Waarom zou iemand dat moeten vertellen, je lijkt er al aardig flexibel mee om te gaan.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:26 schreef Capa het volgende:
Kan iemand mij meer vertellen over etiquette en hoe daar soepel mee om te gaan?
Aan welk gedrag van anderen stoor jij je mateloos tijdens restaurantbezoek?quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:27 schreef rekenwonder het volgende:
Waarom zou iemand dat moeten vertellen, je lijkt er al aardig flexibel mee om te gaan.
Bellen aan tafel (voornamelijk restaurant)!quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:32 schreef Capa het volgende:
[..]
Aan welk gedrag van anderen stoor jij je mateloos tijdens restaurantbezoek?
Bij welke aanmerking op jouw gedrag voel jij je in je wiek geschoten?
Mijn god inderdaad. Samen met linksrijders in top 10 van kansloze mensen, is MIJN bescheiden meninkjequote:Op donderdag 5 januari 2006 22:33 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Maar de gesprekken van een kwartier![]()
Waarom mag je dingen die je thuis doet, in een restaurant niet?quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:36 schreef LasTeR het volgende:
Ik doe dat wel soms thuis maar om dat nou in een restaurant te doen....
Ik bedoel, als je zeg maar naar iets gaat als "Sjonnie's Snackbar" kan ik het me voorstellen dat mensen het niet erg zouden vinden. (als je het dan wel zou willen doen)
Maar een duur restaurant? Nee.
Valt dan niet alles eruit?quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:43 schreef SHERMAN het volgende:
Doe je niet.
En als het soep is dan houd je je bord schuin zodat je het met je lepel er bij kan.
Kijk, ik heb er geen moeite mee als mensen mij raar aankijken als ik iets doe, juist niet.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:45 schreef Capa het volgende:
[..]
Waarom mag je dingen die je thuis doet, in een restaurant niet?
Ik ga ook thuis niet mobiel bellen onder het eten.
Ik laat daar ook geen dikke scheten.
En evenmin geef ik mijn moeder een duppie als het heeft gesmaakt.
Maar mijn bord aflikken: geen probleem.
Wat als je rookt onder het eten en je nog niet alles op hebt?quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:46 schreef Capa het volgende:
In China drukken ze hun peuken op het bord uit.
En de obers staan erbij & lachen ernaar.
Mooi land, China.![]()
Doet iedereen daar. Gewoon een peuk opsteken als je tafelgenoot nog aan de noedels zit.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:46 schreef LasTeR het volgende:
Wat als je rookt onder het eten en je nog niet alles op hebt?
Echt? Dat vind ik helemaal nix. Maar ik zou het wel lachen vinden als iemand zijn bord aflikt.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:46 schreef Capa het volgende:
In China drukken ze hun peuken op het bord uit.
En de obers staan erbij & lachen ernaar.
Mooi land, China.![]()
Kijk met jou kan ik praten.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:48 schreef Gronings_Mopje het volgende:
Echt? Dat vind ik helemaal nix. Maar ik zou het wel lachen vinden als iemand zijn bord aflikt.
Ehm, eten misschien?quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:52 schreef Mabelle het volgende:
Ik zie vaak veel stellen uit eten, die elkaar gedurende de hele maaltijd niets te melden hebbenWTF doe je in een restaurant!?!?
Is zoiets objectief vast te stellen, 'netjes zijn'?quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:56 schreef ChRoNiC het volgende:
Zou ik echt nooit doen. Gewoon niet netjes tegenover andere mensen.
O.a. aan lieden die op luide toon converseren.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:32 schreef Capa het volgende:
[..]
Aan welk gedrag van anderen stoor jij je mateloos tijdens restaurantbezoek?
Bij welke aanmerking op jouw gedrag voel jij je in je wiek geschoten?
Het zal bij hun thuis wel niet veel anders zijn...quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:52 schreef Mabelle het volgende:
Ik zie vaak veel stellen uit eten, die elkaar gedurende de hele maaltijd niets te melden hebbenWTF doe je in een restaurant!?!?
Maar dan bestel je toch gewoon nog wat friet bij?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:09 schreef IntroV het volgende:
Het is onbeschoft om je bord af te likken, omdat het lijkt alsof je te kort komt. Met andere woorden, je beledigd de kok omdat je aangeeft dat hij niet voldoende heeft klaargemaakt.
Bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:20 schreef Capa het volgende:
Maar dan bestel je toch gewoon nog wat friet bij?
Zo'n vraag beschouw ik altijd als een compliment.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:34 schreef romancrovatto het volgende:
ben je niet goed wijs ofzo?
Patsers die met grote gebaren één euro fooi op tafel leggen (bij een rekening van, pakweg, 120) en dan nog van de ober verwachten dat-ie dankjewel zegt.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:37 schreef Camplo het volgende:
miserabel fooien met een keizerlijke grijns op je smoel
quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:44 schreef Integrity het volgende:
Weet je wat je moet doen?Gewoon je stuk vlees onberoerd laten staan en als ze vragen: heeft het gesmaakt meneer? Dan zeg je gewoon: ja heerlijk, vooral het stuk vlees
quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:44 schreef Integrity het volgende:
Weet je wat je moet doen?Gewoon je stuk vlees onberoerd laten staan en als ze vragen: heeft het gesmaakt meneer? Dan zeg je gewoon: ja heerlijk, vooral het stuk vlees
quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:31 schreef Max-Westerman het volgende:
Het laat idd zien dat het smaakte
Maar het ziet niet echt netjes uit
Ik zou het nooit doen in een restaurant
Idd. Dan ben je ook niet goed wijs.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:49 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Welke debiel likt nou z'n bord leeg![]()
.
Van binnen naar buiten eten?! Wat is dta nu weer...quote:Op vrijdag 6 januari 2006 01:15 schreef ladurance het volgende:
Ik heb heel wat boeren meegemaakt (van binnen naar buiten eten met bestek / glas wijn lekker hoog vastpakken / of zeiken als je vlees te droog als je m well done wou bijvoorbeeld) maar ik heb nog nooit iemand meegemaakt die z'n bord aflikte.
Ik bepaal zelf wel wat mijn reden is om eventueel een fooi te gevenquote:Overigens geef je geen fooi voor het eten, maar voor de dienstverlening.
Bedankt, nooit aan gedacht!quote:Op vrijdag 6 januari 2006 03:01 schreef Nadine26 het volgende:
Een bord aflikken in een restaurant kan best. Ja, het kan heel goed. Het was lekker, het was zelfs zó lekker dat je het bord er bijna bij opeet - dat is een compliment aan de kok. Het moet natuurlijk wel een beetje beschaafd gebeuren, met een stukje brood is het beste, maar met een vinger kan ook.
Misschien niet: het bord naar de mond brengen en dan eens uitgebreid cirkels gaan draaien met de tong. Dat is aanstootgevend en trouwens ook onnodig. Maar een eenvoudige vinger?
Wél vervelend gedrag in een restaurant is:
Keihard praten;
Mobiel telefoneren;
De fooi van een ander tafeltje meenemen;
Of zelf geen fooi geven;
Voortdurend gerechten of wijn terugsturen;
De ober lastigvallen met tienduizend 'speciale wensen' (de saus apart, en de rijst graag gestoomd in plaats van gekookt, dat moet van de dokter, en oh, ik ben trouwens vegetariër, dus kunt u die tournedos vervangen door een pompoenschotel?);
Zeggen: 'Een prettige voortzetting'.![]()
Geen dank. (Wel een beetje onopvallend langs het tafeltje lopen en dan, zogenaamd in gedachten verzonken, dat schoteltje leeggrissen).quote:
Ja, volgens de etiquette...quote:Op vrijdag 6 januari 2006 03:19 schreef raptorix het volgende:
Volgens etiquete mag je alleen je mond aan je bord houden in geval van bouilon.
Maar likken is natuurlijk zwaar misdadig.
Met brood je bord leegvegen is natuurlijk gansch geen probleem; dat hoort zelfs, vind ik, mits goed gesmaakt.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 03:01 schreef Nadine26 het volgende:
Een bord aflikken in een restaurant kan best. [...] Het moet natuurlijk wel een beetje beschaafd gebeuren, met een stukje brood is het beste, maar met een vinger kan ook.
Misschien niet: het bord naar de mond brengen en dan eens uitgebreid cirkels gaan draaien met de tong. Dat is aanstootgevend en trouwens ook onnodig. Maar een eenvoudige vinger?
Als je een meisje lekker vindt, dan gooi je d'r toch ook niet op de grond om meteen over d'r gezicht te spuiten?quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:26 schreef Capa het volgende:
Mag dat?
In de zin van: overschrijd je daarmee de fatsoensnormen of niet?
Ik deed dat dus een keer maar toen zei mijn tafelgenote dat het haar deed kokhalzen. En de ober vond het ook niet echt tof.
Zoiets is toch juist een teken dat het je goed heeft gesmaakt? Ik bedoel, ik vind het stukken minder erg danmobiel bellen onder het eten echt heel onbehoorlijk
scheten laten (met of zonder geluid) miserabel fooien met een keizerlijke grijns op je smoel
Maar die tafelgenote (nogmaals) zei dat ze nog nooit met zo'n smeerlap in één ruimte had gezeten.
als ik me niet vergis heb ik wel ergens gelezen dat je je bord mag uitlepelen, maar uitlikken .. oh well whateverquote:Op donderdag 5 januari 2006 22:26 schreef Capa het volgende:
Mag dat?
...
Mooi land inderdaad,maar om nou alles te laten vliegen tijdens het eten OMDAT HET GESMAAKT HEEFT vind ik wel heel goor.quote:Mooi land, China.![]()
Hou je bek?quote:Op zondag 8 januari 2006 11:00 schreef Mabelle het volgende:
De halve menukaart aan je wensen aanpassen .... vind ik ook bijzonder irritantsterker nog, wanneer ik met zo iemand aan tafel zit, schaam ik me dood.
![]()
Een bepaald gerecht bestellen en dan zonder saus, geen uien aub en laat de sla ook maar weg. Hou je bek en leer eerst fatsoenlijk te eten voordat je je buiten de deur vertoont.
Hetzelfde als je klaar bent alvast half gaan afruimen ... de boel opstapelen![]()
Ik kan me slecht goed houden in zo'n situatie![]()
Vrijgezellenfeesten in de plaatselijke Griek, waar dan ná luid geschreeuw ineens knoerhard de sirtaki wordt opgezet waarna een tiental stomdronken vrouwen/mannen rond de tafeltjes beginnen te dansen en vervolgens de andere gasten uit hun stoelen proberen te trekken om mee te doen...quote:Op zondag 8 januari 2006 12:56 schreef Flibble het volgende:
Rondrennende kinderen zijn idd erg irritant! Wat ik ook irritant vind zijn de ouders die vervolgens op luide toon die kinderen terecht wijzen. Dat er zo'n bas toon door het restaurant gaat: 'NU blijf je zitten!' 'Zit je zusje niet te schoppen!' en de ergste: 'Ellebogen van tafel!'![]()
In het verlengde hiervan vind ik luidruchtige gezelschappen erg storend. Zo'n grote groep collega's of zo die al voor het eten dronken zijn en gigantisch hard lachen. Van die lachsalvo's die dan door het restaurant gaan...![]()
Geef d'r eens ongelijk.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:26 schreef Capa het volgende:
Mag dat?
Ik deed dat dus een keer maar toen zei mijn tafelgenote dat het haar deed kokhalzen. En de ober vond het ook niet echt tof.
Zoiets is toch juist een teken dat het je goed heeft gesmaakt? Ik bedoel, ik vind het stukken minder erg danmobiel bellen onder het eten echt heel onbehoorlijk
scheten laten (met of zonder geluid) miserabel fooien met een keizerlijke grijns op je smoel
Maar die tafelgenote (nogmaals) zei dat ze nog nooit met zo'n smeerlap in één ruimte had gezeten.
En terecht. Dat mogen ze van mij verder doorvoeren in de maatschappij. Vooral kinderen verbieden bij de supermarkt! Gewoon net als een hond aanlijnen en aan zo'n haakje aan de gevel van de supermarkt vastzetten.quote:Op zondag 8 januari 2006 13:07 schreef Natalie het volgende:
Er staat me vaag iets bij van een restaurant of hotel dat geen kinderen mee toe laat. Geen idee waar het is, maar er was een poosje geleden iets over op tv.
't Klinkt heel cru, maar kan best begrijpen dat het voor mensen in een restaurant idd enorm irritant is als er steeds kinderen om je heen rennen en gaan huilen, schreeuwen of jengelen. Dat kan echt je dinerplezier danig verminderen.
das inderdaad schijtirritant.quote:Op zondag 8 januari 2006 13:31 schreef Party_P het volgende:
Kinderen niet meenemen met uit eten...dump ze bij oma. 90% van die blagen vreten niet goed, willen van tafel of gaan janken/rennen. Lekker de ander gasten storen
Ook een erg leerzame linkquote:Op zondag 8 januari 2006 10:49 schreef Natalie het volgende:
Sommige dingen mat je met je handen eten, maar je bord aflikken is nooit en te nimmer gepast.
Koop eens een etiquette-boekje.
Als de ober geen dankjewel zeg dan vraag ik mn euro terug. Makkelijk zat, al geef ik hem 5 cent fooi; het is meer dan ik moet betalen en het zou hem netjes staan om mij daarvoor te bedankenquote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:39 schreef Capa het volgende:
[..]
Patsers die met grote gebaren één euro fooi op tafel leggen (bij een rekening van, pakweg, 120) en dan nog van de ober verwachten dat-ie dankjewel zegt.
Ik ken ze.
Hoe vaak kom je in je een restaurant dan, Johnny?quote:Op maandag 9 januari 2006 00:54 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Ik heb dit nog nooit meegemaakt! Als ik het ergens zie flikker ik van m'n stoel van het lachen. Stelletje Nederlanders.
Daar ben ik GENOEG geweest in m'n leven.quote:Op maandag 9 januari 2006 00:55 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Hoe vaak kom je in je een restaurant dan, Johnny?
Ja, ik lik m'n bord wel eens af. Lekker hoor. Niks mis mee. Je moet je niet zo druk maken om wat andere mensen vinden. Of denken. Of misschien níet denken, of wel... want ja: je wéét het niet, hè?quote:Op maandag 9 januari 2006 00:57 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Daar ben ik GENOEG geweest in m'n leven.![]()
Lik jij je bord af dan.
Whoehahahaha. Leer jezelfs eens manieren aan zou ik mee beginnen.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:03 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ja, ik lik m'n bord wel eens af. Lekker hoor. Niks mis mee. Je moet je niet zo druk maken om wat andere mensen vinden. Of denken. Of misschien níet denken, of wel... want ja: je wéét het niet, hè?
Maar ik denk dus: iemand die daar zó hysterisch op reageert, denkt misschien dat het er in een restaurant heel chique aan toe gaat. Dat je er een kostuum bij moet aantrekken. En dat je de hele avond op gedempte toon moet converseren over antieke meubels, of zo.![]()
De etiquetteboekjes heb ik wel eens gelezen. Zeer interessant, vooral als je echt compleet in het duister tast omtrent bepaalde omgangsvormen.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:04 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Whoehahahaha. Leer jezelfs eens manieren aan zou ik mee beginnen.
Er bestaan wel van die boekjes van, etiquette staat erop geloof ik.![]()
Bord aflikken staat er. Dat is wel heel iets anders. Je behoort trouwens uberhaupt met je vingers uit de saus weg te blijven. Zoiets doe je maar in een snackbar. Of noem jij dat ook een restaurant.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:09 schreef Nadine26 het volgende:
Maar ik denk - het is een gok, dat geef ik toe - dat de moderne Amy Groskamp-Ten Have het wel met me eens zal zijn dat je in een restaurant best op subtiele wijze een vinger in de saus kunt dopen. Ja, ik denk het echt. Amy is het met me eens.
Ja. Het snackrestaurant.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:11 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Zoiets doe je maar in een snackbar. Of noem jij dat ook een restaurant.
precies!quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:49 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Welke debiel likt nou z'n bord leeg![]()
.
De Mollige Haan.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:28 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Kip? Harde kutmuziek? Waar at je, Centerparcs?
wat de fok, oh my god, dat meen je nietquote:Op maandag 9 januari 2006 01:26 schreef Capa het volgende:
Bord aflikken - met de tong. Dat is wat ik deed.![]()
Ik zorgde er wel voor dat de jus niet over mijn hemd zou lopen maar toch kon mijn tafelgenote het niet waarderen.
Ik heb het wel es vaker gedaan, ook in de snackbar: lekker met je tong door de mayo.
En zo'n goeie tent was het ook weer niet: de ober was al een keertje vergeten de wijn te brengen en de kip was droog.
Er speelde harde kutmuziek en toen de wijn eindelijk kwam, zat er kurk in de fles.
(Ja dat heb ik er dus allemaal niet bijgezegd in het begin, maar ik dacht ook: ik moet het wel wetenschappelijk houden.)
Toen we klaar waren (dat mens tegenover me bleef maar in d'r sla prikken en ik had er al lang genoeg van) en de ober wéér in geen velden of wegen te bekennen was, dacht ik:
Flik het maar. Ik lik gewoon mijn bord af.
dat had ik dus beter niet kunnen doen. Mens tegenover me walgt en begint bijkans te kokken, er roept een kind "kijk die meneer likt zijn bord af" en binnen 5 seconden staat de ober naast mijn tafeltje en zegt: "Afrekenen."
Graag.
quote:Op maandag 9 januari 2006 01:26 schreef Capa het volgende:
Bord aflikken - met de tong. Dat is wat ik deed.![]()
quote:
Een soepbord drink je leegquote:Op donderdag 5 januari 2006 22:43 schreef SHERMAN het volgende:
Doe je niet.
En als het soep is dan houd je je bord schuin zodat je het met je lepel er bij kan.
Als er meerdere gangen zijn wordt er meer bestek neergelegd. Het is de bedoeling dat je 'van buiten naar binnen' werkt, zodat je het voorgerecht met de buitenste vork en mes eet, en het nagerecht met het lepeltje dat het dichtst bij het bord ligt.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 02:24 schreef prinsrob het volgende:
Van binnen naar buiten eten?! Wat is dta nu weer...
Begrijp ik nou goed dat je praktisch het restaurant uit werd gegooid?quote:Op maandag 9 januari 2006 01:26 schreef Capa het volgende:
binnen 5 seconden staat de ober naast mijn tafeltje en zegt: "Afrekenen."
Laat je leven maar lijden door ettiquetten.quote:Op woensdag 11 januari 2006 17:19 schreef SlimShady het volgende:
[afbeelding]
Dat is zo embarrassing dat ik het niet eens zou durven.
alleen als je buitenshuis gaat eten. alleen in restaurantsquote:Op woensdag 11 januari 2006 17:32 schreef OFfSprngr het volgende:
[..]
Laat je leven maar lijden door ettiquetten.
Natuurlijk kan dat niet. Ten eerste ziet het er gewoon heel ranzig uit voor je mede-tafelgenoten. En voor iedereen die het verder ziet. Ten tweede is het een belediging en geen compliment voor de kok. Het lijkt dan net af je te weinig hebt gehad en tekort komt.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:26 schreef Capa het volgende:
Mag dat?
Precies. En dan je af gaan vragen, waarom Nederlanders in de wereld bekend staan als onbeleefd, onbeschoft en zonder manieren.quote:Op maandag 9 januari 2006 13:32 schreef Thisbe het volgende:
Typische doorsnee Nederlandse mentaliteit is dat: "Ik doe wat ik wil, en ik heb schijt aan regels en de rest"![]()
Blijf dan thuis zeg, als het teveel moeite is om je een beetje te gedragen![]()
Ik ben laatst lastig gevallen door een stel vrouwen, vreselijk..quote:Op woensdag 11 januari 2006 22:28 schreef blieblie het volgende:
Ik vind het eigenlijk niet kunnen.
Wat ook dodelijk irritant is, zijn mensen die foto's maken van het restaurant bezoekje.
Daar wordt het zo een familie-uitje van.
Helaas heeft mijn pa die neiging ook wel eens.
Het ergste wat ik ooit heb meegemaakt was een tafel in een behoorlijk goed restaurant (net geen ster) waar iemand begon te filmen. Opzich was dat qua irritatie vergelijkbaar met foto's maken. Alleen had dit "onverlaat"er een bouwlamp op gemonteerd om het bij te lichten
.
Als je die opvatting hebt, dan mag je een TBS kliniek bezoeken en er voor de rest van je leven in blijven.quote:Op woensdag 11 januari 2006 17:42 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat niet. Ten eerste ziet het er gewoon heel ranzig uit voor je mede-tafelgenoten. En voor iedereen die het verder ziet. Ten tweede is het een belediging en geen compliment voor de kok. Het lijkt dan net af je te weinig hebt gehad en tekort komt.
Verder is je hele redenatie krom. Als iets minder erg is dan iets anders is het nog niet goed of juist.
Voorbeeld:
Ik heb gisteren iemand een bloedneus geslagen. En dat vonden mensen raar. Maar ik vond dat dat wel kon. Want het is niet zo erg als:Iemand doodschoppen Iemand bewerken met een samuraizwaard Iemand vol lood pompen met je AK47
![]()
Je bord aflikken is misschien nog niet zo erg als smekken, scheten of boeren laten. Maar komt daar wel dicht in de buurt.
Jij hebt de intentie van zijn opmerking niet helemaal begrepen.quote:Op woensdag 11 januari 2006 22:37 schreef Integrity het volgende:
Als je in staat bent iemand te slaan, ben je in staat om iemand te vermoorden. Jij bagataliseert jezelf. Je slaat 1 keer verkeerd, zoals bijvoorbeeld bij die jongen in Deventer gebeurd is en je beeindigd iemand's leven. Verkeerde klap op de slaap, verkeerde klap op de neus, je zou maar net de verkeerde persoon slaan... of zoals in deventer dat je tegen de stoeprand aanknalt en doodgaat als resultaat van die klap.
Als jij die opvatting van je niet gauw veranderd, hoop ik dat ze je opsluiten in een TBS kliniek.
quote:Op woensdag 11 januari 2006 22:37 schreef Integrity het volgende:
[..]
Als je die opvatting hebt, dan mag je een TBS kliniek bezoeken en er voor de rest van je leven in blijven.
Idd en als je goed gelezen had, dan had je begrepen dat de opmerking algemeen was geplaatst en niet op de persoon die de post had gemaakt gericht was. Ik las de opmerking eerst verkeerd en toen kreeg ik door dat ik het verkeerd gelezen had, ik had de reactie al gepost en daarom gewijzigd tot de huidige "algemene" vorm.quote:Op woensdag 11 januari 2006 23:07 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
![]()
Begijpend lezend is nog steeds best moeilijk voor sommige mensen.![]()
Hang je vuile was maar ergens anders buiten.quote:Op woensdag 11 januari 2006 23:14 schreef Integrity het volgende:
<knip>
Ik heb wel eens een keer (5 jaar geleden) meegemaakt dat ik de sla met aubergine niet wilde proberen. Toen de bediende aan me vroeg hoe de salade smaakte, zei ik: weet ik niet, niet geproefd en lijkt me ook niet echt lekker. Toen stond hij erop dat ik het proefde! Werd ik gewoon behandeld als een klein kind! Ik was helemaal overdonderd en nam een hapje, vond het niet te eten.quote:Op woensdag 11 januari 2006 23:36 schreef Capa het volgende:
[..]
Hang je vuile was maar ergens anders buiten.
Dit topic gaat over het fenomeen "borden aflikken" en heeft weinig met TBS'ers van doen.
Ik ben er overigens nog steeds van overtuigd dat in bepaalde situaties het ongegeneerd aflikken van je bord toelaatbaar is.
Zo wilde ik, in mijn geval, gewoon weg uit die kuttent: slecht voer, onbehoorlijke bediening, harde muziek en een tafelgenote die al bij binnenkomst haar gezicht op citroen had staan.
Dan wil je wel es gek doen.
Ik vind het ook een belediging als het gerecht onberoerd laat.quote:Op woensdag 11 januari 2006 23:38 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik heb wel eens een keer (5 jaar geleden) meegemaakt dat ik de sla met aubergine niet wilde proberen. Toen de bediende aan me vroeg hoe de salade smaakte, zei ik: weet ik niet, niet geproefd en lijkt me ook niet echt lekker. Toen stond hij erop dat ik het proefde! Werd ik gewoon behandeld als een klein kind! Ik was helemaal overdonderd en nam een hapje, vond het niet te eten.
Elke keer als ik die tent zie (PAMPUS in ZWOLLE) dan denk ik daaraan.
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar het betuigt van weinig respect als jij je mening opdringt naar een ander. Zeker in een restaurant. Ik heb betaalt voor de service, sfeer en het eten. Die sfeer wordt erg verpest op zo'n manier. Ik vind wel dat je je moet gedragen in een restaurant, er zijn tenslotte ook andere mensen. Maar om iemand finaal door de grond te laten gaan als kelner, dat gaat me echt te ver.quote:Op woensdag 11 januari 2006 23:39 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Ik vind het ook een belediging als het gerecht onberoerd laat.![]()
Het is inderdaad zeer ongepast je mening op te dringen als gastheer en al helemaal gasten te gebieden. Ik zou het dan ook nooit accepteren en iemand van het managment inlichten.quote:Op woensdag 11 januari 2006 23:42 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar het betuigt van weinig respect als jij je mening opdringt naar een ander. Zeker in een restaurant. Ik heb betaalt voor de service, sfeer en het eten. Die sfeer wordt erg verpest op zo'n manier. Ik vind wel dat je je moet gedragen in een restaurant, er zijn tenslotte ook andere mensen. Maar om iemand finaal door de grond te laten gaan als kelner, dat gaat me echt te ver.
quote:Op woensdag 11 januari 2006 23:14 schreef Integrity het volgende:
[..]
Idd en als je goed gelezen had, dan had je begrepen dat de opmerking algemeen was geplaatst en niet op de persoon die de post had gemaakt gericht was. Ik las de opmerking eerst verkeerd en toen kreeg ik door dat ik het verkeerd gelezen had, ik had de reactie al gepost en daarom gewijzigd tot de huidige "algemene" vorm.
Wat is het toch moeilijk om te snappen dat mijn opvatting over mensen die vinden dat ze zomaar kunnen slaan, zo opgesloten mogen worden in een TBS kliniek. Wat is het geinig om te zien dat je jezelf in deze post gigantisch voor schut zet, omdat de opmerking al niet bedoelt was als reactie op de "poster" (jij dus) maar als algemene opmerking. Wat is het toch grappig om te zien dat je eigen post betrekking heeft op je eigen fout.
Ik interpreteer het woordje "je" als een verwijzing naar de poster/mezelf. Als je in algemene termen wil spreken, had je beter termen als men of mensen kunnen gebruiken. Waardoor het wordt:quote:Als je die opvatting hebt, dan mag je een TBS kliniek bezoeken en er voor de rest van je leven in blijven.
Met de kennis en vaardigheden nu, zou ik dat doen. 5 jaar geleden bezat ik dit inzicht niet en was het mijn 1e keer dat ik iemand zelfstandig mee uit eten nam, voor mij was het al afwegen of dit echt normaal was..quote:Op woensdag 11 januari 2006 23:44 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Het is inderdaad zeer ongepast je mening op te dringen als gastheer en al helemaal gasten te gebieden. Ik zou het dan ook nooit accepteren en iemand van het managment inlichten.
Als dat de reden is, is het natuurlijk heel gepast en slimquote:Op woensdag 11 januari 2006 23:36 schreef Capa het volgende:
[..]
Hang je vuile was maar ergens anders buiten.
Dit topic gaat over het fenomeen "borden aflikken" en heeft weinig met TBS'ers van doen.
Ik ben er overigens nog steeds van overtuigd dat in bepaalde situaties het ongegeneerd aflikken van je bord toelaatbaar is.
Zo wilde ik, in mijn geval, gewoon weg uit die kuttent: slecht voer, onbehoorlijke bediening, harde muziek en een tafelgenote die al bij binnenkomst haar gezicht op citroen had staan.
Dan wil je wel es gek doen.
quote:Op woensdag 11 januari 2006 23:38 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik heb wel eens een keer (5 jaar geleden) meegemaakt dat ik de sla met aubergine niet wilde proberen. Toen de bediende aan me vroeg hoe de salade smaakte, zei ik: weet ik niet, niet geproefd en lijkt me ook niet echt lekker. Toen stond hij erop dat ik het proefde! Werd ik gewoon behandeld als een klein kind! Ik was helemaal overdonderd en nam een hapje, vond het niet te eten.
Elke keer als ik die tent zie (PAMPUS in ZWOLLE) dan denk ik daaraan.
wanneer is t dan wel goed. als je de helft op eet is t ook nie goedquote:Op donderdag 5 januari 2006 22:26 schreef Capa het volgende:
Mag dat?
Ik kan me wel vinden in de 1e alinea, maar ik zeg er nogmaals bij ik had je post in 1e instantie verkeerd gelezen en vervolgens aangepast om het algemener te maken. Als je de uitspraak hardop zou uitspreken, dan had je het woordje je ook anders kunnen interpreteren. Het ging mij er meer om dat ik mezelf al had verbeterd en het geen 2 keer hoef te horen.quote:Op woensdag 11 januari 2006 23:45 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
[..]
Ik interpreteer het woordje "je" als een verwijzing naar de poster/mezelf. Als je in algemene termen wil spreken, had je beter termen als men of mensen kunnen gebruiken. Waardoor het wordt:
"Als mensen die opvatting hebben, dan mogen ze een TBS kliniek bezoeken en er voor de rest van hun leven in blijven." Dan wordt het algemeen. Als "je" erin staat vind ik dat een verwijzing naar iemand, in dit geval mezelf.
En wat is het grappig dat je mijn intentie nog steeds niet helemaal snapt volgens mij. Natuurlijk mogen mensen, die mensen zomaar slaan opgesloten worden in een TBS kliniek. Ik had jou iets heel vreemd, absurds en over-the-top genomen als voorbeeld om de kromme redenatie extra te verduidelijken.
Als je iets niet lekker vind. Of gewoon genoeg heb gehad bij bijvoorbeeld een meer gangen diner. Hoef je bord echt niet op te eten in een restaurant.quote:Op woensdag 11 januari 2006 23:50 schreef tuut84 het volgende:
[..]
wanneer is t dan wel goed. als je de helft op eet is t ook nie goed
Er moet natuurlijk staan juist i.p.v. jou. Ik had jou juist iets heel vreemd, absurds en over-the-top genomen als voorbeeld om de kromme redenatie extra te verduidelijken.quote:Op woensdag 11 januari 2006 23:51 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik kan me wel vinden in de 1e alinea, maar ik zeg er nogmaals bij ik had je post in 1e instantie verkeerd gelezen en vervolgens aangepast om het algemener te maken. Als je de uitspraak hardop zou uitspreken, dan had je het woordje je ook anders kunnen interpreteren. Het ging mij er meer om dat ik mezelf al had verbeterd en het geen 2 keer hoef te horen.
Ik snap je intentie wel, je trok een vergelijking naar een ander voorbeeld. Je laatste zin is me niet duidelijk, zou je die opnieuw willen formuleren. Dan graag in het Nederlands. Ik heb vandaag een beetje moeite met het begrijpend lezen, maar zoals jij het spelt heb jij een probleem om begrijpend te formuleren. Communicatie komt van 2 kanten, weetje..
Ow dan was mijn uitleg toch wat eenvoudigerquote:Op woensdag 11 januari 2006 23:54 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Er moet natuurlijk staan juist i.p.v. jou.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |