abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37426409
Ik schrijf liever in de groep. Dat lijkt me voor anderen inspirerender.

Op het linkje hieronder kun je het aantal bezoekers van mijn webpagina "Hitchhiking in the Netherlands" bekijken. De eerste staaf is van mei 2004, de laatste die van april 2006.

http://www.webstats4u.com/s?interval=day_permonth&tab=1&link=2&id=2969487

Hitchhiking in the Netherlands
pi_37442992
quote:
Op zondag 30 april 2006 14:41 schreef Frank__NL het volgende:
Ik schrijf liever in de groep. Dat lijkt me voor anderen inspirerender.

Op het linkje hieronder kun je het aantal bezoekers van mijn webpagina "Hitchhiking in the Netherlands" bekijken. De eerste staaf is van mei 2004, de laatste die van april 2006.

http://www.webstats4u.com/s?interval=day_permonth&tab=1&link=2&id=2969487

Hitchhiking in the Netherlands
Mja, ik zeg niet dat je dan niet meer hier moet posten ofzo
Ik bedoel eigenlijk dat het zou leuk zijn als je die verhalen die je hier post ook eventjes ordelijk in een archiefje zet op de website.
Maar goed, ik lees ze sowieso al hier op fok
pi_37749822
Afgelopen weekend ben ik mijn 20.000ste geregistreerde liftkilometer gepasseerd!



Samen met kameraad Matthijs verkreeg ik na een minuut of 60 een rit, toen wij met bordje op de met rood-witte paaltjes afgesloten strook van de E25 stonden ter hoogte van Habay (da's een stuk dichter bij Aarlen, dan bij Luik). We kwamen terug van een weekendje Ardennen. Het verkeer stond bij tijd en wijlen stil, passeerde veelal met 10 to 50 kmh, en trok zelden op naar hogere snelheden. Aanvankelijk toonde ik een bordje "Maastri.". Na vijf minuten stopte een Hollandse jongeman, die via Namur-Brussel naar Breda zou rijden. Dit was voor ons om, en ik had de verwachting dat de liftgever naar Maastricht ieder moment kon stoppen. Maastricht-Luxemburg is tenslotte een belangrijke as voor vrijetijdsverkeer, en velen kwamen terug van vakantie.

Een groepje jonge Belgen ging hasj halen in Maastricht, stopte wel even, maar hadden geen plek voor twee. "Goede reis".

Later voegde ik mijn bordje Luik toe. Zo hadden de chauffeurs iets meer leesstof ("Maastr." "Liege") terwijl ze met 10 per uur passeerden. Een man die al achter de rood-witte paaltjes-afzetting reed kwam langsrijden en deelde mee dat hij naar Charleroi reed, over Namur, en dat wij daarmee een heel eind in de goede richting waren. Inmiddels waren we een uur verder.

We zijn meegereden. Het was duidelijk dat we dan net zo goed met die jongeman richting Breda mee hadden kunnen gaan... het was een van de meer bizarre lifts die ik nu heb gehad (ca. 400). Een Roma, Joegoslaaf en Parijzenaar in een, die bij zijn broer in Straatsburg een auto had geleend, en die juist enkele dagen uit gevangenschap was. Hij had een maand vast gezeten, wegens zeer heftige toestanden met zijn vrouw. Nu ging hij naar broers in Charleroi, om daar de komende tijd te logeren. Het werd snel duidelijk dat zijn relatie behoorlijk overhoop lag. Hij dreigde daardoor vrijwel al zijn fysieke bezittingen te verliezen. En hij had - laat ik zeggen - waanzinnige ideeen over te nemen maatregelen, mocht zijn huwelijk stranden.

We stapten uit aan de E411, afrit 14, en hadden daarna al heel snel een rit tot net voorbij Luik met een rustige jongeman. Op de Aire de Barchon, aan de E40, stapten we uit, reed hij naar huis via de openbare weg die op de Aire aansluit (dat kennen we in Nederland niet, geinig), en gingen wij via de passage over de snelweg naar de andere kant. De meeste Hollanders zaten vol, Belgen en Duitsers rijden er vrijwel zeker niet naar Nederland, en van de Fransen kon ik niet goed inschatten of die kans groot was. Na enig wachten troffen we dan een dame, die was wezen hanggliden, en reed ik mee tot Maastricht, en mijn kameraad tot Utrecht, omdat zij naar Amsterdam ging, en hij naar Arnhem...

[ Bericht 1% gewijzigd door Frank__NL op 13-05-2006 21:52:50 ]
pi_37761442
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 17:19 schreef AquaDiGio het volgende:

Het moment dat we de Aire verlieten; pas toen merktte ik bij wie ik was ingestapt: De grootste gek van Frankrijk! Voglens mij had hij een hoofdrol gekregen in Blik op de weg.
Met keiharde muziek (praten was onmogelijk) de ruitenwissers en buitenspiegels kapot en een snelheid van 160 km per uur in de stromende regen kneep ik 'm aardig. Hij moest een paar keer goed op de rem trappen anders waren we gecrashed. "I have fast car, Fast and Furious, you know?" zei hij met zo'n fout Frans accentje. Ik zou er niet van opkijken als hij drugs op had.
Ik ben niet vaak bang geweest, maar geloof me als ik zeg dat dit een highway ride to hell was.
Ik heb een paar keer gevraagd of hij wat langzamer kon rijden, maar dat deed hij niet. Ik heb toen gezegd dat ik bij het volgende benzinestation eruit wilde. Ik kwam toen uit op de kleinste Aire van Frankrijk, waar 1 toilethuisje en een paar auto's stonden.
.
Zo een fout iemand heb ik ook weleens gehad in Frankrijk, met de bus deden we ongeveer 2 uur over Zuid-Frankrijk -> dorpje in Alpen, liftend waren we nog geen 1,5 uur onderweg. Bochten waar je geen zicht had reed 'ie gewoon over de rijbaan van de tegenliggers, al slingerend fietsers inhalen, etc.

Komende zomer ga ik liftend van Toscane in Italie naar Zuid Frankrijk

[ Bericht 3% gewijzigd door Beroepsgokker op 12-05-2006 14:55:12 ]
pi_37994598
Heeft iemand hier een idee of er in/om Breda een carpoolplek is waar ik mijn autootje gerust voor een nachtje kan laten staan?
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_38005330
Het antwoord is eensluidend het antwoord op de vraag of ik koffie of thee lust. Ja... . Alhoewel, ik kan uitspraken doen over mijn smaakvoorkeuren, maar niet over jouw risico- en angstperceptie bij het stallen van blik. . Toch geef ik je het advies mee om de auto liever in een gemiddelde woonwijk te stallen, omdat mij dat veiliger lijkt.
pi_38011721
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 23:42 schreef Frank__NL het volgende:
Het antwoord is eensluidend het antwoord op de vraag of ik koffie of thee lust. Ja... . Alhoewel, ik kan uitspraken doen over mijn smaakvoorkeuren, maar niet over jouw risico- en angstperceptie bij het stallen van blik. . Toch geef ik je het advies mee om de auto liever in een gemiddelde woonwijk te stallen, omdat mij dat veiliger lijkt.
Laat ik de vraag dan herformuleren In welke woonwijk (het liefst in het noord/zuid-oosten of relatief dichtbij de snelweg van Breda) kan ik mijn geliefde autootje dan het beste stallen Ik ben er nl. nog nooit geweest en heb geen idee waar ik hem liever wel/niet neer zet...

En even een aanvulling: liever zelfs nog bij Utrecht bij nader inzien. Ik baal dat het Transferium zondags niet open is...anders had ik hem daar neer gezet.

[ Bericht 12% gewijzigd door myxomatosekonijn op 20-05-2006 15:28:28 ]
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_38023393
Moeilijk te zeggen voor mij, want ik ben slechts twee keer in Breda geweest. Vanaf een kaart vind ik het nogal moeilijk een zinnig antwoord te geven. Heusdenhout (noordoost) lijkt op 't oog een wijk met veel flats, IJpelaar (zuidoost) een jaren '80 / '90 rijtjeshuizenwijk. Om nu te zeggen waar het beter / minder is, dan moet ik teveel stigmatiserend denken.

Vandaag had ik een lift van een paar kilometer naar huis van de rand van de stad (Maastricht), na vijf minuutjes wachten, en terug tot aan het station na hooguit dezelfde wachttijd, terwijl er zo'n 2 a 3 auto's per minuut langskwamen. Liften is cool.
pi_38328945
Je bent wel veel op pad zeg frank..
Ik kom bijna nooit uit m'n provincie
pi_38606879
1 juni
Van NL Bemelen Oude Akerstraat naar NL Maastricht Terblijterweg, afstand 5 km, wachttijd 2 min.
Van NL Maastricht A2 liftersplaats naar NL Heerlen N281 x Nieuw Eyckholt, afstand 22 km, wachttijd 5 min.
Van NL Heerlen N281 x Nieuw Eyckholt naar NL Bocholtz A76 grenstankstation Langveld, afstand 10 km, wachttijd 3 min.
Van NL Bocholtz A76 grenstankstation Langveld naar D Konigs Wusterhausen A10 afrit 10, afstand 640 km, wachttijd 30 min.
Van D Konigs Wusterhausen A10 afrit 10 naar D Berlin Grunau Strandbad te voet, per bus, per S-bahn en per tram, "wachttijd" bus 45 min.

Reistijd deur tot deur ca. 10 uur, afstand ca. 700 km.



5 juni
Van D Berlin Grunau Strandbad naar D B96 Berlin Grunauerstrasse, afstand 10 km, wachttijd 5 min.
Van D B96 Berlin Grunauerstrasse naar D Hamm A2 tankstation Rhynern Nord tussen afrit 19 en 18, afstand 470 km, wachttijd 30 min.
Van D Hamm A2 tankstation Rhynern Nord tussen afrit 19 en 18 naar D Aachen A4 tankstation Aachener Land Nord tussen afrit 5 en 4, afstand 170 km, wachttijd 45 min.
Van D Aachen A4 tankstation Aachener Land Nord tussen afrit 5 en 4 naar NL Maastricht Oranjeplein, afstand 50 km, wachttijd 1 min.
Van NL Maastricht Oranjeplein te voet naar huis.

Reistijd deur tot deur ca. 10 uur, afstand ca. 700 km.

[ Bericht 99% gewijzigd door Frank__NL op 06-06-2006 21:53:11 ]
pi_38624175
Over een week of zeven gaan we met zn vieren liftend naar Riga. Vervolgens pakken we daar de trein naar St. Petersburg. Daar blijven we een paar dagen. Door naar Moskou met de trein waar we ook een paar dagen blijven. Daarna door naa Kiev met de trein of liftend. Hangt er een beetje vanaf hoeveel zin we hebben en of we daar in Oekraiene fatsoenlijk kunnen liften. Vervolgens na Kiev door naar een dorpje in RoemeniË waar wij alle vier een aantal keer geweest zijn met een project om daar mensen te helpen. Na een paar dagen via Budapest en ergens halverwege Duitsland nog een stop weer richting Nederland.

Nu zitten we nog een beetje te kijken over hoe liften is in landen als Polen en Oekraine. Zijn hier mensen die ervaringen daarmee hebben. Ik het een beetje mogelijk in die landen. Ik weet wel dat je in Oost-blok landen nog wel eens moet betalen voor je lift. In principe geen probleem aangezien de trein allicht stukken duurder zal zijn.
pi_38635379
In Polen heb ik enkele duizenden kilometers gelift. Liften in Polen is vrij gemakkelijk, maar kost meestal wel (veel) meer tijd dan per intercity reizen, omdat het hoofdwegennet van Polen (God zij dank) nog maar voor een klein deel bestaat uit autosnelwegen. Vaak sta je dus aan de hoofdweg, goede liftplekken zijn vaak aan de rand van de stad, goed met het OV bereikbaar meestal, aan grenzen en op hoofdwegen ook bij gelijkvloerse spoorovergangen (waar het verkeer vrijwel atlijd met een zeer lage snelheid over dient te steken, of zelfs moet stoppen, ook op hoofdwegen). In Polen vragen liftgevers gewoonlijk (!) niet om een vergoeding, dit heb ik ook niet van anderen gehoord.

In Oekraine is liften ook in de stad doodnormaal, daar wordt het echter als een taxidienst beschouwd en moet je normaal gezien betalen. Ga je de stad uit, of naar de rand van de stad, en lift je door het landelijk gebied, dan wordt veelal geen vergoeding gevraagd, soms ook wel. Als Nederlander zou ik het gevoel krijgen dat ik wel iets zou moeten lappen. Ook als ik over een lange afstand een Poolse chauffeur heb, ben ik daartoe genegen, hoewel ik het nog nooit heb gedaan. In Roemenie is het zeer gebruikelijk bij te dragen aan de kosten van de bezine; dit wordt min of meer verwacht. Langer geleden heb ik wel eens gehoord dat je ook bij wijze van gebaar een biljetje op de achterbank achter kan laten. De lifters die ik meestal spreek, uit Polen, maar ook van elders, zeggen altijd dat je voor een lift niet moet betalen, soms vraag ik me een beetje af of dat zo is omdat ze gierig zijn en/of omdat ze student zijn.......

Begrijpen waarom liften eigenlijk niks kost doe ik niet echt, wel trek ik er profijt van

De trein is in Polen een stuk goedkoper dan in Duitsland. Het land door kost wellicht 30 euro. Sneltreinen (pociag pospiesny) zijn goedkoper dan Expresstreinen (pociag express), maar nauwelijks langzamer. Stoptreinen (pociag osobowy) zijn veel goedkoper en veeel langzamer. De trein in Oekraine is voor ons spotgoedkoop, ik heb gehoord dat je voor misschien 10 euro van de grens tot aan Kiev kan reizen.

Aan de grenzen van de niet-EU-landen en die van de nieuwe EU-landen (PL, LT enz) rijdt het verkeer niet met hoge snelheid door, zijn er vaak wisselposten e.d., wat oponthoud, waardoor het daar makkelijker is om een lange lift te vinden.

Grootste probleem met liften in Polen, Oekraine en Rusland zou de taal kunnen zijn!! en in de twee laatste landen ook het Cyrillische schrift. En het feit dat jullie met vier gaan. Liften kost ook wel meer energie dan treinreizen........

Liften met vieren is erg moeilijk; je kan dan veel beter opsplitsen in groepjes van twee, en een plek afspreken waar je elkaar weer zal zien.
pi_38688059
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 20:08 schreef Frank__NL het volgende:
In Polen heb ik enkele duizenden kilometers gelift. Liften in Polen is vrij gemakkelijk, maar kost meestal wel (veel) meer tijd dan per intercity reizen, omdat het hoofdwegennet van Polen (God zij dank) nog maar voor een klein deel bestaat uit autosnelwegen. Vaak sta je dus aan de hoofdweg, goede liftplekken zijn vaak aan de rand van de stad, goed met het OV bereikbaar meestal, aan grenzen en op hoofdwegen ook bij gelijkvloerse spoorovergangen (waar het verkeer vrijwel atlijd met een zeer lage snelheid over dient te steken, of zelfs moet stoppen, ook op hoofdwegen). In Polen vragen liftgevers gewoonlijk (!) niet om een vergoeding, dit heb ik ook niet van anderen gehoord.

In Oekraine is liften ook in de stad doodnormaal, daar wordt het echter als een taxidienst beschouwd en moet je normaal gezien betalen. Ga je de stad uit, of naar de rand van de stad, en lift je door het landelijk gebied, dan wordt veelal geen vergoeding gevraagd, soms ook wel. Als Nederlander zou ik het gevoel krijgen dat ik wel iets zou moeten lappen. Ook als ik over een lange afstand een Poolse chauffeur heb, ben ik daartoe genegen, hoewel ik het nog nooit heb gedaan. In Roemenie is het zeer gebruikelijk bij te dragen aan de kosten van de bezine; dit wordt min of meer verwacht. Langer geleden heb ik wel eens gehoord dat je ook bij wijze van gebaar een biljetje op de achterbank achter kan laten. De lifters die ik meestal spreek, uit Polen, maar ook van elders, zeggen altijd dat je voor een lift niet moet betalen, soms vraag ik me een beetje af of dat zo is omdat ze gierig zijn en/of omdat ze student zijn.......

Begrijpen waarom liften eigenlijk niks kost doe ik niet echt, wel trek ik er profijt van

De trein is in Polen een stuk goedkoper dan in Duitsland. Het land door kost wellicht 30 euro. Sneltreinen (pociag pospiesny) zijn goedkoper dan Expresstreinen (pociag express), maar nauwelijks langzamer. Stoptreinen (pociag osobowy) zijn veel goedkoper en veeel langzamer. De trein in Oekraine is voor ons spotgoedkoop, ik heb gehoord dat je voor misschien 10 euro van de grens tot aan Kiev kan reizen.

Aan de grenzen van de niet-EU-landen en die van de nieuwe EU-landen (PL, LT enz) rijdt het verkeer niet met hoge snelheid door, zijn er vaak wisselposten e.d., wat oponthoud, waardoor het daar makkelijker is om een lange lift te vinden.

Grootste probleem met liften in Polen, Oekraine en Rusland zou de taal kunnen zijn!! en in de twee laatste landen ook het Cyrillische schrift. En het feit dat jullie met vier gaan. Liften kost ook wel meer energie dan treinreizen........

Liften met vieren is erg moeilijk; je kan dan veel beter opsplitsen in groepjes van twee, en een plek afspreken waar je elkaar weer zal zien.
Dankjewel voor de informatie, ik weet weer iets meer. Ik was al reeds bekent met het fenomeen betalen voor je lift. Ik ben een aantal keren in Roemenië geweest. Waarvan ik weet dat je daar een centen achterlaat voor je liftgever. Hoewel ik wel afvraag of ik in Roemenië en Hongarije bij iemand voor een lange afstand in de auto wil stappen. Als je bedenkt hoe roekeloos en ronduit gevaarlijk die gasten daar rijden. Ik heb een keer gehad dat ik voor een ritje van een uur bij een kerel in de wagen zat en een keer of 4 een bijna dood ervaring had, omdat die mensen daar op willekeur inhalen.

Dat plan van de groep slitsen hadden we al. Enige liftervaring is er al in de groep dus daar waren we van op de hoogte. En taal tsja dat improveren we wel een beetje, taalboekjes mee en komen we vast een heel eind.
pi_38849419
Ik ben van plan in Japan flink te gaan liften ( vanaf 30 juni).
Ik heb het nog nooit gedaan dus ik hoop dat het allemaal goed zal verlopen, ik heb er veel vertrouwen in ( en ben ook al een jaar in Japan geweest).
Wat is het belangrijkst om goed voor te bereiden? Bordje+het uitzoeken van goede liftlocaties?
leven als een koning
pi_38865290
liften is een prachtige manier van reizen
pi_38870472
wow bedankt Deze had ik zelf nog niet gevonden
quote:
leven als een koning
  vrijdag 16 juni 2006 @ 14:42:38 #118
109106 umberrella
verraden door mijn illusies
pi_38918901
Deze winter ben ik naar Finland gelift met een vriendin! meest geweldige vorm van reizen! We hebben veel geluk gehad en nergens langer dan 1,5 uur gestaan. Ik denkd at ik ook deze zomer weer ga. Finland blijft toch wel een geweldig land!
I’ve had enough
Gonna stand up straight
And rebuild my life
Well you gotta have faith
pi_39244626
Gisteren voor het eerst gelift, van Boxmeer naar Zwolle (klein beginnen he). Viel me hartstikke mee. Enige probleem is dat we vanuit boxmeer met meerdere liftkoppels vertrokken (weekendje weg met de studentenvereniging) en dat we met 4 koppels ongeveer tegelijkertijd aankwamen bij een benzinepomp in de buurt van Arnhem. Met die concurrentie duurde het ongeveer een uur voordat we weg waren. Gelukkig hadden we toen wel een lift gelijk door naar huis. Ik ga vaker liften, best leuk
pi_39266484
De statistieken van mijn websites "Hitchhiking in the Netherlands" en de startpagina voor lifters laten vandaag veel grotere aantallen bezoekers zien dan normaal. Het vorige dagrecord van "Hh in the Netherlands" was 42. Met nog 2 uur te gaan vandaag heeft de site nu ook 42 bezoekers. De vorige keer was de oorzaak duidelijk - een aangekondigde staking in het Openbaar Vervoer. Sommige OV-pendelaars stappen dan voor die dagen over op de duim en zoeken wat extra informatie. Iemand een idee wat nu de oorzaak zou kunnen zijn?
pi_39266837
quote:
Op maandag 26 juni 2006 22:12 schreef Frank__NL het volgende:
De statistieken van mijn websites "Hitchhiking in the Netherlands" en de startpagina voor lifters laten vandaag veel grotere aantallen bezoekers zien dan normaal. Het vorige dagrecord van "Hh in the Netherlands" was 42. Met nog 2 uur te gaan vandaag heeft de site nu ook 42 bezoekers. De vorige keer was de oorzaak duidelijk - een aangekondigde staking in het Openbaar Vervoer. Sommige OV-pendelaars stappen dan voor die dagen over op de duim en zoeken wat extra informatie. Iemand een idee wat nu de oorzaak zou kunnen zijn?
De naderende zomervakantie?
pi_39267292
Hmm ok dan alle Nederlanders die goedkoop thuis proberen te komen vanwege de WK 2006 verlies van gisteravond
pi_39280397
Ik ga over een paar weken waarschijnlijk ook weer liften. Van Friedberg (dat ligt dichtbij Frankfurt am Main) naar Berlijn . Ik kan helaas niet van Nederland naar Duitsland liften wegens tijdgebrek.
pi_39363524
Morgen vertrek ik naar Japan...en vanaf volgende week zal ik gaan liften.
Misschien ga ik een weblog bijhouden, zo ja zal ik hier de link wel ff posten. Misschien boeiend voor jullie
leven als een koning
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')