quote:
In dat geval... heb ik nog wel wat leesvoer
Mijn tien meest gebruikte plekken om te liften (periode 1992-24 augustus 2006):
1. Maastricht A2 liftersplaats 35 keer
2. Bemelen Oude Akerstraat local road 21 keer
3. Zaltbommel A2 tankstation De Lucht-West 8 keer
4. Maastricht Bemelerweg local road 7 keer
5. Nijmegen Graafseweg x Groene straat 7 keer
6. Grathem A2 oprit 41 x N273 6 keer
7. Maastricht A2 x N278 X Europaplein 6 keer
8. s-Hertogenbosch A59 oprit 47 6 keer
9. Susteren A2 tankstation Het Anker 6 keer
10. Echt A2 tankstation Bosserhof 5 keer
Mijn tien meest frequente aankomst- en overstapplaatsen:
1. Maastricht omgeving N2 (o.a. liftersplaats en Oranjeplein) 43 keer
2. Maastricht centrum en NS-station 9 keer
3. s-Hertogenbosch A59 afrit 47, knooppunt Empel (A59xA2) en vluchtstrook A2 x Empelsedijk 2 km ten noorden van knooppunt Empel 9 keer
4. Luik centrum 8 keer
5. Arnhem centrum 7 keer
6. Bemelen 6 keer
7. Eindhoven knooppunt Leenderheide (A2xA67) 6 keer
8. Nijmegen centrum 6 keer
9. Susteren A2 tankstation Het Anker 6 keer
10. Utrecht afritten A2 6 keer
Lifts met een wachttijd van hoogstens een minuut.
1. 0 minuten, 29 km. Liftgever zag mij voor ik op liftplek kwam. Europaplein Maastricht.
2. 1 minuut, 180 km. Ik had net twee happen uit mijn appel gedaan. Liftersplaats Maastricht.
3. 1 minuut, 94 km. Een van de eerste aankomende auto's brengt de snelheid terug van 80 naar 0 bij de snelle aanloop naar de oprit Hasselt-West.
4. 1 minuut, 85 km. Eerste aankomende auto stopt. Belangrijke wegrkruising in Bialystok, Polen.
5. 1 minuut, 78 km. Chauffeur zag mij uitstappen van vorige lift. Ik was mijn liftbord aan het pakken. Knooppunt Leenderheide, zuidzijde.
6. 1 minuut, 50 km. De eerste chauffeur die ik op tankstation De Paal bij Twello om een lift vraagt zegt ja.
7. 1 minuut, 50 km. Mijn chauffeuses zeiden: je kunt die chauffeur vragen. Ik stap uit op het tankstation, neem mijn tas, draai mijn hoofd naar rechts en vraag "heeft u nog een plekje vrij?". Mijn nieuwe chauffeur moest nog even op mij wachten (sanitaire stop). Tankstation Aachener Land.
8. 1 minuut, 46 km. In Baarlo, langs de Napoleonsbaan, stopt de laatste auto uit de eerste flow van auto's nadat het stoplicht op groen springt.
9. 1 minuut, 41 km. Een van de eerste aankomende chauffeurs stopt voor mijn bord "LUX" vooraan Martelange, Belgie.
10. 1 minuut, 33 km. Uit de eerste flow auto's na groen licht stopt er een. Zuidwestzijde ring Leuven.
11. 1 minuut, 33 km. Een van ons groepje van drie steekt zeer enthousiast en niet geheel ongevaarlijk de trompetaansluiting over, waar wij zojuist aan het eind van de afrit waren uitgestapt. Hij wilde namelijk heel graag dat een van de aankomende auto's ons meteen mee zou nemen. En zo ging het ook.
12. 1 minuut, 21 km. Een van de eerste chauffeurs stopt.
13. 1 minuut, 20 km. Een van de eerste chauffeurs stopt en doet dit op een elegante wijze, door de voorgenomen stop met de clignateur ruim tevoren aan te kondigen en de Mercedes (van zijn dochter ) in een sjieke boog naar de afrit van het nabijgelegen tankstation te brengen.
14. 1 minuut, 17 km. Een chauffeur staat stil op een plek langs de Napoloeansbaan waar ik gewoonlijk richting Venlo en verder tracht te liften. Hij wilde mij wel mee laten rijden.
15. 1 minuut, 14 km. Een van de eerste chauffeurs stopt voor ons aan het begin van de A25 in Luik. Helaas reed hij slechts tot Vise en niet naar Maastricht. Maar we reden toch mee.
16. 1 minuut, 12 km. Na een dagwandeling bereiken in het hart van het bos van Bialowieza (Polen) de regionale weg 689. We lopen even harder door, want het is al schemerdonker en er komt juist een auto aan. We kunnen mee. Onze chauffeur woont vlakbij ons toeristische onderkomen.
17. 1 minuut, 12 km. Een van de eerste aankomende chauffeurs, en de eerste Franse, stopt op de regionale weg van Virton (B) naar Montmedy (F). Ik toonde een bordje "France".
18. 1 minuut, 9 km. Na een lange dag buiten keren we per trein terug naar het stadje Susice in Tsjechie. In een nabijgelegen dorp kamperen wij. We kunnen eventueel opgehaald worden. Bij het stationnetje stappen wat mensen uit en er blijken twee chauffeurs te zijn die mensen op komen halen. Een van de auto's rijdt achteruit, met de bedoeling weg te rijden. Ik klop aan. Het raampje wordt opengedraaid. Ik zeg alleen "autostop do" en dan het plaatsje waar wij kamperen. Toevallig rijdt onze chauffeuse een heel eind in de goede richting. Ik onderhoud een soort conversatie met gebrekkig Pools, en we worden naar het kampeerveld gebracht.
19. 1 minuut, 8 km. We komen bij de regionale weg 689, die dwars door het bos van Bialowieza voert. De eerste aankomende chauffeur stopt. Zij woont vlakbij ons toeristisch onderkomen.
20. 1 minuut, 8 km. In het Lauwersmeergebied stopt de eerste aankomende chauffeur terwijl ik op de N364 mijn duim uitstrek. Ze hadden in een keer goed geraden dat ik ook naar Schiermonnikoog wilde.
21. 1 minuut, 7 km. Na een lift tot tankstation De Slenk langs de A50 bij Wolfheze wandelde ik rustig naar de even noordelijker kruisende Amsterdamseweg N224. Een van de eerste chauffeurs stopt op de bushalte.
22. 1 minuut, 6 km. In het Tsjechische dorp Prasily is weinig verkeer. Uit een kleine straat komt een man in (uiteraard?) een Skoda aangereden. Wij mogen meerijden.
23. 1 minuut, 5 km. In Epen hadden wij net de bus gemist, en het leek wel of onze chauffeur dat wist.
24. 1 minuut, 5 km. De eerste aankomende chauffeur in mijn dorp stopt, terwijl ik bij de kerk sta te liften.
25. 1 minuut, 5 km. Ik had een lift van tankstation Knuvelkes bij Eijsden met een chauffeur die naar Charleroi ging. Voor mij wilde hij wel een eindje Luik inrijden, maar niet helemaal. Het laatstestukje was afgezet vanwege de Tour de France-proloog, die ik wilde zien. Al het verkeer reed dus vanaf de afzetting binnendoor naar de stad. Het verkeer werd gereguleerd door een verkeersagent, dus vroeg of ik mocht liften, en dat mocht wel.
26. 1 minuut, 5 km. We staan voorin een Belgisch dorpje. Mijn duim dwingt respect af bij de eerste aankomende chauffeur.
27. 1 minuut, 5 km. Tsjechie, geen herinnering.
28. 1 minuut, 5 km. We stonden op het busstation aan de grens bij Vaals en wachtten op een bus naar Aken. Bij het arriveren van een taxi zei de naast ons wachtende man die de taxi besteld had dat we voor nop mee konden.
29. 1 minuut, 5 km. Op het verkeersplein aan de Via Regia in Maastricht stopt de eerste aankomende chauffeur voor ons.
30. 1 minuut, 4,5 km. Tsjechie, geen herinnering.
31. 1 minuut, 4 km. In Ootmarsum besluit ik de weg naar mijn bestemming in Nutter te vragen. Het is een boerderij. De man blijkt daar een soort van liefje te hebben en vind het leuk om mij naar mijn boerderij te brengen.
32. In Nijmegen sta ik te liften met mijn POLSKA-t-shirt. De derde aankomende chauffeur heeft een Poolse kentekenplaat op zijn auto, en stopt vanwege het t-shirt.
33. 1 minuut, 4 km. Chauffeur had mij uit zien stappen van mijn vorige lift.
34. 1 minuut, 4 km. Tsjechie. Geen herinnering.
35. 1 minuut, 4 km. Pessart Wald ten oosten van Frankfurt am Mainz. Ik lift bij de afrit van de A3. De tweede chauffeur stopt, terwijl ik mijn overtuigde duim toon. Hij vraagt mij wat er loos is. "Nichts" zeg ik.
36. 1 minuut, 3,5 km. Een van de eerste chauffeurs stopt.
37. 1 minuut, 3 km. Vanuit mijn dorp was ik te voet op weg naar Maastricht. Aan de rand van Maastricht kwam ik weer op een asfaltweg. Daar stak ik "voor de vorm" mijn duim nog maar eens uit. Er stopte een chauffeur die mij gezien had met mijn gevulde rugzak vanaf het terras in het dorp. Aan de rand van Bemelen had ik ook nog een minuut of tien staan liften.
38. 1 minuut, 2 km. Een van de eerste aankomende chauffeurs stopt.
39. 1 minuut, 2 km. Tsjechie. We waren met de bus op weg terug naar de camping. In het laatste dorp voor de camping stap ik uit om een transactie te doen aan de pinautomaat. Ik kan onmiddelijk weer meerijden in een Audi A4 en ik stap uit voor de camping. Ik wacht mijn maatjes op die nog in de bus zaten en vanaf de bushalte terug kwamen lopen naar de camping. Overigens was er in de Audi A4 plek geweest voor ons allen...
40. 1 minuut, 1,5 km. We zijn met zijn tweeen en mijn maatje voor die dag was nog onder invloed van de op Oudjaarsavond geconsumeerde wodka. Bovendien bevinden wij ons in een gebied met vijftien centimeter sneeuw met een ijslaag daaronder. Kortom, we slingeren over het weggetje van links naar rechts, tot de Jeep van mijn maatje in de berm beland. De Jeep is niet meer los te krijgen. Na een tijdje komt er een jong stel langs die we om hulp vragen. Maar we komen niet weg. Het stelletje stapt weer in hun auto. Met veel mimiek trekt mijn maatje nog een keer de aandacht. Of we mee kunnen rijden. Want we willen verderop gaan wandelen in het grote bos. En zo geschiedt. De Jeep is de volgende ochtend uit de berm getrokken met hulp van de buurman en zijn trekker. Buurman woont ongeveer vijfhonderd meter verderop.
41. 1 minuut, 1,5 km. De eerste auto stopt. We zijn in Polen, maar het is een Nederlander. In zo'n smakeloze VW Golf nog wel.
42. 1 minuut, 1 km. De eerste auto stopt. Ik heb net een stap van de camping gezet.
43. 1 minuut, 1 km. De eerste auto stopt.
44. 1 minuut, 1 km. Bij snelwegafrit 8 van de A2 vraag ik om een lift richting het centrum en ik kan mee tot de meest nabije sneltramhalte. De M.L. Kinglaan in Utrecht is ongeveer duizend meter lang.
Top 10 langste wachttijden
1. 160 min., 76 km, 's nachts, Duits tankstation
2. 135 min., 65 km, 's nachts, regen, grenstankstation Bocholtz
3. 105 min., 98 km, 's nachts, regen, Duits tankstation
4. 105 min., 72 km, 's avonds, grenstanktstaiton Bocholtz
5. 95 min., 55 km, tankstation De Lucht, Zaltbommel. De Goden verzocht. De eerste aankomende chauffeuse stopte voor mijn bord met Maastricht. Vanwege mijn omvangrijke bepakking en gebrek aan bagageruimte en de gedachte dat de volgende kans niet al te lang op zich zou laten wachten heb ik de rit afgeslagen. Ik vroeg toen nog niet om lifts.
6. 90 min, 159 km, regen. Aan het begin van de A25 bij Luik richting Maastricht. We waren met tweeen. Een plek met tot nu toe wisselende ervaringen.
7. 90 min, 72 km, 's avonds, koud, tankstation Oeijenbraak, Lierop. Ik had juist mijn langste lift tot op heden achter de rug. Mijn chauffeur had via CB Radio getracht een vervolglift te regelen vanuit Venlo-Eindhoven naar 's-Hertogenbosch. Dit lukte niet. Mij kostte het vervolgens 90 minuten om een lift naar Den Bosch te krijgen met opnieuw een Poolse chauffeur. Het was zondagavond en er was vrij weinig verkeer (relatief veel burgers uit de jongste EU-landen, terugkerend naar de plekken waar zij werken, zoals het havengebied van Antwerpen).
8. 80 min, 153 km. Tankstation aan verkeerplein Verteilerkreis Koeln. Verkeer in vele richtingen. Gedurende mijn aanwezigheid kwam en ging een lifter die naar Berlijn moest. Ik ging richting het zuiden.
9. 75 min, 55 km, koud, regen. Tankstation Aachener Land. Mijn eerste keer liften op een Duits tankstation. Een openbaring! Chauffeurs aanspreken ging mij niet zo goed af. Ik genoot van de elementen bij de oprit. Ik kreeg een lift van een Bulgaarse chauffeur, die vlak voor Keulen naar het zuiden af zou buigen. Dat ik uitstapte op tankstation Frechen-Sud was eigenlijk meer geluk dan wijsheid, maar wel essentieel om voortvarend richting Polen te komen.
10. 75 min, 17 km. Een bushalte in Almelo aan de uitvalsweg naar Tubbergen en Ootmarsum. Ochtend. De lift kreeg ik van een man die tegenover de bushalte woonde en mij al een tijdje had zien staan. Uiteindelijk had ik mijn lift ongeveer twintig minuten voor vertrek van de eerste bus.
Top 10 kortste wachttijden uitgedrukt in minuten gedeeld door de lengte van de verkregen lift:
1. 29 km, wachttijd 0 minuten, wachttijd minuut/km 0,000
2. 180 km, 1 minuut, 0,0006
3. 700 km, 7 minuten, 0,010
4. 94 km, 1 minuut, 0,011
5. 85 km, 1 minuut 0,012
6. 78 km, 1 minuut, 0,013
7. 127 km, 2 minuten, 0,016
8. 118 km, 2 minuten, 0,017
9. 118 km, 2 minuten, 0,017
10. 50 km, 1 minuut, 0,020
Top 10 langste wachttijden uitgedrukt in minuten gedeeld door de lengte van de verkregen lift:
1. 1 km, 10 minuten wachttijd, wachttijd minuut/km 10,000
2. 2 km, 15 min., 7,500
3. 2 km, 15 min., 7,500
4. 6 km, 35 min., 5,833
5. 6 km, 30 min., 5,000
6. 4 km, 20 min., 5,000
7. 3 km, 15 min., 5,000
8. 3 km, 15 min., 5,000
9. 3 km, 15 min., 5,000
10. 17 km, 75 min., 4,412
Top 20 langste lifts
1. Swiecko PL naar Lierop NL, 700 km, 7 min. wachttijd
2. Bocholtz NL naar Konigs Wusterhausen D, 640 km, 30 min. wachttijd
3. Koln D naar Michendorf D, 540 km, 20 min.
4. Hunsdorf D naar Piotrkow Tribunalski PL, 480 km, 10 min.
5. Berlin D naar Hamm D, 470 km, 30 min.
6. Trzciel PL naar Warszawa PL, 390 km, 25 min.
7. Autetal D naar Michedorf D, 290 km, 15 min.
8. Reinhardshein D naar Aachen D, 280 km, 15 min.
9. Maastricht NL naar Staphorst NL, 265 km, 50 min.
10. Okmiany PL naar Chemnitz D, 224 km, 10 min.
11. Berchem L naar Maastricht NL, 223 km, 5 min.
12. Maastricht NL naar Diemen NL, 215 km, 30 min.
13. Holten NL naar Auetal D, 208 km, 30 min.
14. Michendorf D naar Trzciel PL, 207 km, 15 min.
15. Eichelborn D naar Hunsdorf D, 206 km, 10 min.
16. Berchem L naar Maastricht NL, 206 km, 5 min.
17. Bialystok PL naar Warszawa PL, 185 km, 30 min.
18. Epiez F naar Bemelen NL, 180 km, 25 min.
19. Maastricht NL naar Utrecht NL, 180 km, 1 min.
20. Maastricht NL naar Utrecht NL, 175 km, 25 min.
Lifts van een kilometer (kortere had ik nog niet)
1. Utrecht A2 8 naar Utrecht 24 Oktober plein, 1 km, 1 min. wachttijd
2. Cadier en Keer naar Sint Antoniusbank, 1 km, 1 min.
3. Bialowieza PL naar Grudki PL, 1 km, 1 min.
4. Groningen liftersplaats naar Groningen A7 x A28, 1 km, 2 min.
5. Grudk PL naar Bialowieza PL, 1 km, 3 min.
6. Kaspersky Hory CZ naar Cikanka CZ, 1 km, 10 min.