abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 11 januari 2006 @ 14:38:54 #1
17928 averty
Retroactief ziener
pi_33938256
Vraag: hebben wij per definitie een gelovig staatshoofd?

Kan Willem-Alexander ongestraft zijn geloof laten vallen. Is iets waar ik geen enkel idee van heb. Wie vertelt mij meer.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_33938783
zover ik weet leven we in een vrij land. . dus als alex van gristeluk naar atheist wil gaan moettie dat toch echt zelf weten.
Religion : Mankind's worst invention !
  woensdag 11 januari 2006 @ 15:06:44 #3
91986 brainiac11
the Maniac with Brains
pi_33939218
grondwet artikel 24: Het koningschap wordt erfelijk vervuld door de wettige opvolgers van Koning Willem I, Prins van Oranje-Nassau.
Over geloof wordt niet gerept, en in combinatie met artikel 1 mogen lex en max dus atheïst, boedhist of marxist worden zonder dat ze automatisch het recht op regeren verliezen
  woensdag 11 januari 2006 @ 15:09:52 #4
17928 averty
Retroactief ziener
pi_33939331
okee, dat is duidelijk, theoretisch moet het kunnen. Alleen praktisch zal het anders uitwerken.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_33939404
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 14:38 schreef averty het volgende:

Kan Willem-Alexander ongestraft zijn geloof laten vallen. Is iets waar ik geen enkel idee van heb. Wie vertelt mij meer.
een uittreden uit de Ned. Hervormde gemeente zou wel opgevat kunnen worden als een 'politiek gebaar', dus het staatshoofd en troonopvolgers mogen dat enkel doen met instemming van het parlement.

het zal dus zeker geen 'eigen' keuze kunnen zijn.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 11 januari 2006 @ 15:16:48 #6
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_33939529
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 15:12 schreef RM-rf het volgende:

[..]

een uittreden uit de Ned. Hervormde gemeente zou wel opgevat kunnen worden als een 'politiek gebaar', dus het staatshoofd en troonopvolgers mogen dat enkel doen met instemming van het parlement.

het zal dus zeker geen 'eigen' keuze kunnen zijn.
Het is bij ons iig niet zo erg als in Engeland. Daar is de koning(in) per definitie hoofd van de Engelse kerk..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 11 januari 2006 @ 15:19:28 #7
91986 brainiac11
the Maniac with Brains
pi_33939602
Uiteraard moet het koningshuis bij alles wat ze doen dit in overenstemming met de regering doen. Ministeriele verantwoordelijkheid is dat. Wisselen van geloofsovertuiging valt daar ook zeker onder.
  woensdag 11 januari 2006 @ 15:25:29 #8
17928 averty
Retroactief ziener
pi_33939792
Okay, now where getting somewhere. Dus de ministerraad zal er zijn goedkeuring aan moeten geven.
pi_33941619
ja. . mischien in theorie. . maar geen minister kan het geloof van een persoon tegenhouden .. dus of het effectief is vraag ik me dan af
Religion : Mankind's worst invention !
pi_33954155
Als bij de inauguratie Lex in een jurk en Maxima in een burqa arriveren gaan lijkt me dat wel een statement waar de ministerraad graag over meegepraat had van te voren, maar gezien de scheiding van kerk en staat lijkt me het uittreden uit de NH gemeente toch in het prive domein te vallen en zal de MP zich daar niet aan wilen branden.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
  woensdag 11 januari 2006 @ 22:12:05 #11
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33954355
Desondanks zullen de Oranjes niet uit de kerk treden. Al zijn er natuurlijk wel al wat verschuivingen zichtbaar. Maxima zal bijvoorbeeld de eerste niet-protestantse koningin sinds Anna Paulowna worden.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_33954776
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:07 schreef multatuli het volgende:
Als bij de inauguratie Lex in een jurk en Maxima in een burqa arriveren gaan lijkt me dat wel een statement waar de ministerraad graag over meegepraat had van te voren, maar gezien de scheiding van kerk en staat lijkt me het uittreden uit de NH gemeente toch in het prive domein te vallen en zal de MP zich daar niet aan wilen branden.
Hoe kom je erbij dat kerk en staat gescheiden zijn in Nederland?
  woensdag 11 januari 2006 @ 22:22:20 #13
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33954851
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:20 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Hebben wij dan een staatskerk?
pi_33955664
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:22 schreef Plato1980 het volgende:
Hebben wij dan een staatskerk?
Dat niet, alhoewel de PKN wel licht wordt voorgetrokken natuurlijk. Verder wordt nergens in de grondwet gerept van een scheiding van kerk en staat én:
quote:
Conclusie
In de loop van de tijd valt een terugtrekking door de overheid op het kerkelijk terrein te constateren. Er bestaan evenwel thans nog diverse regelingen die de speciale positie van kerkgenootschappen in Nederland markeren.

Van een absolute scheiding tussen kerk en staat is in Nederland geen sprake. Dit is naar mijn mening ook niet wenselijk: de overheid kan zich niet geheel afzijdig houden, doch dient er voor te zorgen dat de vrijheid van godsdienst ook daadwerkelijk kan worden gerealiseerd
bron:http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=onderdeel&item=52&subitem=1633&page=
  woensdag 11 januari 2006 @ 22:39:27 #15
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33955792
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:37 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Dat niet, alhoewel de PKN wel licht wordt voorgetrokken natuurlijk. Verder wordt nergens in de grondwet gerept van een scheiding van kerk en staat én:
Bevoordeeld? Daar is volgens mij echt geen sprake meer van.
pi_33955996
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:20 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Omdat onze grondwet vrijheid van godsdienst expliciet noemt, omdat we inderdaad geen staatsgodsdienst hebben en omdat bij de grondwetsherziening van 1983 die scheiding nog verder aangescherpt is waardoor steun aan religieuze groepen door de overheid niet meer kan.
Dat we niet a la de Fransen een apart artikel in de grondwet hebben waarin staat dat kerk en staat gescheiden zijn verandert dat niet.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_33956367
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:37 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

[..]

bron:http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=onderdeel&item=52&subitem=1633&page=
Geen goede bron. Staatsrecht is het, geen kerkrecht. De kerken willen graag doen alsof ze toch nog een beetje bijzonder zijn.

Overigens wordt zelfs in de conclusie van dat proefschrift uit je link gesteld:
Na de inleiding (hoofdstuk 1) is in hoofdstuk 2 een korte schets gegeven van de verhouding tussen kerk en staat in Nederland. Hierbij is uitgegaan van de periode na de Bataafse omwenteling van 1795, welke heeft geleid tot een scheiding tussen kerk en staat.

Niettegenstaande dit laatste beginsel, heeft er na de omwenteling nog wel degelijk een (intensieve) overheidsbemoeienis met kerkelijke aangelegenheden plaatsgevonden. Heden ten dage is dat niet meer het geval, al blijkt uit diverse wetten en regelingen dat kerkgenootschappen in Nederland ook in juridisch opzicht nog steeds een speciale positie innemen.

De vrijheid van godsdienst is vastgelegd in – onder andere – art. 6 van de Grondwet. Op grond van de anti-discriminatiebepaling van art. 1 van de Grondwet mag van de overheid verwacht worden dat de verschillende godsdiensten in Nederland gelijk(waardig) worden behandeld.

De scheiding tussen kerk en staat betekent niet, dat de overheid zich geheel afzijdig dient te houden.
pi_33956899
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:42 schreef multatuli het volgende:
Omdat onze grondwet vrijheid van godsdienst expliciet noemt,
Volgens mij doet de Deense dat ook, terwijl ze wel een staatskerk hebben.
quote:
omdat we inderdaad geen staatsgodsdienst hebben en omdat bij de grondwetsherziening van 1983 die scheiding nog verder aangescherpt is waardoor steun aan religieuze groepen door de overheid niet meer kan.
Die wijziging gaat toch vooral om financiele steun? Ook dat gebeurt trouwens in praktijk nog wel, zij het met een omweg. Overigens is de afwezigheid van een staatsgodsdienst niet zozeer het criterium voor een scheiding van kerk en staat, dat gaat meer over dat de overheid zich in het algemeen geheel afzijdig houd van het georganiseerd religieus leven. Daarvan is in Nederland zeker geen sprake, kerken kenen allerlei bijzondere regelingen, wel is het de bedoeling dat geen enkele kerk wordt voorgetrokken.
quote:
Dat we niet a la de Fransen een apart artikel in de grondwet hebben waarin staat dat kerk en staat gescheiden zijn verandert dat niet.
Toch is het laicisme in mijn ogen de einge vorm van absolute scheiding van kerk en staat.
pi_33957110
Jij mag best voorstander zijn van een rigide/rigoreuze scheiding, maar dat doet niet af aan het feit dat er geen staatsrechtgeleerde te vinden is die zou ontkennen dat we hier een scheiding van kerk en staat hanteren.

In Nederland is de uitleg van de grondwet zo dat we die vrijheden ook actief moeten beschermen. Daarmee moet de overheid dus ook ruimte bieden voor religieuze uitingen en dat doet ze dus. Andersom maakt niemand zich in NL druk over de bemoeienissen van religieuzen met de staat, zolang die het democratisch proces maar niet in de weg zitten.

Die activistische benadering van onze grondwettelijke rechten lijkt mij een prima zaak. Je wil voorkomen dat 'het een ieder verboden is onder de bruggen van de Seine te slapen'.
pi_33957392
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:48 schreef multatuli het volgende:

[..]

Geen goede bron. Staatsrecht is het, geen kerkrecht. De kerken willen graag doen alsof ze toch nog een beetje bijzonder zijn.

Na de inleiding (hoofdstuk 1) is in hoofdstuk 2 een korte schets gegeven van de verhouding tussen kerk en staat in Nederland. Hierbij is uitgegaan van de periode na de Bataafse omwenteling van 1795, welke heeft geleid tot een scheiding tussen kerk en staat.
In die specifieke grondwet, maar die is na de Franse tijd weer ingetrokken.
quote:
Niettegenstaande dit laatste beginsel, heeft er na de omwenteling nog wel degelijk een (intensieve) overheidsbemoeienis met kerkelijke aangelegenheden plaatsgevonden. Heden ten dage is dat niet meer het geval, [i]al blijkt uit diverse wetten en regelingen dat kerkgenootschappen in Nederland ook in juridisch opzicht nog steeds een speciale positie innemen.
Dan vind ik dit meerzeggend.
quote:
De vrijheid van godsdienst is vastgelegd in – onder andere – art. 6 van de Grondwet. Op grond van de anti-discriminatiebepaling van art. 1 van de Grondwet mag van de overheid verwacht worden dat de verschillende godsdiensten in Nederland gelijk(waardig) worden behandeld.

De scheiding tussen kerk en staat betekent niet, dat de overheid zich geheel afzijdig dient te houden. [/i]
In die laatste zin verwijst de schrijver naar mijn mening naar de algemene opvatting over kerk en staat, niet over de specifieke situatie hier in Nederland, daar waar hij wel expliciet melding erover maakt, is in het stukje dat ik eerder aanhaalde.
pi_33957654
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 23:03 schreef multatuli het volgende:
Jij mag best voorstander zijn van een rigide/rigoreuze scheiding, maar dat doet niet af aan het feit dat er geen staatsrechtgeleerde te vinden is die zou ontkennen dat we hier een scheiding van kerk en staat hanteren.
Oh, dat ben ik helemaal niet, ik vind het hier beter geregeld dan in Frankrijk.
quote:
In Nederland is de uitleg van de grondwet zo dat we die vrijheden ook actief moeten beschermen. Daarmee moet de overheid dus ook ruimte bieden voor religieuze uitingen en dat doet ze dus. Andersom maakt niemand zich in NL druk over de bemoeienissen van religieuzen met de staat, zolang die het democratisch proces maar niet in de weg zitten.

Die activistische benadering van onze grondwettelijke rechten lijkt mij een prima zaak. Je wil voorkomen dat 'het een ieder verboden is onder de bruggen van de Seine te slapen'.
Het gaat mij om de definitie, heb jij misschien een beter bronnetje dan?
pi_33959740
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:48 schreef multatuli het volgende:

[..]

Niettegenstaande dit laatste beginsel, heeft er na de omwenteling nog wel degelijk een (intensieve) overheidsbemoeienis met kerkelijke aangelegenheden plaatsgevonden. Heden ten dage is dat niet meer het geval, al blijkt uit diverse wetten en regelingen dat kerkgenootschappen in Nederland ook in juridisch opzicht nog steeds een speciale positie innemen
[
Je legt in het door jou aangevoerde citaat de accenten verkeerd, zie boven. En natuurlijk is die Bataafse omwenteling niet meer van toepassing. Ik schreef toch al dat het een slechte bron was, kerkrecht <> staatsrecht.

Staatsrecht is voor een belangrijk deel interpretatie door deskundigen en voorzover ik weet zijn er geen online versies van de grote werken die het Nederlands staatsrecht duiden en daarmee vastleggen. Als het je interesseert moet je een recente druk van het Handboek van het Nederlandse staatsrecht (van der Pot en Donner) opduikelen. Het is fascinerende literatuur en bij de Slechte meestal wel voor een redelijke prijs te bekomen.
pi_33959758
dubbel
  vrijdag 20 januari 2006 @ 03:08:49 #24
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_34267437
Voor zover ik weet, is in de grondwet vastgelegd dat onze regerend vorst lid dient te zijn van de Nederlands Hervormde Kerk. Zodra WA over zou stappen naar het Katholicisme (zoals bijv. zijn tante Irene in de jaren 60), verliest hij zijn rechten op de troon.
Dat zegt echter niets over zijn persoonlijke geloofsbeleving. Als hij ingeschreven staat als lid van die kerk voldoet hij imho aan zijn verplichting.
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  vrijdag 20 januari 2006 @ 03:31:50 #25
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_34267623
ik denk eerlijk gezegd dat willem alexander, net als veel mensen van zijn leeftijd, niet echt godsdienstig (meer) is. protocol zal nog wel een tijdje de protestantse kerk zijn aangezien dat gebakken zit in oranje. het is eerder traditie, wat inherent is aan een oud koningshuis, dan pure belijdenis.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')