Turks en Grieks eten lijkt nogal op elkaar.quote:Op maandag 9 januari 2006 12:08 schreef vitamine-z het volgende:
ik dacht dat baklava turks was
Kan zo zijn, maar baklava is turks.quote:Op maandag 9 januari 2006 12:09 schreef Xanthe het volgende:
[..]
Turks en Grieks eten lijkt nogal op elkaar.
soit, Griekenland was nog niet zo lang geleden ook Turksquote:Op maandag 9 januari 2006 12:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kan zo zijn, maar baklava is turks.
Bij wikipedia is er geen sprake van Grieksquote:Op maandag 9 januari 2006 12:24 schreef Xanthe het volgende:
Baklava is zowel Grieks als Turks.
http://en.wikipedia.org/wiki/Baklavaquote:It is believed that the Assyrians in the 8th century BCE were the first people in eastern Mediterranean that baked a mixture of chopped nuts and honey with dough, creating thus the predecessor to baklava. According to this theory, Greek seamen and merchants traveling east, soon discovered the delicacy and brought it back to Greece. The Greeks' major contribution to the development of this pastry was the creation of a technique that made it possible to roll dough as thin as a leaf, and thus wrap in multiple soft layers the chopped nuts. In fact, the name "Phyllo" was coined by Greeks, which means "leaf" in the Greek language. Trays of baklava, as we know it today, were being baked in every kitchen of wealthy households in the region, for all kinds of special occasions from the 3rd Century B.C.E. onwards. During the Byzantine era the Armenians integrated cinnamon and cloves for the first time into the texture of baklava. Later the Arabs introduced rosewater and cardamom. The word baklava itself is derived from Arabic بقلاوة baqlāwaḧ, based on an Arabic word for nuts. A number of other cultures have added their own spices since then, creating their own versions of baklava. In the Ottoman period that followed the collapse of Byzantium, baklava became the favorite delight of the Osmanli Sultans.
waarom koop je niet?quote:Op maandag 9 januari 2006 11:09 schreef C.Ucumber het volgende:
Ik ben gek op het van origine Griekse Baklava.Ik heb al vele pogingen ondernomen om het zelf klaar te maken. Pogingen ja, want het is nooit zo goed geworden als hoe ik het koop.
Recepten heb ik niet meer nodig, maar wel iemand die het al kan en het samen met mij een keer wil maken. Ik woon in Groningen en ben ten einde raad, vandaar....
Voor iedereen die wel zelf eerst pogingen wil ondernemen volgt hieronder een recept:
Ingrediënten
450 g filodeeg
450 g gemalen pistachenoten
150 g gesmolten boter
2 theelepels kaneel
bereiding
1. Neem een diepe ovenschaal en bestrijk met gesmolten boter. Leg de helft van de velletjes filodeeg in de schaal, bestrijk ieder vel afzonderlijk met boter
2. Leg hierop de pistachenoten en bestrooi met 2 theelepels kaneel
3. Bestrijk de rest van de velletjes filodeeg met boter en leg ze op de pistachenoten
4. Snij de baklava diagonaal in ruiten
5. Bak 50 minuten in een voorverwarmde oven op 180° C, als de bovenkant nog niet goudbruin is de oven hoger zetten tot 200° C en nog een tiental minuten laten doorbakken.
siroop
500g suiker
21/2 dl water
sap van 1/2 citroen of oranjebloesem of rozenwater of kardomom
Doe het water met de suiker in een pan en breng al roerend aan de kook. Voeg citroensap of aroma toe en laat op een laag vuurtje de siroop nog 10 minuten doorkoken.
Een stukje baklawa snijden, op een bordje leggen, overgieten met de koude siroop
tja, als je het filodeeg al kant en klaar koopt, kan je net zo goed direct naar de turkse bakker en het daar kopen denk ikquote:Op maandag 9 januari 2006 12:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
waarom koop je niet?
Anders kan je wel zeggen wat je bevalt, kan me nicht je misschien instructies geven?
Ik zal van het weekend het recept wat ik heb overtypen.quote:Op maandag 9 januari 2006 21:43 schreef C.Ucumber het volgende:
De siroop is mijn probleem niet. Het gaat bij mij al mis bij het deeg. Jaja, kant en klaar filodeeg. Eerst deed ik geen boter tussen de laagjes. Dat heb ik nu wel gedaan, maar nu was het filodeeg zo erg hard dat het net gefrituurd in de oven leek. Ik heb het ook met bladerdeeg gemaakt, maar dat was weer te zacht/niet gaar.... Het zou een combinatie van deze baksels moeten zijn.
Sorry had andere verplichtingen. Ik schuif het door naar komend weekend en dan post ik hetquote:Op dinsdag 17 januari 2006 18:25 schreef C.Ucumber het volgende:
Nou Martijn, jammer dat je van't weekend geen recept gepost hebt. Ben wel benieuwd.
quote:Baklava
Ingrediënten:
50 gram gehakte walnoten of amandelen
4 el broodkruim
4 el suiker
1 tl kaneelpoeder
250 gram boter
300 gram fillodeeg (Recept zie recept hieronder)
Voor de siroop
250 gram suiker
200 gram honing
2 kruidnagels
1 Stokje kaneel
Sap van 1 citroen
Bereiding:
Meng de walnoten of amandelen met broodkruim, suiker en kaneel. Smelt de boter in een pan. Verwarm de over voor op 180 graden
Vet een bakvorm in die groot genoeg is voor de vellen fillodeeg. Bestrijk het deeg met een kwastje net boter en leg twee vellen in de bakvorm. Verdeel hierover de notenvulling, leg er een ingevet vel fillodeeg op en schep hier weer vulling op. Ga door tot acht vellen deeg.
Leg het negende in gevette vel deeg erop en snijd de randen van de baklava recht. Sluit het geheel af met een beboterd vel deeg, snijd een ruitvormig patroon op de oppervlaktelaag en besprenkel de bovenkant met water.
Zet het rooster in het midden van de oven schuif de bakvorm erin en bak de baklava in 30 tot 40 minuten goudbruin,
Schep voor de siroop de suiker in 1,5 liter water en laat het mengsel 5 minuten koken. voeg honing, kruidnagels en kaneel toe en kook ze even mee. Verwijder de kruidnagels en het kaneelstokje en giet het citroensap erbij. Breng de siroop even aan de kook en zet de pan dan op een koele plaats.
Haal het gebak uit de oven en giet de siroop er over. Hierbij moet ofwel het gebak koud en de siroop warm zij of andersom, want anders wordt de baklava te zacht. Snijd de baklava in vierkante stukken
quote:Fillodeeg
Ingrediënten:
500 gram bloem
25 ml witte wijn azijn
50 ml olijfolie extra vierge
1 tl zout
3 dl water
fijn maïsmeel
Bereiding:
Doe bloem, azijn, olijfolie zout en water in een kom en kneed tot een zacht, elastisch deeg ontstaat (voeg eventueel wat bloem of water toe). Dek de kom af met huishoudfolie en laat het deeg 1 uur rusten in de koelkast.
Verdeel het deeg vervolgens in 6 gelijke porties en kneed deze tot balletjes. Bestrooi een keukenplank met maïsmeel en rol er met een dun, rond stokje een deegbal op uit. Draai de keukenplank 90 graden en rol het deeg nog dunner uit. Bestrooi het deeg met maïsmeel en rol het zachtjes aandrukkend op het stokje.
Rol het deeg dan weer langzaam uit, waarbij u met uw handen van het midden naar de zijkanten duwt. Draai de keukenplank weer 90 graden en herhaal dit proces tot de gewenste afmeting is bereikt. Rol de overige deegballetjes op dezelfde manier uit.
Als je het gevonden hebt post het hier dan even.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 18:32 schreef Zeste het volgende:
Vannochtend maakte Keith Floyd in zijn programma ook een Baklava in Egypte. Zag er hééééérlijk uit. Zal eens kijken of dit recept od de site van de BBC staat.
Staat jammergenoeg niet op de site van de BBCquote:Als je het gevonden hebt post het hier dan even.
quote:Cheat's baklava by Antony Worrall Thompson from Saturday Brunch
Serves 4
Preparation time less than 30 mins
Cooking time 10 to 30 mins
Ingredients
450g/1lb filo pastry
melted butter, for brushing
For the filling
200g/7¼oz pine nuts
200g/7¼oz cream cheese
½ tsp ground cloves
1 tbsp honey
To serve
honey, for drizzling
50g/1¾oz toasted pine nuts, chopped
Method
1. Preheat the oven to 180C/350F/Gas 4.
2. Mix the filling ingredients together in a bowl.
3. Unfold the filo pastry and, using a sharp knife, carefully cut into thirds. Take two pieces and fold in half. Brush over with melted butter. Keeping the narrow end towards you, take some of the filling and spread over the pastry keeping a border free along all sides. Fold over the bottom to cover the filling. Fold the sides in and roll up.
4. Place the rolls onto a greased baking sheet and brush generously with butter.
5. Bake for 10-15 minutes or until golden brown.
6. Serve the baklava with a drizzle of honey and the toasted pine nuts scattered on top.
quote:Cashew baklava by James Martin from Ready Steady Cook
Serves 4
Preparation time less than 30 mins
Cooking time less than 10 mins
Ingredients
570ml/1 pint vegetable oil
8 spring roll wrappers
1 egg, beaten
55g/2oz cashew nuts, roughly chopped
55g/2oz soft brown sugar
1 tbsp honey
1 tsp ground ginger
1 tsp cinnamon
1 tsp mixed spice
icing sugar, to garnish
Method
1. Heat the vegetable oil in a large saucepan.
2. Brush all eight spring roll wrappers with egg.
3. Combine the nuts, sugar, honey and spices in a bowl.
4. Take one wrapper and spoon a little of the honeyed nut mixture into the centre.
5. Top with a second wrapper and seal the edges. Repeat with the other wrappers.
6. Drop the stuffed wrappers into the hot oil and deep fry until golden and crispy.
7. Remove from the oil and drain on kitchen paper.
8. Place on a plate, dust with icing sugar and serve.
En al wat geprobeerd?quote:Op maandag 30 januari 2006 18:10 schreef C.Ucumber het volgende:
Mensen, bedankt. Ik zal weer aan het uitproberen gaan.
Ik neem aan dat het een versie met extra alcohol betrof?quote:Op zaterdag 28 januari 2006 18:32 schreef Zeste het volgende:
Vannochtend maakte Keith Floyd in zijn programma ook een Baklava in Egypte. Zag er hééééérlijk uit. Zal eens kijken of dit recept od de site van de BBC staat.
Emel. ablam, kan jij het maken?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |