abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33858016
Hoi,

Ik ben een beetje een n00b binnen PTA, maar ik wilde hier toch graag even een topic over openen.

Ik ben van plan op vakantie te gaan naar Griekenland en daar een scooter te huren. Nu ben ik in het bezit van een rijbewijs, wat mij het recht geeft in Nederland op een scooter te rijden.
In Griekenland is het echter zo dat men verplicht is een brommercertificaat te hebben, om te mogen rijden op bijv. een scooter.

Een telefoontje naar het CBR leerde mij de volgende dingen:
1. Wanneer ik 4 jaar geleden geboren was (voor 1 juni 1980), zou ik op het postkantoor gewoon een certificaat kunnen krijgen dmv vrijstelling. Hiervoor zou ik niet eens een rijbewijs nodig hebben.
2. Omdat ik in 1984 geboren ben, moet ik mijn brommercertificaat gaan halen bij het CBR door het doen van een theorie-examen a 30 euro, ondanks het feit dat ik mijn rijbewijs heb.

Zit er nu aan te denken wat instanties in te schakelen, aangezien ik dit eigenlijk te belachelijk voor woorden vind.
Zijn er mensen die misschien eerder tegen dit probleem zijn aangelopen?

Wat mij het meest frustreert is dat ik zeker weet dat ik straks in het vliegtuig op de terugweg kom te zitten naast een Nederlander van mijn leeftijd die zonder problemen 2 weken gescooterd heeft zonder brommercertificaat, maar met rijbewijs.

Het probleem is dan ook niet dat ik zonder dat brommercertificaat geen scooter zou kunnen huren, maar indien ik aangehouden word/er iets met de scooter gebeurd, dan ben ik namelijk onverzekerd, omdat ik het juiste certificaat niet had.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ingridh007 op 09-01-2006 10:11:50 ]
  maandag 9 januari 2006 @ 09:31:51 #2
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_33858056
Typische Nederlandse zakken klopperij regel neukerij

Dat zou dus betekenen dat ik me Bromfiets certificaat moet halen terwijl ik mijn motorrijbewijs heb
"I also favor a cold war against Islam. I see Islam as being an exceptional threat, as a society hostile to ours"
pi_33858088
quote:
Op maandag 9 januari 2006 09:29 schreef Ingridh007 het volgende:

Het probleem is dan ook niet dat ik zonder dat brommercertificaat geen scooter zou kunnen huren, maar indien ik aangehouden word/er iets met de scooter gebeurd, dan ben ik namelijk onverzekerd, omdat ik het juiste certificaat niet had.
En dat kost meer dan 30 euro!
  maandag 9 januari 2006 @ 09:36:52 #4
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33858134
quote:
Op maandag 9 januari 2006 09:31 schreef Speed-Addicted het volgende:

Dat zou dus betekenen dat ik me Bromfiets certificaat moet halen terwijl ik mijn motorrijbewijs heb
Of je leest de OP even en ziet dat het hier over Griekenland gaat?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_33858142
quote:
Op maandag 9 januari 2006 09:31 schreef Speed-Addicted het volgende:

Is wel te hopen..als jij net zo slecht rijdt als dat je leest...

Uit de OP
quote:
Nederlander van mijn leeftijd die zonder problemen 2 weken gescooterd heeft zonder brommercertificaat, maar met rijbewijs
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_33858322
Weet je zeker dat je met je rijbewijs in Griekenland niet op een scooter mag rijden? Dat lijkt me hier de voornaamste vraag... Het CBR heeft je alleen info gegeven over hoe in Nederland een brommer-rijbewijs te halen. Die weten natuurlijk niets van bepalingen in het buitenalnd. Bel anders ff met de ANWB ofzo - die zouden dat moeten weten.
People are like trash cans - step on their toes and their mouth opens up
pi_33858402
3 jaar geleden 2 maanden op een scooter gereden op Rhodos en alleen in het bezit van een auto rijbewijs....geen probleem....rijbewijs is genoeg...of dat moet zeer recent veranderd zijn.
pi_33858405
Misschien biedt het mogelijkheden om voor de veiligheid een internationaal rijbewijs erbij te halen bij de ANWB. Dat kost iets van 15 Euro. Weet niet of het helpt, maar misschien biedt dat mogelijkheden...
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_33858450
quote:
Op maandag 9 januari 2006 09:49 schreef Capt_Proton het volgende:
Weet je zeker dat je met je rijbewijs in Griekenland niet op een scooter mag rijden? Dat lijkt me hier de voornaamste vraag... Het CBR heeft je alleen info gegeven over hoe in Nederland een brommer-rijbewijs te halen. Die weten natuurlijk niets van bepalingen in het buitenalnd. Bel anders ff met de ANWB ofzo - die zouden dat moeten weten.
Ja, dit weet ik zeker. Dit is sinds 2 jaar. Dit weet ik doormiddel van de informatie die ik in verschillende reisgidsen vond en door het gesprek met de CBR medewerker, die mij nogmaals vertelde dat het verplicht is een brommercertificaat bezitten voor het huren van een scooter in Griekenland (en dat een rijbewijs niet voldoende is).
pi_33858491
quote:
Op maandag 9 januari 2006 09:55 schreef Ingridh007 het volgende:

[..]

Ja, dit weet ik zeker. Dit is sinds 2 jaar. Dit weet ik doormiddel van de informatie die ik in verschillende reisgidsen vond en door het gesprek met de CBR medewerker, die mij nogmaals vertelde dat het verplicht is een brommercertificaat bezitten voor het huren van een scooter in Griekenland (en dat een rijbewijs niet voldoende is).
Als dat zo is moet er iets op het net te vinden zijn daarover...je zult echt niet de eerste zijn met dit soort vragen. Zoekt en gij zult vinden.
pi_33858537
Ik heb t toch gevonden?
Ik moet een brommercertificaat gaan halen.

De vraag was alleen dat ik overweeg hier stappen tegen te ondernemen, omdat ik het een regel/beleid vind dat niet klopt.

Nu vroeg ik me af of er meer mensen zijn, die hier een (juridisch?) gevecht mee aan zijn gegaan.

Volgens mij ben ik namelijk de enige eerlijke Nederlander met rijbewijs die nog overweegt om haar brommercertificicaat te gaan halen ook voor dat weekje vakantie!
  maandag 9 januari 2006 @ 10:04:33 #12
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33858580
denk dat er weinig tegen te doen is, bij bepaalde regels moet je grenzen stellen, en soms zit je aan de goeie kant van die grenzen en soms niet
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 9 januari 2006 @ 10:10:06 #13
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_33858674
Hoe zit dat eigenlijk precies? Wordt die grens van 1984 elk jaar opgeschoven?
  maandag 9 januari 2006 @ 10:10:45 #14
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33858685
quote:
Op maandag 9 januari 2006 10:10 schreef Slarioux het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk precies? Wordt die grens van 1984 elk jaar opgeschoven?
volgens mij niet.
pi_33858689
De grens is 1 juni 1980.
Ik ben zelf van na 1980, namelijk 1984.

Bij mijn weten verschuift die grens niet.
  maandag 9 januari 2006 @ 10:14:41 #16
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33858763
Op de site van Postbus 51 staat het volgende:
quote:
Moet ik voor het besturen van een scooter een bromfietscertificaat hebben?

Als bestuurder van een snor- of bromscooter moet u in het bezit zijn van een bromfietscertificaat. Heeft u een geldig Nederlands auto- of motorrijbewijs, dan hoeft u geen bromfietscertificaat te hebben. U moet uw rijbewijs wel bij u hebben als u op een brom- of snorscooter rijdt. Een snor- en bromscooter valt onder de categorie bromfiets.

Motorscooters
Voor het besturen van een motorscooter moet u in het bezit zijn van rijbewijs A. Een motorscooter valt onder de categorie motorfiets, aangezien de cilinderinhoud meer dan 50 cc is.
zonder jaartallen, mischien dat postbus 51 je wel kan helpen ?
pi_33858788
Dit geldt binnen Nederland.
  maandag 9 januari 2006 @ 10:18:36 #18
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33858823
dus je wilt actie gaan ondernemen in het griekse juridische systeem, sterkte
pi_33858848
Nee, richting het CBR.

Ze geven wel aan mensen van voor 1980 certificaten, zonder dat zij een rijbewijs hebben.
En ik (1984), in het bezit van rijbewijs, moet wél het theorie examen doen.
  maandag 9 januari 2006 @ 10:21:29 #20
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33858878
quote:
Op maandag 9 januari 2006 10:20 schreef Ingridh007 het volgende:
Nee, richting het CBR.

Ze geven wel aan mensen van voor 1980 certificaten, zonder dat zij een rijbewijs hebben.
En ik (1984), in het bezit van rijbewijs, moet wél het theorie examen doen.
ja, wat is daar oneerlijk aan, je zit notabene 4 jaar over die grens heen, zo kan iedereen wel regeltjes verzinnen waar de grenzen voor hem niet eerlijk zijn, 1 km te veel op een bekeuring en je extra's euro's dokken, is ook niet eerlijk maar wel een feit.
pi_33858932
Ik heb een rijbewijs en ik moet het tóch halen.
Iemand die 4 jaar ouder is heeft géén rijbewijs en hoeft het níet te gaan halen!
  maandag 9 januari 2006 @ 10:26:12 #22
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33858962
quote:
Op maandag 9 januari 2006 10:24 schreef Ingridh007 het volgende:
Ik heb een rijbewijs en ik moet het tóch halen.
Iemand die 4 jaar ouder is heeft géén rijbewijs en hoeft het níet te gaan halen!
tja, zo is het leven

ik wens je heel veel sterkte, maar volgens mij kun je beter gewoon dat ding halen
pi_33858972
Jij bent zeker van voor 1980 ?
  maandag 9 januari 2006 @ 10:28:19 #24
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33858997
ja, 1971 en ook ik heb met regeltjes te maken, en veel van die regeltjes hebben met tijden en cijfers te maken, vind ik ook niet leuk....
pi_33859023
Fijn in ieder geval dat we t allebei niet leuk vinden. Dan ga ik nu ff naar school
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')