abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33769328

Het is toch wel schandalig dat één van de interessantste nieuwe acts uit de muziek van de afgelopen jaren nog geen eigen topic heeft. Deze twee zusjes brengen hoogst opmerkelijke muziek uit, die zowel spannend is als ontroerend.

Uit 2004 (plaat van het jaar):
quote:
COCOROSIE - La Maison De Mon Rêve(Touch And Go Records)

Soms is het verhaal in de bio al dusdanig mooi, dat een album alleen nog maar kan tegenvallen. Bij dit debuut van CocoRosie doet de bio al het ergste vrezen. Twee Canadese zusjes, Bianca en Sierra Casidy, spreken elkaar jaren niet. De één is naar Frankrijk verhuisd en daardoor letterlijk uit het zicht van de ander. Na jaren ontmoeten de dames elkaar weer, in Frankrijk en blijken behalve hun familieband ook een muzikale band te hebben. Gek genoeg is er een klik tussen de dames, waarvan de één een klassiek geschoolde stem bezit en de ander vooral een krasserig stemgeluid voortbrengt, waarin de scholing stiekem is verwerkt. De meiden nemen samen een plaat op en zorgen voor een apart artwork. De één leeft zich uit met oogschaduw, de ander maakt een subtiele Dali-snor met vermoedelijk een oogpotlood - maar alsjeblieft, laat het vingerverf zijn - en ze zorgen voor een lieflijke omhelzing onder een kleuterachtige tekening van een regenboog. Geef je plaat dan nog een Franse titel mee en je weet zeker dat je nauwelijks exemplaren zult verkopen.

En juist dat nu, beste lezer, is zonde. Want La Maison De Mon Rêve is in al zijn absurditeit een absolute topplaat geworden. Het is even doorbijten in het begin, vooral aan de om elkaar cirkelende stemmen van de twee en het wat aparte stemgeluid van één der zusjes. Of het Coco is of Rosie blijft onzeker. Ook de muzikale omlijsting is ronduit apart. Krakerige hiphopbeats, Aziatische fluitjes, speeldoosjes, kraaiende hanen en nog meer van dit alles.

Wonderwel klinkt dit alles bijzonder goed. Intrigerend, vooral. Het ene moment zit je vertwijfeld te luisteren naar een op het eerste gehoor vrij vals duet van krolse katten, maar besef je pas later hoe slim dit eigenlijk in elkaar steekt. Dan weer hoor je een Macy Gray-achtig nummer dat je met wat fantasie R&B kan noemen en dan weer zit je tussen de opiumdampen naar een oosters nummertje te luisteren. En geef toe, ongrijpbare vrouwen hebben altijd iets aantrekkelijks.

Zeker als ze zich ook nog eens bedienen van intrigerende teksten. Ze zijn vaak moeilijk te duiden, maar hebben desondanks zeggingskracht. "If blue eyed babes raised as Hitler's little brides and sons, they got angelic tendencies, like some boys tend to act like queens" klinkt het op opener Terrible Angels. Of wat dacht u van "all I want with my life is to die a housewife" in By Your Side? Er is uiteraard plaats voor een lekker shockerend liedje over Jezus, Sinterklaas en de Kerstman worden opgevoerd, even als een zeeman die de dames moet bevaren en de Heilige Maagd - of toch de zangeres? - Madonna. Ronduit aangrijpend is het slotnummer, Lyla. Het is het relaas over een jong meisje uit voormalig Joegoslavië dat als prostituée naar Frankrijk is gehaald. "She ate McDonald's all day and never had a chance to play."

Zoveel moois is tegenwoordig zeldzaam, zoveel durf en creativiteit ook. Ik zou willen dat het mijn zusjes waren.
Uit 2005 (op één na plaat van het jaar):
quote:
COCOROSIE - Noah's Ark (Touch And Go Records)

Een jaar geleden besloot ik mijn recensie over het debuut van CocoRosie, La Maison De Mon Rêve, met de verzuchting dat ik wilde dat de dames mijn zusjes zouden zijn. Bianca en Sierra Casady, twee zussen die elkaar jaren niet hadden gezien en het hernieuwde contact opfleurden met één van de merkwaardigste en wat mij betreft beste platen van de afgelopen jaren. Dat de dames elkaar definitief gevonden hebben, blijkt wel uit het feit dat de opvolger van dit werkstuk inmiddels uit is.

Noah's Ark heet het en het mag ontvangen worden als een verbreding en verdieping van het ingetreden muzikale pad. Dit pad was geen glad geëffend pad, maar een kronkelig paadje dat zich in allerlei bochten wrong en soms zelfs licht de bocht uit vloog. Dat gebeurt nu opnieuw en nog meer. Daarbij zijn de sterke elementen van de eerste boreling behouden. Nog altijd cirkelen de stemmen van de dames her en der lieflijk om elkaar heen. Betoverend mooi, wat mij betreft. Afstotelijk lelijk wellicht voor hen die zich liever niet wagen aan een reis vol verrassingen en allang niet meer in sprookjes willen of durven geloven. Want de dames zingen soms hoog, soms krasserig en soms gemaakt vals, want de stemmen zijn stiekem nog altijd erg geschoold.

De speeldoosjes, de rondbanjerende geit, de andere dierengeluiden, de moderne drumritmes en de aan oeroude folk verwante muzikale omlijsting zijn ook gebleven. Af en toe ontdekken we zelfs nieuwe elementen in deze merkwaardige mengeling uit de toverpot van de zusjes. Een piano, bespeeld door Antony, bijvoorbeeld. Maar evengoed nieuwe dierengeluiden of samples.

Het draagt alleen maar meer bij aan het gevoel van betovering dat het beluisteren van deze muziek bij mij oproept. Sta op en verzamel u, allen die zich niet honderd procent thuis voelen in de wereld zoals die inmiddels is. Zoals Noach de dieren redde voor de zondvloed, zo willen de zusjes al die mensen redden. Mensen die er van houden weg te dromen, die zich nog kunnen verwonderen over kleine dingen, die eenzaamheid niet schuwen en soms weinig snappen van wat er om hen heen gebeurt. Hoe troostend is het dan om bij Bianca en Sierra in het bootje te stappen en je mee te laten voeren?

Het is een proces dat wellicht, zeker voor de ongeoefende luisteraar van deze muziek, enkele draaibeurten vergt. Maar dan wil je ook niet meer anders. Dan koester je fantastische songs als Beautiful Boyz, The Sea Is Calm, Noah's Ark, Armageddon en Honey Or Tar. Om over het schitterend desolate en tegelijkertijd zo treffend en troostrijke South 2nd nog maar te zwijgen. Moordsong!

Ik ben voorgoed betoverd door deze twee dames en voorzie zelfs een prolongatie van de titel album van het jaar. Ik kan er niets aan doen, maar ik kan me nog steeds geen fijnere zusjes voorstellen. Dus wil ik eigenlijk maar op dezelfde wijze eindigen als vorig jaar. Ik zou willen dat het mijn zusjes waren.
Dus wees nou niet eigenwijs en omarm dit fenomeen!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  vrijdag 6 januari 2006 @ 16:27:19 #2
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33769928
Leuke, aparte muziek brengen de dames.. Niks mis mee!
  vrijdag 6 januari 2006 @ 16:30:13 #3
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_33770044
Toevallig gisteren La Maison De Mon Rêve nog gedraaid. Prachtige plaat! Dat laatste album doet me vooralsnog niet echt veel.
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_33770080
Die hoes van Noah's Ark was opgenomen in de 'The Worst Record Covers of All Time' lijst van pitchfork, terecht wat mij betreft. -> http://pitchforkmedia.com/features/weekly/worst-album-covers/

Maar goed, dat heeft niets met de muziek te maken. Ik hou echt van aparte stemmen en vreemde melodieen enz, maar Cocorosie kan ik gewoon niet aan, ik word er nerveus van. Mij klinkt het als een mislukt experiment in de oren.
Aldus.
pi_33771562
Ik hou ervan. . Ik moest ook even wennen aan de stemmen, maar dan heb je ook wat hoor.

Het concert in Tivoli was ook érg de moeite waard. .
pi_33771988
Z toch blijven proberen joh. Geweldige zang hoor.

En die hoes is geweldig. Liefde! Ook bij de dieren!
www.thuisuiteten.nl
pi_33772090
Ik vind het ook niks. Ik ben het gaan checken omdat 1 van de 2 "verkering" heeft met Devendra Banhart maar ik trek het niet hoor.
pi_33772251
Je hebt in ieder geval geluisterd, dat is al een compliment waard. Je hebt lef!
www.thuisuiteten.nl
pi_33775046
Ik zag een paar maanden geleden een filmpje op 3voor12 van een korte sessie in een lift, na dat gehoord te hebben meteen Noah's Ark gekocht en ik vind hem prachtig, vooral Beautiful Boyz en Tekno Love Song.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 19:06:54 #10
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_33775230
Ik heb in al die jaren van opgeklopte hype nooit echt de tijd gevonden om CocoRosie echt een eerlijke kans te geven, ik zal binnenkort eens wat aandachtiger naar wat werk van hen luisteren. Ik neem aan dat de op één na meest recente plaat de beste is om mee te beginnen?
pi_33775498
http://3voor12.vpro.nl/3voor12/groups/index.jsp?groups=19267707

Hier staat filmpje waar ik het over had.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 20:16:34 #12
51679 Mar10Segovia
Interspectacular
pi_33777706
Ik had Noah's Ark een tijd geleden op de luisterpaal beluisterd geloof ik.
Maar veel indruk had het niet gemaakt.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 20:18:02 #13
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_33777751
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 19:06 schreef Grobbel het volgende:
Ik heb in al die jaren van opgeklopte hype nooit echt de tijd gevonden om CocoRosie echt een eerlijke kans te geven, ik zal binnenkort eens wat aandachtiger naar wat werk van hen luisteren. Ik neem aan dat de op één na meest recente plaat de beste is om mee te beginnen?
Wat mij betreft zijn ze vrij inwisselbaar, al kan de eerste mij net iets meer boeien.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 20:29:12 #14
71333 BUG80
Stop making sense
pi_33778143
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 16:31 schreef Z het volgende:
Die hoes van Noah's Ark was opgenomen in de 'The Worst Record Covers of All Time' lijst van pitchfork, terecht wat mij betreft. -> http://pitchforkmedia.com/features/weekly/worst-album-covers/
Ik vind de hoes wel mooi juist.

Heintje heeft ook een eervolle vermelding:

quote:
The Dutch can make a microphone out of a tennis ball, an electric razor, some insulating tape, and rubber tubing.
pi_33792814
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 19:06 schreef Grobbel het volgende:
Je moet ook niet achter die hypebandjes aan hollen. Dan loop je dus CocoRosie mis. Schandalig.

Ze zijn beiden even sterk, maar je moet gewoon in de goede volgorde beginnen.
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 7 januari 2006 @ 12:00:47 #16
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_33793790
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 11:13 schreef methodmich het volgende:

[..]

Je moet ook niet achter die hypebandjes aan hollen. Dan loop je dus CocoRosie mis. Schandalig.
Jij deugniet jij.
Ik heb de eerste plaat ondertussen gedownload, zal er eens naar gaan luisteren.
  zaterdag 7 januari 2006 @ 12:08:02 #17
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_33793977
Oef, By your side. Nu weet ik weer waarom ik die plaat een paar jaar terug zo makkelijk opzij legde. Deze keer zet ik echter door.
pi_33794125
Dat is Macy Gray in blanke versie en dan puurder.
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 7 januari 2006 @ 12:17:22 #19
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_33794267
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 12:12 schreef methodmich het volgende:
Dat is Macy Gray in blanke versie en dan puurder.
Dat was ook het moment dat ik ze toen afschreef als flauwe gimmickband, denk ik. Dat lange instrumentale nummer wat er na komt is daarentegen wel erg fijn. Kunnen ze niet vaker hun mond houden?

Maar het klinkt wel okay, hoor.
pi_33794358
Goed zo Grobbel. Zie ook de recensie, je moet even een paar keer luisteren om te wennen en dan valt zelfs op hoe goed hun stemmen stiekem eigenlijk zijn.
www.thuisuiteten.nl
pi_33806681
Laatst Noah's Ark gekocht (wel een leuke hoes!). Een aangename plaat, maar La maison de mon reve is net ietsje beter. Maar zoals ergens hierboven gezegd; ze zijn vrij inwisselbaar. Leuk bandje dat Cocorosie, maar niet wereldschokkend fenomenaal. Toch jammer dat ik ze in de Tivoli heb gemist.
pi_33807065
Naar aanleiding van dit topic ben ik wel nieuwsgierig geworden en heb net 'by your side' gedownload en beluisterd. Ik moet zeggen dat het goed klinkt en naar meer smaakt.
pi_33808164
Ik heb al een keer eerder naar CocoRosie geluisterd (naar aanleiding van een post van Methodmich), maar toen vond ik er niet veel aan. Welke nummers zijn het luisteren waard? dan probeer ik het nog een keer.
  zaterdag 7 januari 2006 @ 19:49:44 #24
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_33808713
Gewoon La Maison De Mon Rêve in z'n geheel luisteren.
pi_33808929
Mijn binnenkomer was Good Friday, en dat is bij meerdere mensen een goede binnenkomer gebleken, dus ik raad die aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')