en rechtstreeks in het ventilatiesysteem te pompen. Koolmonoxide lijkt me een geschikte kandidaat.

[ Bericht 17% gewijzigd door Doderok op 12-01-2006 05:53:04 ]
  donderdag 12 januari 2006 @ 10:51:35 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33967515
Het hele effect van chemische wapens wordt teniet gedaan als je niet in staat bent het op de juiste manier te verspreiden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33980987
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 16:31 schreef Mas het volgende:
Geen idee hoe ik hier opeens op kom, misschien in het kader van altijd populaire terrorisme discussies, maar ik las laatst een kort berichtje over de Sarin-aanval op de metro van Tokyo. Toen dit plaatsvond was ik nog niet echt van nieuws-volgende leeftijd (ik was 13), en nu ik wat over gelezen heb, vind ik het een behoorlijk interessant geval.

De hele korte samenvatting is dat een paar Japanezen blijkbaar in zoverre fan waren van Shiva dat ze besloten dat die hele apocalyps nogal lang op zich liet wachten, en dat ze dan maar de eerste aanzet zouden geven. Zo namen vijf man met plastiek zakken met ongeveer een liter zenuwgas Sarin per persoon op 20 maart 1995 de metro, en lieten op verschillende lijnen de zakken op de grond vallen. Ze prikten een paar gaten in de zakken met hun paraplu's, en ginger er van door.

Sarin, voor de mensen die hier niet mee bekend zijn, is een zenuwgas. Het verstoort het vuren van zo ongeveer alle zenuwcellen in het lichaam, en lijdt tot extreem dodelijk en onplezierige tafarelen. Sarin is ongeveer 500 keer dodelijker dan cyanide, wat ook bepaald geen keukenzout is. Een druppel Sarin die contact maakt met de huid of ingeademd wordt is al voldoende.

Was je wat van plan dan...
  donderdag 12 januari 2006 @ 17:53:23 #14
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_33981197
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 03:10 schreef Steijn het volgende:
En stof kan zeer dodelijk zijn maar als deze moeilijk te verspreiden is zal er niks gebeuren. Sarin moet je bijvoorbeeld vernevelen wil het effectief zijn.
*kuch* CO2 patroon en spuitbus

Maar gelukkig voor de Japanners in de metro had die secte geen competent ingenieur blijkbaar... alleen een chemicus

Kan je je voorstellen wat je met een functioneel wapenontwerp en een beetje kennis van massapsychologie kan doen in een metrostelsel.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_33982165
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 17:53 schreef nixxx het volgende:

[..]

Maar gelukkig voor de Japanners in de metro had die secte geen competent ingenieur blijkbaar... alleen een chemicus

Kan je je voorstellen wat je met een functioneel wapenontwerp en een beetje kennis van massapsychologie kan doen in een metrostelsel.
Blijkbaar beschikten ze toch over ingenieurs, getuige de eerdere gasaanval in Matsumoto.
quote:
Under Murai's direction, science workers in Aum had previously prepared four special vehicles for use in attacks with sarin gas. Using small refrigerated trucks, they sealed off a compartment in the rear of the trucks so that sarin could be mixed there by remote control, operated by computer from a compartment in the front of the truck, the entire process monitored by video cameras. Once the gas was mixed and the vehicle was driven to the desired spot for release, the rear door of the truck would open by remote control, and the gas was dispersed by fans. When the gas was fully released, the truck drove away, leaving a large area covered in deadly fumes.
De (nachtelijke) aanval in open lucht resulteerde in zeven doden en 274 gewonden. Alle slachtoffers vielen binnen een straal van 150 meter.

Edit: een andere bron meldt 700 gewonden...

[ Bericht 1% gewijzigd door Doderok op 12-01-2006 18:27:47 ]
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:27:35 #16
45206 Pietverdriet
pi_33996405
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 17:53 schreef nixxx het volgende:

[..]

Vernevelen is een hele kunst op zich, de nevel moet fijn genoeg zijn om te blijven hangen, maar niet zo fijn dat het meeste weer wordt uitgeademt.
Het is (goddank) niet eenvoudig om chemische wapens effectief in te zetten.
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:31:30 #17
959 opa
De man met de witte shawl
pi_33996567
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vernevelen is een hele kunst op zich, de nevel moet fijn genoeg zijn om te blijven hangen, maar niet zo fijn dat het meeste weer wordt uitgeademt.
Het is (goddank) niet eenvoudig om chemische wapens effectief in te zetten.
En CO2 helpt nu ook niet echt mee.
Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:34:44 #18
45206 Pietverdriet
pi_33996716
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:31 schreef opa het volgende:

[..]

En CO2 helpt nu ook niet echt mee.
tja, er zijn vele factoren die meespelen, en ik ga mensen niet wijzer maken dan ze zijn op dit gebied.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')