Bekeken van Ierland, Nederland, Nieuw Zeeland en de UK. Genomen over enkele jaren tussen 2000 en 2005.quote:Factor #3: Government Intervention in the Economy
karig ?quote:Op woensdag 4 januari 2006 23:44 schreef Yildiz het volgende:
Interessant.
Ik heb even de
[..]
Bekeken van Ierland, Nederland, Nieuw Zeeland en de UK. Genomen over enkele jaren tussen 2000 en 2005.
Er staat dan bij dat Ierland op 1.0 staat, gemiddeld, Nieuw Zeeland op 1.0-2.0, en Nederland op 3.0
Heb je hier meer informatie over? In mijn ervaring heeft Ierland namelijk heel veel interventie gedaan in het pogen op te bouwen tot een industrie, van high-tech tot ruwe low-tech. Ook op andere punten.
En graag zou ik meer willen weten wat men bedoeld met interventie, Nieuw Zeeland bijvoorbeeld, ondersteund de techniek-sector, en dan met name de innovatie-hoek o.a. software zoals Oracle, heel erg.
http://www.heritage.org/r(...)ex2006_chap5.cfm#gov vind ik een beetje karig, eerlijk gezegd.
Dat heb ik gedaan ja, en dan krijg je heel mooi iets van 8 getallen per land per jaar te zien, toch?quote:Op woensdag 4 januari 2006 23:50 schreef McCarthy het volgende:
[..]
karig ?
je kan via de country ranking een globaal overzicht per land krijgen.
Nouja, Ierland is in 2003 heel erg druk bezig geweest om grote staalbedrijven en de kennis om grote staalconstructies daadwerkelijk te maken (handvaardigheid dus ja) aan te trekken. Dat is ze volgens mij aardig gelukt, exacte cijfers weet ik niet, maar het 'project' mocht wat kosten.quote:Misschien dat dta is wat je zoekt
Zou je over Ierland en NZ conrete voorbeelden kunnen geven. "Steunen" alleen zegt weinig namelijk
ierland is een politieke dictatuur?quote:Op donderdag 5 januari 2006 01:19 schreef Bluesdude het volgende:
Liberale economieën van politieke dictaturen...
dat hebben ze niet gemeten. Moest dat dan ?quote:Hoe zit met het het liberale van vrijheid van vakbonden, vergadering, partijvorming en meningsuiting in die landen?
Singapore en Hong Kong welquote:Op donderdag 5 januari 2006 01:24 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ierland is een politieke dictatuur?
Jazeker... dat zijn belangrijke kenmerken van liberalisme, zegt men...quote:dat hebben ze niet gemeten. Moest dat dan ?
Tssss, vakbonden zijn per definitie niet liberaal en vrij.quote:Op donderdag 5 januari 2006 01:19 schreef Bluesdude het volgende:
Liberale economieën van politieke dictaturen...
Hoe zit met het het liberale van vrijheid van vakbonden, vergadering, partijvorming en meningsuiting in die landen?
ze hebben economisch liberalisme gemeten. Niet liberalisme in het totaal.quote:Op donderdag 5 januari 2006 01:32 schreef Bluesdude het volgende:
Jazeker... dat zijn belangrijke kenmerken van liberalisme, zegt men...
Als die ontbreken dan heb je het over kapitalistische dictatoriale economieën.
1. Waarom zijn Portugal en Griekenland dan niet net zo welvarendt? Die hebben ook flink gevangen hoor.quote:Op donderdag 5 januari 2006 01:41 schreef RM-rf het volgende:
ierland heeft zijn welvaart dankzij andere EU lidstaten ... het is de grootste netto-ontvanger van de EU en de belastingregeling is eigenlijk ook tegen de EU-afspraken in (maar daar kreeg Ierland toestemming voor omdat ze een enorme economisch achterstand hadden tov andere europese economieen)...
je bent misschien bekend met het concept zero-sum.quote:het is en vorm va 'concurrentie' dankzij lage belastingen, vele amerikaanse bedrijven kiezen voor Ierland als vestigingsplaats, omdat ze daar zoveel belastingvoordel hebben, natuurlijk ten kostte van vestiging in andere europese landen ... er wordt geen welvaart geschept, enkel geprofiteerd door te concurreren met ander landen als nederland, dat betaald voor de welvaart in Ierland.
mini staatjesquote:landen als Hongkong, Singapore en Luxemburg zijn mini-staten die profiteren van het makkelijk aantrekken van buitenlandse arbeidskrachten, kleine stadstaten ....
Dat klopt natuurlijk niet helemaal. Stadsstaatjes als HK en Singapore hebben geen agrarische cultuur.quote:Op donderdag 5 januari 2006 12:06 schreef McCarthy het volgende:
.
[..]
HongKong en Singapore hebben resp 6.9 en 4.3 miljoen inwoners. Geen ministatajes lijkt mij. Vergelijkbaar met denemarken, Finand en NZ.
ik denk dat dat door de olie komt: lybie, iran, venezuela, nigeriaquote:Op donderdag 5 januari 2006 12:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
wat mij opvalt is dat repressed gemiddeld een hoger inkomen hebben dan mostly unfree
In de tweede afbeelding zie dat er veel meer landen ' mostly unfree' zijn dan 'repressed'.quote:Op donderdag 5 januari 2006 12:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
wat mij opvalt is dat repressed gemiddeld een hoger inkomen hebben dan mostly unfree
wat wil je nou precies zeggen?quote:Op donderdag 5 januari 2006 12:22 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dat klopt natuurlijk niet helemaal. Stadsstaatjes als HK en Singapore hebben geen agrarische cultuur.
(trouwens is de skivliegindustrie in HK heeel slecht ontwikkeld in vergelijking met Finland). De handel in snowmobiles in Singapore is trouwens veel slechter dan in Finland.
Dat je niet kan stellen dat landen met een gelijk inwoner aantal qua economie gelijk zouden moeten zijn. Dus Finland of Denemarken vergelijken met HK of Singapore omdat ze hetzelfde aantal inwoners hebben vind ik appels en peren.quote:
Ach als er geen afslag in eindhoven op de a2 erbij was gekoemn was de hightech campus van philips er niet gevestigd, in tilburg zijn aan sony en een grote transporteur toezeggingen gedaan dat de aansluitng met een grote weg binnen niet afzienbare tijd zullen plaatsvinden, anders zouden deze zich er niet gevestigd hebben, fuji heeft in tilburg voor een appel en een ei een heel grooot stuk grond gekregen, en zo zijn er nog wel meer handje klap verhalen te vinden, dit zijn alleen de dingen die ik zo even uit mijn hoofd weet.quote:Op donderdag 5 januari 2006 00:13 schreef Yildiz het volgende:
Voor zover ik weet doet Nederland hier helemáál niet aan. Of zo min mogelijk. Ergens is dat ethisch wel beter en eerlijker, vooral tegenover starters, die met situatie's als deze machteloos zouden staan tegenover grote multinationals.
ach, de 2e correlatie geeft een mooi beeld.quote:Op donderdag 5 januari 2006 12:26 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dat je niet kan stellen dat landen met een gelijk inwoner aantal qua economie gelijk zouden moeten zijn. Dus Finland of Denemarken vergelijken met HK of Singapore omdat ze hetzelfde aantal inwoners hebben vind ik appels en peren.
met nika ook maar die is toen net over de grens gaan zitten in belgiequote:Op donderdag 5 januari 2006 12:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach als er geen afslag in eindhoven op de a2 erbij was gekoemn was de hightech campus van philips er niet gevestigd, in tilburg zijn aan sony en een grote transporteur toezeggingen gedaan dat de aansluitng met een grote weg binnen niet afzienbare tijd zullen plaatsvinden, anders zouden deze zich er niet gevestigd hebben, fuji heeft in tilburg voor een appel en een ei een heel grooot stuk grond gekregen, en zo zijn er nog wel meer handje klap verhalen te vinden, dit zijn alleen de dingen die ik zo even uit mijn hoofd weet.
Dan zullen ze in belgie wel nog betere voorwaarden hebben gehad, of de beslissingsmakers meer mee naar de hoeren hebben genomen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 12:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
met nika ook maar die is toen net over de grens gaan zitten in belgie
Zo halen ze in Ierland bedrijven binnen, je laat de EU betalen om je infrastructuur aan te leggen (eigen waarneming overigens) en biedt bedrijven leuke belastingtarieven. Nederland had volgens mij ook gunstige tarieven voor buitenlandse bedrijven in de jaren 90 maar dat is inmiddels niet meer zo, vandaar dat McAfee verhuisd is naar Ierland.quote:Op donderdag 5 januari 2006 11:57 schreef McCarthy het volgende:
Ik weet echter nog steeds niet HOE ze in ierland die bedrijven hebben binnengehaald dus daar kan ik lastig een oordeel over geven.
quote:McAfee verlaat Nederland
Hoofdkwartier verplaatst zich naar Ierland Nieuws van zelfde datum:
McAfee verplaatst het Europese hoofdkantoor van Amsterdam naar Ierland. De lagere Ierse belastingtarieven zijn debet aan het vertrek. Door de verhuizing verdwijnen begin volgend jaar 81 banen bij het hoofdkwartier in Amsterdam. De afdeling marketing en verkoop, waar 35 mensen werken, blijft wel in de hoofdstad.
McAfee is niet het eerste bedrijf dat Ierland verkiest vanwege het gunstige belastingklimaat. Eerder deden Hewlett Packard, Dell en ABN Amro hetzelfde. Intel vestigde er begin deze maand een nieuwe fabriek in Dublin.
In Nederland betalen bedrijven 34,5 procent belasting over hun winst. In Ierland is dat volgens McAfee 12 procent. Frankrijk en Duitsland hebben al kenbaar gemaakt dat er Europese afspraken moeten komen over de hoogte van de winstbelasting. Het Nederlandse kabinet heeft inmiddels aangekondigd dat het de belasting op bedrijfswinsten wil verlagen.
Vrijheden van vergadering, organisatie en meningsuiting zijn evenzeer economische vrijheden en niet alleen de vrijheden van kapitalisten.quote:Op donderdag 5 januari 2006 11:46 schreef McCarthy het volgende:
ze hebben economisch liberalisme gemeten. Niet liberalisme in het totaal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |