quote:Eric Heiden won vijf gouden medailles tijdens de Olympische Spelen van Lake Placid in 1980. Die prestatie bezorgde hem eeuwige roem in schaatsnatie Nederland, in zijn vaderland kent bijna niemand hem. Op vrijdag 6 januari aanstaande staat Heiden centraal in een documentaire van NOS Studio Sport op Nederland 2.
Het portret van de schaatslegende is gemaakt door Mart Smeets, die Heiden in 1977 leerde kennen bij schaatswedstrijden in Heerenveen. Smeets zocht Heiden op in zijn woonplaats Sacramento, waar hij tegenwoordig werkzaam is als orthopedisch chirurg in de universiteitskliniek. Heiden gunt de kijker een blik in zijn nieuwe leven en stelt zich daarbij heel open op.
"We hebben hem letterlijk tot in de operatiekamer kunnen volgen", aldus Smeets. "Het is mooi om te zien hoe de sportheld van weleer met zijn patiënten omgaat." Smeets en Heiden bezoeken samen een wedstrijd van de NBA-basketbalploeg Sacramento Kings.
Smeets: "Ondanks zijn Olympische status kent niemand hem daar. Dat is wel anders in Nederland. Als hij hier een schaatshal binnenkomt, staan de mensen voor hem op en klappen hem toe. Zijn vroegere sportcarrière is overigens helemaal niet belangrijk meer voor hem. Ik ben bij hem thuis geweest en daar is geen gouden medaille te vinden. Na lang nadenken wist hij te vertellen dat zijn moeder er twee heeft en dat de andere drie waarschijnlijk ergens in een kluis liggen."
De documentaire van Smeets is deels gebaseerd op een reportage van NOS Studio Sport uit 1979, waarin we Heiden zien trainen op de befaamde glijplank. "Iedere schaatser kent die beelden. Sterker, alle schaatsers gebruiken die glijplank nog steeds."
ja dat was een leuk ventje kijken hoe hij nu als Man isquote:Op vrijdag 6 januari 2006 20:35 schreef lady-wrb het volgende:
ja ik ga ook kijken !!
dat is jeugdsentiment. ik weet nog dat we (een vriendinnengroepje 3 ath.) naar de weenahal (heette dat toen niet de menkenbaan?)gingen voor een schaatsgala waar HIJ ook was.foto's gemaakt, handtekeningen verzameld, en ik had er ook een van HEM
Hij heeft ook nog gelogeerd op mijn kamer voor een toernooi hoor ik netquote:Op vrijdag 6 januari 2006 20:35 schreef lady-wrb het volgende:
ja ik ga ook kijken !!
dat is jeugdsentiment. ik weet nog dat we (een vriendinnengroepje 3 ath.) naar de weenahal (heette dat toen niet de menkenbaan?)gingen voor een schaatsgala waar HIJ ook was.foto's gemaakt, handtekeningen verzameld, en ik had er ook een van HEM
quote:Op vrijdag 6 januari 2006 23:09 schreef Erasmusch het volgende:
[..]
Hij heeft ook nog gelogeerd op mijn kamer voor een toernooi hoor ik net![]()
ken die hele gast niet. Schaatsen![]()
Absoluut!quote:Op vrijdag 6 januari 2006 23:46 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Een sportheld die dokter werd en ook nog Amerikaans kampioen wielrennen en de Tour de France even "deed"
Wat een held. Een van de mooiste en beste olympiers ooit. All-American Hero in optima forma. Mens in optima forma
Eric Heiden, als mens en als sporter een ontzettende held
ja maar een uitstraling van een oorwurm bovendien geen 5 medaillesquote:Op vrijdag 6 januari 2006 23:55 schreef tong80 het volgende:
Harm Kuipers is ook arts en hoogleraar hoor
Wel wereldkampioen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 23:57 schreef maril het volgende:
[..]
ja maar een uitstraling van een oorwurm bovendien geen 5 medailles
Precies.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 23:57 schreef maril het volgende:
ja maar een uitstraling van een oorwurm bovendien geen 5 medailles
wat voor kritische vragen had hij voor jou dan mogen stellenquote:Op zaterdag 7 januari 2006 00:02 schreef Chielus het volgende:
Heerlijke documentaire van de NOS, Jammer dat Smeets niet wat kritischere vragen stelde, was de ideale mogelijkheid. Hopelijk dat de bezuinigingen niet verder door gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |