Ik moet hier maar wat mee, misschien.
Ik heb 4 jaar terug een hele periode niet of nauwelijks gegeten. Ik had een eetprobleem en wilde alleen maar dunner zijn dan iedereen.
Pas toen mijn ouders zich echt zorgen begonnen te maken (zijn nuchter en niet zo emotioneel), kon ik de stap zetten naar weer gaan eten en weer op normaal gewicht komen. Ik woog 47 kilo op het dunste moment.
Nu is het jaren later. Ik heb 4 maanden terug mijn 2e kindje gekregen en zit in een postnatale depressie. Daar krabbel ik (door hormonen) langzaam uit. Maar ik grijp het niet-eten weer aan. Ik zag foto's van 4 jaar terug en was zo trots op hoe ik toen was. Zo dun, zo duidelijk niet oké, zelfs dat maakte me trots. Die periode, dat lage gewicht, daar haal ik bestaansrecht uit. Belachelijk natuurlijk, maar het is zo. Sinds het zien van die foto's (eind november) ben ik weer drastisch aan de slag gegaan met elke dag zo min mogelijk eten.
Ik was door de zwangerschap veel zwaarder dan ik normaal ben. Die kilo's gaan er nu snel af. Ik krijg complimenten, mensen zien dat ik weer mijn normale figuur krijg. Maar ik wil geen complimenten!!! Ik ben er elke minuut van de dag mee bezig, dwangmatig mee bezig!!!! Ik wil dat mensen mijn probleem zien en niet zien: goh, ze begint weer normaal eruit te zien. Ik vind het hartstikke oneerlijk en gemeen dat ik nu hetzelfde gevecht lever als toen (4 jaar terug) maar dat nu niemand zich zorgen maakt, omdat ik gewoon een normaal gewicht heb nog.
Dan ga ik wel weer door tot heel dun, dat voelt veilig, pas dan weet ik dat ik niet meer zo kwetsbaar ben voor kritiek en durf te genieten in gezelschap. Nu voelt dat veel te eng, alsof ik mezelf zo accepteer, met dit lijf. Dat kan en wil ik niet uitstralen.
Ik sluit mezelf op in dit probleem, ben vrolijk, kom zelfverzekerd over en denk alleen maar aan eten en niet-eten, aan wat mensen denken, wat mensen zien, waarom ze niks vragen of zeggen en waarom anderen wel kunnen en mogen genieten. Ik doe het zelf, ik weet het. Maar ik heb het nodig, om me opgewassen te voelen tegen de rest van de wereld, denk ik. Ik weet het ook niet. Maar ik moest het delen even hier.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!