abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 januari 2006 @ 12:07:23 #1
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_33760358
Zoals reeds aangekondigd een topic over de verbouwing bij mij thuis! Volgende week gaan we pas echt beginnen, maar toch is er al genoeg gedaan .

We zijn nu bezig met de begane grond. De 1ste en 2de verdieping volgen over een jaar ongeveer.

Eerst een paar foto's hoe het was tijdens de bezichtiging.

De voorgevel:

De achtergevel:

Vanuit de (oude) keuken (inclusief de verwekers van sanger):

De (oude) keuken zelf (leuke kleur he!).

Het plafond van de keuken (let op de schrootjes, de hele benedenverdieping heeft dat):

Eetkamerhoek inclusief moeder en vriendin(was vroeger de keuken, die staat nu in de aanbouw):

15 juli 2005 kregen we de sleutel. Gelukkig moesten in de ochtend bij de notaris zijn dus we hadden de hele middag over. Ondanks dat mijn vriendin meteen wilde beginnen met slopen hebben we eerst een lijstje gemaakt van de dingen die we wilden doen:

1) Het plafond van de woonkamer: Het bestond uit houten schrootjes(zie foto plafond keuken). Eerst wilden we het alleen schilderen, maar bij nader inzien hebben we het er helemaal af getrokken. Toen kwam er een gipsplatenplafond te voorschijn. Deze was echter krommer dan een hoepel. Conclusie, ook eruit. Het bestaande raggelwerk was slecht, dus hebben we nieuw raggelwerk aan moeten brengen. Daar weer gipsplaten tegenaan. Toen is de spuiter geweest, die heeft het keurig met spac opgespoten. Dit is inmiddels af op de plinten na. Foto's volgen nog!

2) De muren in de woonkamer: De muren waren voorzien van grof stucwerk op de korte muur en behang op de lange muur.
De korte muur hebben we (op de hand) afgebikt en opnieuw laten stucen. Veel bikwerk, maar dan heb je ook wat.
De lange muur was voorzien van behang. Al tijdens het behang afstomen bleek dat de muur "bewoog"! Wat bleek? De vorige bewoner had een houten frame los naast de muur geplaatst. Dit frame was nergenas aan bevestigd! Het bleef enkel op zijn plaats doordat het klemde tussen vloer en plafond! Dit frame hebben we weggehaald (extra ruimte van 12 cm!!!!!!). Toen bleek dat de schoorsteenschouw nooit goed was weggewerkt. Dit moest dus ook opgesmeerd worden. Hier moet alleen het laatste gedeelte nog aan gedaan te worden. Foto's volgen nog!

3a) De vloer op de begane grond: In eerste instantie was het onduidelijk wat we nu precies op de vloer wilden. 1 ding stond vast, de bestaande vloer ging eruit! Dat was een laminaatvloer in een hele lichte kleur! Bah, en ook nog eens besmettelijk! Na veel geruzie wat ervoor terug moest komen waren we het erover eens! Een plavuizenvloer !
Echter het volgende probleem diende zich aan. Het is namelijk een houten vloer(woonkamer). Oplossing: betonvloer aanbrengen. Hier gaan we volgende week mee beginnen
In tegenstelling tot wat ik eerder meldde wordt het een balken-broodjesvloer. Achteraf bleek dat zwaluwstaartplaten toch niet de beste oplossing waren. De vloer werd te dun, instabiel en de bestaande houten vloerbalken van slechts 14*5 zijn te dun om het gewicht op te vangen, helemaal omdat de balken ook nog eens h.o.h. 70cm liggen .

3b) Plan van aanpak:

1] Dat is duidelijk. Eerst de laminaatvloer eruit! Dit was zo gepiept, in slecht 1 uur was alles uit de kamer en op de hoop in de tuin. Verassing was echter de parketvloer die daar weer onder lag! Nog een ruim uurtje later was deze echter ook verdwenen in de hoop. Foto's volgen nog!
2] Volgende stap is de bestaande vloerplanken verwijderen. Met behulp van een reciprozaag gaan we hier woendag mee beginnen. We zagen de planken langs de vloerbalken door. Hierdoor krijg je kleine deeltjes welke makkelijk te verwijderen zijn. Mooi hout voor in de vuurkorf
3] Dan zijn de vloerbalken aan de beurt. Dit is ook vrij eenvoudig, met de reciprozaag doorzagen langs de muur en verwijderen. De achtergebleven kopdeeltjes verwijderen en gaten dicht metselen.
4] Gaten maken voor de betonnen T-liggers en deze plaatsen. Omdat er nu betonnen balken inkomen ipv de bestaande houten zullen er nieuwe gaten gemaakt moeten worden. Deze gaten zullen ook een stuk lager komen omdat de betonvloer een stuk dikker is dan de oude houten vloer. Ook moeten deze betonnen liggers h.o.h. op 63cm komen. Wordt een inspannende klus, de balken wegen ca. 130 kilo per stuk
5] Beton storten. Spreekt voor zich denk ik. Er kmt een betonlaag van 5 cm. We zijn er alleen nog niet echt uit of we een betonwagen laten komen of dat we zelf gaan "draaien". Als we zelf draaien hebben we meer de tijd om het netjes te verdelen, bij eeen betonwagen moet alles binnen 15 minuten gelost zijn.
6] Vloerverwarming laten leggen. Hier hebben we gekozen om het te laten doen. Onder andere vanwege garantie op schades en gevolgschades. In de woonkamer wordt het op het beton gelegd, de rest (gang, eetkamerhoek en keuken is reeds beton) wordt het ingeslepen.
7] Oude keuken verwijderen. Omdat er in week een nieuwe keuken geleverd wordt moet de oude plaatsmaken .
8] Keukenvloer egaliseren. De keukenvloer is ongeveer de dikte van de parketvloer hoger dan de rest van de benedenverdieping. Dit moet worden afgehakt en worden gladgestreken. Eventueel de hele zandcementlaag vervangen.
9] Zandcementlaag aanbrengen in de woonkamer. Het is nog onduidelijk of we dit laten doen, of dat we het zelf doen. In de kosten verschilt het niet veel.
10] Het keukenplafond vervangen. Dit wordt hetzelfde als in de woonkamer, dus opgespoten met spac. Niet veel werk en simpel te doen.
11] Plavuizen leggen. Dit wordt natuurlijk als laatste gedaan. Dus pas als de hele vloer af is gaan de plavuizen erop. Dit moet natuurlijk wel voordat de keuken komt in week 8!
12] Keuken laten plaatsen. En natuurlijk in gebruik nemen.

Hierna kunnen we gaan beginnen met de afwerking zoals de plinten en het behangen in de woonkamer.

Zodra er foto's zijn zal ik deze plaatsen met de nodige commentaren.

[ Bericht 4% gewijzigd door Duderinnetje op 13-03-2006 20:41:03 ]
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 12:44:55 #2
39604 SouthernSun
het zonnetje in huis
pi_33761622
eigenlijk was het dus een dubbel huis zo ongeveer? allemaal dubbele lagen overal hehe.

ben benieuwd naar de foto's
  vrijdag 6 januari 2006 @ 12:47:48 #3
65960 sanger
pi_33761720
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 12:44 schreef SouthernSun het volgende:
eigenlijk was het dus een dubbel huis zo ongeveer? allemaal dubbele lagen overal hehe.

ben benieuwd naar de foto's
Ja achteraf denk je dan dat de vorige bewoners gewoon over de bestaande dingen heen gegaan zijn en niet de moeite hebben genomen om het weg te halen.

Maar ja, uiteindelijk is het dan toch allemaal nieuw dus maakt het niets meer uit.
pi_33762473
ben inderdaad benieuwd naar de foto's, na een 1/2 jaar zwoegen moet er vast wel wat te showen zijn
pi_33762656
Vreselijk zo'n mensen die laag over laag gooien en te lui zijn om er iets uit te halen....
Ik ben wel heel erg benieuwd, leuk projectje.

Heb je niet nog wat foto's van de woonkamer?
  vrijdag 6 januari 2006 @ 13:24:10 #6
65960 sanger
pi_33763085
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 13:08 schreef ranzige_pad het volgende:
ben inderdaad benieuwd naar de foto's, na een 1/2 jaar zwoegen moet er vast wel wat te showen zijn
Dat half jaar is voornamelijk op gegaan aan dingen die je niet ziet helaas. Voor het aangezicht is het eigenlijk alleen de gestuucde muur en het plafond.

Maar nu gaan er heel veel dingen gebeuren die je wel direct ziet

Ik zal morgen de foto's van het plafond en het verwijderen van de laminaat/parket laag posten als ik eraan toe kom.

nu eerst een paar dagen rust.
pi_33763332
ALs alles wat je nu omschrijft in week 8 klaar moet zijn, dan wens ik je veel succes. Het zal de nodige stress opleveren en vele late uurtjes zullen volgen ben ik bang.

Maar je hebt het zo te zien goed doordacht, en maakt een strakke planning.

Ik ben erg benieuwd naar de foto's!
  vrijdag 6 januari 2006 @ 13:53:11 #8
65960 sanger
pi_33764173
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 13:29 schreef Marsepein het volgende:
ALs alles wat je nu omschrijft in week 8 klaar moet zijn, dan wens ik je veel succes. Het zal de nodige stress opleveren en vele late uurtjes zullen volgen ben ik bang.

Maar je hebt het zo te zien goed doordacht, en maakt een strakke planning.

Ik ben erg benieuwd naar de foto's!
Valt op zich wel mee denk ik. Als de liggers en de broodjes liggen, en het beton gestort is kan de vloerverwarming gedaan worden. Volgens de leverancier is dat 1 dag werk maximaal. De zand cementvloer is volgens een aannemer die ik ken ook maar 1 dag werk. Dan 2 dagen drogen voor het tegelen. Het tegelen zal het langste werk zijn ben ik bang. Schat ik in op toch wel 5 dagen.

Effectief kom ik op 17 dagen:
2 voor het leggen van de liggers en broodjes en het storten van beton.
4 voor het drogen van het beton
1 vloerverwarming leggen
1 zandcementvloer
2 drogen zandcementvloer
5 tegelen
2 drogen tegelwerk
pi_33764306
Maar ondertussen moet je ook in de keuken aan de gang om ervoor te zorgen dat de nieuwe keuken geplaatst kan worden.

Misschien moet er aan elektra e.e.a. aangepast worden in de woonkamer. Misschien komt er door het slopen wel wat stucwerk bij kijken.

Het moet gaan, maar met veel zelf doen zit het soms een beetje tegen (Weet ik uit eraring). Neemt nog steeds niet weg dat er blijkbaar goed over hebt nagedacht, dan heb je de helft al gedaan. Ik ken zat mensen die beginnen, en dan halverwege nog geen idee hebben waneer iets klaar gaat zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Marsepein op 06-01-2006 13:58:48 (teipfauten) ]
  vrijdag 6 januari 2006 @ 16:05:07 #10
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_33769072
Wat een uitgebreide OP! Geweldig!

Ben erg benieuwd naar de rest van de foto's/het verslag. Fijn topic om te blijven volgen
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_33793341
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 13:53 schreef sanger het volgende:

[..]

Valt op zich wel mee denk ik. Als de liggers en de broodjes liggen, en het beton gestort is kan de vloerverwarming gedaan worden. Volgens de leverancier is dat 1 dag werk maximaal. De zand cementvloer is volgens een aannemer die ik ken ook maar 1 dag werk. Dan 2 dagen drogen voor het tegelen. Het tegelen zal het langste werk zijn ben ik bang. Schat ik in op toch wel 5 dagen.

Effectief kom ik op 17 dagen:
2 voor het leggen van de liggers en broodjes en het storten van beton.
4 voor het drogen van het beton
1 vloerverwarming leggen
1 zandcementvloer
2 drogen zandcementvloer
5 tegelen
2 drogen tegelwerk
Wij konden na een dag al wel over het beton lopen. 4 is denk ik wel lang hoor, als er maar geen puntbelasting is. Nu is wel een verschil dat het toen nog 20 graden buiten was. Maar je zag het beton gewoon droog worden.

Qua vloerverwarming: de garantie zit op de slang zelf, dat is de garantie die wordt gegeven. 10 jaar. Wij gaan het dus zelf leggen, op noppenplaten. Kosten zijn dan ongeveer 5 euro per m2. De goedkoopste site, die wel 10 jaar garantie geven op de slang, die ik heb gevonden is www.combiservice.nl

Qua cementdekvloer hebben wij ons laten vertellen dat het heel lastig is om die precies waterpas te krijgen. Wij wikken en wegen ook nog over zelf doen of niet... Mag ik vragen wat het bij jullie zou kosten?
  zaterdag 7 januari 2006 @ 16:23:33 #12
65960 sanger
pi_33801838
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 11:41 schreef arithaterhorst het volgende:

[..]

Wij konden na een dag al wel over het beton lopen. 4 is denk ik wel lang hoor, als er maar geen puntbelasting is. Nu is wel een verschil dat het toen nog 20 graden buiten was. Maar je zag het beton gewoon droog worden.

Qua vloerverwarming: de garantie zit op de slang zelf, dat is de garantie die wordt gegeven. 10 jaar. Wij gaan het dus zelf leggen, op noppenplaten. Kosten zijn dan ongeveer 5 euro per m2. De goedkoopste site, die wel 10 jaar garantie geven op de slang, die ik heb gevonden is www.combiservice.nl

Qua cementdekvloer hebben wij ons laten vertellen dat het heel lastig is om die precies waterpas te krijgen. Wij wikken en wegen ook nog over zelf doen of niet... Mag ik vragen wat het bij jullie zou kosten?
Ind moet je ervoor zorgend at er geen puntbelasting is. Maar zodra de betonvloer droog is wordt er meteen vloerverwarming gelegd. Daarom 4 dagen wachten, voor de zekerheid.

De garantie op de slang krijg je indd ook bij dhz paketten. Alleen ben je dan niet gedekt tegen volgschade. Tenminste dat heb ik nergens kunnen vinden.

De prijzen voor de cementdekvloer zitten op ongeveer 15-17 euro per vierkante meter, dan is het wit. Zwart kan het nog goedkoper. De dekvloer wordt dan tussen de 5-7 cm dik.
pi_33802383
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 16:23 schreef sanger het volgende:

[..]

Ind moet je ervoor zorgend at er geen puntbelasting is. Maar zodra de betonvloer droog is wordt er meteen vloerverwarming gelegd. Daarom 4 dagen wachten, voor de zekerheid.

De garantie op de slang krijg je indd ook bij dhz paketten. Alleen ben je dan niet gedekt tegen volgschade. Tenminste dat heb ik nergens kunnen vinden.
Wellus Bij combiservice zit 10 jaar gevolgschade op de slang. (Dat is overigens geen doe het zelf pakket, maar wij kopen los de verdeler, de slang en de randisolatie. Noppenplaten hebben we via marktplaats).
quote:
De prijzen voor de cementdekvloer zitten op ongeveer 15-17 euro per vierkante meter, dan is het wit. Zwart kan het nog goedkoper. De dekvloer wordt dan tussen de 5-7 cm dik.
Dank je. Hadden we nog niet naar geinformeerd, en jij duidelijk wel.
  zondag 8 januari 2006 @ 18:57:48 #14
65960 sanger
pi_33839796
Hier de foto's van het raggelwerk van het plafond. Foto's van het eindresultaat komen er nog aan, samen met de foto's van het verwijderen van de laminaat en parketlaag.

Het raggelwerk:

En 2 close ups van het ragelwerk:

[ Bericht 16% gewijzigd door Duderinnetje op 13-03-2006 20:42:25 ]
  zondag 8 januari 2006 @ 20:15:08 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_33842342
Goed topic!
En ook blij te zien dat er meer gedaan is dan de OP doet vermoeden.

Of ik moet het verkeerd lezen maar ik dacht even dat jullie sinds 15 juli niet meer gedaan hadden dan de muren schuren en de vloer eruit halen.
pi_33846269
ziet er goed uit.

Maare, hoe kom je er eigenlijk bij dat een betonwagen binnen 15 minuten z'n lading geleegd moet hebben? Dat kan met gemak meer dan een uur in zo'n bak blijven.

En verkijk je niet op de hoeveelheid die je, als je toch besluit om het zelf te doen, moet storten. Stel dat je 50m2 vloer hebt, dan zit je dus al aan 2,5m3 betonspecie. Dat is dus 5000kg aan mortel, dus 200 zakken mortel van 25kg. Dat mag je wel een paar keer naar de winkel heen en weer rijden.
pi_33846394
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 16:23 schreef sanger het volgende:

Klinkt me wat aan de dikke kant. Zal morgen even kijken in het grote WTH vloerverwarming aanleg en bereken boek. (Eigenlijk hebben alleen WTH instalateurs deze)
  zondag 8 januari 2006 @ 23:42:39 #18
65960 sanger
pi_33851735
quote:
Op zondag 8 januari 2006 21:40 schreef tnimble het volgende:

[..]

Klinkt me wat aan de dikke kant. Zal morgen even kijken in het grote WTH vloerverwarming aanleg en bereken boek. (Eigenlijk hebben alleen WTH instalateurs deze)
Dat is de dikte die me door diverse aannemers en vloerverwarming boeren is aangeraden. Dus dan gaan wedaar vanuit.

Ben wel benieuwd wat dat boek van jou gaat zeggen.
  zondag 8 januari 2006 @ 23:44:56 #19
65960 sanger
pi_33851833
quote:
Op zondag 8 januari 2006 20:15 schreef Brighteyes het volgende:
Goed topic!
En ook blij te zien dat er meer gedaan is dan de OP doet vermoeden.

Of ik moet het verkeerd lezen maar ik dacht even dat jullie sinds 15 juli niet meer gedaan hadden dan de muren schuren en de vloer eruit halen.
Ik denk dat je de OP indd niet helemaal goed gelezen hebt???

Ondertussen zijn de muren gestuucd en is het plafond compleet vervangen. Ook zijn we ondertussen in de gang bezig geweest.

Eigenlijk hebben we het ook veel te druk voor verbouwen. Ik moet iedere week een avond naar school. Verder hebben we allebei een avond door de weeks dat we moeten darten. Weekenden werken of studeren. En doordeweeks gaanwe gewoon naar het werk. Dus tja, die avonden die je hebt zijn ook maar 2 a 3 uur die echt wat kan doen, als je al thuis bent.

Dus ja het zou sneller kunnen, maar tijdgebrek.
  maandag 9 januari 2006 @ 08:31:24 #20
65960 sanger
pi_33857311
Foto's van het eindresultaat van het plafond komen eraan! Fototoestel deed niet wat ie moest doen, batterijen leeg! Vanmiddag zet ik ze erop.
  maandag 9 januari 2006 @ 09:03:29 #21
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_33857651
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:44 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik denk dat je de OP indd niet helemaal goed gelezen hebt???

Ondertussen zijn de muren gestuucd en is het plafond compleet vervangen. Ook zijn we ondertussen in de gang bezig geweest.

Eigenlijk hebben we het ook veel te druk voor verbouwen. Ik moet iedere week een avond naar school. Verder hebben we allebei een avond door de weeks dat we moeten darten. Weekenden werken of studeren. En doordeweeks gaanwe gewoon naar het werk. Dus tja, die avonden die je hebt zijn ook maar 2 a 3 uur die echt wat kan doen, als je al thuis bent.

Dus ja het zou sneller kunnen, maar tijdgebrek.
Da heb ik de OP dus goed gelezen en gaat het dus idd heel erg langzaam.
Knap, ik zou daar echt gek van worden als het zo lang zou duren.
  maandag 9 januari 2006 @ 09:07:24 #22
65960 sanger
pi_33857707
quote:
Op maandag 9 januari 2006 09:03 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Da heb ik de OP dus goed gelezen en gaat het dus idd heel erg langzaam.
Knap, ik zou daar echt gek van worden als het zo lang zou duren.
Het gaat indd niet heel erg snel, maar gedeeltelijk ook bewust. We hebben bijvoorbeeld in het oudejaar niks aan de vloer gedaan omdat we met de feestdagen niet in de fundering wilden zitten. We hebben het min of meer qua tijd uitgemeten tot wanneer de keuken zou komen.

Het duurt inderdaad wel lang, en dat is indd soms wel irritant. Maar zometeen als het klaar is geniet je er dus extra van. We zouden allebei wel sneller willen, maar we hadden beiden in het oudejaar niet genoeg vankantiedagen om op te nemen om bijvoorbeeld een hele week aan de slag te gaan.
pi_33865411
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:42 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat is de dikte die me door diverse aannemers en vloerverwarming boeren is aangeraden. Dus dan gaan wedaar vanuit.

Ben wel benieuwd wat dat boek van jou gaat zeggen.
Algemeen:
min 5 tot 10mm van de dekvloer boven de leidingen en maximaal 10mm dikke tegels worden gebruikt. Bij parket dient er 25mm boven de leidingen te zitten.

Montage op systeemvloer (broodjes vloer):
50mm dekvloer minimake isolatiewaarde EPS elementen 2.5 dekvloer kwaliteit D20

Variso systeem montage
bij toepassing op 20mm akoustische platen: 70mm dekvloer waarin de leidingen met varioclips pp de isolatieplaten zijn geclipt. Bovenop de leidingen een gegalvaniseerd wapeningsraster 4x150mm

WTH Handboek
Hoofdstuk Vloer- en Wandopbouw

Dus in jouw geval 5cm dekvloer. De gene die met de 7cm komen hebben het dus over een vloerverwarming waarbij de slangen niet op een betonnenvloer zitten. maar of op een houtenvloer komt, of later op een ongeisoleerde betonnenvloer komt waarbij je eerst isolatie boven op het beton legt en daar een complete nieuwe vloer op gaat bouwen. Vandaar ook het wapaningsnet enzo.
  maandag 9 januari 2006 @ 15:10:41 #24
65960 sanger
pi_33866852
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:28 schreef tnimble het volgende:

[..]

Algemeen:
min 5 tot 10mm van de dekvloer boven de leidingen en maximaal 10mm dikke tegels worden gebruikt. Bij parket dient er 25mm boven de leidingen te zitten.

Montage op systeemvloer (broodjes vloer):
50mm dekvloer minimake isolatiewaarde EPS elementen 2.5 dekvloer kwaliteit D20

Variso systeem montage
bij toepassing op 20mm akoustische platen: 70mm dekvloer waarin de leidingen met varioclips pp de isolatieplaten zijn geclipt. Bovenop de leidingen een gegalvaniseerd wapeningsraster 4x150mm

WTH Handboek
Hoofdstuk Vloer- en Wandopbouw

Dus in jouw geval 5cm dekvloer. De gene die met de 7cm komen hebben het dus over een vloerverwarming waarbij de slangen niet op een betonnenvloer zitten. maar of op een houtenvloer komt, of later op een ongeisoleerde betonnenvloer komt waarbij je eerst isolatie boven op het beton legt en daar een complete nieuwe vloer op gaat bouwen. Vandaar ook het wapaningsnet enzo.
Dus het komt wel ongeveer overeen.

We gaan inderdaad uit van 5 cm dekvloer. Dus een totale vloerdikte, op de balken, van 10 cm. In tegenstelling van de zwaluwplatenvloer waarbij we maar 3.0 cm beton boven de plaat zouden/konden nemen. Geeft me toch een beter gevoel met een dikkere vloer.

Natuurlijk is die 5 cm een richtlijn. Kan best dat er ergens een punt is dat hoger is, aangezien de betonvloer niet 100% waterpas hoeft.
pi_33867745
quote:
Op maandag 9 januari 2006 15:10 schreef sanger het volgende:
Natuurlijk is die 5 cm een richtlijn. Kan best dat er ergens een punt is dat hoger is, aangezien de betonvloer niet 100% waterpas hoeft.
idd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')