Daar dacht ik ook meteen aan..quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:00 schreef SterkStaaltje het volgende:
[..]
Nederland in de gouden eeuw![]()
Waarschijnlijkquote:Op zaterdag 28 januari 2006 17:22 schreef MrBean het volgende:
O, dan onderschat ik dat.
Indd...omdat we nu slaafje spelen van de VSquote:Op zaterdag 28 januari 2006 19:56 schreef Rnnz het volgende:
Je kunt je eigenlijk niet voorstellen dat we dat zijn geweest..
ja als ik het goed hebben we een tijd lang 50% van de wereldhandel beheerst.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 17:18 schreef Steeven het volgende:
Nederland is ook even de machtigste natie geweest.
Klopt helemaal.. was in de bloeitijd van de V.O.Cquote:Op zondag 29 januari 2006 13:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ja als ik het goed hebben we een tijd lang 50% van de wereldhandel beheerst.
en de grootste/beste vloot gehad.
Ach, bekijk voor de grap de wereldkaart en kijk eens naar hoe plaatsnamen heten in de omgeving Amerika, Zuid-Amerika en Afrika. Onze briljante handelsgeest heeft ons groot gemaakt en dat zie je nog steeds terug.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 19:56 schreef Rnnz het volgende:
Je kunt je eigenlijk niet voorstellen dat we dat zijn geweest..
Maar dat is, nogmaals, iets anders dan invloed. Nederland had toen inderdaad grote macht, maar op de lange termijn heeft dit (waarschijnlijk, want het is niet toetsbaar, slechts te beredeneren) relatief weinig veranderd aan hoe de wereld nu is. De Engelse en Spaanse taal hebben zich bijvoorbeeld veel verder verspreid, Nederland was veel minder een culturele koloniale macht dan andere koloniale machten.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 17:18 schreef Steeven het volgende:
Nederland is ook even de machtigste natie geweest.
Dat is zeker waarquote:Op zondag 29 januari 2006 17:03 schreef Speth het volgende:
[..]
Maar dat is, nogmaals, iets anders dan invloed. Nederland had toen inderdaad grote macht, maar op de lange termijn heeft dit (waarschijnlijk, want het is niet toetsbaar, slechts te beredeneren) relatief weinig veranderd aan hoe de wereld nu is. De Engelse en Spaanse taal hebben zich bijvoorbeeld veel verder verspreid, Nederland was veel minder een culturele koloniale macht dan andere koloniale machten.
en dat komt vooral omdat de NL ers geen behoefte hadden aan het verspreiden van cultuur.quote:Op zondag 29 januari 2006 17:03 schreef Speth het volgende:
[..]
Maar dat is, nogmaals, iets anders dan invloed. Nederland had toen inderdaad grote macht, maar op de lange termijn heeft dit (waarschijnlijk, want het is niet toetsbaar, slechts te beredeneren) relatief weinig veranderd aan hoe de wereld nu is. De Engelse en Spaanse taal hebben zich bijvoorbeeld veel verder verspreid, Nederland was veel minder een culturele koloniale macht dan andere koloniale machten.
Nederlanders zagen meer nut in het zoeken van plekken met veel grondstoffen en plekken die strategisch goed liggen, dus jouw post is zeker waarquote:Op zondag 29 januari 2006 17:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en dat komt vooral omdat de NL ers geen behoefte hadden aan het verspreiden van cultuur.
de spanjaarden daar en tegen hebben hele landen hun taal en geloof op gedrongen
Hoe kun je dat nu zeggen? Ze noemen Mespotamië (Soemerië) en of Egypte niet voor niks de wieg van de beschaving. Zowat alles van hen is overgenomen en doorgegeven tot het heden en ons aan toe.quote:Op donderdag 26 januari 2006 12:13 schreef Mikado het volgende:
Even de bewuste keuzes nalopen waarom ik de Grieken, de Perzen, de Egyptenaren enz weggelaten heb. Hoewel deze samenlevingen buitengewoon interessant zijn, hebben ze behoorlijke moeite gehad om hun ideeen met succes te verspreiden.
Dat licht er net aan wat je als definitie van macht neemt.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 16:59 schreef -_Guitarist_- het volgende:
En toch vertelde m'n docent geschiedenis dat Nederland ten tijde van de bloei van de VOC de machtigste natie was![]()
Wanneer is de teloorgang van Spanje als Europese Grootmacht eigenlijk ingegaan?quote:Op maandag 6 februari 2006 15:14 schreef ErwinRommel het volgende:
Historisch gezien mis ik Spanje een beetje in dit verhaal.
De Spaanse invloeden vind men nog overal, zie de 3 Amerika's bv.
toen ze het verloren van de laage landen kun je dat als begin zien natuurlijk.quote:Op maandag 6 februari 2006 19:44 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Wanneer is de teloorgang van Spanje als Europese Grootmacht eigenlijk ingegaan?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |