abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 januari 2006 @ 00:03:02 #1
138177 The_Psyraisor
Respect our nature!
pi_33924682
Wat vinden jullie?
pi_33924700
Naah hoeft niet persee slecht te zijn.
Je kunt toch ook sektes hebben met goede bedoelingen, Een boomknuffel Sekte ofzo
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_33924857
Nee hoor.
Persoonlijk hou ik niet van overheersende leiders, die doorgaans wel aanwezig zijn in een sekte.
Maar dat is iets persoonlijks.

Een sekte zelf is absoluut niet per definitie "slecht/evil".
Het is gewoon een groep mensen met een bepaalde overtuiging geleid door één of enkele leiders.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_33924879
Ligt eraan wat de definitie van een sekte is.
de definitie volgens wikipedia (note: ik weet zelf ook dat wikipedia geen 100% betrouwbare bron is, maar over het algemeen wel goed genoeg om je discussie op te baseren)
quote:
A sect is a small religious or political group that has branched off from a larger established group. Sects have many beliefs and practices in common with the religion or party that they have broken off from, but are differentiated by a number of doctrinal differences. In contrast, a denomination is a large, well established religious group. A mass party typically tolerates a variety of views and interpretations, insisting only on a limited number of basic principles as a condition for membership.
Nee, volgens dit principe kan je er niet vanuit gaan dat een sekte slecht is. Ik heb zelf nog nooit van een sekte gehoord die voor idealen staat waar ik het mee eens ben, maar dat wil niet zeggen dat een sekte per definitie slecht is.
[████████████████████]100% Finished loading....
baggeraccount, slotje!
pi_33925495
Hangt er helemaal van af wat je definitie van goed of slecht is.
nuff said.
pi_33926710
Alle geloven zijn feitelijk sektes. Het enigste verschil is de omvang.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  woensdag 11 januari 2006 @ 01:20:03 #7
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_33926757
Het christendom is ook begonnen als een sekte.
Vele ervaren dat geloof als erg positief, andere als een last.
per definitie niet denk ik
gelijk
"Word bokser, dan heb je meer kans op slagen"
"Mensen die nooit wat geven, daar krijg ik wat van"
pi_33927643
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 00:29 schreef 0 het volgende:
Hangt er helemaal van af wat je definitie van goed of slecht is.
Natuurlijk, maar daar gaat het topic ook over.
Vind jij dat een sekte per definitie slecht is volgens jouw definitie van slecht? Anders heb je natuurlijk helemaal geen discussie.
[████████████████████]100% Finished loading....
baggeraccount, slotje!
pi_33930440
Sektes hebben de neiging om zich af te sluiten van de rest van de samenleving, veelal door hun specifieke gedachtengoed. Door het navelstaren kunnen dit soort groepen zich vervreemden van de samenleving. De sekte vormt dan de hele sociale structuur van de leden en vaak gaat dit gepaard met een nogal ongereguleerde verdeling van machten en invloeden, waarbij de normen, wetten en waarden die in onze sameleving tot hoog niveau ontwikkeld zijn, geen invloed hebben.

Als de sekte is ontstaan rond een charismatisch figuur zie je vaak dat deze zijn/haar aanzien vroeg of laat aanwendt om misbruik te maken van de volgelingen. (voor seks, geld, etc.)

Op dat moment kan een sekte voor een individu een slechte invloed zijn.
pi_33930750
Nee.

Alles sektes zijn zo verschillend, dat je eigenlijk niet eens algemeen over 'sektes' kan praten.

Kheb 'vroegâh' eens een werkstuk er over gemaakt, ik zal vanavond eens opzoeken of ik dat nog heb.
Een befaamde Fransoos zei ooit: Qui ceci lit est un fou.
  woensdag 11 januari 2006 @ 09:43:18 #11
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_33930809
Nee hoor, een sekte is niet per definitie slecht.
Ze zijn alleen nogal negatief in het nieuws gekomen sinds cults als Heaven's Gate en de Branch Davidians collectief zelfmoord hebben gepleegd.

Dit betekent trouwens niet dat je niet ongelooflijk goed moet uitkijken voor je je ergens bij aansluit. Iets kan van de buitenkant onschuldig zijn, maar je, als je eenmaal binnen bent, met huid en haar opslokken.
Niet meer actief op Fok!
pi_33932415
Ja, in mijn ogen is een sekte per definitief slecht.
  woensdag 11 januari 2006 @ 11:40:51 #13
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_33933420
Ik kan niet niet voorstellen dat alle per definitie slecht zijn, maar de de verhalen die je er soms over hoort, die zijn niet altijd leuk. Mensen die compleet gebrainwashed (zouden) zijn, groepen mensen die zelfmoord plegen. Natuurlijk kunnen die op zichzelf staande gebeurtenissen zijn, maar het zorgt er wel voor dat het woord 'sekte' in mijn ogen geen positieve bijsmaak heeft gekregen.
(Un)masking for the greater good.
pi_33933457
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 11:40 schreef Natalie het volgende:
Ik kan niet niet voorstellen dat alle per definitie slecht zijn, maar de de verhalen die je er soms over hoort, die zijn niet altijd leuk. Mensen die compleet gebrainwashed (zouden) zijn, groepen mensen die zelfmoord plegen. Natuurlijk kunnen die op zichzelf staande gebeurtenissen zijn, maar het zorgt er wel voor dat het woord 'sekte' in mijn ogen geen positieve bijsmaak heeft gekregen.
...

[ Bericht 10% gewijzigd door Stenny op 11-01-2006 11:48:20 ]
pi_33933512
Sekten zoals ik die ken uit het nieuws vind ik wel puur slecht. Ik hou niet van die totale ondergeschiktheid aan een leider of een idee. Mensen kunnen beter voor zichzelf denken.
"A lot of Christians wear crosses around their necks. Do you think when Jesus comes back he ever wants to see a fuckin' cross? It's kind of like going up to Jackie Onassis with a rifle pendant on."
pi_33933518
Van Dale zegt:
quote:
sek·te (de ~, ~n/~s)
1 [pej.] gesloten religieuze groepering met een sterke leider
Ik vind de afgeslotenheid van de rest van de samenleving en de (te) grote invloed van 'sterke leiders' op het vrije denken van anderen slechte eigenschappen. Persoonlijk vind ik daarom dat sektes het predikaat 'slecht' wel verdienen.
pi_33933569
sek·te (de ~, ~n/~s)
1 [pej.] gesloten religieuze groepering met een sterke leider

Door het gesloten karakter lijkt het me altijd slecht
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_33933580
wat is goed wat is slecht...
STOLEN GOODS - email me for further information *O*

[img]http://forum.fok.nl/usericons/22838/steun.jpg[/img]
  woensdag 11 januari 2006 @ 11:48:00 #19
121825 -beyond-
Mensen gaan naar de klote!!
pi_33933604
quote:
Een groepering die een pyramidevormige en autoritaire leiderschapstructuur heeft, met alle leerstellingen en richtlijnen komend van degene(n) aan de top. De groepering zal er aanspraak op maken de enige weg te zijn tot God, Paradijs, Verlichting, beheersen van de krachten van de geest, ultiem geluk, etc, en zal indoctrinatie en manipulatie gebruiken om gezag uit te kunnen oefenen en haar leden te behouden.
Dit is de meest gebruikelijke omschrijving voor een sekte.
En het feit dat zij claimen de enige weg tot god te zijn en bla bla bla, maakt het voor mij per definitie al slecht!

Laat mensen vrij in het kiezen van een geloof! Laat mensen vrij in het geloven in de juiste weg naar god.
Al diegene die bewust deze vrijheid proberen te manipuleren, danwel te beheersen, zijn in mijn ogen "slecht".
Het begin van het begin begint.....
Waar het einde van het einde eindigt....
pi_33933645
Hier wat meer over het gevaar van sekten:

http://www.skepsis.nl/charisma.html
"A lot of Christians wear crosses around their necks. Do you think when Jesus comes back he ever wants to see a fuckin' cross? It's kind of like going up to Jackie Onassis with a rifle pendant on."
pi_33933669
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 11:48 schreef -beyond- het volgende:

[..]

Dit is de meest gebruikelijke omschrijving voor een sekte.
En het feit dat zij claimen de enige weg tot god te zijn en bla bla bla, maakt het voor mij per definitie al slecht!

Laat mensen vrij in het kiezen van een geloof! Laat mensen vrij in het geloven in de juiste weg naar god.
Al diegene die bewust deze vrijheid proberen te manipuleren, danwel te beheersen, zijn in mijn ogen "slecht".
groepen hebben altijd sociale druk om erbij te horen

je vindt het moslimgeloof, het christendom enzovoort per definitie slecht dus?

pi_33933704
De structuur alleen al en het wijzende vingertje maken dat ik er gruwelijk allergisch op reageer
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  woensdag 11 januari 2006 @ 11:54:07 #23
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_33933742
Ja, sektes zijn per definitie slecht
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_33933815
quote:
Religie is inderdaad niet mijn ding, maar die zou ik niet per defenitie slecht noemen. Bij het moslimgeloof en het christendom zie je dat deze zo groot zijn dat de normen en waarden ervan zijn ingebed in de omringende samenleving. Deze kun je in hun algemeenheid dan ook moeilijk sektarisch noemen (alhoewel bepaalde splintergroeperingen zeker dat predikaat verdienen). Ze scheiden zich niet af van de omliggende samenleving maar maken er deel van uit.

Deze wereldgeloven beschouw ik dan ook niet als sektes omdat ze niet aan de defenitie voldoen.
pi_33933882
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 11:50 schreef Aarde het volgende:

[..]

De extreme varianten van de islam, christendom of wat dan ook vind ik wel per definitie slecht. Ook daar vind je denk ik veel kenmerken van een sekte. Onderdrukking, indoctrinatie en vrijheidsbeperking kan nooit goed zijn. Ook niet onder het mom van geloof.
pi_33933908
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 11:56 schreef Prst_ het volgende:

[..]

Religie is inderdaad niet mijn ding, maar die zou ik niet per defenitie slecht noemen. Bij het moslimgeloof en het christendom zie je dat deze zo groot zijn dat de normen en waarden ervan zijn ingebed in de omringende samenleving. Deze kun je in hun algemeenheid dan ook moeilijk sektarisch noemen (alhoewel bepaalde splintergroeperingen zeker dat predikaat verdienen). Ze scheiden zich niet af van de omliggende samenleving maar maken er deel van uit.

Deze wereldgeloven beschouw ik dan ook niet als sektes omdat ze niet aan de defenitie voldoen.
ik durf wel te beweren dat als sektes in zijn algemeenheid fout zijn samenlevengen dat ook zijn... alles is een kwestie van het referentiekader dat je gebruikt om tot 'goed' en 'slecht' te komen...

ik vermoed dat over 100 jaar ofzo de manier waarop wij met dieren omgaan minstens 'barbaars' wordt genoemd... zoals wij nu artsen uit de middeleeuwen kwakzalvers noemen

woensdag 11 januari 2006 @ 12:02:26 #27
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_33933971
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 12:00 schreef Aarde het volgende:

[..]
ik vermoed dat over 100 jaar ofzo de manier waarop wij met dieren omgaan minstens 'barbaars' wordt genoemd... zoals wij nu artsen uit de middeleeuwen kwakzalvers noemen
Nou, ik noem het nu al barbaars hoor, de wijze waarop 'wij' mensen met onze medeschepselen om gaan
pi_33934005
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 12:02 schreef Marietje_34 het volgende:

[..]

Nou, ik noem het nu al barbaars hoor, de wijze waarop 'wij' mensen met onze medeschepselen om gaan
je bent in de minderheid als je dit denkbeeld ook concreet toepast door het niet eten van bioindustrievlees ed. de samenleving weet het en houdt het in stand.

pi_33934057
Zijn de vrijmetselaars een sekte?
pi_33934146
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 12:06 schreef WAT het volgende:
Zijn de vrijmetselaars een sekte?
Volgens mij niet hoor, vrijheid is een hoog goed in de vrijmetselarij.
  woensdag 11 januari 2006 @ 12:10:18 #31
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_33934156
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 12:04 schreef Aarde het volgende:

[..]

je bent in de minderheid als je dit denkbeeld ook concreet toepast door het niet eten van bioindustrievlees ed. de samenleving weet het en houdt het in stand.
Klopt. Ik eet inderdaad zelf geen vlees afkomstig uit de bio-industrie, en veel mensen vinden dat -helaas- erg raar of overdreven
pi_33934158
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 12:04 schreef Aarde het volgende:

[..]

Een nieuw idee is altijd in de minderheid. Juist zaak dat er steeds meer mensen aam mee gaan doen om het een meerderheid te maken zodat het geen minderheid meer is.

Maar zo groeien sektes ook uit tot geloven, is het niet?
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_33934200
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 12:09 schreef Freethinker het volgende:

[..]

Volgens mij niet hoor, vrijheid is een hoog goed in de vrijmetselarij.
Ja, maar het is ook een gesloten groepering.
pi_33934323
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 12:11 schreef WAT het volgende:

[..]

Ja, maar het is ook een gesloten groepering.
Voor mij maakt het dan nog niet gelijk een sekte. Een leeskring is ook min of meer een gesloten groepering maar toch geen sekte. Vrijmetselarij is denk ik meer een soort van brotherhood.
  woensdag 11 januari 2006 @ 12:37:57 #35
121825 -beyond-
Mensen gaan naar de klote!!
pi_33934825
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 11:50 schreef Aarde het volgende:

[..]

Het geloof op zich keur ik niet af. Dat moet ieder voor zichzelf weten. Ik keur het masale juist af.
Het geloven in een groep.
Geloof is in mijn ogen iets individueels, iets dat niet tot een groep gereduceerd kan worden.
Het begin van het begin begint.....
Waar het einde van het einde eindigt....
pi_33935120
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 12:16 schreef Freethinker het volgende:

[..]

Voor mij maakt het dan nog niet gelijk een sekte. Een leeskring is ook min of meer een gesloten groepering maar toch geen sekte. Vrijmetselarij is denk ik meer een soort van brotherhood.
Waarom laten ze dan niks los over wat ze uit voeren?
pi_33935448
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 12:49 schreef WAT het volgende:

[..]

Waarom laten ze dan niks los over wat ze uit voeren?
Er is anders genoeg over bekend hoor. Maar blijkbaar vind je het zelf wel een sekte, mag ik vragen waarom? Een sekte heeft voor mij een negatieve bijklank, vrijmetselarij niet echt.
pi_33935594
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 13:02 schreef Freethinker het volgende:

[..]

Er is anders genoeg over bekend hoor. Maar blijkbaar vind je het zelf wel een sekte, mag ik vragen waarom? Een sekte heeft voor mij een negatieve bijklank, vrijmetselarij niet echt.
Zulke "inwijdingen" onder andere ...
pi_33936008
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 13:07 schreef WAT het volgende:

[..]

Zulke "inwijdingen" onder andere ...
Je geeft telkens van die korte reacties.. Goed, het is geheimzinnig, ze hebben inwijdingsrituelen en er zit een bepaalde ideologie achter. Maar dat maakt een organisatie toch niet gelijk tot een sekte? Dan kan je een studentenvereniging, bij wijze van spreken, ook wel een sekte noemen.
pi_33936213
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 13:21 schreef Freethinker het volgende:

[..]

Je geeft telkens van die korte reacties.. Goed, het is geheimzinnig, ze hebben inwijdingsrituelen en er zit een bepaalde ideologie achter. Maar dat maakt een organisatie toch niet gelijk tot een sekte? Dan kan je een studentenvereniging, bij wijze van spreken, ook wel een sekte noemen.
Ja maar een studentenvereniging houdt de inwijdingen niet geheim.
pi_33936711
Laten we het er maar op houden dat ik het geen sekte vind en jij (misschien?) wel..
pi_34019670
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 11:52 schreef nokwanda het volgende:
De structuur alleen al en het wijzende vingertje maken dat ik er gruwelijk allergisch op reageer
Hier ook
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')