quote:
Op zaterdag 12 april 2008 22:22 schreef cinnamongirl het volgende:Ik had het ook. Volgens de huisarts was het geen vitamine B gebrek (ze moest hard lachen toen ik het opperde, ze zei Beri Beri komt al jaren niet meer voor hoor) maar een schimmel. Gist zei ze. Dat zit normaliter in je speeksel. Doordat ik 's nachts kwijl, raakte mijn mondhoek geinfecteerd. Kreeg een middeltje tegen spruw, wat ze ook aan baby's geven, Nystatine. Dat werkte.
Vaseline helpt ook, omdat het het wondje afsluit waardoor het speeksel er niet meer bij kan komen en het wondje dicht kan gaan.
Nou, kan je vertelen dat ik dus ook naar de huisarts bene gegaan hiervoor mede doordat ik ook aan de antibiotica zit voor mijn acne en ik dus dacht dat het een schimmel was.
De dokter keek heel mijn keel tong en wangslijmvlies na en zei dat het geen schimmel was maar gewoon vitamine tekort waardoor de afweer van de huid afneemt en door de antibiotica heb je schijnbaar extra vitamine nodig, was snel weer weg met goede voedingm + extra vitamine preperaat,, zit nu al 4 maanden aan de antibiotica acne is zo goed als weg, af toe nog wat irritatie in mijn mondhoeken maar geen scheuren meer, dan neem ik gewoon weer wat extra vitamine.
En het kan ook door irritatie komen en door bepaalde enzymen in je speeksel tandarts bezoek en kan ook samen voorkomen met het welbekende lippeneczeem.
Als het een schimmel is zie je een soort witte kotsjes erop zitten en met een bacterie gele korstjes staat hier:
http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1046117943Dus dat beriberi gedoe van jouw huisarts (cinamongirl) kan wel degelijk hoor en vooral als je erg veel sport er ook nog bij dan heb je al snel een tekort. waarschijmlijk was het zonder dat schimmel middeltje ook wel weggegaan, en spruw komt niet bij volwassenen voor tenzij ze een eztreem verzwakte weerstamd hebben bijv. aids.
Groetjes