Jigloo, knip en plak GUI http://www.cloudgarden.com/jigloo/quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:44 schreef Cart_man het volgende:
Word echt gestoord van dat java. Moet in Eclipse een programmaatje bouwen met werkend interface. Werkelijk geen idee wat de beste aanpak hiervoor is? Iemand starterstips?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 | public class Class1 extends TekenApplet { double hoek; public void initialiseer() { maakAnimatieMogelijk(); achtergrondkleur("blauw"); } public void tekenprogramma() { links(hoek); vierkant(100); links(hoek); vierkant(50); penUit(); vooruit(75); rechts(90); vooruit(25); rechts(90); penAan(); links(hoek); vierkant(50); } void vierkant(double z) { penUit(); vooruit(z/2); rechts(90); vooruit(z/2); vulAan("oranje"); rechts(90); vooruit(z); rechts(90); vooruit(z); rechts(90); vooruit(z); rechts(90); vooruit(z); vulUit(); } public void animatie() { while(animatieLopend()) { hoek = hoek + .5; tekenOpnieuw(); } } } |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 | { public static void main(String args[]) { GasPump Pomp1 = new GasPump(1.20, "reg"); System.out.println("Informatie van POMP 1:"); System.out.println("Bezig met vullen van de pomp 1:"); Pomp1.refill(); System.out.println("Inhoud pomp1: " +Pomp1.stock() +" liter."); System.out.println(""); System.out.println("Pomp nu 80 liter uit pomp 1"); Pomp1.pompen(80); System.out.println(""); System.out.println("Er wordt een nieuwe pomp bijgebouwd:"); GasPump Pomp2 = new GasPump(1.50, "sup"); System.out.println("We vullen deze pomp:"); Pomp2.refill(); System.out.println(""); System.out.println("Pomp nu 80 liter uit pomp 2."); Pomp2.pompen(80); System.out.println(""); System.out.println("Pomp nu weer 80 liter uit pomp 1."); Pomp1.pompen(80); System.out.println(""); System.out.println("We gaan nu uit pomp 1 10 keer 90 liter halen:"); for(int i=1; i < 11; i++) { Pomp1.pompen(90); System.out.println(""); } System.out.println("Uit pomp 2 halen we 5 keer 40 liter:"); for(int i=1; i < 6; i++) { Pomp2.pompen(40); System.out.println(""); } System.out.println("De inhoud is nu:"); System.out.println("Inhoud pomp1: " +Pomp1.stock() +" liter."); System.out.println("Inhoud pomp2: " +Pomp2.stock() +" liter."); System.out.println(""); System.out.println("De tankwagen komt langs en vult de pompen weer bij:"); Pomp1.refill(); Pomp2.refill(); } } |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 | { private int stock; private double price; private String kind; public GasPump(double price1, String type) //pre: double met de prijs die niet leeg mag zijn //post: nieuwe pomp opgestart. { price = price1; stock = 0; kind = type; } public void refill() //post: regstock en supstock bijgesteld. { stock = 1000; System.out.println("Pomp gevuld, nieuwe voorraad: " +stock() +" liter " +kind +"."); } public void pompen(int liters) //pre: int met aantal te pompen liter, not NULL en een string reg of sup. //post: nieuwe waarde voor regstock of supstock en een output. { if (liters > stock()) { System.out.println("Niet genoeg benzine op voorraad, de resterende "+ stock() +" liter worden bijgepompt:"); System.out.println("Totaal bedrag: " +(stock() * price) +" euro."); stock = 0; System.out.println("Nieuwe voorraad: " +stock() +" liter " +(kind) +" in de pomp."); } else { System.out.println("Er worden "+ liters +" liters regular gepompt:"); stock = stock() - liters; System.out.println("Totaal bedrag: " +(liters * price) +" euro."); System.out.println("Nieuwe voorraad: " +stock() +" liter " +(kind) +" in de pomp."); } } public int stock() //post: int met waarde van stock { return stock; } } |
Je kan gewoon de equals() methode van java.lang.Object kunnen overriden voor GasPump.quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | if(this == obj){ return true; } if (obj instanceof GasPump){ GasPump pump = (GasPump) obj; boolean stockIsEqual = stock == pump.getStock(); boolean kindIsEqual = kind.equals(pump.getKind()); if(stockIsEqual && kindIsEqual){ return true; } } return false; } |
Wat bedoel je met "aan elkaar gekoppeld"?quote:Op donderdag 8 juni 2006 08:39 schreef joupee het volgende:
Ik ben bezig met een beetje java, maar ik kom er niet uit.
Het is de bedoeling dat er een vierkant ronddraait en dat er dan op de hoekpunten kleinere vierkantjes ronddraaien. De code zit er tot nu toe als volgt uit:
[ code verwijderd ]
Het probleem nu is dat de kleinere vierkantjes aan elkaar gekoppeld zitten en ik heb geen flauw idee hoe ik dit kan verhelpen...
Tnx het is me gelukt! Ja ik vond dat cooler om een methode te gebruiken ipv de variabele, het slaat idd nergens opquote:Op donderdag 8 juni 2006 22:31 schreef FallenAngel666 het volgende:
[..]
Je kan gewoon de equals() methode van java.lang.Object kunnen overriden voor GasPump.
Uit de losse pols:
[ code verwijderd ]
Moet je nog wel even je methode stock() hernoemen naar getStock() en een methode getKind() implementeren. Waarom roep je binnen jouw klasse trouwens de methode stock() aan i.p.v. direct de member variabele te gebruiken? Probeer ook het door elkaar gebruiken van Nederlandstalige en Engelstalige naamgeving te vermijden.
1 2 3 4 5 6 7 | { JButton but+i = new JButton(">"); panel.add(but); but.setBounds(10,h,45,35); h+=40; } |
1 2 3 4 | for(int i=0; i<buttons.length;i++){ buttons[i] = new JButton(">"); } |
1 2 3 | someContainer.add(new JButton(">")); } |
Hehe ja, maar 't was dus meer ff om te illustreren wat ik wildequote:Op woensdag 14 juni 2006 20:51 schreef fallrite het volgende:
Ehm, ja.. but+i is een taalconstructie die ik zo niet ken hoor![]()
Kijk anders ook ff hier en hier. De html file moet je vervolgens ook gewoon in de JAR file stoppen.quote:Op maandag 14 augustus 2006 17:10 schreef rvisser78 het volgende:
Vraagje, ik heb een project in Jbuilder gemaakt. Nu wil ik er een .jar file van maken zodat ik hem met een html file kan runnen. Kan iemand me vertellen hoe dat werkt, ik kom er niet uit
Alvast bedankt!
Ik zou er iets als de volgende methode voor gebruiken:quote:Op zondag 1 oktober 2006 15:55 schreef Messenga het volgende:
Zo, hier is de ubern00b van FOK! wat betreft Java weer. :')
Ik moet een applet maken die er zo uit ziet :
[afbeelding]
Zoals je ziet zijn de labels aan de rechterkant nog wel zichbaar, maar als je het runt zijn ze niet zichtbaar. Nu moet ik een applet maken waarbij een leerling het aantal 3'en 4'en, 5'en en het totaal aantal punten moet invullen. Als dat gebeurt is krijgt de leerling 1 van de 3 labels te zien.
Nou heeft de applet de volgende voorwaarden :
Rapportcijfer zijn geele getallen van 3 tot 10
Cijfers 1 en 2 doen niet mee
Leerling met
-meer dan 1 3
- 3 of meer vieren
- 2 vieren en meer dan 1 vijf
- 2 vijfen en minimaal 1 vier
- 3 vijfen
- met 2 vieren of 1 vier met in totaal 42 punten wordt besproken, bij minder dan 42 punten.
blijft zitten
Alle overige gevallen gaat de leerling over.
Hoe zorg ik ervoor dat al deze punten goed verwerkt worden in een applet? Ik begrijp dat het door middel van een if statement moet, maar veel verder kom ik niet.
1 2 3 4 5 6 7 | if ( drieen > 1 | vieren >= 3 | (vieren==2 & vijven > 1) | (vieren >= 1 & vijven==2) | vijven==3 ) return BLIJVEN_ZITTEN; if ( vieren >= 1 & totaal < 42 ) return BLIJVEN_ZITTEN; if ( vieren >= 1 & totaal >= 42 ) return BESPREKEN; return GAAT_OVER; } |
Nou ja, definieeren is niet het juiste woord, maar ik had in gedachte dat je nog ergensquote:Op zondag 1 oktober 2006 18:32 schreef Messenga het volgende:
Laatste regel moet inderdaad 2 vijven of 1 vier zijn.
En hoe defineer je ook alweer? :@ :')
1 2 3 | final int BESPREKEN = 1; final int GAAT_OVER = 2; |
ligt eraan. Mogen de drieeen, vieren etc veranderen tijdens het runnen van de applicatie? Dan denk ik dat je:quote:Op zondag 1 oktober 2006 19:36 schreef Messenga het volgende:
Ik heb nu :
if (drieen > 1 | vieren >= 3 | (vieren==2 & vijven > 1) | (vieren >= 1 & vijven==2) | vijven==3 ) {
return BLIJVEN_ZITTEN;
}
if ( vieren >= 1 & totaal < 42 ) {
return BLIJVEN_ZITTEN;
}
if ( vieren >= 1 & totaal >= 42 ) {
return BESPREKEN;
}
return GAAT_OVER;
Ik werk namelijk met Visual Café.
Nu moet ik alle drieen, vieren, vijven en het totaal nog defineren.. hoe?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | String naamcijfer; LeerlingRij[teller].naam= NaamVeld.getText(); LeerlingRij[teller].cijfer= Integer.parseInt( Cijferveld.getText()); naamcijfer = LeerlingRij[teller].naam + " - " + LeerlingRij[teller].cijfer; Naamlijst.add(naamcijfer); NaamVeld.setText(""); Cijferveld.setText(""); teller++; |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | for ( int aantal = lengte; aantal >1; aantal--)// Als aantal gelijk is aan lengte for (int index =0; index < aantal-1; index++)//gaat ie verder, index moet kleiner zijn dan aantal-1 { String dit_element = Naamlijst.getItem(index);//pakt het element if(dit_element.compareTo(Naamlijst.getItem(index+1)) > 0)//vergelijkt 2 elementen uit de lijst { Naamlijst.remove(index);// verwijderd het tijdelijk Naamlijst.add(dit_element, index+1);// voegt het op de juiste plaats toe NaamVeld.requestFocus(); |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | public class Sort { public static void main(String[] args) { List<String> list = Arrays.asList(args); Collections.sort(list); System.out.println(list); } } |
quote:Let's run the program.
% java Sort i walk the line
The following output is produced.
[i, line, the, walk]
Je moet eens kijken naar de Comparator interface in java.utils. Daarmee kun je vast leggen hoe objecten geordend zijn. Vervolgens kun je dan de sort methode in Collections of Arrays gebruiken.quote:Op zondag 8 oktober 2006 14:18 schreef Messenga het volgende:
Ik meld me weer eens.
[afbeelding]
Die applet. Nou heb ik de voeg toe en sorteer op naam Button al gemaakt.
code voor de voeg toe button :
[ code verwijderd ]
Code voor de sorteer op naam
[ code verwijderd ]
Maar hoe doe ik dit met een sorteer op cijfer button?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 | { sortCijfers(LeerlingRij); // to do: code goes here. } public void sortCijfers (Leerling[ ] array) { int i, j; String s; Leerling temp; for ( i = 1; i < array.length; i++ ) for ( j = 0; j < array.length-i; j++ ) if ( array[j].cijfer > array[j+1].cijfer ) { temp = array[j]; array[j] = array[j+1]; array[j+1] = temp; } // if Naamlijst.clear(); for (i = 0; i < array.length; i++) { if (array[i].naam != null) { s = array[i].naam + " - " + array[i].cijfer; Naamlijst.add(s); } } } //zie commentaar van de namen van de actionpeformed hierboven, alleen de variabele namen //zijn gewijzigd. } |
Vrij weinig hoor, je hebt iig de Java Development Kit nodig, te vinden op http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp . Daarnaast een texteditor om je code in te schrijven. Kladblok voldoet als je echt hardcore bentquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 14:37 schreef fate het volgende:
Nu php me wat tegensteekt zou ik me graag eens in java storten maar na wat rondgesurft te hebben weet ik nog altijd niet goed welke programma's ik nodig heb om java te schrijven en uit te voeren.
Wil iemand me dit even uitleggen want als ik ergens uitleg vindt is het redelijk onbegrijpelijk :s.
Je telt alle listitems bijelkaar op en deelt het totaal door 10 ?quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 14:39 schreef Messenga het volgende:
Alle getallen delen door 10
Maar hoe zet je zoiets om in code?
Zover was ik alquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 14:44 schreef gelly het volgende:
[..]
Je telt alle listitems bijelkaar op en deelt het totaal door 10 ?
Je doorloopt met een for-lus alle items, telt ze bijelkaar op en deelt ze door 10. Wat wil je nu precies weten ... Probeer zelf eens wat, waarschijnlijk leer je daar meer van. Lukt het niet, post dan de code die je al hebt hier. Ik ga je huiswerk niet zitten makenquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 14:46 schreef Messenga het volgende:
[..]
Zover was ik al.
Ik moet gewoon een begin hebben, van :"Hier begin je mee, op die manier selecteer je alle getallen." Dan is het niet zo moeilijk meer.
Je was net voor mn editquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 14:49 schreef gelly het volgende:
[..]
Je doorloopt met een for-lus alle items, telt ze bijelkaar op en deelt ze door 10. Wat wil je nu precies weten ... Probeer zelf eens wat, waarschijnlijk leer je daar meer van. Lukt het niet, post dan de code die je al hebt hier. Ik ga je huiswerk niet zitten maken
Welke versie moet ik van die Java Development Kit downloaden? Er staan er zoveelquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 14:43 schreef gelly het volgende:
[..]
Vrij weinig hoor, je hebt iig de Java Development Kit nodig, te vinden op http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp . Daarnaast een texteditor om je code in te schrijven. Kladblok voldoet als je echt hardcore bentZelf gebruik ik Eclipse ( http://www.eclipse.org ) als editor, die heeft syntax higlighting en andere tools om e.e.a. wat minder tijdrovend te maken. Tutorials zijn ook overal te vinden.
JDK 5.0 update 9quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 14:53 schreef fate het volgende:
[..]
Welke versie moet ik van die Java Development Kit downloaden? Er staan er zoveel![]()
zoiets zegt me dus echt nietsquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 14:55 schreef gelly het volgende:
In pseudo code :
For x = 0 tot 9 { totaal = totaal + listitem[x] }
gem = totaal /10 <-- gem moet double zijn, geen int.
label = gem.toString
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | { int som=0; for (int x=0; x < 10; x++){ som = som + getallen[x]; } return (som / 10); } |
1 2 3 4 5 6 7 | int som=0; for (int x=0; x < 10; x++){ som = som + cijfers[x]; GemLabel.setText(String.valueOf(cijfers[x])); |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |