Doet hier ook pijn ja, zo'n bericht van weer een anorexia-slachtoffer. Het is echt een ellende om je vriendin zo te zien afglijden. Die enorme machteloosheid staat nog in mijn geheugen gegrift... Hoop dat nooit meer te hoeven meemaken.
Ik weet wel dat eetstoornissen het hoogste sterftecijfer hebben van alle psychische klachten, maar toch schrik je elke keer weer van dat soort nieuws.
Laat ik er maar een positief verhaal tegenover stellen: een vriendin van me die ik via de sabn-site heb leren kennen was vanaf juni of juli 2005 opgenomen, is diep gezonken tot het levensgevaarlijke aan toe en had daarom ook een sonde. Maar sinds december is het opeens enorm veel beter gegaan: ze heeft nu veel minder problemen met eten, is op een stabiele manier gegroeid, en werkt aan de achterliggende problemen. Hoewel ze door allerlei andere omstandigheden in ontzettend zwaar weer zit, zet ze nu toch door en de verwachting is dat ze in februari uit het ziekenhuis wordt ontslagen!
@teigan: knap van je dat je zomaar zo open kunt zijn over je gewicht! Met wat voor beweging ben je bezig? Ik denk dat je op dit moment niet zo zeer naar je bmi moet kijken, want dat zegt toch ook niet alles, maar dat je jezelf vooral een target moet stellen waarvan jij het idee hebt dat je jezelf er goed bij voelt. Het is heerlijk om lekker in je vel te zitten en gewoon tevreden te zijn, wat wil een mens nog meer?
Die vergelijkingsdrang is trouwens herkenbaar: bij mijn vriendin zitten ze 's avonds met zijn allen naar 'America's next top model' te kijken met commentaren als 'zij te dik?', als de wedstrijdjury dat over een van die meiden zegt, 'Belachelijk, ze is nog dunner dan ik!'