abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38481561
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 17:44 schreef Cart_man het volgende:
Word echt gestoord van dat java. Moet in Eclipse een programmaatje bouwen met werkend interface. Werkelijk geen idee wat de beste aanpak hiervoor is? Iemand starterstips?
Jigloo, knip en plak GUI http://www.cloudgarden.com/jigloo/
  donderdag 8 juni 2006 @ 08:39:34 #252
124802 joupee
dat spreek je uit als zjoepee
pi_38645968
Ik ben bezig met een beetje java, maar ik kom er niet uit.
Het is de bedoeling dat er een vierkant ronddraait en dat er dan op de hoekpunten kleinere vierkantjes ronddraaien. De code zit er tot nu toe als volgt uit:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
import tekenapplet.*;

public class Class1 extends TekenApplet
{
   double hoek;
   
   public void initialiseer()
   {   maakAnimatieMogelijk();
      achtergrondkleur("blauw");
   }
   
   public void tekenprogramma()
   {   
      links(hoek);
      vierkant(100);
      links(hoek);
      vierkant(50);
      penUit();
      vooruit(75);
      rechts(90);
      vooruit(25);
      rechts(90);
      penAan();
      links(hoek);
      vierkant(50);
   }
   
   void vierkant(double z)
   {      penUit();
         vooruit(z/2);
         rechts(90);
         vooruit(z/2);         
         vulAan("oranje");
         rechts(90);
         vooruit(z);
         rechts(90);
         vooruit(z);
         rechts(90);
         vooruit(z);
         rechts(90);
         vooruit(z);
         vulUit();         
   }
   
   public void animatie()
   {   while(animatieLopend())
      {   hoek = hoek + .5;
         tekenOpnieuw();
      }
   }
}

Het probleem nu is dat de kleinere vierkantjes aan elkaar gekoppeld zitten en ik heb geen flauw idee hoe ik dit kan verhelpen...
pi_38666660
BIj mijn laatste opdracht stuit ik ook weer op een probleempje. Ik moet een gas pomp simulator maken met gebruik van meerdere classes 1 om te testen en 1 waar de methodes in staan. Ik zal laten zien wat ik al heb:

De testclass:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
public class GasPumpTest
{
  public static void main(String args[])
  {
    GasPump Pomp1 = new GasPump(1.20, "reg");

    System.out.println("Informatie van POMP 1:");
    System.out.println("Bezig met vullen van de pomp 1:");
    Pomp1.refill();
    System.out.println("Inhoud pomp1: " +Pomp1.stock() +" liter.");
    System.out.println("");

    System.out.println("Pomp nu 80 liter uit pomp 1");
    Pomp1.pompen(80);
    System.out.println("");

    System.out.println("Er wordt een nieuwe pomp bijgebouwd:");
    GasPump Pomp2 = new GasPump(1.50, "sup");
    System.out.println("We vullen deze pomp:");
    Pomp2.refill();
    System.out.println("");
        
    System.out.println("Pomp nu 80 liter uit pomp 2.");
    Pomp2.pompen(80);
    System.out.println("");
    
    System.out.println("Pomp nu weer 80 liter uit pomp 1.");
    Pomp1.pompen(80);
    System.out.println("");
    
    System.out.println("We gaan nu uit pomp 1 10 keer 90 liter halen:");
    for(int i=1; i < 11; i++)
    {
    Pomp1.pompen(90);
    System.out.println("");
    }
    
    System.out.println("Uit pomp 2 halen we 5 keer 40 liter:");
    for(int i=1; i < 6; i++)
    {
    Pomp2.pompen(40);
    System.out.println("");
    }
    
    System.out.println("De inhoud is nu:");
    System.out.println("Inhoud pomp1: " +Pomp1.stock() +" liter.");
    System.out.println("Inhoud pomp2: " +Pomp2.stock() +" liter.");
    System.out.println("");

    System.out.println("De tankwagen komt langs en vult de pompen weer bij:");
    Pomp1.refill();
    Pomp2.refill();
  }
}


De method class:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
public class GasPump
{
  private int stock;
  private double price;
  private String kind;

  public GasPump(double price1, String type)
  //pre: double met de prijs die niet leeg mag zijn
  //post: nieuwe pomp opgestart.
  {
  price = price1;
  stock = 0;
  kind = type;
  }

  public void refill()
  //post: regstock en supstock bijgesteld.
  {
  stock = 1000;

  System.out.println("Pomp gevuld, nieuwe voorraad: " +stock() +" liter " +kind +".");
  }

  public void pompen(int liters)
  //pre: int met aantal te pompen liter, not NULL en een string reg of sup.
  //post: nieuwe waarde voor regstock of supstock en een output.
  {
      if (liters > stock())
      {
        System.out.println("Niet genoeg benzine op voorraad, de resterende "+ stock() +" liter worden bijgepompt:");
        System.out.println("Totaal bedrag: " +(stock() * price) +" euro.");
        stock = 0;
        System.out.println("Nieuwe voorraad: " +stock() +" liter " +(kind) +" in de pomp.");
      }
      else
      {
        System.out.println("Er worden "+ liters +" liters regular gepompt:");
        stock = stock() - liters;
        System.out.println("Totaal bedrag: " +(liters * price) +" euro.");
        System.out.println("Nieuwe voorraad: " +stock() +" liter " +(kind) +" in de pomp.");
      }
  }

  public int stock()
  //post: int met waarde van stock
  {
      return stock;
  }
}


De simulator moet dus paar dingen kunnen, refillen pompen en aangeven hoeveel er is. Nou moet er nog 1 ding extra bij en daar kom ik niet uit. Ik moet namelijk 2 pompen met elkaar vergelijken en dan moet ik bekijken of ze het zelfde zijn, 2 pompen worden gezien als hetzelfde als de prijs en de soort gas hetzelfde zijn.

Maar hoe kan ik de waardes van 2 pompen tegelijk in de methode tot me beschikking hebben en die met elkaar vergelijken? Het lijkt me op zich heel simpel maar ik kom er niet uit.
  donderdag 8 juni 2006 @ 22:31:53 #254
25527 FallenAngel666
Think of the kittens!
pi_38674584
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 19:16 schreef KneiterS het volgende:

...
Je kan gewoon de equals() methode van java.lang.Object kunnen overriden voor GasPump.
Uit de losse pols:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
public boolean equals(Object obj){
     
     if(this == obj){
        return true;
     }
     
     if (obj instanceof GasPump){ 
        GasPump pump = (GasPump) obj;
        boolean stockIsEqual = stock == pump.getStock(); 
        boolean kindIsEqual = kind.equals(pump.getKind());
        if(stockIsEqual && kindIsEqual){
           return true;
        }
     }
     return false;
  }


Moet je nog wel even je methode stock() hernoemen naar getStock() en een methode getKind() implementeren. Waarom roep je binnen jouw klasse trouwens de methode stock() aan i.p.v. direct de member variabele te gebruiken? Probeer ook het door elkaar gebruiken van Nederlandstalige en Engelstalige naamgeving te vermijden.
Signature:
Maximaal
4
regels
  donderdag 8 juni 2006 @ 22:58:50 #255
25527 FallenAngel666
Think of the kittens!
pi_38675861
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 08:39 schreef joupee het volgende:
Ik ben bezig met een beetje java, maar ik kom er niet uit.
Het is de bedoeling dat er een vierkant ronddraait en dat er dan op de hoekpunten kleinere vierkantjes ronddraaien. De code zit er tot nu toe als volgt uit:
[ code verwijderd ]

Het probleem nu is dat de kleinere vierkantjes aan elkaar gekoppeld zitten en ik heb geen flauw idee hoe ik dit kan verhelpen...
Wat bedoel je met "aan elkaar gekoppeld"?
De code die je post is trouwens niet erg behulpzaam bij het illustreren van je probleem.
Signature:
Maximaal
4
regels
pi_38676584
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 22:31 schreef FallenAngel666 het volgende:

[..]

Je kan gewoon de equals() methode van java.lang.Object kunnen overriden voor GasPump.
Uit de losse pols:
[ code verwijderd ]

Moet je nog wel even je methode stock() hernoemen naar getStock() en een methode getKind() implementeren. Waarom roep je binnen jouw klasse trouwens de methode stock() aan i.p.v. direct de member variabele te gebruiken? Probeer ook het door elkaar gebruiken van Nederlandstalige en Engelstalige naamgeving te vermijden.
Tnx het is me gelukt! Ja ik vond dat cooler om een methode te gebruiken ipv de variabele, het slaat idd nergens op en ik zal op je tip letten als ik ooit nog eens moet java'en. Heb het er voorlopig wel mee gehad nu .
  woensdag 14 juni 2006 @ 20:38:40 #257
51748 H4ze
wait...what?
pi_38861152
Oke, er is iets wat niet helemaal wil lukken.

1
2
3
4
5
6
7
      for(int i=1;i<=4;i++)
      {
         JButton but+i = new JButton(">");
         panel.add(but);
         but.setBounds(10,h,45,35);
         h+=40;
      }


Het bovenstaande werkt niet, maar het dient ff om duidelijk te maken wat ik wil. Er moeten 4 buts aangemaakt worden (but1, but2, but3, but4). Nu kan ik die gewoon steeds los definieren, maar das een kutwerk (aangezien er in deze vorm nog tig andere reference variables moeten worden aangemaakt). Vandaar dat ik 't mbv een loop wil.

Ik begrijp waarom dit niet werkt, logisch, 2 verschillende datatypes met elkaar samenvoegen werkt natuurlijk niet. Het omzetten van but naar een string en i naar een string, om ze vervolgens samen te voegen werkt ook niet (but is natuurlijk al defined als String, dus kan niet ineens een object worden etc).

Maar ik neem aan dat zoiets toch moet kunnen? Als iemand tips heeft...

BVD
*BURP*
pi_38861737
Ehm, ja.. but+i is een taalconstructie die ik zo niet ken hoor Maar je zou een array van Buttons kunnen maken en dan met array[i] de Buttons aanmaken

Edit: JButtons in jouw geval
  woensdag 14 juni 2006 @ 21:01:37 #259
25527 FallenAngel666
Think of the kittens!
pi_38862241
Dat gaat zo niet lukken.
Je kan ze binnen een loop wel een array van JButtons aanmaken, of ze binnen een loop gelijk aan de het Container object toevoegen. Dus zo:

1
2
3
4
JButton[] buttons = new JButton[4];
for(int i=0; i<buttons.length;i++){
  buttons[i] = new JButton(">");
}


Of zo:

1
2
3
for(int i=0; i<4;i++){
  someContainer.add(new JButton(">"));
}


Bij die laatste kan je dan getComponent(int index) gebruiken van java.awt.Container om een bepaalde JButton instantie te benaderen.

[ Bericht 1% gewijzigd door FallenAngel666 op 15-06-2006 09:17:24 ]
Signature:
Maximaal
4
regels
  woensdag 14 juni 2006 @ 22:55:57 #260
51748 H4ze
wait...what?
pi_38867194
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 20:51 schreef fallrite het volgende:
Ehm, ja.. but+i is een taalconstructie die ik zo niet ken hoor
Hehe ja, maar 't was dus meer ff om te illustreren wat ik wilde

Maar thnx voor de (snelle) reacties jongens! Kga er ff mee aan de slag.
*BURP*
  woensdag 14 juni 2006 @ 22:57:39 #261
67951 VeerMans
Nee! Echt?
pi_38867291
ptv
  vrijdag 14 juli 2006 @ 01:52:45 #262
51748 H4ze
wait...what?
pi_39809464
edit: never mind...

[ Bericht 50% gewijzigd door H4ze op 14-07-2006 02:50:40 ]
*BURP*
pi_40799617
Vraagje, ik heb een project in Jbuilder gemaakt. Nu wil ik er een .jar file van maken zodat ik hem met een html file kan runnen. Kan iemand me vertellen hoe dat werkt, ik kom er niet uit
Alvast bedankt!
  maandag 14 augustus 2006 @ 17:28:41 #264
25527 FallenAngel666
Think of the kittens!
pi_40800188
In JBuilder zit vast wel een export functie, waarmee je een executable JAR archive kan creëren van je project.
Eventueel doe je het handmatig met de JAR tool (jar.exe) die bij de JDK is meegeleverd (in de bin directory). Enige wat je dan nog moet doen is de JAR file signeren met de tool die daarvoor bij de JDK wordt meegeleverd (keytool.exe in bin directory). Nu heb je een JAR file die je met webstart kan runnen. Om dit te bereiken moet je nog wel een deployment descriptor (JNLP) file creëren die de applicatie en resources beschrijft, zodat Webstart er iets mee kan doen. Dit is het bestand waarnaar je op een webpagina verwijst en vanaf daar pikt Webstart het dan automatisch op (mits geïnstalleerd op de client pc).

Google maar eens naar "Webstart tutorial" / "Webstart walkthrough", dan vind je genoeg informatie over hoe het precies werkt, welke stappen je moet doorlopen en hoe.
Signature:
Maximaal
4
regels
  maandag 14 augustus 2006 @ 18:19:22 #265
51748 H4ze
wait...what?
pi_40801665
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 17:10 schreef rvisser78 het volgende:
Vraagje, ik heb een project in Jbuilder gemaakt. Nu wil ik er een .jar file van maken zodat ik hem met een html file kan runnen. Kan iemand me vertellen hoe dat werkt, ik kom er niet uit
Alvast bedankt!
Kijk anders ook ff hier en hier. De html file moet je vervolgens ook gewoon in de JAR file stoppen.
*BURP*
pi_40815627
vergeef me als dit hier niet hoort maar om er nu een heel topic voor te openen

een tijdje geleden had iemand een vraag over een soort van lettertype die je kon includen in je pagina
zodat de tekst voor iedereen hetzelfde was
dit gebeurde d8t ik doormiddel van een javascript file ( kan me vergissen )
ik kan dit topic echter niet weer terug vinden
heeft iemand een idee

het is dus een soort font maar dan serverside
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:33:55 #267
25527 FallenAngel666
Think of the kittens!
pi_40825887
Dat heet Scalable Inman Flash Replacement (sIFR), waarbij een combinatie van javascript en flash gebruikt wordt om bepaalde elementen van een pagina te vervangen door flash movies die tekst bevatten in een gekozen font, zodat de client zelf niet over dat font hoeft te beschikken. De inhoud van HTML pagina blijft daarbij gehandhaaft, zodat die volledig toegankelijk en leesbaar blijft voor mensen die niet over flash beschikken, maar ook voor bijvoorbeeld screen readers e.d.

Voor de goede orde dit gebeurd dus client side. sIFR is absoluut geen server side techniek.
Signature:
Maximaal
4
regels
pi_40859962
JavaScript, slecht lezen, stom, foutje...



[ Bericht 91% gewijzigd door HuHu op 16-08-2006 10:59:29 ]
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:55:10 #269
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_42282020
Zo, hier is de ubern00b van FOK! wat betreft Java weer.

Ik moet een applet maken die er zo uit ziet :



Zoals je ziet zijn de labels aan de rechterkant nog wel zichbaar, maar als je het runt zijn ze niet zichtbaar. Nu moet ik een applet maken waarbij een leerling het aantal 3'en 4'en, 5'en en het totaal aantal punten moet invullen. Als dat gebeurt is krijgt de leerling 1 van de 3 labels te zien.

Nou heeft de applet de volgende voorwaarden :

Rapportcijfer zijn geele getallen van 3 tot 10
Cijfers 1 en 2 doen niet mee
Leerling met
-meer dan 1 3
- 3 of meer vieren
- 2 vieren en meer dan 1 vijf
- 2 vijfen en minimaal 1 vier
- 3 vijfen
- met 2 vieren of 1 vier met in totaal 42 punten wordt besproken, bij minder dan 42 punten.
blijft zitten

Alle overige gevallen gaat de leerling over.

Hoe zorg ik ervoor dat al deze punten goed verwerkt worden in een applet? Ik begrijp dat het door middel van een if statement moet, maar veel verder kom ik niet.
pi_42285775
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:55 schreef Messenga het volgende:
Zo, hier is de ubern00b van FOK! wat betreft Java weer. :')

Ik moet een applet maken die er zo uit ziet :

[afbeelding]

Zoals je ziet zijn de labels aan de rechterkant nog wel zichbaar, maar als je het runt zijn ze niet zichtbaar. Nu moet ik een applet maken waarbij een leerling het aantal 3'en 4'en, 5'en en het totaal aantal punten moet invullen. Als dat gebeurt is krijgt de leerling 1 van de 3 labels te zien.

Nou heeft de applet de volgende voorwaarden :

Rapportcijfer zijn geele getallen van 3 tot 10
Cijfers 1 en 2 doen niet mee
Leerling met
-meer dan 1 3
- 3 of meer vieren
- 2 vieren en meer dan 1 vijf
- 2 vijfen en minimaal 1 vier
- 3 vijfen
- met 2 vieren of 1 vier met in totaal 42 punten wordt besproken, bij minder dan 42 punten.
blijft zitten

Alle overige gevallen gaat de leerling over.

Hoe zorg ik ervoor dat al deze punten goed verwerkt worden in een applet? Ik begrijp dat het door middel van een if statement moet, maar veel verder kom ik niet.
Ik zou er iets als de volgende methode voor gebruiken:
1
2
3
4
5
6
7
public int beoordeling( int drieen, int vieren, int vijven, int totaal ) {
   if ( drieen > 1 | vieren >= 3 | (vieren==2 & vijven > 1) | (vieren >= 1 & vijven==2) | vijven==3 )
      return BLIJVEN_ZITTEN;
   if ( vieren >= 1 & totaal < 42 ) return BLIJVEN_ZITTEN;
   if ( vieren >= 1 & totaal >= 42 ) return BESPREKEN;
   return GAAT_OVER;
}

De constanten BLIJVEN_ZITTEN, BESPREKEN en GAAT_OVER moeten al gedefinieerd zijn in je class. De eerste twee if statements kun je ook nog bij elkaar stoppen omdat ze dezelfde waarde retourneren, maar dat komt de leesbaarheid niet ten goede.

Klopt die laatste regel voor het bespreken enzo wel? Iets als "2 vijven of 1 vier ..." lijkt logischer, maar goed, het gaat natuurlijk om het idee hoe je dit zou kunnen implementeren.
  zondag 1 oktober 2006 @ 18:32:09 #271
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_42286413
Laatste regel moet inderdaad 2 vijven of 1 vier zijn.

En hoe defineer je ook alweer?
pi_42286930
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 18:32 schreef Messenga het volgende:
Laatste regel moet inderdaad 2 vijven of 1 vier zijn.

En hoe defineer je ook alweer? :@ :')
Nou ja, definieeren is niet het juiste woord, maar ik had in gedachte dat je nog ergens

1
2
3
final int BLIJVEN_ZITTEN = 0;
final int BESPREKEN = 1;
final int GAAT_OVER = 2;

moet zetten.
  zondag 1 oktober 2006 @ 19:36:46 #273
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_42288343
Ik heb nu :

if (drieen > 1 | vieren >= 3 | (vieren==2 & vijven > 1) | (vieren >= 1 & vijven==2) | vijven==3 ) {
return BLIJVEN_ZITTEN;
}

if ( vieren >= 1 & totaal < 42 ) {
return BLIJVEN_ZITTEN;
}
if ( vieren >= 1 & totaal >= 42 ) {
return BESPREKEN;
}
return GAAT_OVER;

Ik werk namelijk met Visual Café.

Nu moet ik alle drieen, vieren, vijven en het totaal nog defineren.. hoe?
pi_42303357
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 19:36 schreef Messenga het volgende:
Ik heb nu :

if (drieen > 1 | vieren >= 3 | (vieren==2 & vijven > 1) | (vieren >= 1 & vijven==2) | vijven==3 ) {
return BLIJVEN_ZITTEN;
}

if ( vieren >= 1 & totaal < 42 ) {
return BLIJVEN_ZITTEN;
}
if ( vieren >= 1 & totaal >= 42 ) {
return BESPREKEN;
}
return GAAT_OVER;

Ik werk namelijk met Visual Café.

Nu moet ik alle drieen, vieren, vijven en het totaal nog defineren.. hoe?
ligt eraan. Mogen de drieeen, vieren etc veranderen tijdens het runnen van de applicatie? Dan denk ik dat je:

private int vieren;
private int drieeen;

etc moet doen in je class.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 19:49:52 #275
51748 H4ze
wait...what?
pi_42399605
Ik ben de laatste tijd een beetje bezig met OOP. Er is nu iets dat niet lukt...

Ik heb een class GUI. Als ik nu op 1 vd knoppen klik, wordt er vanuit deze class roep ik een object in een andere class op. In dit object wil ik de tekst in een textfield in GUI veranderen. Dit laatste lukt dus maar niet. Ik heb even met wat testprintjes gecheckt, en ik kom wel in dat object terecht. Overigens extends de class waarin het object staat de GUI.class en heb ik voor het gemak de boel public gemaakt, dus hier ligt het niet aan lijkt me? (anders had ik ook al wel compile errors gekregen dat ie stuff niet kon vinden).

Ik hoop dat 't een beetje duidelijk is en ik vraag me af waar dit aan zou kunnen liggen. Ik kan er evt nog wat codesnips bij doen. Verder heb ik 't principe van OOP nog niet helemaal door en zo, dus misschien doe ik iets ontzettends stoms :p

BVD!
*BURP*
pi_42399926
Ja, zonder code valt er niet zo heel veel te zeggen natuurlijk.
  zondag 8 oktober 2006 @ 14:18:10 #278
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_42478609
Ik meld me weer eens.



Die applet. Nou heb ik de voeg toe en sorteer op naam Button al gemaakt.

code voor de voeg toe button :

1
2
3
4
5
6
7
8
9
// to do: code goes here.
      String naamcijfer;
      LeerlingRij[teller].naam= NaamVeld.getText();
      LeerlingRij[teller].cijfer=  Integer.parseInt( Cijferveld.getText());
      naamcijfer = LeerlingRij[teller].naam + " - "  + LeerlingRij[teller].cijfer;
      Naamlijst.add(naamcijfer);
      NaamVeld.setText("");
      Cijferveld.setText("");
      teller++;


Code voor de sorteer op naam
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
int lengte =Naamlijst.getItemCount(); // pakt de lengte
   for ( int aantal = lengte; aantal >1; aantal--)// Als aantal gelijk is aan lengte 
   for (int index =0; index < aantal-1; index++)//gaat ie verder, index moet kleiner zijn dan aantal-1
      {
          String dit_element = Naamlijst.getItem(index);//pakt het element
          if(dit_element.compareTo(Naamlijst.getItem(index+1)) > 0)//vergelijkt 2 elementen uit de lijst
          {
              Naamlijst.remove(index);// verwijderd het tijdelijk
              Naamlijst.add(dit_element, index+1);// voegt het op de juiste plaats toe
              NaamVeld.requestFocus();


Maar hoe doe ik dit met een sorteer op cijfer button?
pi_42478779
Messenga, ik heb wel een tip

Java kent classes speciaal voor verzamelingen inclusief bijbehorende sorteermethoden...

Hashtables e.d. Dat scheelt je een hoop werk.

http://java.sun.com/j2se/(...)ctions/overview.html

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2006 14:26:08 ]
  zondag 8 oktober 2006 @ 14:27:05 #280
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_42478835
Ik vind het heel fijn dat je me tipt, maar daar snap ik dus niets van hé.
pi_42478990
Het is echt heel simpel, een voorbeeldje :

1
2
3
4
5
6
7
8
9
import java.util.*;

public class Sort {
    public static void main(String[] args) {
        List<String> list = Arrays.asList(args);
        Collections.sort(list);
        System.out.println(list);
    }
}
quote:
Let's run the program.

% java Sort i walk the line

The following output is produced.

[i, line, the, walk]
pi_42524012
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 14:18 schreef Messenga het volgende:
Ik meld me weer eens.

[afbeelding]

Die applet. Nou heb ik de voeg toe en sorteer op naam Button al gemaakt.

code voor de voeg toe button :
[ code verwijderd ]

Code voor de sorteer op naam
[ code verwijderd ]

Maar hoe doe ik dit met een sorteer op cijfer button?
Je moet eens kijken naar de Comparator interface in java.utils. Daarmee kun je vast leggen hoe objecten geordend zijn. Vervolgens kun je dan de sort methode in Collections of Arrays gebruiken.
  maandag 9 oktober 2006 @ 21:00:48 #283
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_42524105
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
void SorteerButton_ActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent event)
   {
       sortCijfers(LeerlingRij);

      // to do: code goes here.
   }
   
   public void sortCijfers (Leerling[ ] array) {
    int i, j;
    String s;
    Leerling temp;
    for ( i = 1; i < array.length; i++ )
        for ( j = 0; j < array.length-i; j++ )
            if ( array[j].cijfer > array[j+1].cijfer ) 
            {
                temp = array[j];
                array[j] = array[j+1];
                array[j+1] = temp;
            } // if
    Naamlijst.clear();
    
    for (i = 0; i < array.length; i++)
    {
        if (array[i].naam != null)
        {
            s = array[i].naam + " - " + array[i].cijfer;
           Naamlijst.add(s);
       }
    }
    } //zie commentaar van de namen van de actionpeformed hierboven, alleen de variabele namen 
    //zijn gewijzigd.
    
    
}


Zo?
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 14:17:58 #284
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_42670183
En weer eens een nieuwe.

Ik heb een applet, daarin staat een list die door middel van een knop 10 random getallen van 1 tot 100 genereerd. Nou moet ik door middel van een knop "gemiddelde" het gemiddelde uit laten rekenen en vervolgens in een label laten zien. hoe doe ik dit?
pi_42670498
Nou, hoe reken je een gemiddelde uit ? Mag toch hopen dat je je basisschool hebt afgemaakt
pi_42670601
Nu php me wat tegensteekt zou ik me graag eens in java storten maar na wat rondgesurft te hebben weet ik nog altijd niet goed welke programma's ik nodig heb om java te schrijven en uit te voeren.
Wil iemand me dit even uitleggen want als ik ergens uitleg vindt is het redelijk onbegrijpelijk :s.
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 14:39:30 #287
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_42670639
Alle getallen delen door 10

Maar hoe zet je zoiets om in code?
pi_42670717
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 14:37 schreef fate het volgende:
Nu php me wat tegensteekt zou ik me graag eens in java storten maar na wat rondgesurft te hebben weet ik nog altijd niet goed welke programma's ik nodig heb om java te schrijven en uit te voeren.
Wil iemand me dit even uitleggen want als ik ergens uitleg vindt is het redelijk onbegrijpelijk :s.
Vrij weinig hoor, je hebt iig de Java Development Kit nodig, te vinden op http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp . Daarnaast een texteditor om je code in te schrijven. Kladblok voldoet als je echt hardcore bent Zelf gebruik ik Eclipse ( http://www.eclipse.org ) als editor, die heeft syntax higlighting en andere tools om e.e.a. wat minder tijdrovend te maken. Tutorials zijn ook overal te vinden.
pi_42670743
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 14:39 schreef Messenga het volgende:
Alle getallen delen door 10

Maar hoe zet je zoiets om in code?
Je telt alle listitems bijelkaar op en deelt het totaal door 10 ?
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 14:46:27 #290
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_42670781
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 14:44 schreef gelly het volgende:

[..]

Je telt alle listitems bijelkaar op en deelt het totaal door 10 ?
Zover was ik al .

Ik moet gewoon een begin hebben, van :"Hier begin je mee, op die manier selecteer je alle getallen." Dan is het niet zo moeilijk meer.

Dan denk ik dus aan zoiets :

CijferLijst.getItemCount();
int som = cijfers / 10;
GemLabel.setText(String.valueOf(som));

Maar dan klopt het 2e regeltje niet.
pi_42670846
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 14:46 schreef Messenga het volgende:

[..]

Zover was ik al .

Ik moet gewoon een begin hebben, van :"Hier begin je mee, op die manier selecteer je alle getallen." Dan is het niet zo moeilijk meer.
Je doorloopt met een for-lus alle items, telt ze bijelkaar op en deelt ze door 10. Wat wil je nu precies weten ... Probeer zelf eens wat, waarschijnlijk leer je daar meer van. Lukt het niet, post dan de code die je al hebt hier. Ik ga je huiswerk niet zitten maken
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 14:53:26 #292
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_42670911
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 14:49 schreef gelly het volgende:

[..]

Je doorloopt met een for-lus alle items, telt ze bijelkaar op en deelt ze door 10. Wat wil je nu precies weten ... Probeer zelf eens wat, waarschijnlijk leer je daar meer van. Lukt het niet, post dan de code die je al hebt hier. Ik ga je huiswerk niet zitten maken
Je was net voor mn edit

CijferLijst.getItemCount();
int som = cijfers / 10;
GemLabel.setText(String.valueOf(som));

Dat had ik bedacht .
pi_42670922
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 14:43 schreef gelly het volgende:
[..]
Vrij weinig hoor, je hebt iig de Java Development Kit nodig, te vinden op http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp . Daarnaast een texteditor om je code in te schrijven. Kladblok voldoet als je echt hardcore bent Zelf gebruik ik Eclipse ( http://www.eclipse.org ) als editor, die heeft syntax higlighting en andere tools om e.e.a. wat minder tijdrovend te maken. Tutorials zijn ook overal te vinden.
Welke versie moet ik van die Java Development Kit downloaden? Er staan er zoveel
En als texteditor gebruik ik wel dreamweaver zoals ik altijd doe .
pi_42670945
In pseudo code :

For x = 0 tot 9 { totaal = totaal + listitem[x] }

gem = totaal /10 <-- gem moet double zijn, geen int.

label = gem.toString
pi_42671004
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 14:53 schreef fate het volgende:

[..]

Welke versie moet ik van die Java Development Kit downloaden? Er staan er zoveel
JDK 5.0 update 9
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 15:00:09 #296
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_42671025
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 14:55 schreef gelly het volgende:
In pseudo code :

For x = 0 tot 9 { totaal = totaal + listitem[x] }

gem = totaal /10 <-- gem moet double zijn, geen int.

label = gem.toString
zoiets zegt me dus echt niets
pi_42671086
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 15:00 schreef Messenga het volgende:

[..]

zoiets zegt me dus echt niets


Het is geen letterlijke java code, ik geef alleen aan hoe je het zou moeten programmeren.
pi_42671256
vooruit :

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
public double gemiddelde(int [] getallen)

   {
      int som=0;
      
      for (int x=0; x < 10; x++){
         som = som + getallen[x];
      }
      
      return (som / 10);
   }
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 15:21:27 #299
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_42671453
Ja, was het maar zo, dat werkt nooit in Visual Cafe.

Ik heb de code inmiddels zo omgedraaid dat ie er zo uitziet :

1
2
3
4
5
6
7
CijferLijst.getItemCount();
    
      int som=0;
      
      for (int x=0; x < 10; x++){
         som = som + cijfers[x];
   GemLabel.setText(String.valueOf(cijfers[x]));


Nu doet ie het wel, alleen hij neemt in plaats van het gemiddelde gewoon het maximum
pi_42671920
Mij lijkt het sterk dat dat werkt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')