En dat kost meer dan 30 euro!quote:Op maandag 9 januari 2006 09:29 schreef Ingridh007 het volgende:
Het probleem is dan ook niet dat ik zonder dat brommercertificaat geen scooter zou kunnen huren, maar indien ik aangehouden word/er iets met de scooter gebeurd, dan ben ik namelijk onverzekerd, omdat ik het juiste certificaat niet had.
Of je leest de OP even en ziet dat het hier over Griekenland gaat?quote:Op maandag 9 januari 2006 09:31 schreef Speed-Addicted het volgende:
Typische Nederlandse zakken klopperij regel neukerij
Dat zou dus betekenen dat ik me Bromfiets certificaat moet halen terwijl ik mijn motorrijbewijs heb![]()
Is wel te hopen..als jij net zo slecht rijdt als dat je leest...quote:Op maandag 9 januari 2006 09:31 schreef Speed-Addicted het volgende:
Typische Nederlandse zakken klopperij regel neukerij
Dat zou dus betekenen dat ik me Bromfiets certificaat moet halen terwijl ik mijn motorrijbewijs heb![]()
quote:Nederlander van mijn leeftijd die zonder problemen 2 weken gescooterd heeft zonder brommercertificaat, maar met rijbewijs
Ja, dit weet ik zeker. Dit is sinds 2 jaar. Dit weet ik doormiddel van de informatie die ik in verschillende reisgidsen vond en door het gesprek met de CBR medewerker, die mij nogmaals vertelde dat het verplicht is een brommercertificaat bezitten voor het huren van een scooter in Griekenland (en dat een rijbewijs niet voldoende is).quote:Op maandag 9 januari 2006 09:49 schreef Capt_Proton het volgende:
Weet je zeker dat je met je rijbewijs in Griekenland niet op een scooter mag rijden? Dat lijkt me hier de voornaamste vraag... Het CBR heeft je alleen info gegeven over hoe in Nederland een brommer-rijbewijs te halen. Die weten natuurlijk niets van bepalingen in het buitenalnd. Bel anders ff met de ANWB ofzo - die zouden dat moeten weten.
Als dat zo is moet er iets op het net te vinden zijn daarover...je zult echt niet de eerste zijn met dit soort vragen. Zoekt en gij zult vinden.quote:Op maandag 9 januari 2006 09:55 schreef Ingridh007 het volgende:
[..]
Ja, dit weet ik zeker. Dit is sinds 2 jaar. Dit weet ik doormiddel van de informatie die ik in verschillende reisgidsen vond en door het gesprek met de CBR medewerker, die mij nogmaals vertelde dat het verplicht is een brommercertificaat bezitten voor het huren van een scooter in Griekenland (en dat een rijbewijs niet voldoende is).
volgens mij niet.quote:Op maandag 9 januari 2006 10:10 schreef Slarioux het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk precies? Wordt die grens van 1984 elk jaar opgeschoven?
zonder jaartallen, mischien dat postbus 51 je wel kan helpen ?quote:Moet ik voor het besturen van een scooter een bromfietscertificaat hebben?
Als bestuurder van een snor- of bromscooter moet u in het bezit zijn van een bromfietscertificaat. Heeft u een geldig Nederlands auto- of motorrijbewijs, dan hoeft u geen bromfietscertificaat te hebben. U moet uw rijbewijs wel bij u hebben als u op een brom- of snorscooter rijdt. Een snor- en bromscooter valt onder de categorie bromfiets.
Motorscooters
Voor het besturen van een motorscooter moet u in het bezit zijn van rijbewijs A. Een motorscooter valt onder de categorie motorfiets, aangezien de cilinderinhoud meer dan 50 cc is.
ja, wat is daar oneerlijk aan, je zit notabene 4 jaar over die grens heen, zo kan iedereen wel regeltjes verzinnen waar de grenzen voor hem niet eerlijk zijn, 1 km te veel op een bekeuring en je extra's euro's dokken, is ook niet eerlijk maar wel een feit.quote:Op maandag 9 januari 2006 10:20 schreef Ingridh007 het volgende:
Nee, richting het CBR.
Ze geven wel aan mensen van voor 1980 certificaten, zonder dat zij een rijbewijs hebben.
En ik (1984), in het bezit van rijbewijs, moet wél het theorie examen doen.
tja, zo is het levenquote:Op maandag 9 januari 2006 10:24 schreef Ingridh007 het volgende:
Ik heb een rijbewijs en ik moet het tóch halen.
Iemand die 4 jaar ouder is heeft géén rijbewijs en hoeft het níet te gaan halen!
En nee, ik reed vroegah geen puch, ik woon in het centrum en heb nooit verder dan 10 minuten hoeven fietsen om naar huis/vrienden/werk/uitgaan te komen.quote:Op maandag 9 januari 2006 12:03 schreef Robin__ het volgende:
Tja.. dan lijkt het er op dat het huren van die scooter totaal 30 euro duurder word, <== okay die vat ik
of je hele vakantie 30 euro duurder word, zie zelf maar of dat het je waard is. <== que?
Als ik TS goed begrijp moet je idd een bromcertificaat halen als je een motorrijbewijs hebt na een bep datum geboren bent, en je wilt in Griekenland een brommer huren.quote:Op maandag 9 januari 2006 09:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Of je leest de OP even en ziet dat het hier over Griekenland gaat?
Je kunt het op 2 manieren bekijken.. sorry beetje onduidelijk iddquote:Op maandag 9 januari 2006 13:09 schreef Ingridh007 het volgende:
[..]
En nee, ik reed vroegah geen puch, ik woon in het centrum en heb nooit verder dan 10 minuten hoeven fietsen om naar huis/vrienden/werk/uitgaan te komen.
Correct.quote:Op maandag 9 januari 2006 13:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als ik TS goed begrijp moet je idd een bromcertificaat halen als je een motorrijbewijs hebt na een bep datum geboren bent, en je wilt in Griekenland een brommer huren.
quote:Op maandag 9 januari 2006 10:21 schreef Klonk het volgende:
[..]
ja, wat is daar oneerlijk aan, je zit notabene 4 jaar over die grens heen, zo kan iedereen wel regeltjes verzinnen waar de grenzen voor hem niet eerlijk zijn, 1 km te veel op een bekeuring en je extra's euro's dokken, is ook niet eerlijk maar wel een feit.
Waarom staat er uberhaupt een jaartal? Of je levert het aan iedereen met een rijbewijs, óf je laat iedereen met een rijbewijs opnieuw examen doen, maar zo'n onderscheid slaat nergens op.quote:Op maandag 9 januari 2006 15:34 schreef Klonk het volgende:
was het minder absurd geweest als er 1984 had gestaan ?
thats the spiritquote:Op maandag 9 januari 2006 15:35 schreef Ingridh007 het volgende:
Natuurlijk niet.
Die rotscooter kan me inmiddels gestolen worden, ik heb er nu toch al zwaar de pest in.
het lijkt me vrij logisch dat dit het is, ze stellen dat jaartal niet zomaar hèquote:Op maandag 9 januari 2006 15:36 schreef Ingridh007 het volgende:
Ik gok dat mensen van voor 1980 toen zij 16 waren nog geen examen hoefden te doen, omdat een brommercertificaat toen nog niet bestond.
en?quote:Op maandag 9 januari 2006 15:36 schreef Ingridh007 het volgende:
Ik gok dat mensen van voor 1980 toen zij 16 waren nog geen examen hoefden te doen, omdat een brommercertificaat toen nog niet bestond.
die wet is zo opgesteld einsteinquote:Op maandag 9 januari 2006 20:43 schreef Repeat het volgende:
[..]
en?
Als er een wetswijziging komt geldt die ook voor iedereen, en niet alleen voor iedereen die na die datum geboren is ofzo
Jawel ze stellen gewoon van "iedereen die nu nog 16 moet worden moet een examen doen voor zijn brommercertificaat. Iedereen die al 16 of ouder is mag hem gewoon kopen(dus zonder examen te doen). Dit om gezeur te verkomen, op enkele gevallen zoals dit na.quote:Op maandag 9 januari 2006 20:43 schreef Repeat het volgende:
[..]
en?
Als er een wetswijziging komt geldt die ook voor iedereen, en niet alleen voor iedereen die na die datum geboren is ofzo
Ten tijde van de invoering van het brommercertificaat. Zal rond 1996 zijn geweest. 1996 - 16 jaar = 1980 grens. Dus iedereen die op moment van invoering 16 jaar of ouder was(geboren dus in 1980 of daarvoor) kan hem kopen.quote:Op woensdag 11 januari 2006 15:31 schreef Ingridh007 het volgende:
Dit geval zou dan ook het certificaat kunnen kopen, aangezien ik 21 ben.
Ik ben voor
Ja net zoiets als het puntenrijbewijs... da's ook leeftijdsgebonden - wat als je het sec bekijkt natuurlijk OOK onzin is - leeftijdsdiscriminatie.quote:Op woensdag 11 januari 2006 15:50 schreef Ingridh007 het volgende:
Klopt.
Omdat ik, 1984 & in het bezit van een rijbewijs, examen moet doen en dat iemand van voor 1980, zónder rijbewijs er gewoon 1 kan ophalen bij het postkantoor.
30 euro lijkt me weinig geld voor iets dat je blijkbaar graag had willen doen, zeker als je dat afzet tegen de prijs die een vakantie gaat kosten.quote:Op woensdag 11 januari 2006 15:50 schreef Ingridh007 het volgende:
Klopt.
Omdat ik, 1984 & in het bezit van een rijbewijs, examen moet doen en dat iemand van voor 1980, zónder rijbewijs er gewoon 1 kan ophalen bij het postkantoor.
in nederland dus.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 19:20 schreef Jaapiooo het volgende:
FF goed lezen.
vrijstelling
Wanneer vrijstelling?
Als je bent geboren vóór 1 juni 1980 hoef je geen examen te doen om bromfiets te mogen rijden. Je hebt dan dus vrijstelling. Je moet dan wél een bromfietscertificaat hebben. Tenminste, als je geen geldig Nederlands rijbewijs voor auto of motor hebt.
Aanvragen bromfietscertificaat
Als je in aanmerking komt voor vrijstelling, kun je het certificaat aanvragen bij het postkantoor of één van de CBR-regiokantoren of theorie-examencentra. Je moet hier dan een pasfoto afgeven en je legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Je dient het certificaat dus zélf aan te vragen. Bovendien moeten de kosten á ¤ 14,60 direct worden voldaan. Het certificaat krijg je dan ongeveer twee weken later thuis gestuurd.
Als je het bromfietscertificaat via de Inhaalslag hebt aangevraagd en kwijt bent geraakt, kun je bij een CBR-regiokantoor een duplicaat aanvragen.
Heb je al een auto of motorrijbewijs?
Als je al een geldig Nederlands auto- of motorrijbewijs hebt, hoef je geen bromfietscertificaat te hebben. Je moet dat rijbewijs wél bij je hebben als je op een brom- of snorfiets rijdt.
Dus heb je een rijbewijs heb je het niet certificaat niet nodig ook als je na 1980 bent geboren niet dan volstaat het rijbewijs voor auto of motor.
Dat maak ik hier uit deze text van het cbr op.
http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=205![]()
![]()
Das niet helemaal waar. Als er nú voor moord een straf van bv. 20 jaar geldt en je pleegt nú een moord kun je 20 jaar krijgen. Als morgen die straf 30 jaar wordt, en je pleegde de moord vandaag dan is de straf 20 jaar en geen 30. Iemand die morgen een moord pleegt kan wel 30 jaar zitten.quote:Op maandag 9 januari 2006 20:43 schreef Repeat het volgende:
[..]
en?
pure discriminatiequote:
dit is niet waar. er is zeker weten de mogelijkheid een wet met terugwerkende kracht in te voeren. dat dit in dit geval niet zo is, is een ander verhaal.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 02:04 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Das niet helemaal waar. Als er nú voor moord een straf van bv. 20 jaar geldt en je pleegt nú een moord kun je 20 jaar krijgen. Als morgen die straf 30 jaar wordt, en je pleegde de moord vandaag dan is de straf 20 jaar en geen 30. Iemand die morgen een moord pleegt kan wel 30 jaar zitten.
Zo is het nu eenmaal ... met andere woorden, de wet kent geen terugwerkende kracht...
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 01:59 schreef Robbiej het volgende:
Dat is ONZIN
Ik ken genoeg mensen die naar griekenland gegaan zijn MET een autorijbewijs. en gewoon ZONDER certificaat een Scooter konden huren c.q verzekerd waren.
dus ik weet niet wanneer die mensen gegaan zijn, maar sinds 2 jaar is het ingevoerd aldus TS.quote:Op maandag 9 januari 2006 09:55 schreef Ingridh007 het volgende:
[..]
Ja, dit weet ik zeker. Dit is sinds 2 jaar. Dit weet ik doormiddel van de informatie die ik in verschillende reisgidsen vond en door het gesprek met de CBR medewerker, die mij nogmaals vertelde dat het verplicht is een brommercertificaat bezitten voor het huren van een scooter in Griekenland (en dat een rijbewijs niet voldoende is).
Hmm, ben benieuwd naar een voorbeeld! Ik ken ze niet.quote:Op zondag 22 januari 2006 01:04 schreef Ferryfan4ever het volgende:
[..]
dit is niet waar. er is zeker weten de mogelijkheid een wet met terugwerkende kracht in te voeren. dat dit in dit geval niet zo is, is een ander verhaal.
hier een voorbeeldquote:Op zondag 22 januari 2006 01:49 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Hmm, ben benieuwd naar een voorbeeld! Ik ken ze niet.
Ja in het geval dat het voordeel oplevert, dan kan het wel met terugwerkende kracht ja...quote:Op zondag 22 januari 2006 17:58 schreef Ferryfan4ever het volgende:
[..]
hier een voorbeeld![]()
voorbeelden te over, hier eentje mbv google. ik ken ze ook niet uit t hoofd, maar ben ook niet zo into recht.
Helaas voor je heb jij niet goed gelezen.....quote:Op vrijdag 20 januari 2006 19:20 schreef Jaapiooo het volgende:
FF goed lezen.
vrijstelling
Wanneer vrijstelling?
Als je bent geboren vóór 1 juni 1980 hoef je geen examen te doen om bromfiets te mogen rijden. Je hebt dan dus vrijstelling. Je moet dan wél een bromfietscertificaat hebben. Tenminste, als je geen geldig Nederlands rijbewijs voor auto of motor hebt.
Aanvragen bromfietscertificaat
Als je in aanmerking komt voor vrijstelling, kun je het certificaat aanvragen bij het postkantoor of één van de CBR-regiokantoren of theorie-examencentra. Je moet hier dan een pasfoto afgeven en je legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Je dient het certificaat dus zélf aan te vragen. Bovendien moeten de kosten á ¤ 14,60 direct worden voldaan. Het certificaat krijg je dan ongeveer twee weken later thuis gestuurd.
Als je het bromfietscertificaat via de Inhaalslag hebt aangevraagd en kwijt bent geraakt, kun je bij een CBR-regiokantoor een duplicaat aanvragen.
Heb je al een auto of motorrijbewijs?
Als je al een geldig Nederlands auto- of motorrijbewijs hebt, hoef je geen bromfietscertificaat te hebben. Je moet dat rijbewijs wél bij je hebben als je op een brom- of snorfiets rijdt.
Dus heb je een rijbewijs heb je het niet certificaat niet nodig ook als je na 1980 bent geboren niet dan volstaat het rijbewijs voor auto of motor.
Dat maak ik hier uit deze text van het cbr op.
http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=205![]()
![]()
Dude... lees JIJ nog maar eens goed....quote:Op zondag 22 januari 2006 18:33 schreef Tuneman het volgende:
[..]
Helaas voor je heb jij niet goed gelezen.....![]()
![]()
het kan ook in het geval dat het nadeel oplevert. zo werkt het hier nou eenmaal. je hebt verschillende manieren om een wet in te voeren. als het teveel nadeel gaat opleveren, dan wordt het misschien minder gauw aangenomen, maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is.quote:Op zondag 22 januari 2006 18:14 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Ja in het geval dat het voordeel oplevert, dan kan het wel met terugwerkende kracht ja...
En nu jij nog een keer, hij heeft het over Nederland, zij heeft het over Griekenland en dan moet je wel je theorie halen voor je brommer als je er 1 wil om daar mee rond te kunnen toeren.quote:Op zondag 22 januari 2006 18:47 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Dude... lees JIJ nog maar eens goed....
En dan bedoel ik dit topic![]()
wat ga je nu doen? heb je toch dat examen gedaan/neem je de gok daar/huur je een auto? of iets anders?quote:
Weet je wat pas frustie was toen ik 16 werd? Dat die regel toen net ingevoerd was en ik net een maandje te jong was toen. Heb overigens nooit m'n certificaat gehaald en met veel mazzel altijd tussen de controles doorgeslipt.quote:Op maandag 9 januari 2006 09:29 schreef Ingridh007 het volgende:
Hoi,
Ik ben een beetje een n00b binnen PTA, maar ik wilde hier toch graag even een topic over openen.
Ik ben van plan op vakantie te gaan naar Griekenland en daar een scooter te huren. Nu ben ik in het bezit van een rijbewijs, wat mij het recht geeft in Nederland op een scooter te rijden.
In Griekenland is het echter zo dat men verplicht is een brommercertificaat te hebben, om te mogen rijden op bijv. een scooter.
Een telefoontje naar het CBR leerde mij de volgende dingen:
1. Wanneer ik 4 jaar geleden geboren was (voor 1 juni 1980), zou ik op het postkantoor gewoon een certificaat kunnen krijgen dmv vrijstelling. Hiervoor zou ik niet eens een rijbewijs nodig hebben.
2. Omdat ik in 1984 geboren ben, moet ik mijn brommercertificaat gaan halen bij het CBR door het doen van een theorie-examen a 30 euro, ondanks het feit dat ik mijn rijbewijs heb.
Zit er nu aan te denken wat instanties in te schakelen, aangezien ik dit eigenlijk te belachelijk voor woorden vind.
Zijn er mensen die misschien eerder tegen dit probleem zijn aangelopen?
Wat mij het meest frustreert is dat ik zeker weet dat ik straks in het vliegtuig op de terugweg kom te zitten naast een Nederlander van mijn leeftijd die zonder problemen 2 weken gescooterd heeft zonder brommercertificaat, maar met rijbewijs.
Het probleem is dan ook niet dat ik zonder dat brommercertificaat geen scooter zou kunnen huren, maar indien ik aangehouden word/er iets met de scooter gebeurd, dan ben ik namelijk onverzekerd, omdat ik het juiste certificaat niet had.
Lezen blijft moeilijk!quote:Op vrijdag 3 maart 2006 17:36 schreef mirannie het volgende:
[..]
Weet je wat pas frustie was toen ik 16 werd? Dat die regel toen net ingevoerd was en ik net een maandje te jong was toen. Heb overigens nooit m'n certificaat gehaald en met veel mazzel altijd tussen de controles doorgeslipt.
Weliswaar is het volgens mij wel zo dat je met je rijbewijs gewoon voldoende op zak hebt om een scooter te mogen besturen...
Als je je rijbewijs verlengt krijg je automatisch de vermelding AM, wat noodzakelijk is om in landen als Griekenland op een brommer te rijden.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 01:40 schreef Ingridh007 het volgende:
Dat is het punt niet.
Het punt is dat wanneer je dan toch zo'n scooter huurt, en er gebeurd iets mee, dan ben je dus niet verzekerd, omdat je het benodigde certificaat niet had.
Dat dus, behalve dan dat het je een nieuw rijbewijs kost.quote:Op maandag 13 oktober 2008 03:03 schreef oldschoolf00l het volgende:
Lezen blijft moeilijk voor velen.
Zie schema. Als je B-rijbewijs hebt en geen brommerrijbewijs of certificaat, kan je AM (=brommer) op je rijbewijs bij laten schrijven. ZONDER theorie te moeten doen bij CBR en ZONDER dat je ouder moet zijn dan 28 (grens van 1980). Kost je alleen adm. kosten.
http://www.cbr.nl/download/schemaAM.pdf
Toen je je auto-rijbewijs aan hebt gevraagd, waarom heb je toen ook niet tevens je bromfiets certificaat getoond?quote:Op maandag 13 oktober 2008 08:16 schreef blackbeartje het volgende:
..... toen ik 16 jaar was had ik mijn scooter certificaat gehaald , nu ben ik 18 jaar geweest en heb ik mijn rijbewijs gehaald, maar je moet sowieso je certificaat omwisselen voor een rijbewijs ( max 2009 ) ..... ik ben nu 20 , maar als ik dan volgend jaar bijvoorbeeld naar Griekenland ga ( ik heb theoretisch een certificaat gehaald ) is me rijbewijs dan genoeg ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |