abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 januari 2006 @ 23:09:36 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33711748
http://www.heritage.org/research/features/index/

The Wall Steet Journal en the Heritage Foundation hebben hun jaarlijkse index van liberale economien geplubiceert.

Landen kunnen plus-punten krijgen voor een goed juridisch stelsel waarin in het bijzonder eigendomsrechten en contracten worden gewaarborgt, een goede financiele sector & een goed monetair beleid (denk aan een lage inflatie).

Punten aftrek voor importtarieven en quotas, hoge belastingen & ingrijpen in markten en in het bijzonder de arbeidsmarkt.

Hong Kong & Singapore staan al voor de 12e keer op de 1e en 2e plaats. De complete Top 10:
01. Hong Kong
02. Singapore
03. Ireland
04. Luxembourg
05. United Kingdom
06. Iceland
07. Estonia
08. Denmark
09. United States
10. Australia

Onder aan bungelen dictatoriale regimes als Cuba en N-Korea en de sub-sahara landen.

Economisch vrije landen hebben een hoger inkomen:

[ Bericht 1% gewijzigd door McCarthy op 05-01-2006 12:25:44 ]
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 4 januari 2006 @ 23:44:44 #2
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33713440
Interessant.

Ik heb even de
quote:
Factor #3: Government Intervention in the Economy
Bekeken van Ierland, Nederland, Nieuw Zeeland en de UK. Genomen over enkele jaren tussen 2000 en 2005.
Er staat dan bij dat Ierland op 1.0 staat, gemiddeld, Nieuw Zeeland op 1.0-2.0, en Nederland op 3.0

Heb je hier meer informatie over? In mijn ervaring heeft Ierland namelijk heel veel interventie gedaan in het pogen op te bouwen tot een industrie, van high-tech tot ruwe low-tech. Ook op andere punten.

En graag zou ik meer willen weten wat men bedoeld met interventie, Nieuw Zeeland bijvoorbeeld, ondersteund de techniek-sector, en dan met name de innovatie-hoek o.a. software zoals Oracle, heel erg.

http://www.heritage.org/r(...)ex2006_chap5.cfm#gov vind ik een beetje karig, eerlijk gezegd.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 4 januari 2006 @ 23:50:30 #3
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33713671
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 23:44 schreef Yildiz het volgende:
Interessant.

Ik heb even de
[..]

Bekeken van Ierland, Nederland, Nieuw Zeeland en de UK. Genomen over enkele jaren tussen 2000 en 2005.
Er staat dan bij dat Ierland op 1.0 staat, gemiddeld, Nieuw Zeeland op 1.0-2.0, en Nederland op 3.0

Heb je hier meer informatie over? In mijn ervaring heeft Ierland namelijk heel veel interventie gedaan in het pogen op te bouwen tot een industrie, van high-tech tot ruwe low-tech. Ook op andere punten.

En graag zou ik meer willen weten wat men bedoeld met interventie, Nieuw Zeeland bijvoorbeeld, ondersteund de techniek-sector, en dan met name de innovatie-hoek o.a. software zoals Oracle, heel erg.

http://www.heritage.org/r(...)ex2006_chap5.cfm#gov vind ik een beetje karig, eerlijk gezegd.
karig ?

je kan via de country ranking een globaal overzicht per land krijgen. Misschien dat dta is wat je zoekt

Zou je over Ierland en NZ conrete voorbeelden kunnen geven. "Steunen" alleen zegt weinig namelijk
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  donderdag 5 januari 2006 @ 00:13:26 #4
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33714642
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 23:50 schreef McCarthy het volgende:

[..]

karig ?

je kan via de country ranking een globaal overzicht per land krijgen.
Dat heb ik gedaan ja, en dan krijg je heel mooi iets van 8 getallen per land per jaar te zien, toch?
Er staat vervolgens bij de uitleg dat hoe lager hoe beter is.
Of kan ik ergens nog dieper zoeken? Met name wat men op de site bedoeld met interventie. Misschien kan je een exacte link geven van 1 van die 4 landen, met meerdere gegevens.
quote:
Misschien dat dta is wat je zoekt

Zou je over Ierland en NZ conrete voorbeelden kunnen geven. "Steunen" alleen zegt weinig namelijk
Nouja, Ierland is in 2003 heel erg druk bezig geweest om grote staalbedrijven en de kennis om grote staalconstructies daadwerkelijk te maken (handvaardigheid dus ja) aan te trekken. Dat is ze volgens mij aardig gelukt, exacte cijfers weet ik niet, maar het 'project' mocht wat kosten.
Ik heb het er in 2003 hier maar even kort over gehad, met een delegatie uit Ierland, toen ik in Zwitserland zat.

Over Nieuw Zeeland, is het hooguit een persoonlijke ervaring die ik ook van managers aldaar gehoord heb. Nederland wil volgens mij af en toe wel eens een klein beetje buigen, om een bedrijf aan te trekken, maar over het algemeen krijg ik de indruk dat men voor alle bedrijven gelijk probeerd te zijn. Ik neem even 1 case, Oracle in Nieuw Zeeland.

Wat ik begreep van mijn amerikaanse manager ter plaatse, was dat men bijvoorbeeld in de USA gaat onderhandelen met de overheid, voordat men een bedrijf plaatst. Zoals in termen als, okey, ik ga in de woestijn zitten daar, op goedkope grond, maar dan wil ik wel dat jij een weg en weet ik wat aanlegt, dan plant ik mijn bedrijf daar en dan heb jij als gemeente extra banen.
Dit gaat helemaal volgens offertes door verschillende staten / regio's, en de beste deal wint het bedrijf.

Voor zover ik weet doet Nederland hier helemáál niet aan. Of zo min mogelijk. Ergens is dat ethisch wel beter en eerlijker, vooral tegenover starters, die met situatie's als deze machteloos zouden staan tegenover grote multinationals.

Mijn amerikaanse manager daar in Nieuw Zeeland, vond het bijvoorbeeld vreemd dat Nieuw Zeeland ook niet zo happig was met dit soort praktijken, maar dat Oracle tóch uiteindelijk voor de grote stad in Nieuw Zeeland heeft gekozen, Auckland. (Mijn werkplek voor een aantal maanden.)
Dit meer vanwege het feit dat Nieuw Zeeland bekend staat als een heel innovatief land, en een ander perspectief. Aan de andere kant is het soms ietwat 'lomp'.
Zo hebben ze enkele jaren geleden besloten dat men te weinig wegen had, en ging men maar treinsporen asfalteren, want dat bleek beter te zijn ergens. Daarmee draaide men wel de nek om van een industrie. Daar hebben ze van geleerd, en hebben een spiksplinternieuw station aangelegd, en zijn relaxed bezig om er weer wat te maken.
Maar dat zijn natuurlijk allemaal persoonlijke ervaringen, ik heb geen stapels rapporten met harde cijfers etc. Daarom was ik ook benieuwd.

Met steunen bedoel ik dus aan de ene kant 'deals' sluiten, ook al zet ik hierbij mijn vraagtekens of het nu wel zo verstandig is, want voor je het weet heb je alleen maar Wal*Mart's door het land heen.
Aan de andere kant het actief promoten van onderwijs in bepaalde richtingen (zoals Ierland dus heel sterk heeft gedaan, en Nieuw Zeeland in lichtere mate).
Verder over belastingregels, dat bepaalde industriën korting krijgen, ook dit is gevaarlijk, zie het feit dat het hoofdkwartier van Mittal Steel in NL staat, zonder dat het ook maar 1 gram staal maakt.
Steunen kan dus goedbedoeld zijn, maar ook kan het zorgen voor oneerlijke concurrentie gezien naar de opstartende man.

Zomaar even wat van mij, als economie-leek. Ik zou daarom ook helemaal mis kunnen zitten.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_33716771
Liberale economieën van politieke dictaturen...
Hoe zit met het het liberale van vrijheid van vakbonden, vergadering, partijvorming en meningsuiting in die landen?
  donderdag 5 januari 2006 @ 01:24:05 #6
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33716904
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 01:19 schreef Bluesdude het volgende:
ierland is een politieke dictatuur?
quote:
Hoe zit met het het liberale van vrijheid van vakbonden, vergadering, partijvorming en meningsuiting in die landen?
dat hebben ze niet gemeten. Moest dat dan ?
pi_33717143
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 01:24 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ierland is een politieke dictatuur?
Singapore en Hong Kong wel
quote:
dat hebben ze niet gemeten. Moest dat dan ?
Jazeker... dat zijn belangrijke kenmerken van liberalisme, zegt men...
Als die ontbreken dan heb je het over kapitalistische dictatoriale economieën.
pi_33717358
ierland heeft zijn welvaart dankzij andere EU lidstaten ... het is de grootste netto-ontvanger van de EU en de belastingregeling is eigenlijk ook tegen de EU-afspraken in (maar daar kreeg Ierland toestemming voor omdat ze een enorme economisch achterstand hadden tov andere europese economieen)...
het is en vorm va 'concurrentie' dankzij lage belastingen, vele amerikaanse bedrijven kiezen voor Ierland als vestigingsplaats, omdat ze daar zoveel belastingvoordel hebben, natuurlijk ten kostte van vestiging in andere europese landen ... er wordt geen welvaart geschept, enkel geprofiteerd door te concurreren met ander landen als nederland, dat betaald voor de welvaart in Ierland.

landen als Hongkong, Singapore en Luxemburg zijn mini-staten die profiteren van het makkelijk aantrekken van buitenlandse arbeidskrachten, kleine stadstaten ....
een 'vrije eigendom-structuur' (waar de staat zich zo min mogelijk bemoeit met vrij eigendom en bezit) heeft een kleinere invloed ... overigens een land als Luxemburg is eigenlijk qua sociaal stelsel ontzettend links, het heeft het meest genereuze uitkeringenstelsel van heel europa, werklozen krijgen minstens een jaar 90% van het laatst verdiende loon, en zwangerschapsverlof duurt een jaar voor vrouwen, terwijl ook de man daarna nog een half jaar betaald verlof kan opnemen,

Nedrland zou direkt failliet gaan als ze het luxemburgse sociale stelsel zouden overnemen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_33719705
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 01:19 schreef Bluesdude het volgende:
Tssss, vakbonden zijn per definitie niet liberaal en vrij.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 5 januari 2006 @ 11:46:21 #10
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33723417
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 01:32 schreef Bluesdude het volgende:

Jazeker... dat zijn belangrijke kenmerken van liberalisme, zegt men...
Als die ontbreken dan heb je het over kapitalistische dictatoriale economieën.
ze hebben economisch liberalisme gemeten. Niet liberalisme in het totaal.

Als jij politieke vrijheid wilt weten zoek je zelf maar een index
  donderdag 5 januari 2006 @ 11:57:18 #11
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33723669
@ yildiz

als je meer wilt kan je misschien de andere hoofdstukken doorlezen. Onderaan staan ook links naar diepere bronnen. Bovendien kan je via de FAQ contact opnemen met de autheurs. Misschien dat die je vragen kunnen beantwoorden.

Ik weet echter nog steeds niet HOE ze in ierland die bedrijven hebben binnengehaald dus daar kan ik lastig een oordeel over geven.

De mening van heritage over onderhandelen weet ik ook niet. Je kan ze misschien beter even zelf vragen.

Verder is oneerlijke concurrentie niet per definitie slecht (de zon concureert oneerlijk met philips)
  donderdag 5 januari 2006 @ 12:06:19 #12
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33723891
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 01:41 schreef RM-rf het volgende:
ierland heeft zijn welvaart dankzij andere EU lidstaten ... het is de grootste netto-ontvanger van de EU en de belastingregeling is eigenlijk ook tegen de EU-afspraken in (maar daar kreeg Ierland toestemming voor omdat ze een enorme economisch achterstand hadden tov andere europese economieen)...
1. Waarom zijn Portugal en Griekenland dan niet net zo welvarendt? Die hebben ook flink gevangen hoor.
2. Er zijn geen belasting-afspraken. Elk land is vrij te heffen wat ze willen.
quote:
het is en vorm va 'concurrentie' dankzij lage belastingen, vele amerikaanse bedrijven kiezen voor Ierland als vestigingsplaats, omdat ze daar zoveel belastingvoordel hebben, natuurlijk ten kostte van vestiging in andere europese landen ... er wordt geen welvaart geschept, enkel geprofiteerd door te concurreren met ander landen als nederland, dat betaald voor de welvaart in Ierland.
je bent misschien bekend met het concept zero-sum.
quote:
landen als Hongkong, Singapore en Luxemburg zijn mini-staten die profiteren van het makkelijk aantrekken van buitenlandse arbeidskrachten, kleine stadstaten ....
mini staatjes
HongKong en Singapore hebben resp 6.9 en 4.3 miljoen inwoners. Geen ministatajes lijkt mij. Vergelijkbaar met denemarken, Finand en NZ.
pi_33724168
wat mij opvalt is dat repressed gemiddeld een hoger inkomen hebben dan mostly unfree
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_33724308
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:06 schreef McCarthy het volgende:

.
[..]

HongKong en Singapore hebben resp 6.9 en 4.3 miljoen inwoners. Geen ministatajes lijkt mij. Vergelijkbaar met denemarken, Finand en NZ.
Dat klopt natuurlijk niet helemaal. Stadsstaatjes als HK en Singapore hebben geen agrarische cultuur.

(trouwens is de skivliegindustrie in HK heeel slecht ontwikkeld in vergelijking met Finland). De handel in snowmobiles in Singapore is trouwens veel slechter dan in Finland.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 5 januari 2006 @ 12:22:41 #15
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33724311
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
wat mij opvalt is dat repressed gemiddeld een hoger inkomen hebben dan mostly unfree
ik denk dat dat door de olie komt: lybie, iran, venezuela, nigeria
  donderdag 5 januari 2006 @ 12:23:55 #16
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33724344
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
In de tweede afbeelding zie dat er veel meer landen ' mostly unfree' zijn dan 'repressed'.

Dat betekent dat zodra er 1 land behoorlijk rijk is en repressed, dat die veel meer invloed op de schaal heeft dan als 1 land behoorlijk rijk is en mostly unfree.

Een zeer groot deel van de landen die mostly unfree zijn, zijn de zeer arme sub sahara landen. In de repressed landen zitten landen in het midden oosten die heel rijk zijn door de enorme oliewinsten.
  donderdag 5 januari 2006 @ 12:24:03 #17
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33724348
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:22 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Dat klopt natuurlijk niet helemaal. Stadsstaatjes als HK en Singapore hebben geen agrarische cultuur.

(trouwens is de skivliegindustrie in HK heeel slecht ontwikkeld in vergelijking met Finland). De handel in snowmobiles in Singapore is trouwens veel slechter dan in Finland.
wat wil je nou precies zeggen?
pi_33724419
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:24 schreef McCarthy het volgende:

[..]

wat wil je nou precies zeggen?
Dat je niet kan stellen dat landen met een gelijk inwoner aantal qua economie gelijk zouden moeten zijn. Dus Finland of Denemarken vergelijken met HK of Singapore omdat ze hetzelfde aantal inwoners hebben vind ik appels en peren.

Overigens denk ik wel dat als een land zoals Singapore geen agrarische sector heeft, er wel een last van de schouders van het land valt. Het blijft altijd sappelen met de agrarische sector.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_33724457
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 00:13 schreef Yildiz het volgende:

Voor zover ik weet doet Nederland hier helemáál niet aan. Of zo min mogelijk. Ergens is dat ethisch wel beter en eerlijker, vooral tegenover starters, die met situatie's als deze machteloos zouden staan tegenover grote multinationals.
Ach als er geen afslag in eindhoven op de a2 erbij was gekoemn was de hightech campus van philips er niet gevestigd, in tilburg zijn aan sony en een grote transporteur toezeggingen gedaan dat de aansluitng met een grote weg binnen niet afzienbare tijd zullen plaatsvinden, anders zouden deze zich er niet gevestigd hebben, fuji heeft in tilburg voor een appel en een ei een heel grooot stuk grond gekregen, en zo zijn er nog wel meer handje klap verhalen te vinden, dit zijn alleen de dingen die ik zo even uit mijn hoofd weet.
pi_33724473
wat ik mij nu ook afvraag mischien offtopic hoeveel bezit heeft NL in andere landen
bv fabrieken in de VS
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  donderdag 5 januari 2006 @ 12:28:57 #21
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33724497
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:26 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Dat je niet kan stellen dat landen met een gelijk inwoner aantal qua economie gelijk zouden moeten zijn. Dus Finland of Denemarken vergelijken met HK of Singapore omdat ze hetzelfde aantal inwoners hebben vind ik appels en peren.
ach, de 2e correlatie geeft een mooi beeld.
pi_33724573
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ach als er geen afslag in eindhoven op de a2 erbij was gekoemn was de hightech campus van philips er niet gevestigd, in tilburg zijn aan sony en een grote transporteur toezeggingen gedaan dat de aansluitng met een grote weg binnen niet afzienbare tijd zullen plaatsvinden, anders zouden deze zich er niet gevestigd hebben, fuji heeft in tilburg voor een appel en een ei een heel grooot stuk grond gekregen, en zo zijn er nog wel meer handje klap verhalen te vinden, dit zijn alleen de dingen die ik zo even uit mijn hoofd weet.
met nika ook maar die is toen net over de grens gaan zitten in belgie
pi_33724622
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

met nika ook maar die is toen net over de grens gaan zitten in belgie
Dan zullen ze in belgie wel nog betere voorwaarden hebben gehad, of de beslissingsmakers meer mee naar de hoeren hebben genomen.
pi_33725041
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 11:57 schreef McCarthy het volgende:

Ik weet echter nog steeds niet HOE ze in ierland die bedrijven hebben binnengehaald dus daar kan ik lastig een oordeel over geven.
Zo halen ze in Ierland bedrijven binnen, je laat de EU betalen om je infrastructuur aan te leggen (eigen waarneming overigens) en biedt bedrijven leuke belastingtarieven. Nederland had volgens mij ook gunstige tarieven voor buitenlandse bedrijven in de jaren 90 maar dat is inmiddels niet meer zo, vandaar dat McAfee verhuisd is naar Ierland.
quote:
McAfee verlaat Nederland
Hoofdkwartier verplaatst zich naar Ierland Nieuws van zelfde datum:
McAfee verplaatst het Europese hoofdkantoor van Amsterdam naar Ierland. De lagere Ierse belastingtarieven zijn debet aan het vertrek. Door de verhuizing verdwijnen begin volgend jaar 81 banen bij het hoofdkwartier in Amsterdam. De afdeling marketing en verkoop, waar 35 mensen werken, blijft wel in de hoofdstad.

McAfee is niet het eerste bedrijf dat Ierland verkiest vanwege het gunstige belastingklimaat. Eerder deden Hewlett Packard, Dell en ABN Amro hetzelfde. Intel vestigde er begin deze maand een nieuwe fabriek in Dublin.

In Nederland betalen bedrijven 34,5 procent belasting over hun winst. In Ierland is dat volgens McAfee 12 procent. Frankrijk en Duitsland hebben al kenbaar gemaakt dat er Europese afspraken moeten komen over de hoogte van de winstbelasting. Het Nederlandse kabinet heeft inmiddels aangekondigd dat het de belasting op bedrijfswinsten wil verlagen.

pi_33726241
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 11:46 schreef McCarthy het volgende:
ze hebben economisch liberalisme gemeten. Niet liberalisme in het totaal.
Vrijheden van vergadering, organisatie en meningsuiting zijn evenzeer economische vrijheden en niet alleen de vrijheden van kapitalisten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')