quote:
Geachte heer Visser,
Dank voor uw e-mail. Naar aanleiding van uw verzoek onderstaand de persinformatie over de Volvo C30.
Met vriendelijke groet,
mevr. C. de Vaan
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volvo C30 Design Concept
Compacte Volvo in een gespierd jasje
* Volvo C30 Design Concept geeft impressie van de nieuwe C30
* Gespierd model, maar dan wel compact
* Opvallende glazen derde deur
* Vijfcilinder 2,4-liter turbo-lijnmotor met 260 pk bij 5.500 toeren
Beesd, 4 januari 2006 - Op de Detroit Motor Show begin januari presenteert Volvo voor het eerst de Volvo C30 Design Concept. Een studiemodel dat een beeld geeft van de uiteindelijke Volvo C30, die op de Autosalon van Parijs in september 2006 zijn primeur gaat beleven.
De Volvo C30 Design Concept is een sportieve tweedeurs vierzitter met een derde deur van glas. Zijn moderne uitstraling wordt versterkt door het gebruik van de contrasterende kleuren Quite White en Very Bronze. Het ontwerp zelf vertoont overeenkomsten met dat van de Volvo Safety Concept Car. "We wilden de Volvo C30 Design Concept een gespierde uitstraling geven, maar dan wel in een sportief en compact jasje", legt Steve Mattin, Volvo Cars Design Director, uit.
De dynamisch vormgegeven neus van de C30 Design Concept heeft hoekige koplampen en een lage, brede grille. Bekeken vanaf de zijkant springen de opvallende wielkasten en de neergaande daklijn meteen in het oog. Ze geven de auto een al even dynamisch profiel. De achterkant is eveneens opvallend, met name door de hoefijzervormige achterlichten en de glazen derde deur. "Deze subtiele glazen deur zagen we eerder zowel in de Volvo 1800 ES als in de Safety Concept Car", vervolgt Steve Mattin. "En de achterlichten zijn zo bijzonder, dat je nooit hoeft te twijfelen welke auto er voor je rijdt."
Een echte vierzitter
Het interieur versterkt het sportieve karakter van de C30 Design Concept. Voor de twee losse achterstoelen bevindt zich veel beenruimte, waardoor de auto met recht een vierzitter mag worden genoemd. Die achterstoelen zijn iets naar het midden geplaatst, zodat de passagiers behoorlijk wat ruimte om zich heen en een goed zicht naar voren hebben. "In de ruimte tussen de stoelen zien we de ultradunne, 'zwevende' middenconsole, die door de glazen achterkant ook van achteren goed zichtbaar is", aldus Steve Mattin.
De doelgroep
De doelgroep van de Volvo C30 bestaat voornamelijk uit mensen die meestal alleen de voorstoelen gebruiken, maar die een enkele keer vrienden willen meenemen. De bagageruimte is bedoeld voor het vervoeren van alledaagse spullen als akte- en sporttassen. Zodra de beide achterstoelen worden neergeklapt, ontstaat een aanmerkelijk grotere bagageruimte.
Een eersteklas audiosysteem is een onmisbaar onderdeel van het rijplezier. Daarom is de Volvo C30 Design Concept voorzien van Volvo's Premium Sound-systeem met een digitale ICE Power-versterker van Alpine® van 5x130 watt, Dolby® Pro Logic II Surround en 10 luidsprekers van het Deense Dynaudio®.
Sportieve prestaties
De Volvo C30 Design Concept is 424 centimeter lang en daarmee 23 centimeter korter dan de Volvo S40. Wel is hij iets breder (178 centimeter). De Volvo C30 Design Concept heeft een vijfcilinder 2,4-liter turbo-lijnmotor in het vooronder. Deze levert een vermogen van 260 pk bij 5.500 toeren en is goed voor een maximum koppel van 350 Nm tussen 2.100 en 5.000 toeren. De auto is uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Hij sprint binnen 6 seconden naar de '100' en heeft een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 250 kilometer per uur.
Het studiemodel staat op Pirelli Corsa 225/35 R19-banden rond 19-inch lichtmetalen velgen. De rondom gemonteerde 4-zuiger Brembo-schijfremmen zijn geventileerd, hebben een diameter van 330 millimeter en zijn uitgerust met aluminium remblokhouders. "Sportieve rijeigenschappen zijn voor dit type auto essentieel. Een auto die er gespierd uitziet moet zijn verwachtingen natuurlijk ook - en op veilige wijze - waarmaken", besluit Håkan Abrahamsson, C30 Project Director.
De doelgroep van de Volvo C30
Dynamische klanten met een druk leven
* Introductie Volvo C30 Design Concept op Detroit Motor Show
* Sportieve vierzitter voor nieuwe, jonge doelgroep
* Dynamische lijnen en een spannend ontwerp
* Verkoop start eind 2006
Beesd, 4 januari 2006 - Door de introductie van de Volvo C30 Design Concept kunnen autoliefhebbers een blik in de keuken werpen van het C30-project. Een toekomstig model, dat zijn pijlen vooral richt op een jonge, dynamische doelgroep. Ook zij hebben immers recht op hun 'eigen' Volvo.
"Uit onderzoek weten we dat er een grote, jonge doelgroep is die zich aangetrokken voelt tot ons merk, maar tot op heden geen model kan vinden dat hen aanspreekt. De Volvo C30 moet hier verandering in gaan brengen." Aan het woord is Fredrik Arp, President en CEO van Volvo Cars. Om te weten of het nieuwe model aan de wensen van de doelgroep voldoet, zijn tijdens het hele ontwikkelingstraject in verschillende Europese landen clinics georganiseerd. Succesvolle jongeren met een druk leven konden hier hun mening geven over het ontwerp van de auto en zijn technische bagage.
Singles en stellen zonder kinderen
Volvo richt zich in eerste instantie met name op alleenstaanden en stellen zonder kinderen, die een auto voornamelijk beschouwen als middel om hun hectische leven prettiger en comfortabeler te maken. Merken en design spelen bij het kopen van kleren, meubels en elektronica voor hen een belangrijke rol. Dit geldt ook voor de keuze van hun auto's. "Deze klanten gaan in een rap tempo van hun huis naar hun werk, naar vergaderingen, de sportschool en naar hun favoriete restaurants en clubs. Velen van hen zien hun ideale auto als een auto die hen snel en behendig overal naartoe brengt. Ze letten op het design, rijeigenschappen en maar zelden hebben zij behoefte aan meer dan twee zitplekken", benadrukt Håkan Abrahamsson, C30 Project Director.
Opvallende nieuwkomer
De clinics met potentiële klanten bevestigden dat Volvo met het design op de juiste weg is. Een sportief ontwerp met twee deuren en een makkelijk toegankelijke bagageruimte, vier losse stoelen en dynamische lijnen die we eerder zagen bij de Volvo Safety Concept Car, maakt de Volvo C30 een geduchte concurrent in een moeilijk segment. "Tijdens de clinic in Milaan zei een van de deelnemers: 'Eindelijk eens een opvallende nieuwkomer in dit segment, en waarschijnlijk mijn eerste Volvo'. Deze woorden geven precies aan wat ons doel met de Volvo C30 is", aldus Håkan Abrahamsson.
De Volvo C30 Design Concept zal te zien zijn tijdens de Detroit Motor Show, begin januari. De uiteindelijke Volvo C30 zal tijdens de Autosalon van Parijs in september 2006 voor het eerst aan de wereld worden getoond, waarna hij tegen het einde van dat jaar op de markt komt. "De Volvo C30 speelt een belangrijke rol in ons streven een verkooptarget van 600.000 auto's per jaar te behalen", besluit Fredrik Arp. "Het is essentieel dat we ons modellenaanbod uitbreiden, zodat we een compleet nieuwe doelgroep kunnen bereiken."