Ik stond vandaag op met een vrolijk gevoel. Omdat ik zin had in weer een dag vakantie, een dag die ik vul met allerlei zaken als eten, schrijven en slapen, keek ik met een voldaan gezicht door mijn slaapkamerraam naar buiten. Het voelde goed om te zien hoe de kantoormannetjes in hun volkswagens stappen, met het vooruitzicht van een hele dag die besteed zal worden aan het invullen van Exceltabellen. Ook zag ik de krantenjongen die in de vakantie voor dag en dauw opstaat om mij van een dagblad te voorzien die ik uiteindelijk toch niet lees.
Maar vandaag werd ik boos. Niet boos, nee furieus was ik. De krantenjongen haalde míjn krant uit zijn tas, deed hem vervolgens open, drukte met een hand zijn linker neusgat dicht, waarop hij met ontzettende kracht zijn neusgat op míjn krant leegspoot. Het voorval duurde niet langer dan één seconde, maar ik kan je verzekeren dat er in die tijdspanning een hele hoop geelgroene brij uit zo'n derrieput kan komen.
De mensen die mij een beetje kennen, beamen dat ik zoiets uiteraard absoluut niet pik. Ik doe dus mijn raam open (hier komt de actie!), rochel een beetje en spuug vanaf de eerste verdieping recht op het hoofd van die proleet. Mijn brievenbus staat recht onder mijn raam, dus mijn kwakje kwam exact op de kruin van dat walgelijke mannetje. Direct nadat ik hem van repliek had gediend, voelde hij met zijn hand aan zijn hoofd, keek hij omhoog, en staarde mij vol ongeloof aan.
![]()
Vervolgens begint dat stomme jong te schelden en te tieren. Al fulminerende begon hij met kranten uit zijn tas naar mijn raam te gooien.
![]()
Inmiddels zijn de huisvrouwen uit mijn straat gewekt door zijn tirade en loeren ze tussen de gordijnen door naar het schouwspel. Ik besloot dat het tijd was voor een einde, anders zou mijn verhaal toch maar te lang worden, één van zijn geworpen kranten te vangen, hem hiervoor te bedanken, en het raam te sluiten.
Goede oplossing? Misschien had ik hem niet op zijn fulminerende kop moeten spugen, maar direct mijn raam moeten sluiten. Toch vind ik zijn actie schandelijker.