quote:Op woensdag 9 augustus 2006 18:41 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Ik heb de 'normale' trein genomen van Kaapstad naar Jo'burg. Dat was wat goedkoper dan de speciale treinen (Blue train enzo voor een paar duizend dollar) die daar reden. Iets van 55 euro voor betaald om 26 uur eerste klas te reizen
Echt een hele mooie treinreis, die vanaf Kaapstad eerste langzaam de bergen in voert met veel bochten en dan sta je aan het begin van de avond ineens op een grote vlakte (uitloper van de woestijn). Je kan 's nachts de mooiste sterrenhemels zien, omdat het echt helemaal donker is.
Ergens midden in de nacht kom je langs Kimberley en dan in de ochtend zie je langzaam alle voorsteden van Jo'burg een paar uur lang voorbijkomen (met zwaarbewapende beveiligingsagenten op de station en armoede aan alle kanten van de spoorlijn).
Catering in de trein bestond uit iemand die met drankjes langskwam en een rijtuig van een fastfood restaurant, wat nog best te eten was.
Cycletours organiseerd ook fietsreizen naar verre landen, bij hen geboekt dus.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 18:43 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Fietsen
Waar kun je dat doen en hoe heb je dat geregeld?
Neem aan dat je het tegen mij hebt? Hangt ervan af hoeveel excursies je wilt doen en hoe luxe je wilt slapen. Maar het is wel een prijzig grapje... Je kunt het beste kijken op www.shongololo.comquote:
Ben heel erg benieuwd na je ervaringen, ik vertrek over 8 weken ben inmiddels ook voorzien van een dik boek! Ben heel erg benieuwd naar alle nieuwe indrukken en omgevingen. Zie er nu al naar uit!quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 17:42 schreef Katinkat het volgende:
Over 4 weken gaan we, nu dus al een beetje aftellen; en ik heb het boek Zuid Afrika in een rugzak van de bieb voor een beetje voorpret. Wij gaan er dus fietsen, heb er veel zin in, ben nog niet eerder in een Afrikaans land geweest.
Kan je niet met alle vragen helpen, maar misschien alvast wel met een paar. Heb in Pretoria gezeten en ben 10 dagen naar Kaapstad geweest, wat erg gaaf was. Ik zou je aanraden in die buurt te blijven als je maar 2 weken hebt. Het enige wat echt de moeite waard is in het oosten is het Krugerpark, maar in de buurt van Kaapstad heb je schijnbaar ook mooie parken. Lesotho en Swaziland schijnen ook erg mooi te zijn, maar net als voor het Krugerpark geldt dat je er echt de tijd voor moet nemen. In de omgeving van Kaapstad is meer dan genoeg te doen, zeker als je ook wat minder toeristische dingen wilt doen, want met de toeristische dingen die ik je ook zeker aan kan raden is 14 dagen al krapquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 21:40 schreef Sneeze het volgende:
Kickje :-)
Het klassieke verhaal: vriend en ik gaan eind november/begin december 2 weken naar Kaapstad, zijn er nog nooit eerder geweest, en vragen ons af: wat mogen we nu absoluut niet missen?
Nu ben ik met name benieuwd naar de wat minder voor-de-hand-liggende plaatsen: verborgen restaurantjes met veel locals en goede muziek, een park dat nog niet is platgelopen door toeristen, cabaret in het afrikaans, een speciaal stukje strand? Zijn er feestdagen in november/december (behalve de obvious) die de moeite waard zijn?
Oh, en welke wijken kan je beter mijden in Kaapstad en omgeving? We hebben een huurauto: is het veilig om bijvoorbeeld een dagtocht te maken naar andere steden? En hoe ver is het eigenlijk rijden van oost naar west? Is een 4x4 noodzakelijk?
Veel vragen, ik weet het. Sorry.Hoop wel dat iemand me kan helpen!
Dat is de reden dat wij in klein-groepsverband op de fiets de boel gaan verkennen. Meestal reizen we zelfstandig door een land, maar wij kregen de indruk dat dat in Z-Afrika toch minder veilig is. Nu hebben we toch een manier gevonden die bij ons past om een deel van het land te verkennenquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 11:02 schreef Sneeze het volgende:
en niet louter aan de hand van reisgidsen (of nog erger, in groepsverband, met de touringcar) een land verkennen.
Wij fietsen juist allebei graag; en juist in verre landen sta je op de fiets dicht bij de bevolking; heb dit ook in Vietnam gedaan. Maar je moet beiden het fietsen wel een uitdaging vinden.quote:Op zondag 15 oktober 2006 22:00 schreef Sneeze het volgende:
Het lijkt me persoonlijk geweldig om met de fiets Zuid-Afrika te verkennen, maar ik vrees dat ik mijn wederhelft niet bepaald op de tweewieler krijg. Hij heeft pas op latere leeftijd leren fietsen en vindt het nog altijd een beetje eng.![]()
quote:Op woensdag 8 november 2006 17:49 schreef lindaatjuh het volgende:
Wat ook super is is natuurlijk het krugerpark!
Was erg mooi en heerlijke kudu op. Wat dat betreft fantastisch. Wat minder was dat wij met geen mogelijkheid met 10 mensen bij elkaar konden zitten (oke, dat heb je weleens als het druk is), dat het best duur is voor Zuid-Afrikaanse begrippen (maar voor lekker eten heb ik dat ook graag over) en dat je extra voor de live muziek moest betalen, terwijl wij die niet eens gezien en amper gehoord hadden. We zaten achteraan en dachten dat de radio zacht aan stond, krijgen we na afloop de rekening. Beetje jammer. Maar verder zeker aan te raden, al is het maar omdat je op weinig plaatsen het eten kunt eten dat je daar kunt krijgen!quote:En in Kaapstad MOET je echt een keertje eten bij Mama Africa. Supermooi van binnen EN van buiten. Je krijgt allerlei lekkere hapjes uit alle afrikaanse landen en de sfeer is daar super.
quote:Op woensdag 8 november 2006 17:49 schreef lindaatjuh het volgende:
Wat ja absoluut moet doen (als je daar de mogelijkheid voor hebt natuurlijk!) is naar Malealea in Lesotho. Je kunt overnachten in Malealea Lodge. Dat is echt superleuk, en heeft een heel schattig cafe'tje. Je kan vanaf dat park ook een meerdaagse paardrijtocht doen (ook 1 dag) en dan overnachten in een dorpje bij een volkje. Dat was echt 1 van de hoogtepunten van mijn reis! En de allermooiste sterrenhemel gezien daar!
Wat ook super is is natuurlijk het krugerpark!
Wat een paar van mijn reisgenoten hadden gedaan (ik helaas niet) is de townshiptour in Knysna. Is minder toeristisch dan het klinkt hoor, scheen echt super te zijn. (Townshiptour in Sehotho stelde bij ons niks voor!)
En in Kaapstad MOET je echt een keertje eten bij Mama Africa. Supermooi van binnen EN van buiten. Je krijgt allerlei lekkere hapjes uit alle afrikaanse landen en de sfeer is daar super. Africa Cafe is ook leuk, heb daar de allerallerlekkerste krokodil gegeten!
Echt een superland! En ik ga daar zekerweten nog een keer naar toe!
3 x in Zuid Afrika mwt mijn zoon ( die ook half zuid afrikaans en zelfs Mosotho is)quote:Op donderdag 9 november 2006 22:57 schreef lindaatjuh het volgende:
Ik ben er vorig jaar oktober geweest. Voor 23 dagen van kaapstad naar pretoria. Een groepdkampeerreid. En ik ben daarvan 3 dagen in Lesotho geweest.
Inderdaad ook echt een supermooi initiatief ja.
Jij bent zelfs al meerdere keren geweest? Gaaf! Met een groep? Alleen?
quote:Op donderdag 7 december 2006 21:54 schreef static het volgende:
Hoe is de veiligheid in Jo'burg eigenlijk? Is het er momenteel erg gevaarlijk of kun je gewoon over straat zonder Nigeriaanse toestanden?
Bedoel je downtown, de luxere buitenwijken of de townships? Ik heb door alledrie gelopen en niks naars gezien of meegemaakt. Het schijnt nog steeds een erg gevaarlijke stad te zijn, maar het ligt er natuurlijk maar net aan hoe en wat je doet.quote:Op donderdag 7 december 2006 21:54 schreef static het volgende:
Hoe is de veiligheid in Jo'burg eigenlijk? Is het er momenteel erg gevaarlijk of kun je gewoon over straat zonder Nigeriaanse toestanden?
Wij zijn met de fiets door het township in Knysna gereden; we moesten dit wel echt in groepsverband doen; dat was het meest veilig. Erg opvallend is dat de mensen in krotten wonen, maar wel met een mobieltje rondlopen.quote:Op woensdag 8 november 2006 17:49 schreef lindaatjuh het volgende:
Wat een paar van mijn reisgenoten hadden gedaan (ik helaas niet) is de townshiptour in Knysna. Is minder toeristisch dan het klinkt hoor, scheen echt super te zijn. (Townshiptour in Sehotho stelde bij ons niks voor!)
En in Kaapstad MOET je echt een keertje eten bij Mama Africa. Supermooi van binnen EN van buiten. Je krijgt allerlei lekkere hapjes uit alle afrikaanse landen en de sfeer is daar super. Africa Cafe is ook leuk, heb daar de allerallerlekkerste krokodil gegeten!
Echt een superland! En ik ga daar zekerweten nog een keer naar toe!
Woodmead/Sandton.quote:Op donderdag 7 december 2006 23:40 schreef Foeske het volgende:
[..]
Bedoel je downtown, de luxere buitenwijken of de townships? Ik heb door alledrie gelopen en niks naars gezien of meegemaakt. Het schijnt nog steeds een erg gevaarlijke stad te zijn, maar het ligt er natuurlijk maar net aan hoe en wat je doet.
Volgende keer dat ik naar ZA ga ga ik ook zeker naar de township van knysna. Apart gezicht ja, dat veel townshipbewoners helemaal niet zo arm blijken te zijn. Maar veel mensen kiezen er ook bewust voor om in een township te wonen. Lekker goedkoop en veel mensen vinden het gezellig.quote:Op donderdag 7 december 2006 23:44 schreef Katinkat het volgende:
[..]
Wij zijn met de fiets door het township in Knysna gereden; we moesten dit wel echt in groepsverband doen; dat was het meest veilig. Erg opvallend is dat de mensen in krotten wonen, maar wel met een mobieltje rondlopen.
In Kaapstad was helaas Mama Afrika volgeboekt, wij zijn bij het andere afrikaanse restaurant geweest Marco's African place; dit viel tegen; eten niet goed gaar, service slecht...jammer want ze hadden wel een superleuke afrikaanse band.
Jaargetijden lopen precies andersom als bij ons, dus hier zomer, is het daar winter.quote:Op zondag 7 januari 2007 15:06 schreef Zwansen het volgende:
Uhm, wij willen misschien ook naar Z-A gaan komende zomer, maar ik heb gehoord van iemand dat het daar best koud kan zijn omdat het daar dan winter is... Is juli/augustus een slechte periode om heen te gaan?
Thnx Einstein, dat zei ik al in mn post.quote:Op zondag 7 januari 2007 18:24 schreef Mikani het volgende:
[..]
Jaargetijden lopen precies andersom als bij ons, dus hier zomer, is het daar winter.
Mooi om te lezen! Dus Zuid Afrika nog niet afschrijven dus voor de winter. Het is toch niet lekker als je echt veel wil doen om in de stikhitte te lopen.quote:Op maandag 8 januari 2007 16:55 schreef Hik het volgende:
Ik ben ook in Augustus geweest. Er zitten voor- en nadelen aan. Kaapstad was niet uitgesproken bijzonder in die periode. Het regent er vrij veel, waardoor de stad minder aantrekkelijk is dan normaal. Het is toch vooral een prachtige "zomerstad" die echt opbloeit bij mooi weer. Toch, het is geen reden om niét te gaan, aangezien je de meeste dingen die je er wilt zien en kunt doen prima ook die periode kun doen. Voor de hele zuidkust geldt hetzelfde: iets meer regen en zeker wat warme kleding meenemen, maar het is ook rustiger dan tijdens de zomer.
Naarmate je verder van de zuidkust afgaat wordt het steeds beter. Ik snap dan ook niets van het advies om in Kaapstad te blijvenDurban is heerlijk (zelfs nog naar het strand geweest, al was dat een beetje een gelukstreffer). Jo'burg was 's nachts soms koud, maar overdag prima te doen (t-shirt). Voor de rest van het binnenland (Bloemft. etc.) geldt hetzelfde.
Naast het voordeel dat het rustiger is is er nog een voordeel aan deze periode: landinwaards is het droogseizoen. Dat betekent geen malariamuggen én beter zicht in veel natuurparken (veel groen is welliswaar mooi, maar je ziet ook minder dieren). Erg de moeite waard dus, om de winter te overwegen.
Overigens zou ik het sowieso zonde vinden om je te beperken tot alleen "the Garden route" (Kaapstad en de kust). Ik vond het er heel mooi, maar verder het minst boeiende deel van Zuid-Afrika!
Sorry!quote:Op zondag 7 januari 2007 18:25 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Thnx Einstein, dat zei ik al in mn post.
Maar ik bedoel of de winter daar dus, en bij ons zomer, wel de beste periode is om heen te gaan?
6/10 dagen is natuurlijk zonde van het hele end vliegen. Ik zou zeggen minimaal 14 dagen, maar 3 weken krijg je ook makkelijk vol. Ik ben er zelf 25 dagen geweest, zelf georganiseerd met een groep. Er zijn voor de backpacker veel mogelijkheden om makkelijk rond te reizen, trein, bazbus of per huurauto.quote:Op maandag 2 juli 2007 19:28 schreef Deviant1nl het volgende:
Ik lees vooral reacties van mensen die voornamelijk voor langere tijd daar geweest zijn (nooit erg natuurlijk) Maar vroeg me af of er ook mensen zijn die wel eens een rondreis van 6/10 dagen hebben gedaan en hoe dat bevallen is?
Zit te denken om toch nog op vakantie te gaan maar weet nog niet zo goed waar naartoe maar 1 van de opties is zuid-afrika.
Moet je persé dat visum? Kun je niet twee maal de grens over voor een dagje? Ja, vanuit Kaapstad wel een takke-eind, maar het kost geen 750 euro...quote:Op woensdag 6 juni 2007 08:38 schreef Casparovvv het volgende:
Schop!!
Ik ga in september voor 10 maanden naar ZA, in eerste instantie naar Kaapstad. Ik ga er heen voor een soort vrijwilligerswerk, maar dan anders. Doet er niet zo heel veel toe.
Wat er wel toe doet is het enorme gedoe rond het verkrijgen van een visum, en het vinden van een betaalbaar vliegticket. Weet iemand hoe ik onder de 750 euro repatriatiewaarborg uit kan komen, die de ambassade eist? Ze willen dat geld dus van me hebben voordat ik wegga, om er zeker van te zijn dat ik ook weer terug kom. Nu heeft niet iedere jonge man naast 6000 euro voor de reis ook nog eens 750 euro klaar liggen om zo maar even 10 maanden af te staan. Vandaar.
Al geregeld. Organisatie in SA staat in voor mijn repatriatie en de kosten die daar mee gemoeid zouden zijn. Overigens zou het zonder visum niet lukken want dan kunnen ze moeilijk gaan doen bij de marechaussee, als ze de duur van je ticket zien.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 11:13 schreef Hik het volgende:
[..]
Moet je persé dat visum? Kun je niet twee maal de grens over voor een dagje? Ja, vanuit Kaapstad wel een takke-eind, maar het kost geen 750 euro...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |