abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33773689

Vanavond vanaf 22.55 uur op Nederland 2.
quote:
Eric Heiden won vijf gouden medailles tijdens de Olympische Spelen van Lake Placid in 1980. Die prestatie bezorgde hem eeuwige roem in schaatsnatie Nederland, in zijn vaderland kent bijna niemand hem. Op vrijdag 6 januari aanstaande staat Heiden centraal in een documentaire van NOS Studio Sport op Nederland 2.

Het portret van de schaatslegende is gemaakt door Mart Smeets, die Heiden in 1977 leerde kennen bij schaatswedstrijden in Heerenveen. Smeets zocht Heiden op in zijn woonplaats Sacramento, waar hij tegenwoordig werkzaam is als orthopedisch chirurg in de universiteitskliniek. Heiden gunt de kijker een blik in zijn nieuwe leven en stelt zich daarbij heel open op.

"We hebben hem letterlijk tot in de operatiekamer kunnen volgen", aldus Smeets. "Het is mooi om te zien hoe de sportheld van weleer met zijn patiënten omgaat." Smeets en Heiden bezoeken samen een wedstrijd van de NBA-basketbalploeg Sacramento Kings.

Smeets: "Ondanks zijn Olympische status kent niemand hem daar. Dat is wel anders in Nederland. Als hij hier een schaatshal binnenkomt, staan de mensen voor hem op en klappen hem toe. Zijn vroegere sportcarričre is overigens helemaal niet belangrijk meer voor hem. Ik ben bij hem thuis geweest en daar is geen gouden medaille te vinden. Na lang nadenken wist hij te vertellen dat zijn moeder er twee heeft en dat de andere drie waarschijnlijk ergens in een kluis liggen."

De documentaire van Smeets is deels gebaseerd op een reportage van NOS Studio Sport uit 1979, waarin we Heiden zien trainen op de befaamde glijplank. "Iedere schaatser kent die beelden. Sterker, alle schaatsers gebruiken die glijplank nog steeds."
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  Trouwste user 2022 vrijdag 6 januari 2006 @ 19:16:46 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_33775589
Ik ga zeker kijken naar dit fenomeen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_33775946
Verplichte kost natuurlijk.
sig verwijderd door FA
pi_33776129
Vijf voor elf, wat een geweldige tijd weer.
Ik surf alvast naar www.uizendinggemistwantikvielinslaapvoordetv.nl
I intend to live forever, or die trying.
  Redactie Sport vrijdag 6 januari 2006 @ 19:35:01 #5
109131 crew  sportfreak
pi_33776252
Leuk.

Ik verheug me nu al op 'Deze tijd gaat nooit meer verbroken worden'.

Tegenwoordig gaat het ietsje harder.
  † In Memoriam † vrijdag 6 januari 2006 @ 20:35:18 #6
37843 lady-wrb
kortaf
pi_33778337
ja ik ga ook kijken ! !
dat is jeugdsentiment. ik weet nog dat we (een vriendinnengroepje 3 ath.) naar de weenahal (heette dat toen niet de menkenbaan?)gingen voor een schaatsgala waar HIJ ook was. foto's gemaakt, handtekeningen verzameld, en ik had er ook een van HEM
pi_33778437
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 20:35 schreef lady-wrb het volgende:
ja ik ga ook kijken ! !
dat is jeugdsentiment. ik weet nog dat we (een vriendinnengroepje 3 ath.) naar de weenahal (heette dat toen niet de menkenbaan?)gingen voor een schaatsgala waar HIJ ook was. foto's gemaakt, handtekeningen verzameld, en ik had er ook een van HEM
ja dat was een leuk ventje kijken hoe hij nu als Man is
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."
pi_33783060
Na de reclame dus.
sig verwijderd door FA
  Trouwste user 2022 vrijdag 6 januari 2006 @ 23:04:28 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_33783397
Nu al fascinerend

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_33783563
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 20:35 schreef lady-wrb het volgende:
ja ik ga ook kijken ! !
Hij heeft ook nog gelogeerd op mijn kamer voor een toernooi hoor ik net
ken die hele gast niet. Schaatsen
  Trouwste user 2022 vrijdag 6 januari 2006 @ 23:18:11 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_33783844
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 23:09 schreef Erasmusch het volgende:

[..]

Hij heeft ook nog gelogeerd op mijn kamer voor een toernooi hoor ik net
ken die hele gast niet. Schaatsen

vrijdag 6 januari 2006 @ 23:46:01 #12
82726 The_BoezelaaR
Chronisch vliefd
pi_33784808
Een sportheld die dokter werd en ook nog Amerikaans kampioen wielrennen en de Tour de France even "deed"

Wat een held. Een van de mooiste en beste olympiers ooit. All-American Hero in optima forma. Mens in optima forma

Eric Heiden, als mens en als sporter een ontzettende held
I don't trust books. They're all facts and no heart
Online poker is more addicting than snorting cocaine off Jessica Alba’s tits
Sam Querrey en John Isner, culthelden in wording!
  Trouwste user 2022 vrijdag 6 januari 2006 @ 23:47:11 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_33784841
Dit was genieten

Wat een mooi mens en wat een sportman

pi_33784912
wat een prachtige kerel.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 23:49:44 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_33784932
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 23:46 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Een sportheld die dokter werd en ook nog Amerikaans kampioen wielrennen en de Tour de France even "deed"

Wat een held. Een van de mooiste en beste olympiers ooit. All-American Hero in optima forma. Mens in optima forma

Eric Heiden, als mens en als sporter een ontzettende held
Absoluut!
1 van mijn all-time favoriete sportmensen.

En nauwelijks bekend in zijn eigen land.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
  vrijdag 6 januari 2006 @ 23:52:51 #16
82726 The_BoezelaaR
Chronisch vliefd
pi_33785041
Ik vind wat hem helemaal een van de grootsten ooit maakt is zijn leven NA zijn carriere. Niet op je lauweren rusten, beetje lezingen, schaatscoach. Nee, arts worden en zo ook nog eens veel mensen op een positieve manier aanraken
I don't trust books. They're all facts and no heart
Online poker is more addicting than snorting cocaine off Jessica Alba’s tits
Sam Querrey en John Isner, culthelden in wording!
  Trouwste user 2022 vrijdag 6 januari 2006 @ 23:54:17 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_33785091
Vraag van Smeets aan een verkoopster nadat Armstrong z'n twee Tour had gewonnen :

'Do you know this man.?'

'Is he a runner ?'

Je moet in Amerika kanker krijgen of een zus hebben die kankert heeft om erkent en herkend te worden.

Trouwste user 2022 vrijdag 6 januari 2006 @ 23:55:50 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_33785143
Harm Kuipers is ook arts en hoogleraar hoor

pi_33785165
Maar hij word ook niet eens erkend ,zie lake placid 2002 , schandalig!!!
pi_33785213
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 23:55 schreef tong80 het volgende:
Harm Kuipers is ook arts en hoogleraar hoor

ja maar een uitstraling van een oorwurm bovendien geen 5 medailles
  Trouwste user 2022 zaterdag 7 januari 2006 @ 00:00:14 #21
7889 tong80
Spleenheup
pi_33785317
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 23:57 schreef maril het volgende:

[..]

Wel wereldkampioen.

zaterdag 7 januari 2006 @ 00:00:32 #22
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_33785335
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 23:57 schreef maril het volgende:

Precies.

Heiden is wat zijn prestaties betreft nog steeds uniek.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
  zaterdag 7 januari 2006 @ 00:02:53 #23
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_33785421
Heerlijke documentaire van de NOS, Jammer dat Smeets niet wat kritischere vragen stelde, was de ideale mogelijkheid. Hopelijk dat de bezuinigingen niet verder door gaan.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_33785515
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 00:02 schreef Chielus het volgende:
Heerlijke documentaire van de NOS, Jammer dat Smeets niet wat kritischere vragen stelde, was de ideale mogelijkheid. Hopelijk dat de bezuinigingen niet verder door gaan.
wat voor kritische vragen had hij voor jou dan mogen stellen
doping ofzo??? einde docu
pi_33786112
Haha...Weer mooie documentaire...En dat verhaal van die 5 medailles en die foto....Onbetaalbaar
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_33791402
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 00:21 schreef Norrage het volgende:
Haha...Weer mooie documentaire...En dat verhaal van die 5 medailles en die foto....Onbetaalbaar
volgende week is Marianne Timmer aan de beurt. Timmertje Timmertje
pi_33792272
Prachtige sportman inderdaad. Intelligent en beschaafd mens ook.
  zaterdag 7 januari 2006 @ 10:35:31 #28
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_33792315
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 23:54 schreef tong80 het volgende:
Je moet in Amerika kanker krijgen of een zus hebben die kankert heeft om erkent en herkend te worden.

Je hebt er echt verstand van zie ik.

Maar goed, Heiden is een fenomeen.

Hedrick gaat dat dit jaar nog eens dunnetjes overdoen bij de OS.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_33793229
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 10:35 schreef popolon het volgende:

[..]

eerlijk gezegd hoop ik van niet, bovendien vind ik Eric Heiden sympathieker.
pi_33793377
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 10:35 schreef popolon het volgende:

[..]

Je hebt er echt verstand van zie ik.

Maar goed, Heiden is een fenomeen.

Hedrick is een geweldige atleet die ik zeer respecteer, maar als Nederlander hoop ik natuurlijk dat zijn gouden buit zo veel mogelijk beperkt blijft.
  zaterdag 7 januari 2006 @ 11:50:54 #31
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_33793542
Hč bah, vergeten op te nemen. Weet iemand of het nog herhaald wordt?
pi_33793787
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 11:50 schreef Jojogirl het volgende:
Hč bah, vergeten op te nemen. Weet iemand of het nog herhaald wordt?
misschien word het nog weleens herhaald maar weet niet waneer je kunt ook via je pc kijken hier de link
http://www.nos.nl/nosstud(...)taireericheiden.html
  zaterdag 7 januari 2006 @ 12:58:48 #33
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_33795438
Hij is na gisterenavond nog meer in mijn achting gestegen. Geweldige vent.
pi_33796592
Komt er ook nog een over Koss?
pi_33797746
Ik vond het eigenlijk helemaal niet zo'n goede documentaire. En dat heeft niet echt met de documentaire op zich of de maker te maken, maar met Heiden zelf. Van die vrolijke goedlachse jongeman is vrij weinig meer over. Hij komt op mij wel erg serieus en nors over.

En ook dat gedeelte over het dragen van de vlam in Salt Lake City vond ik vreemd. Hij wilde niet één van de gewone dragers zijn. Beetje arrogant in mijn ogen.

Maar zijn prestaties zijn natuurlijk fascinerend en bovenmensenlijk en zullen dan ook nooit meer worden geevenaard.
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_33798114
Net de video teruggekeken. Mooie documentaire, had er wel iets meer van verwacht. Leuk om de beelden van Lake Placid eens allemaal te zien met zijn commentaar erbij.
sig verwijderd door FA
pi_33798115
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 13:37 schreef Leatherface het volgende:
Komt er ook nog een over Koss?
nee, maar nog wel van Marianne Timmer , Erben wennemars, en last but not least Shani Davis
de laatste 3 doen dus mee met de olympische spelen, zo zien we bv in de docu van Shani Davis
dat hij faalt voor het shorttrack(halen voor Turijn) gedeelte, dat schijnen volgens de studio sport site mooie beelden op te leveren met name met zijn moeder.

van de studio sport site:

door Kees Jongkind

Op 27 januari zendt Studio Sport een 45 minuten een durende special uit over Shani Davis.

De Amerikaanse schaatser is straks tijdens de Spelen van Turijn de favoriet op de 1000 en 1.500 meter. Verslaggever Kees Jongkind doet in aanloop naar de uitzending verslag van het maken van deze film.

Na onze trip naar Chicago in oktober gaan Wilko Lobeek (camera), Ronald Rutten (geluid) en ik in december naar Marquette. Waarnaartoe? Naar Marquette, een dorp van 20.000 zielen in Noord-Michigan tegen de Canadese grens aan.

Het is begin december en dus heel koud. Er ligt sneeuw en het is -15 graden Celsius. Het is zo afgelegen dat onze mobiele telefoons onbruikbaar zijn. Wat moeten we hier?

In Marquette staat de North Michigan University en die fungeert als het olympisch steunpunt wat betreft shorttrack. Hier studeren en trainen de Amerikaanse shorttrack-mannen en -vrouwen en hier worden de kwalificatiewedstrijden voor Turijn gehouden.

Shani gaat in Marquette proberen zijn droom waar te maken. De schaatser is al zeker van een plek in de olympische langebaanploeg en nu wil hij zich ook plaatsen voor de shortrack-equipe. Volgens insiders is het praktisch onmogelijk, maar hij denkt dat het kan.

Voor ons gaat er een nieuwe wereld open, want gek genoeg is shorttrack in ons schaatsgekke land helemaal niet populair. We zien Apolo Ohno van dichtbij. Een van ’s werelds beste shorttrackers en in Amerika een fenomeen - zoals Shani Davis dat in Nederland is.

Shani moet een week lang meedoen aan acht onderdelen; als hij aan het einde van de rit bij de eerste vijf is geëindigd in het algemeen klassement, is hij lid van de olympische ploeg.

Het worden bloedstollende races. Bij iedere rit zijn punten te verdienen. Shani heeft het moeilijk met de aanpassing van klapschaats naar shorttrackschaats. We zien ineens twijfel bij het fenomeen.

Moeder Cherie laat zich van haar felste kant zien. Na de eerste afstand moet coach Bob Fenn op het matje komen. Hij is eigenlijk alleen de langebaancoach van Shani en hem wordt weinig vriendelijk te verstaan gegeven dat hij Shani met rust moet laten.

Uiteindelijk wordt Shani zesde. Hij haalt het niet. Helaas voor Wennemars en consorten zal Davis zich in Turijn helemaal kunnen richten op de 1.000, 1.500 en 5.000 meter bij het langebaanschaatsen.

Hoe moeder en zoon in de kleedkamer omgaan met de frustratie van een mislukte droom, is een ervaring die ik niet licht zal vergeten. Mooie televisie, beloof ik…

Uitzending: 27 januari, 22.55 uur, Nederland 2

Uitzending andere specials:
13 januari: Marianne Timmer, 22.55-23.40 uur, Ned2
20 januari: Erben Wennemars, 22.55-23.40, Ned2

[ Bericht 67% gewijzigd door maril op 07-01-2006 14:42:03 ]
  Trouwste user 2022 zaterdag 7 januari 2006 @ 17:15:53 #38
7889 tong80
Spleenheup
pi_33803608
Dat belooft veel moois

zaterdag 7 januari 2006 @ 18:56:18 #39
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_33806720
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 11:43 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Hedrick is een geweldige atleet die ik zeer respecteer, maar als Nederlander hoop ik natuurlijk dat zijn gouden buit zo veel mogelijk beperkt blijft.
Zolang de medialles naar Nederlanders gaan heb ik er natuurlijk geen enkel probleem mee.

Echter zie ik Davis en Hedrick straks gewoon vlammen, 't lijkt wel of de motivatie gewoon super hoog is.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  Trouwste user 2022 zaterdag 7 januari 2006 @ 18:57:41 #40
7889 tong80
Spleenheup
pi_33806767
Vooral Hedrick is natuurlijk de grote favoriet.Veel zal af hangen van de loting.

pi_33806917
Ik vond het eigenlijk tegenvallen , documantaire van Ritsma vond ik echt prachtig, dit minder. Dan bedoel ik meer dat er weinig boeiends naar voren is gekomen wat wij nog niet wisten... Ook lijkt me de persoon Heiden niet zo heel aardig. Ik weet dat ik het haast niet mag zeggen maar toch vond ik hem erg nors en bijna arrogant overkomen.
  zaterdag 7 januari 2006 @ 19:35:30 #42
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_33808166
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 14:16 schreef zjroentje het volgende:

En ook dat gedeelte over het dragen van de vlam in Salt Lake City vond ik vreemd. Hij wilde niet één van de gewone dragers zijn. Beetje arrogant in mijn ogen.

Maar zijn prestaties zijn natuurlijk fascinerend en bovenmensenlijk en zullen dan ook nooit meer worden geevenaard.
Contradictie in terminis.
Heiden is ook niet dom en weet zelf ook drommels goed wat hij gepresteerd heeft. Waarom zou hji dan achter de wisselspeler van het IJshokey-team aan moeten huppelen. Ik geef hem groot gelijk.
  zaterdag 7 januari 2006 @ 19:40:41 #43
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_33808345
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 19:35 schreef pfaf het volgende:

[..]

Heiden is ook niet dom en weet zelf ook drommels goed wat hij gepresteerd heeft. Waarom zou hji dan achter de wisselspeler van het IJshokey-team aan moeten huppelen. Ik geef hem groot gelijk.
Vind ik ook.

Je mag af en toe best voor jezelf opkomen.

In Nederland heet dat dan meteen 'arrogant'.
pi_33808484
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 18:57 schreef tong80 het volgende:
Vooral Hedrick is natuurlijk de grote favoriet.Veel zal af hangen van de loting.

Op de lange afstanden.

Maar op de 1000 en 1500 is Davis meer de favoriet.
  Trouwste user 2022 zaterdag 7 januari 2006 @ 20:08:28 #45
7889 tong80
Spleenheup
pi_33809410
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 19:44 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Op de lange afstanden.

Maar op de 1000 en 1500 is Davis meer de favoriet.
Klopt maar op de lange afstanden zijn er zo'n 6 gouden medaille kandidaten. Ik denk dat degene die de laatste rit loot het goud zal winnen.

Redactie Sport zaterdag 7 januari 2006 @ 20:34:44 #46
109131 crew  sportfreak
pi_33810458
Als Hedrick in de laatste rit zit lijkt het goud bijna zeker voor hem, als er Nederlanders na hem starten hebben ze kansen. De lange afstanden bij de mannen zijn zowieso de enige afstanden waar ik voor Nederland kansen zie op goud.

Maar het blijven wel de olympische spelen, een wedstrijd die je niet met anderen kun vergelijken en waar altijd verassingen zijn. Dus wie weet.
pi_33810931
Als onbekende sporter moet je in Amerika echt drie keer zoveel presteren dan de bekendere. Eerst moest Armstrong ook het onmogelijke presteren voordat hij de aandacht kreeg. En dan is het ook nog zo dat die Amerikanen hem vooral bewonderen om de ziekte die hij overwonnen heeft niet zozeer de 7 keer dat hij de tour won. Ik vind het toch positief hoe in Nederland wordt omgegaan met onbekendere sporters als van Gelder en Blom die een wereldprestatie leveren. Dat wordt niet zomaar in een klein berichtje vermeld.
“You can get much farther with a kind word and a gun than you can with a kind word alone.”
  zondag 8 januari 2006 @ 12:45:31 #48
30919 mitt
Michael Corleone
pi_33827815
Leuk, maar niet bijzonder.

de complete setting van de interviews was natuurlijk ook waardeloos.
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_33827891
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 19:35 schreef pfaf het volgende:

[..]

quote:
Hij begrijpt zelf hopelijk toch ook wel dat de impact van de ijshockeyers vele malen groter was dan de impact van zijn prestaties. Nogal logisch dat de ijshockeyers de vlam mochten aansteken.
pi_33828190
quote:
Op zondag 8 januari 2006 12:49 schreef zjroentje het volgende:

[..]

[..]

Hij begrijpt zelf hopelijk toch ook wel dat de impact van de ijshockeyers vele malen groter was dan de impact van zijn prestaties. Nogal logisch dat de ijshockeyers de vlam mochten aansteken.
Op zich heb je daar wel een punt.

Qua atletische prestaties sla ik Heiden hoger aan en hij had het verdiend om die vlam aan te mogen steken, maar vanuit de Amerikaanse beleving snap ik wel dat men voor de ijshockeyers koos.

1980. De koude oorlog op zijn koudst. En dan winnen een stelletje college spelers die nog geen 5 weken samenspeelden van de tot dan toe onverslaanbaar geachte en super - geoliede Sovjet - ijshockeymachine. Zowat het toppunt van een American Dream.

Maar ik begrijp ook de trots van Heiden. Wat hij gespresteerd heeft is uniek en zal misschien nooit meer overtroffen worden. Maar de uitverkiezing van de laatste fakkeldrager gaat natuurlijk over meer dan sport alleen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')