abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38122749
hier als in jouw omgeving of hier als in dit topic?
  dinsdag 23 mei 2006 @ 15:27:44 #227
146230 Liewec
70's movies rule
pi_38124868
Eh dit topic haha
People come up to me and say, "What's wrong?" "Nothing." "Well, it takes more energy to frown than it does to smile." "Yeah, you know it takes more energy to point that out than it does to leave me alone?"
pi_38125356
Jammer, ik had op een constructief antwoord gehoopt...
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:06:47 #229
128200 Ami80
Kop op!
pi_38126312
Ik denk dat het probleem gewoon niet zo heel bekend is. Natuurlijk hoor je er in de media/glossy's vanalles over, maar in je directe omgeving let je er gewoon niet zo op als je niet met het probleem bekend bent. Die meiden doen er natuurlijk ook alles aan om hun probleem te verbergen. En daarnaast is 'slank zijn' het algemene modebeeld waar heel veel meiden aan willen voldoen, dus als iemand dun is, dan ga je daar niet meteen over nadenken he....

Ik heb mezelf wel gerealiseerd dat een meisje met wie ik vroeger veel om ging ook eetgestoord was. En ik heb toendertijd weleens gedacht van 'goh, ze eet wel slecht', maar heb doordat ik onbekend was met eetstoornissen nooit echt de link gelegd en de implicaties van haar eetgedrag begrepen.

Misschien is het wel zo dat eetstoornissen in het algemeen niet geinterpreteerd worden als psychisch probleem, en dus gebagatelliseerd worden?
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:10:34 #230
146230 Liewec
70's movies rule
pi_38126486
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 15:40 schreef Iksje het volgende:
Jammer, ik had op een constructief antwoord gehoopt...
Ik ken helaas geen gevallen van eetstoornissen, maar de geluiden díe ik zo hoor zijn inderdaad nogal begrijpend, terwijl de personen zelf vaak (uiteindelijk) toch echt aangeven dat het een nogal dwangmatig geheel is.

Ik denk dat het bagetaliseren vooral komt omdat 'afslanken' en 'dieten' een normaal ge-accepteerd verschijnsel is voor (met name) vrouwen, maar ik moet eerlijk gezegd altijd een beetje fronsen als ik een meid waar qua lichaam weinig tot niets mis mee is hoor zeggen dat ze aan het lijnen is.
People come up to me and say, "What's wrong?" "Nothing." "Well, it takes more energy to frown than it does to smile." "Yeah, you know it takes more energy to point that out than it does to leave me alone?"
pi_38126637
dat ten eerste, en jonge mensen/pubers kijken ook nog heel anders tegen psychiatrie en eetstoornissen aan.... je bent dan echt een "freak".

Het is ook moeilijk om als apotheker vragen te stellen over zoiets denk ik... Mensen die laxeren kijken wel uit om te vaak bij dezelfde drogist/apotheek laxeerpillen te kopen. Ze doen alles om het maar niet op te laten vallen. En op het moment dat het opvalt, en je ze ermee confronteerd, dan zullen ze het ook ontkennen..
Het is waarschijnlijk erg versplinterd wat mensen zien, iedereen ziet een stukje, en het totaalplaatje is niet altijd duidelijk...

En soms willen mensen het misschien ook wel niet zien, denken ze dat het meevalt.. Zoals je bij anorexia gelijk aan uitgemergelde mensen denkt.. En heel veel mensen volgens mij bij eetstoornissen aan uitgemergelde mensen denkt.. Dat je ook heel veel kan braken/laxeren en dat dat misschien nog wel gevaarlijker is dan jezelf uithongeren is niet echt algemeen bekent
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_38131828
Bij de Kruidvat zijn ze nu verplicht om te vragen of je nog vragen over het geneesmiddel hebt Niet dat dat iets helpt
  woensdag 24 mei 2006 @ 11:19:05 #233
123966 CleeJee
Live Your Life!
pi_38155142
Het is inderdaad toch nog altijd iets van een soort taboe, net als veel 'ziekten'...de maatschappij plakt er ook gelijk een grote stempel op, net alsof alle eetgestoorden over één kam te scheren zijn.

Iets anders, wat mij wel opvalt (daar heb ik het ook met Ami80 over gehad): veel eetgestoorde meiden hebben een gemiddeld tot hoog intellectueel niveau (veel studeren er ook). Heeft iemand een idee of daar een link mee te maken valt?
May the seeds of today, be the fruits of tomorrow!
  woensdag 24 mei 2006 @ 11:29:03 #234
128200 Ami80
Kop op!
pi_38155494
Intelligente mensen denken veel te veel na

Nee, serieus, het is best opvallend dat je nooit domme meisjes ziet met een eetstoornis. Neem nou de kliniek waar mijn vriendin in zit: allemaal leuke slimme meiden, dat straalt er echt van af!
pi_38191082
Ben ik weer
Ik zit even met een probleem.
Ik had laatst besloten dat het nou echt eens een keer genoeg was met die stomme eetstoornis, en wilde hulp gaan vragen! Nou gister ben ik dan toch maar met mijn vertrouwenspersoon op school gaan praten. Het heeft mij best wel veel moeite gekost.
Ik heb verteld dat het op school ook niet zo goed ging, en dat ik een es heb. Wie heeft je dat wijsgemaakt!?(heeft mijn psych gezegd!)
Eerst vroeg ie wat ik dan allemaal at en zo nou ik zei dat alleen s'ochtends een liga en s'avonds wat. Ja dat is wel goed en waarom is het dan een eetstoornis zegt hij dan. Later zeg ik ja ik gebruik ook nog lax. Ja maar dat heb je me niet verteld!!!(waar zit de grens dan ) Maar ik had het gevoel dat hij me niet serieus nam. Want hij zei Ja ik snap best dat je in de middag niet eet om niet dik te willen worden, en je best nog bolle wangetjes en je ziet er niet uitgemergeld uit
Ik heb niet gezegd dat ik anorexia heb, en dat heb ik ook niet, maar ik heb wel een eetstoornis!
Ik ben echt zo zwaar teleurgesteld, mijn psych die mij niet serieus neemt, en nou ook hij al niet.
Ik ben gaan huilen en kwaad weg gaan lopen.
Maar ik ben dus naar hem toegegaan, omdat mijn psych al zoveel andere dingen voor me doet, en ik ook nog andere problemen heb. Die gaan zeg maar voor. En voor haar is het allemaal ook een beetje te veel zeg maar. Dus die es erbij dat lukt gewoon niet Voor de rest is het echt een liev mens
pi_38191480
Als je nu echt iets met je es wil doen, waarom ga je dan niet een keer naar iemand die er echt wat vanaf weet? De meeste psychologen of vertrouwenspersonen weten gewoon echt niet wat een es inhoudt. Het is een van de meest gecompliceerde stoornissen die je kunt hebben, dus het valt eenvoudigweg niet binnen het kennispakket van die mensen om je heen. Als je eens met iemand kunt praten die echt iets van eetstoornissen afweet, dan kan je de bevestiging krijgen dat er inderdaad iets aan de hand is, en daar ben je naar op zoek toch? Je zult misschien ook dingen herkennen die zo'n hulpverlener zegt en dat is alleen maar fijn. Dat praat zoveel makkelijker...

Wat je kunt doen is bijvoorbeeld even bellen/mailen met stichting HE-zelfhulp. Dat is een organisatie die zich inzet als helpdesk voor eetstoornissen. Bij HE-zelfhulp zitten onder andere ervaringsdeskundigen die je verder kunnen helpen. Ik heb zelf contact gehad met Nynke Weidema, een ontzettend lieve vrouw die zelf anorexia heeft gehad en op een ongelovelijk aardige en behulpzame manier advies kan geven over hulpinstanties, contactpersonen, etc. Ze heeft mij echt geholpen toen ik net wist van de eetstoornis van mijn vriendin!

Website: http://www.hezelfhulp.nl/
pi_38191634
Ik vind het jammer voor je dat de vertrouwenspersoon je niet au serieux nam... Is een tweede gesprek met je vertrouwenspersoon nog mogelijk? Misschien was hij gewoon geschrokken door de manier waarop je antwoordde op zijn vragen en wist hij zich niet echt een houding te geven?
Of is het echt onmogelijk om het met je psychologe te bespreken? Want zo kom je geen stap vooruit... en twee verschillende psychs bezoeken (een voor je 'gewone' problemen en een voor je es) lijkt me ook niet handig.

edit: Ami80 verwoordt het weer veel intelligenter Al blijf ik erbij dat twee personen bezoeken niet echt handig is, omdat het toch niet volledig te scheiden valt.
pi_38192146
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 10:58 schreef Ami80 het volgende:
Als je nu echt iets met je es wil doen, waarom ga je dan niet een keer naar iemand die er echt wat vanaf weet? De meeste psychologen of vertrouwenspersonen weten gewoon echt niet wat een es inhoudt. Het is een van de meest gecompliceerde stoornissen die je kunt hebben, dus het valt eenvoudigweg niet binnen het kennispakket van die mensen om je heen. Als je eens met iemand kunt praten die echt iets van eetstoornissen afweet, dan kan je de bevestiging krijgen dat er inderdaad iets aan de hand is, en daar ben je naar op zoek toch? Je zult misschien ook dingen herkennen die zo'n hulpverlener zegt en dat is alleen maar fijn. Dat praat zoveel makkelijker...

Wat je kunt doen is bijvoorbeeld even bellen/mailen met stichting HE-zelfhulp. Dat is een organisatie die zich inzet als helpdesk voor eetstoornissen. Bij HE-zelfhulp zitten onder andere ervaringsdeskundigen die je verder kunnen helpen. Ik heb zelf contact gehad met Nynke Weidema, een ontzettend lieve vrouw die zelf anorexia heeft gehad en op een ongelovelijk aardige en behulpzame manier advies kan geven over hulpinstanties, contactpersonen, etc. Ze heeft mij echt geholpen toen ik net wist van de eetstoornis van mijn vriendin!

Website: http://www.hezelfhulp.nl/
Bedankt voor die site, die kende ik nog niet, kan ik gewoon naar iemand mailen
Nee, ik ben niet op zoek naar bevestiging, maar zou het wel fijn vinden als iemand die er verstand van heeft zeg maar me kan vertellen wat ik nu verder moet doen
pi_38192205
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 11:05 schreef Iksje het volgende:
Ik vind het jammer voor je dat de vertrouwenspersoon je niet au serieux nam... Is een tweede gesprek met je vertrouwenspersoon nog mogelijk? Misschien was hij gewoon geschrokken door de manier waarop je antwoordde op zijn vragen en wist hij zich niet echt een houding te geven?
Of is het echt onmogelijk om het met je psychologe te bespreken? Want zo kom je geen stap vooruit... en twee verschillende psychs bezoeken (een voor je 'gewone' problemen en een voor je es) lijkt me ook niet handig.

edit: Ami80 verwoordt het weer veel intelligenter Al blijf ik erbij dat twee personen bezoeken niet echt handig is, omdat het toch niet volledig te scheiden valt.
Nee, het is niet onmogelijk, ik denk dat ik er toch maar eens over moet beginnen (hoe moeilijk ik het ook vind).
Die vertrouwenspersoon hoef ik niet meer te spreken. Mijn mentor heeft me daar naar toe gestuurd, misschien dat ik maar een andere gaat vragen
pi_38193153
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 11:25 schreef HeaRt_woRm het volgende:

[..]

Bedankt voor die site, die kende ik nog niet, kan ik gewoon naar iemand mailen
Nee, ik ben niet op zoek naar bevestiging, maar zou het wel fijn vinden als iemand die er verstand van heeft zeg maar me kan vertellen wat ik nu verder moet doen
En dat kunnen ze daar als de beste!
  dinsdag 6 juni 2006 @ 15:32:14 #241
123966 CleeJee
Live Your Life!
pi_38593501
HeaRt_woRm, ben je alweer wat opgeschoten? Weer wat nieuwe dingen gedaan?
May the seeds of today, be the fruits of tomorrow!
pi_38631793
Ik heb toch maar even een afspraak gemaakt met die vertrouwenspersoon, weet verder ook niet hoe dat gesprek loopt Maar mijn mentor vond dat het allemaal wel slecht met me ging en heeft mijn psych gebeld. Daar heb ik vandaag een gesprek mee gehad (waar ik normaal alleen voor de medicatie kom) en die heeft een 'deal' gemaakt. Ik moet nou wat meer eten, en de lax afbouwen Hij heeft mijn bmi uitgerekent, en zei dat ik toch wel wat te licht was, en niet meer moest afvallen Ook vroeg ie of ik aan de pil was en of ik nog wel ongesteld was

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2006 18:11:40 ]
pi_38631813

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2006 18:11:06 ]
pi_39948553
Toen was het weer even stil...
Hoe is het met iedereen?
pi_39948741
Met mij gaat het wel redelijk...
Ik begin in september als LIO, en dat is heel spannend voor mij. Ik merk ook wel dat de stress niet echt goed voor mij is, maar hopelijk vind ik het vertrouwen in mijzelf weer terug voor die tijd..

Het eten gaat eigenlijk ook wel goed, ik eet regelmatig, en heb geen last meer van vreetbuien. Maar dat komt ook deels omdat vriendje de weegschaal weer heeft verbannen naar een plek dat ik er niet bij kan. Die weegschaal is anders toch echt nog te gevaarlijk voor mij...

Hoe gaat ie met jou dan HeaRt_woRm?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_39986347
Wat is LIO Inderdaad ook wel beter denk ik dat je niet meer op de weegschaal staat

Ik word nou elke week bij mijn psych gewogen, omdat ik aan moet komen, helaas gaat dit erg moeilijk Ik vind het nog te moeilijk om aan te komen! Ook moet ik bijhouden wat ik eet. Maar ik heb in ieder geval een lieve vriend, die er ook wel op let
pi_39986830
LIO= Leraar In Opleiding....

damn, ik heb me vannacht/vandaag nog iets bedacht dat ik hier nog had willen zetten, maar ik weet het nu niet meer...

Fijn trouwens dat je vriend het ook in de gaten houdt. Dat is toch meestal iemand tegen wie je niet kan liegen, tenminste, mijn vriend merkt snel genoeg dat het minder met mij gaat..
Is er nog een bepaalde grens aan hoeveel je per week aan moet komen?
pi_39987169
Mhz... misschien komt het later nog in je op
Ja inderdaad spannend, maar zal wel goed komen toch

Ik heb niet een bepaald gewicht wat ik per week aan moet komen, maar heb wel een gewicht waar ik naar toe moet
pi_40585264
Een vriendin van me wordt zeer binnenkort opgenomen in een kliniek voor een interne behandeling tegen haar anorexia.
Nu heb ik sinds dat ik weet van haar dat ze anorexia heeft, redelijk wat gelezen erover. Alleen is me helemaal niet duidelijk wat die interne behandeling inhoud. Ik bedoel hoe gaat dat daar in z'n werk?
Ik heb dat ook aan haar gevraagd, maar ook zij wist dat niet precies te vertellen.
Ik heb wel begrepen dat deze behandeling een flink aantal maanden kan duren...

Zijn hier mensen die er meer over weten? Of mss mensen die zelf zo'n behandeling hebben gedaan?
Dream like your going to live forever, live life like your going to die tomorrow!!
pi_40586491
ik weet wel wat van deeltijdbehandeling af, en dat lijkt wel wat op intern geloof ik...

Je krijgt daar een eetlijst, waar je je aan moet houden, en daarnaast heb je een aantal therapieën, om met alles om te leren gaan zeg maar..
Ik had zelf creatieve therapie, psychotherapie, psychomotorische therapie, activiteitentherapie, eetdagboek, evaluatie, en dat was het geloof ik..

Anders moet je even via eetstoornis.web-log.nl kijken op een aantal weblogs, daar zitten weblogs bij van mensen die opgenomen zijn (geweest)..

In ieder geval goed van je dat je je zo inleest! Dat zijn de echte vrienden!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')