quote:Op woensdag 4 januari 2006 11:02 schreef pea4fun het volgende:
Hey, heeft er nog niemand de regels getest? Portret, moet dat persé 1 iemand zijn of mag het ook een koppel zijn? Mogen dieren ook? moet het een portret zijn van alleen hoofd en borst zeg maar, of mag de persoon er ook helemaal opstaan?
Met duidelijke regelsquote:De opdracht voor januari: PORTRET
Maak een portretfoto van een man, een vrouw, of een kind (geen beelden, poppen of iets dergelijks, het moet een levend mens zijn). Er dient 1 persoon op de foto te staan, het kan een buiten- of binnenopname zijn en er mag met daglicht of met lampen/flitsinstallatie worden gewerkt. Een foto van een ander heeft de voorkeur, maar een zelfportret is ook geoorloofd. 'Portret' houdt eigenlijk in, van hoofd tot en met ongeveer de borstpartij maar de persoon mag er in dit geval ook helemaal opstaan. Het is dus net wat je wilt. Ook is het de bedoeling de de persoon echt voor je poseert, dus geen snapshots.
Deze keer geen al te uitgebreide handelingen in een fotobewerkingspakket, het moet opzich een foto blijven die tamelijk naturel overkomt. Laat zien wat je kunt zonder (duidelijke) bewerkingsingrepen, puur met de camera en de belichting die je hebt/maakt tijdens de opname. Kleine "ingrepen" zijn toegestaan, zoals bijvoorbeeld, het contrast aanpassen, licht verscherpen, de kleurtemperatuur ietsje veranderen, omzetten naar zwart-wit, een lichte softfocus e.d. maar geen korrel en dat soort dingen of andere soorten filters. Softfocus is iets wat ook bij analoge opnames kan worden gedaan met een filter voor je lens dus daar is geen bezwaar tegen om dát na te bootsen met een bewerkingspakket. Het líefst ook geen achtergronden vervagen/veranderen/vervangen, dus probeer direkt bij de opname een achtergrond te krijgen waar je tevreden mee bent en die bij de persoon past. En geen 2, 3 of 4-luik, maar een enkele foto.
ow maar dit zijn niet de regels van hier hoor...dit is wat ik van een ander forum plukquote:
Ik had foto's gemaakt maar was vergeten in te sturenquote:Op woensdag 4 januari 2006 11:09 schreef MissyMirjaM het volgende:
portret
ik hou helemaal niet van mensen fotograferen
nog steeds jammer dat ik afgelopen mnaand geen tijd heb gehad voor mijn lijnen foto's
Sorry ik las alleen het vakje van de quote niet wat daarboven stond.quote:Op woensdag 4 januari 2006 11:11 schreef pea4fun het volgende:
[..]
ow maar dit zijn niet de regels van hier hoor...dit is wat ik van een ander forum pluk
Meestal laten de modjes het hier liever vrij zodat je de foto naar eigen interpretatie kan invullen, waarna anderen dan weer kunnen gaan zeiken beargumenteren waarom ze een bepaalde foto niet bij het onderwerp vinden passen.quote:Op woensdag 4 januari 2006 11:14 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
[..]
Sorry ik las alleen het vakje van de quote niet wat daarboven stond.
Humz misschien handig om zo'n soortgelijk iets ook in het centrale topic te plaatsen of is het daar te laat voor?
vage subjectieve regels als je het mij vraagtquote:Op woensdag 4 januari 2006 11:09 schreef pea4fun het volgende:
Hey wat een toeval...op een ander forum waar ik ook wel eens kom ook portret deze maand
[..]
Met duidelijke regels
Ik vond ze vrij duidelijk.quote:Op woensdag 4 januari 2006 11:17 schreef Re het volgende:
[..]
vage subjectieve regels als je het mij vraagt
quote:Zucht....het moeilijkste onderwerp...maar goed, ik zal proberen ook deze maand een inzending te doen.
Ik ben van plan mijn neefje en nichtje (respectievelijk 4 1/2 maand en 2 jaar) te portretteren.
Ik zal er wel een beetje mee gaan spelen, maar als iemand nog goede tips heeft die me erbij kunnen helpen, dan wil ik ze graag horen, want ik ben echt een leek.
Dingen die ik me afvraag zijn:
Moet ik speciale (bijvoorbeeld gekleurde) lampen gebruiken en hoeveel?
Ik heb namelijk wel een paar 'gewone' spotjes met dimmer, maar wordt het dan wel mooi?
Hoe maak je een mooie achtergrond? Ik heb nog wel een wit diascherm, dus een egaal (bijna) witte achtergrond moet me wel lukken.
De lichinstellingen in de camera ben ik wel bekend mee, maar bedankt voor de tip.quote:Op woensdag 4 januari 2006 10:49 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ik kan je daglicht aanraden. Kunstlicht kan wel, maar daar heb je best veel van nodig om een beetje fatsoenlijk licht te krijgen. Let ook op de kleurtemperatuur. Verschillende soorten licht hebben verschillende kleurtemp. Dit kan je corrigeren op je cam (witbalans-instellingen) of in PS. Als je in RAW schiet, heb je meer correctieruimte, dan wanneer je in jpg schiet. Wees voorzichtig met het gebruik van verschillende soorten licht (tl., gloeilamp, halogeen) door elkaar. De verschillen in kleurtemp kunnen rare effecten opleveren (wat natuurlijk ook mooi uit kan pakken).
Belichtingstipje: belicht het haar van het model en/of de achtergrond apart, dat geeft wat diepte aan de foto.
[..]
diascherm is een uitstekende achtergrond.
Gezien die laatste, zou ik zeggen dat een fullbody foto ook een portret is.quote:por·tret (het ~, ~ten)
1 afbeelding van het gezicht van een persoon => beeltenis, konterfeitsel
2 persoonsbeschrijving
por·tret·fo·to (de ~)
1 foto met daarop de afbeelding van een persoon
quote:Op woensdag 4 januari 2006 11:32 schreef Vliegvrager het volgende:
Van Dale:
[..]
Gezien die laatste, zou ik zeggen dat een fullbody foto ook een portret is.
grotere DHZ-elektrotechniek-zaken hebben dat (voor disco-licht-installaties). En de betere verlichtingswinkels vast ook wel.quote:Op woensdag 4 januari 2006 11:29 schreef Werewolf het volgende:
een gekleurd glasplaatje/folie te zetten. Iemand een idee waar ik dit het beste kan halen?
(Ik wil niet gelijk naar een fotozaak en daar mezelf scheel betalen aan apparatuur als ik nog niet weet ofhet wel gaat lukken en of ik het vaker zal gaan doen).
ja duidelijk welquote:
Dat staat ook al in de beschrijving van peaquote:Op woensdag 4 januari 2006 11:32 schreef Vliegvrager het volgende:
Van Dale:
[..]
Gezien die laatste, zou ik zeggen dat een fullbody foto ook een portret is.
Dat is een (niet origineel) dee. Sommige mensen komen ermee op de eerste plek, anderen alleen maar op de 3e.quote:Op woensdag 4 januari 2006 11:31 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik denk dat ik mijn eigen model ga worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |