Inderdaad Shog, dat lijkt me een goeie analyse!quote:Op woensdag 8 februari 2006 02:57 schreef Sh0g het volgende:
wellicht waren het pistool en de kogel niet echt, aangezien er ook jeugdige kijkers zijn. en voor die jongen achter glas zou het ook geen fijn gezicht zijn geweest als de klodders hersenen hem tegemoet zouden komen. er stond teveel op het spel: inkomsten van channel 4 als de DB show moest worden gecancelled, gedoe met politie, ethische bezwaren, noem maar op.
neemt niet weg dat de hele opzet volgens mij gewoon wel echt was en dat de deelnemers er dus wel in geloofden. en dus heeft DB gewoon z'n best moeten doen om de juiste kogelkamer te raden.
ik blijf me verbazen en mijn petje afnemen als ik die shows bekijk, een echte eye-opener is het.
nou, ik meen dat de uitzending met vertraging is uitgezonden.quote:Op woensdag 8 februari 2006 02:57 schreef Sh0g het volgende:
wellicht waren het pistool en de kogel niet echt, aangezien er ook jeugdige kijkers zijn. en voor die jongen achter glas zou het ook geen fijn gezicht zijn geweest als de klodders hersenen hem tegemoet zouden komen. er stond teveel op het spel: inkomsten van channel 4 als de DB show moest worden gecancelled, gedoe met politie, ethische bezwaren, noem maar op.
neemt niet weg dat de hele opzet volgens mij gewoon wel echt was en dat de deelnemers er dus wel in geloofden. en dus heeft DB gewoon z'n best moeten doen om de juiste kogelkamer te raden.
ik blijf me verbazen en mijn petje afnemen als ik die shows bekijk, een echte eye-opener is het.
Maar toch zit ik echt met open mond naar de beste man te kijken. Als ik ook maar 50% van zijn skills zou hebben dan zou ik al heel erg blij zijn.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 00:33 schreef Genverbrander het volgende:
Ik vind het heel onduidelijk. Vaak komt Derren over als iemand die fel tegen het paranormale gekeerd is en die beweert dat alles wat paranormale mensen bereiken ook te bereiken is gewoon door 'trucjes'. Zie bijv. ook de show Messiah en The Heist.
Maar aan de andere kant legt hij veel trucjes niet uit, waardoor het niet echt overtuigend is dat het idd trucs zijn. Je gaat dan eerder denken aan acteerwerk of misschien zelfs echte magie (als je daarin gelooft).
Maar Derren zegt in het begin van al zijn shows:
"This programme fuses magic, suggestion, psychology, misdirection and showmanship. I achieve all the results you'll see through a various mixture of those techniques. At no point are actors or studios used in the show."
Wat bedoelt ie daar nou met magic??? Hij zegt toch dat ie daar zelf niet in gelooft? Is dat dan een grapje ofzo?![]()
Onnavolgbare man, en dat maakt hem in mijn ogen niet betrouwbaarder. Je zou toch zeggen dat als hij echt als ideaal heeft om mensen te overtuigen van het feit dat al het paranormale fake is, dat hij dat dan veel overtuigender zou doen? En dat hij ZEKER niet de suggestie zou wekken dat hij er zelf ook gebruik van maakt?![]()
Haha en als jij wat beter zou hebben opgelet zou je wel weten dat ik een anti-believer ben.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 03:15 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Maar toch zit ik echt met open mond naar de beste man te kijken. Als ik ook maar 50% van zijn skills zou hebben dan zou ik al heel erg blij zijn.![]()
Maar als jij denkt dat hij gebruik maakt van paranormale shit dan heb je niet goed opgelet. Of dan ben je een "believer". Magie is heel wat anders dan het parormale. Kom op je denkt toch niet dat die gast paranormaal is. Jij wilt zeker alle trucjes op een dienblad aangereikt hebben? Hij gaat echt niet met alles vertellen hoe het werkt. Het is allemaal truc en show maar alles zal hij niet vertellen.
Ps: Beter opletten wat Derren zeg. Hij zegt geen studios![]()
Ja, hij bedoelt natuurlijk goocheltrucs.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 00:33 schreef Genverbrander het volgende:
Wat bedoelt ie daar nou met magic??? Hij zegt toch dat ie daar zelf niet in gelooft? Is dat dan een grapje ofzo?![]()
OK, ik wist niet dat Magic in het engels ook als "goochelen" gebruikt kon worden.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 10:45 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ja, hij bedoelt natuurlijk goocheltrucs.
Juist door mensen eerst te laten geloven dat hij paranormaal is kan hij daarna uitleggen dat het niet zo is.
Alleen op die manier kan hij bewijzen dat je snel kunt geloven in iets paranormaals, omdat je er zelf geen verklaring voor hebt, terwijl je gewoon genept wordt waar je bij staat.
Magic is goochelen zoals iemand anders hier ook al zei. Hij heeft niks paranormaals en dat mensen het denken is hun probleem. Hij zegt altijd netjes dat het allemaal trucs zijn als iemand zou vragen of hij paranormaal is. Wat mensen denken kun je toch niet tegen houden.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 09:45 schreef Genverbrander het volgende:
Enneh... wat is dan het verschil tussen magie en het paranormale volgens jou?
Distant reading is een soort van cold reading en ik denk dat die pen die hij geeft er iets in zit. Dat hij voelt ergens op zijn lichaam geplakt wat ze tekenen.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 11:21 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
OK, ik wist niet dat Magic in het engels ook als "goochelen" gebruikt kon worden.Ik dacht dat het echt magie was.
Ik vraag me af of hij al die mensen ook daadwerkelijk uitlegt dat het niet paranormaal is, dat hoop ik dan maar.kijk, ik ben er zelf ook van overtuigd dat hij alleen maar trucs en verklaarbare handigheidjes gebruikt, maar veel hier in TRU zien in hem juist ook een paranormaal figuur.
![]()
By the way, ik vraag me echt af hoe hij deze twee trucs gedaan heeft
1) De 'Distant reading' in Messiah
2) Het vingerlezen in TotM seizoen 2 afl 1.
Magic betekent in eerste instantie gewoon magie hoor.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 15:13 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Magic is goochelen zoals iemand anders hier ook al zei. Hij heeft niks paranormaals en dat mensen het denken is hun probleem. Hij zegt altijd netjes dat het allemaal trucs zijn als iemand zou vragen of hij paranormaal is. Wat mensen denken kun je toch niet tegen houden.
Over die pen: hmmm ja dat zou kunnen, daar zat ik ook nog aan te denken. Maar hij zei wel dat het al een truc uit de 18de eeuw is.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 15:14 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Distant reading is een soort van cold reading en ik denk dat die pen die hij geeft er iets in zit. Dat hij voelt ergens op zijn lichaam geplakt wat ze tekenen.
Ja maar in het engels is goochelen magic. En wat je zegt klopt. Ik vind het alleen achterlijk dat je wil dat hij alles uit legt. Natuurlijk moet het tot de verbeelding spreken wat hij doet. Dat doet toch elke illusionist of goochelaar?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 15:15 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Magic is in eerste instantie gewoon magie hoor.En natuurlijk kun je niet alle gedachten van mensen in banen leiden, maar naar mijn mening laat ie teveel aan de verbeelding over en houdt hij daarmee teveel ruimte over voor mensen met paranormale ideeën.
Het kan van alles zijn behalve dat laatste. Ik geloof oprecht dat hij geen gebruik maakt van actrices. Jij weet toch ook hoeveel skills die gast heeft. Hij zou alles weggooien wat hij heeft opgebouwd als er ook maar geruchten gaan dat hij acteurs gebruikt. Hij zegt het elke show ook uitdrukkelijk dat het geen acteurs of bekende zijn etc.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 15:17 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Over die pen: hmmm ja dat zou kunnen, daar zat ik ook nog aan te denken. Maar hij zei wel dat het al een truc uit de 18de eeuw is.![]()
En het woord "cold reading" is voor mij echt veeeeeeeeeeel te karig om die bizarre distant reading van hem te verklaren in Messiah.Ik geloof dan eerder dat het gewoon bedrog is en dat die vrouw een ingehuurde actrice was.
Hm ja daar heb je gelijk in Halfgedraaide. Ik had net dit nog aan mijn vorige post toegevoegd:quote:Op vrijdag 10 februari 2006 15:22 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Het kan van alles zijn behalve dat laatste. Ik geloof oprecht dat hij geen gebruik maakt van actrices. Jij weet toch ook hoeveel skills die gast heeft. Hij zou alles weggooien wat hij heeft opgebouwd als er ook maar geruchten gaan dat hij acteurs gebruikt. Hij zegt het elke show ook uitdrukkelijk dat het geen acteurs of bekende zijn etc.
IK wil geen paranormale zaken verklaren, dat wil HIJ. Tenminste, die indruk wekt ie. En ik wijs er alleen maar op dat ie dan verkeerd bezig is.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 15:22 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Jij haalt dingen door elkaar. Dat jij paranormale zaken wil verklaren ok. Maar jij wil nu ook dat goochelaars hun trucs vertellen omdat het anders niet geloofwaardig is? Dan kan heel de goochel wereld wel gaan sluiten als de trucs verteld worden.
Het zou zomaar kunnen idd!! Het is denk ik simpeler dan wij denken. Of er is iets met die pen of iets met die bladen papier die hij gaf aan haar.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 15:24 schreef Genverbrander het volgende:
ik zit net te denken... gaf Derren nou het papier aan die vrouw? Als dat het geval is zou het kunnen dat er op elk blad papier verborgen aanwijzingen zaten verstopt om die vrouw iets te laten tekenen.
Derren is ook gewoon illusionist hoor....geen strijder tegen al het spirituelequote:Op vrijdag 10 februari 2006 09:45 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Haha en als jij wat beter zou hebben opgelet zou je wel weten dat ik een anti-believer ben.Ik loop met mijn sceptische posts hier het hele forum onder te kalken.
Mijn punt is dus juist dat derren niet consequent is in wat hij zegt. Aan de ene kant zegt hij tegen het paranormale te zijn, aan de andere kant impliceert ie vaak wel dat ie daarmee werkt.
Ik heb net de hele Trick of the Mind-serie gekeken. Hij doet dan vaak op straat wat trucjes met toevallige voorbijgangers. Die voorbijgangers worden allemaal geïnterviewd na afloop. Heel vaak zie je in die interviews dat ze zijn gaan geloven dat Derren inderdaad paranormaal is. En dat komt nu juist doordat hij de meest ongelofelijke dingen doet zonder ze uit te leggen en meestal ook zonder expliciet te vermelden dat het niet dmv paranormale trucjes gebeurt! Ik vind het dan heel logisch dat mensen dan snel aan paranormale zaken gaan denken. En dat is toch juist niet het plan van Derren, of wel?? Die tegenstrijdigheid wilde ik dus even aankaarten.
Je ziet dat heel mooi gebeuren bij de aflevering waarbij hij met zijn vingers briefjes en de inhoud van portemonnees gaat lezen. Dit is gewoon een ongelofelijke truc, en zijn 'proefpersonen' denken allemaal achteraf dat hij paranormaal is (seizoen 2, aflevering 1). Ik vind dat heel raar dat hij het zo ver laat komen.
Enneh... wat is dan het verschil tussen magie en het paranormale volgens jou?
Ja ik snap heel goed wat je bedoeld hoor. Maar ik kijk er denk ik op een andere manier naar. Ik ben niet zo bezig met dat paranormale ik kijk er meer naar als een uitstekend illusionist/hypnose/goochelaar die briljante trucs uit haalt.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 15:27 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
IK wil geen paranormale zaken verklaren, dat wil HIJ. Tenminste, die indruk wekt ie. En ik wijs er alleen maar op dat ie dan verkeerd bezig is.
Neem nou ook Messiah. De moraal van die show is eigenlijk: "geloof nooit zomaar in iets wat je vertelt wordt, het stikt van het bedrog in dit wereldje." Maar intussen moet de kijker wel klakkeloos geloven wat hij allemaal doet? Dat staat juist haaks op zijn boodschap. Waarom dan wel zomaar aannemen dat hij eerlijk is en geen gebruik maakt van acteurs?
Ja da's natuurlijk waar. Als hij alles uit zou leggen is hij na 3 seizoenen klaar en dan is ie werkloos. Hoewel ik me afvraag of er wel meer mensen zijn die het zoooo goed kunnen, het is volgens mij namelijk ook een uitzonderlijk getalenteerde man.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 16:26 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
Derren is ook gewoon illusionist hoor....geen strijder tegen al het spirituele
heb je Seance gezien?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 16:35 schreef Genverbrander het volgende:
Ok ja bedankt voor jullie goeie posts.![]()
[..]
Ja da's natuurlijk waar. Als hij alles uit zou leggen is hij na 3 seizoenen klaar en dan is ie werkloos. Hoewel ik me afvraag of er wel meer mensen zijn die het zoooo goed kunnen, het is volgens mij namelijk ook een uitzonderlijk getalenteerde man.
Ik vind m in ieder geval echt helemaal te gek!![]()
Nee nog niet! Die staat de volgende keer op het programma.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 16:40 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
heb je Seance gezien?
Die vind je briljant!!! Hij gaat glaasje draaien met een groep studenten.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 16:49 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Nee nog niet! Die staat de volgende keer op het programma.
Ik geloof dat ik in 1 van Derren's e-books zo'n omdraaitruuc heb uitgelegd gezien. Het publiek en het 'slachtoffer' hebben beide een ander idee van wat ze aan het doen zijn.quote:Het zou zomaar kunnen idd!! Het is denk ik simpeler dan wij denken. Of er is iets met die pen of iets met die bladen papier die hij gaf aan haar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |