abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34553017
Ja, noem dan eerder de Mongolen.
pi_34553041
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 16:00 schreef SterkStaaltje het volgende:

[..]

Nederland in de gouden eeuw
Daar dacht ik ook meteen aan..
Nederland was toch ook belangrijk in de geschiedenis?
Brutal. Fucking. Metal.
pi_34553195
Dat is ook een beetje overdreven volgens mij ... zo belangrijk was Nederland nou ook weer niet. We hoorden in de 16e eeuw gewoon bij de grootmachten, net als Japan nu bij de grootmachten hoort.
pi_34553232
En toch vertelde m'n docent geschiedenis dat Nederland ten tijde van de bloei van de VOC de machtigste natie was
Brutal. Fucking. Metal.
pi_34553788
Nederland is ook even de machtigste natie geweest.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_34553931
O, dan onderschat ik dat.
pi_34554805
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 17:22 schreef MrBean het volgende:
O, dan onderschat ik dat.
Waarschijnlijk
Brutal. Fucking. Metal.
pi_34558433
Je kunt je eigenlijk niet voorstellen dat we dat zijn geweest..
pi_34575209
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 19:56 schreef Rnnz het volgende:
Indd...omdat we nu slaafje spelen van de VS
Brutal. Fucking. Metal.
pi_34578321
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 17:18 schreef Steeven het volgende:
ja als ik het goed hebben we een tijd lang 50% van de wereldhandel beheerst.

en de grootste/beste vloot gehad.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_34578401
quote:
Op zondag 29 januari 2006 13:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ja als ik het goed hebben we een tijd lang 50% van de wereldhandel beheerst.

en de grootste/beste vloot gehad.
Klopt helemaal.. was in de bloeitijd van de V.O.C
Brutal. Fucking. Metal.
pi_34582000
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 19:56 schreef Rnnz het volgende:
Ach, bekijk voor de grap de wereldkaart en kijk eens naar hoe plaatsnamen heten in de omgeving Amerika, Zuid-Amerika en Afrika. Onze briljante handelsgeest heeft ons groot gemaakt en dat zie je nog steeds terug.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_34585408
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 17:18 schreef Steeven het volgende:
Maar dat is, nogmaals, iets anders dan invloed. Nederland had toen inderdaad grote macht, maar op de lange termijn heeft dit (waarschijnlijk, want het is niet toetsbaar, slechts te beredeneren) relatief weinig veranderd aan hoe de wereld nu is. De Engelse en Spaanse taal hebben zich bijvoorbeeld veel verder verspreid, Nederland was veel minder een culturele koloniale macht dan andere koloniale machten.
pi_34585511
quote:
Op zondag 29 januari 2006 17:03 schreef Speth het volgende:

[..]

Maar dat is, nogmaals, iets anders dan invloed. Nederland had toen inderdaad grote macht, maar op de lange termijn heeft dit (waarschijnlijk, want het is niet toetsbaar, slechts te beredeneren) relatief weinig veranderd aan hoe de wereld nu is. De Engelse en Spaanse taal hebben zich bijvoorbeeld veel verder verspreid, Nederland was veel minder een culturele koloniale macht dan andere koloniale machten.
Dat is zeker waar . Maar het ging er even om of we de baas zijn geweest of niet .
pi_34587329
quote:
Op zondag 29 januari 2006 17:03 schreef Speth het volgende:

[..]

en dat komt vooral omdat de NL ers geen behoefte hadden aan het verspreiden van cultuur.
de spanjaarden daar en tegen hebben hele landen hun taal en geloof op gedrongen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_34625889
quote:
Op zondag 29 januari 2006 17:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

en dat komt vooral omdat de NL ers geen behoefte hadden aan het verspreiden van cultuur.
de spanjaarden daar en tegen hebben hele landen hun taal en geloof op gedrongen
Nederlanders zagen meer nut in het zoeken van plekken met veel grondstoffen en plekken die strategisch goed liggen, dus jouw post is zeker waar
Brutal. Fucking. Metal.
pi_34626252
er waren wel orthodox-protestantse krachten in de Republiek die hoge prioriteit gaven aan bekering vd inheems volkeren in Amerika en Azie, maar hun invloed op de koloniale politiek was niet groot en zij richtten ook hun pijlen meer op verovering vd Zuidelijke Nederlanden zodat dat (weer) officieel protestants werd
  maandag 30 januari 2006 @ 20:54:32 #68
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34626275
Ik denk dat cultureel moeilijk te zeggen is, misschien dat je die moet splitsen.

Bijvoorbeeld op 1 de grieken voor de meer westerse cultuur en china voor de oosterse cultuur. Culturen verschillen teveel om de meest invloedrijke natie te kunnen noemen.

Door de historie heen is het ook te moeilijk om te zeggen, maar ik denk dat het Romeinse Rijk en de Grieken dan toch wel genoemd mogen worden oa door de Renaissance. Je hebt toch behoorlijk wat invloed uitgeoefend als ze eeuwen later zelfs weer terug willen keren. Verde heeft China denk ik een grote invloed gehad, misschien Frankrijk (verlichtingsdenken) Groot-Britannie, Nederland, Portugal en Spanje (koloniaal tijdperk) het Ottomaanse Rijk, maar misschien ook wel de Azteken.

Kortom, je kunt geen top 5 maken uit de geschiedenis omdat er teveel factoren bij komen kijken. Misschien moet de TS de eisen versmallen.
  † In Memoriam † dinsdag 31 januari 2006 @ 09:16:13 #69
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_34639856
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 12:13 schreef Mikado het volgende:

Even de bewuste keuzes nalopen waarom ik de Grieken, de Perzen, de Egyptenaren enz weggelaten heb. Hoewel deze samenlevingen buitengewoon interessant zijn, hebben ze behoorlijke moeite gehad om hun ideeen met succes te verspreiden.
Hoe kun je dat nu zeggen? Ze noemen Mespotamië (Soemerië) en of Egypte niet voor niks de wieg van de beschaving. Zowat alles van hen is overgenomen en doorgegeven tot het heden en ons aan toe.

Als je een rijtje invloedrijkste naties moet maken horen dezen er juist in. De rest wordt moeilijker zo niet onmogelijk, dan wordt het vooral persoonlijke voorkeur of criterea.
pi_34793852
Omdat ik denk dat het voor ieder land anders is, ga ik uit van Nederland/west europa.

1. Rome, vanwege het verspreiden van hun cultuur, het brengen van vrede en stabiliteit.
2. Griekenland/ Athene, voor de cultuur die de romeinen verspreidt hebben en omdat het de bakermat is van onze huidige politieke structuur.
3. Babylon, omdat het de bakermat is van onze beschaving.
4. China/Mongolie, omdat we zonder Marco Polo's ontdekking er niet op uit getrokken waren om te koloniseren en te ontdekken (Amerika)
5. Een aantal west-europese naties zelf (m.n. Engeland, Frankrijk en Spanje) om het oppikken van bovenstaande.
  maandag 6 februari 2006 @ 14:46:57 #71
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_34794443
Het Romeinse Rijk was geen natiestaat. En het Italie wat we nu kennen, bestaat nog geeneens 150 jaar.
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 6 februari 2006 @ 15:14:07 #72
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_34795360
Historisch gezien mis ik Spanje een beetje in dit verhaal.
De Spaanse invloeden vind men nog overal, zie de 3 Amerika's bv.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  maandag 6 februari 2006 @ 19:36:40 #73
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_34804491
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 16:59 schreef -_Guitarist_- het volgende:
En toch vertelde m'n docent geschiedenis dat Nederland ten tijde van de bloei van de VOC de machtigste natie was
Dat licht er net aan wat je als definitie van macht neemt.
Men is tijdelijk de grootste economische macht en tegelijkertijd de grootste handelsvloot.
Frankrijk wordt toch algemeen gezien als het machtigste land vanaf haar eenwording na de 100jarige oorlog tot de val van Napoleon.
Frankrijk had simpelweg de grootste bevolking van alle Europese landen en dus veruit het grootste landleger.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 6 februari 2006 @ 19:44:03 #74
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_34804733
quote:
Op maandag 6 februari 2006 15:14 schreef ErwinRommel het volgende:
Historisch gezien mis ik Spanje een beetje in dit verhaal.
De Spaanse invloeden vind men nog overal, zie de 3 Amerika's bv.
Wanneer is de teloorgang van Spanje als Europese Grootmacht eigenlijk ingegaan?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_34805655
quote:
Op maandag 6 februari 2006 19:44 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Wanneer is de teloorgang van Spanje als Europese Grootmacht eigenlijk ingegaan?
toen ze het verloren van de laage landen kun je dat als begin zien natuurlijk.

maar daar zijn vast wel heel veel begintijden voor net als het begin van de eerste wereldoorlog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')