Mja, ik zeg niet dat je dan niet meer hier moet posten ofzoquote:Op zondag 30 april 2006 14:41 schreef Frank__NL het volgende:
Ik schrijf liever in de groep. Dat lijkt me voor anderen inspirerender.
Op het linkje hieronder kun je het aantal bezoekers van mijn webpagina "Hitchhiking in the Netherlands" bekijken. De eerste staaf is van mei 2004, de laatste die van april 2006.
http://www.webstats4u.com/s?interval=day_permonth&tab=1&link=2&id=2969487
Hitchhiking in the Netherlands
Zo een fout iemand heb ik ook weleens gehad in Frankrijk, met de bus deden we ongeveer 2 uur over Zuid-Frankrijk -> dorpje in Alpen, liftend waren we nog geen 1,5 uur onderweg. Bochten waar je geen zicht had reed 'ie gewoon over de rijbaan van de tegenliggers, al slingerend fietsers inhalen, etc.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 17:19 schreef AquaDiGio het volgende:
Het moment dat we de Aire verlieten; pas toen merktte ik bij wie ik was ingestapt: De grootste gek van Frankrijk! Voglens mij had hij een hoofdrol gekregen in Blik op de weg.
Met keiharde muziek (praten was onmogelijk) de ruitenwissers en buitenspiegels kapot en een snelheid van 160 km per uur in de stromende regen kneep ik 'm aardig. Hij moest een paar keer goed op de rem trappen anders waren we gecrashed. "I have fast car, Fast and Furious, you know?" zei hij met zo'n fout Frans accentje. Ik zou er niet van opkijken als hij drugs op had.
Ik ben niet vaak bang geweest, maar geloof me als ik zeg dat dit een highway ride to hell was.
Ik heb een paar keer gevraagd of hij wat langzamer kon rijden, maar dat deed hij niet. Ik heb toen gezegd dat ik bij het volgende benzinestation eruit wilde. Ik kwam toen uit op de kleinste Aire van Frankrijk, waar 1 toilethuisje en een paar auto's stonden.
.
Laat ik de vraag dan herformuleren In welke woonwijk (het liefst in het noord/zuid-oosten of relatief dichtbij de snelweg van Breda) kan ik mijn geliefde autootje dan het beste stallen Ik ben er nl. nog nooit geweest en heb geen idee waar ik hem liever wel/niet neer zet...quote:Op vrijdag 19 mei 2006 23:42 schreef Frank__NL het volgende:
Het antwoord is eensluidend het antwoord op de vraag of ik koffie of thee lust. Ja... . Alhoewel, ik kan uitspraken doen over mijn smaakvoorkeuren, maar niet over jouw risico- en angstperceptie bij het stallen van blik. . Toch geef ik je het advies mee om de auto liever in een gemiddelde woonwijk te stallen, omdat mij dat veiliger lijkt.
Dankjewel voor de informatie, ik weet weer iets meer. Ik was al reeds bekent met het fenomeen betalen voor je lift. Ik ben een aantal keren in Roemenië geweest. Waarvan ik weet dat je daar een centen achterlaat voor je liftgever. Hoewel ik wel afvraag of ik in Roemenië en Hongarije bij iemand voor een lange afstand in de auto wil stappen. Als je bedenkt hoe roekeloos en ronduit gevaarlijk die gasten daar rijden. Ik heb een keer gehad dat ik voor een ritje van een uur bij een kerel in de wagen zat en een keer of 4 een bijna dood ervaring had, omdat die mensen daar op willekeur inhalen.quote:Op woensdag 7 juni 2006 20:08 schreef Frank__NL het volgende:
In Polen heb ik enkele duizenden kilometers gelift. Liften in Polen is vrij gemakkelijk, maar kost meestal wel (veel) meer tijd dan per intercity reizen, omdat het hoofdwegennet van Polen (God zij dank) nog maar voor een klein deel bestaat uit autosnelwegen. Vaak sta je dus aan de hoofdweg, goede liftplekken zijn vaak aan de rand van de stad, goed met het OV bereikbaar meestal, aan grenzen en op hoofdwegen ook bij gelijkvloerse spoorovergangen (waar het verkeer vrijwel atlijd met een zeer lage snelheid over dient te steken, of zelfs moet stoppen, ook op hoofdwegen). In Polen vragen liftgevers gewoonlijk (!) niet om een vergoeding, dit heb ik ook niet van anderen gehoord.
In Oekraine is liften ook in de stad doodnormaal, daar wordt het echter als een taxidienst beschouwd en moet je normaal gezien betalen. Ga je de stad uit, of naar de rand van de stad, en lift je door het landelijk gebied, dan wordt veelal geen vergoeding gevraagd, soms ook wel. Als Nederlander zou ik het gevoel krijgen dat ik wel iets zou moeten lappen. Ook als ik over een lange afstand een Poolse chauffeur heb, ben ik daartoe genegen, hoewel ik het nog nooit heb gedaan. In Roemenie is het zeer gebruikelijk bij te dragen aan de kosten van de bezine; dit wordt min of meer verwacht. Langer geleden heb ik wel eens gehoord dat je ook bij wijze van gebaar een biljetje op de achterbank achter kan laten. De lifters die ik meestal spreek, uit Polen, maar ook van elders, zeggen altijd dat je voor een lift niet moet betalen, soms vraag ik me een beetje af of dat zo is omdat ze gierig zijn en/of omdat ze student zijn.......
Begrijpen waarom liften eigenlijk niks kost doe ik niet echt, wel trek ik er profijt van
De trein is in Polen een stuk goedkoper dan in Duitsland. Het land door kost wellicht 30 euro. Sneltreinen (pociag pospiesny) zijn goedkoper dan Expresstreinen (pociag express), maar nauwelijks langzamer. Stoptreinen (pociag osobowy) zijn veel goedkoper en veeel langzamer. De trein in Oekraine is voor ons spotgoedkoop, ik heb gehoord dat je voor misschien 10 euro van de grens tot aan Kiev kan reizen.
Aan de grenzen van de niet-EU-landen en die van de nieuwe EU-landen (PL, LT enz) rijdt het verkeer niet met hoge snelheid door, zijn er vaak wisselposten e.d., wat oponthoud, waardoor het daar makkelijker is om een lange lift te vinden.
Grootste probleem met liften in Polen, Oekraine en Rusland zou de taal kunnen zijn!! en in de twee laatste landen ook het Cyrillische schrift. En het feit dat jullie met vier gaan. Liften kost ook wel meer energie dan treinreizen........
Liften met vieren is erg moeilijk; je kan dan veel beter opsplitsen in groepjes van twee, en een plek afspreken waar je elkaar weer zal zien.
quote:Op woensdag 14 juni 2006 21:12 schreef Frank__NL het volgende:
Hitchhiking in Japan volgens Wikipedia
De naderende zomervakantie?quote:Op maandag 26 juni 2006 22:12 schreef Frank__NL het volgende:
De statistieken van mijn websites "Hitchhiking in the Netherlands" en de startpagina voor lifters laten vandaag veel grotere aantallen bezoekers zien dan normaal. Het vorige dagrecord van "Hh in the Netherlands" was 42. Met nog 2 uur te gaan vandaag heeft de site nu ook 42 bezoekers. De vorige keer was de oorzaak duidelijk - een aangekondigde staking in het Openbaar Vervoer. Sommige OV-pendelaars stappen dan voor die dagen over op de duim en zoeken wat extra informatie. Iemand een idee wat nu de oorzaak zou kunnen zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |