abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:06:14 #1
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_33687524
Ik gooide hem dicht, vorige topic Fotowedstrijd discussietopic: Lijnen (3) / Portret (1)

Mijn laatste post:
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:02 schreef pea4fun het volgende:
Hey, heeft er nog niemand de regels getest? Portret, moet dat persé 1 iemand zijn of mag het ook een koppel zijn? Mogen dieren ook? moet het een portret zijn van alleen hoofd en borst zeg maar, of mag de persoon er ook helemaal opstaan?
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:08:26 #2
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33687584
tvp
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_33687586
Ssssssssssssssssssst....hou je mond nou
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_33687609
portret
ik hou helemaal niet van mensen fotograferen
nog steeds jammer dat ik afgelopen mnaand geen tijd heb gehad voor mijn lijnen foto's
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:09:44 #5
52657 pea4fun
pi_33687620
Hey wat een toeval...op een ander forum waar ik ook wel eens kom ook portret deze maand
quote:
De opdracht voor januari: PORTRET

Maak een portretfoto van een man, een vrouw, of een kind (geen beelden, poppen of iets dergelijks, het moet een levend mens zijn). Er dient 1 persoon op de foto te staan, het kan een buiten- of binnenopname zijn en er mag met daglicht of met lampen/flitsinstallatie worden gewerkt. Een foto van een ander heeft de voorkeur, maar een zelfportret is ook geoorloofd. 'Portret' houdt eigenlijk in, van hoofd tot en met ongeveer de borstpartij maar de persoon mag er in dit geval ook helemaal opstaan. Het is dus net wat je wilt. Ook is het de bedoeling de de persoon echt voor je poseert, dus geen snapshots.

Deze keer geen al te uitgebreide handelingen in een fotobewerkingspakket, het moet opzich een foto blijven die tamelijk naturel overkomt. Laat zien wat je kunt zonder (duidelijke) bewerkingsingrepen, puur met de camera en de belichting die je hebt/maakt tijdens de opname. Kleine "ingrepen" zijn toegestaan, zoals bijvoorbeeld, het contrast aanpassen, licht verscherpen, de kleurtemperatuur ietsje veranderen, omzetten naar zwart-wit, een lichte softfocus e.d. maar geen korrel en dat soort dingen of andere soorten filters. Softfocus is iets wat ook bij analoge opnames kan worden gedaan met een filter voor je lens dus daar is geen bezwaar tegen om dát na te bootsen met een bewerkingspakket. Het líefst ook geen achtergronden vervagen/veranderen/vervangen, dus probeer direkt bij de opname een achtergrond te krijgen waar je tevreden mee bent en die bij de persoon past. En geen 2, 3 of 4-luik, maar een enkele foto.
Met duidelijke regels
pi_33687626
okay duidelijk pea4fun
Billie Holiday is Lady Day!
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:11:07 #7
52657 pea4fun
pi_33687663
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:10 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
okay duidelijk pea4fun
ow maar dit zijn niet de regels van hier hoor...dit is wat ik van een ander forum pluk
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:11:46 #8
52657 pea4fun
pi_33687681
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:09 schreef MissyMirjaM het volgende:
portret
ik hou helemaal niet van mensen fotograferen
nog steeds jammer dat ik afgelopen mnaand geen tijd heb gehad voor mijn lijnen foto's
Ik had foto's gemaakt maar was vergeten in te sturen
pi_33687745
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:11 schreef pea4fun het volgende:

[..]

ow maar dit zijn niet de regels van hier hoor...dit is wat ik van een ander forum pluk
Sorry ik las alleen het vakje van de quote niet wat daarboven stond.
Humz misschien handig om zo'n soortgelijk iets ook in het centrale topic te plaatsen of is het daar te laat voor?
Billie Holiday is Lady Day!
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:17:05 #10
52657 pea4fun
pi_33687827
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:14 schreef Sweetsixteen16 het volgende:

[..]

Sorry ik las alleen het vakje van de quote niet wat daarboven stond.
Humz misschien handig om zo'n soortgelijk iets ook in het centrale topic te plaatsen of is het daar te laat voor?
Meestal laten de modjes het hier liever vrij zodat je de foto naar eigen interpretatie kan invullen, waarna anderen dan weer kunnen gaan zeiken beargumenteren waarom ze een bepaalde foto niet bij het onderwerp vinden passen.
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:17:34 #11
262 Re
Kiss & Swallow
pi_33687838
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:09 schreef pea4fun het volgende:
Hey wat een toeval...op een ander forum waar ik ook wel eens kom ook portret deze maand
[..]

Met duidelijke regels
vage subjectieve regels als je het mij vraagt
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:19:34 #12
52657 pea4fun
pi_33687905
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:17 schreef Re het volgende:

[..]

vage subjectieve regels als je het mij vraagt
Ik vond ze vrij duidelijk.
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:24:56 #13
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_33688088
Ik heb er zin in

[slechte tvp]
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_33688252
Even een quote van mezelf uit het vorige topic:
quote:
Zucht....het moeilijkste onderwerp...maar goed, ik zal proberen ook deze maand een inzending te doen.
Ik ben van plan mijn neefje en nichtje (respectievelijk 4 1/2 maand en 2 jaar) te portretteren.

Ik zal er wel een beetje mee gaan spelen, maar als iemand nog goede tips heeft die me erbij kunnen helpen, dan wil ik ze graag horen, want ik ben echt een leek.

Dingen die ik me afvraag zijn:
Moet ik speciale (bijvoorbeeld gekleurde) lampen gebruiken en hoeveel?
Ik heb namelijk wel een paar 'gewone' spotjes met dimmer, maar wordt het dan wel mooi?

Hoe maak je een mooie achtergrond? Ik heb nog wel een wit diascherm, dus een egaal (bijna) witte achtergrond moet me wel lukken.
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 10:49 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Ik kan je daglicht aanraden. Kunstlicht kan wel, maar daar heb je best veel van nodig om een beetje fatsoenlijk licht te krijgen. Let ook op de kleurtemperatuur. Verschillende soorten licht hebben verschillende kleurtemp. Dit kan je corrigeren op je cam (witbalans-instellingen) of in PS. Als je in RAW schiet, heb je meer correctieruimte, dan wanneer je in jpg schiet. Wees voorzichtig met het gebruik van verschillende soorten licht (tl., gloeilamp, halogeen) door elkaar. De verschillen in kleurtemp kunnen rare effecten opleveren (wat natuurlijk ook mooi uit kan pakken).

Belichtingstipje: belicht het haar van het model en/of de achtergrond apart, dat geeft wat diepte aan de foto.
[..]

diascherm is een uitstekende achtergrond.
De lichinstellingen in de camera ben ik wel bekend mee, maar bedankt voor de tip.

Ik was van plan de 'shoot' binnen te doen, dus dan heb ik denk niet genoeg natuurlijk licht.
Zelf heb ik al een grote lamp en een spotje (alletwee gloeilamp). Alleen dit zal niet genoeg zijn als ik zowel het onderwerp als de achtergrond wil belichten.
Hoeveel en wat voor lampen gebruiken jullie?
In de winkel zijn er ook zoveel verschillende soorten gloeilampen te krijgen; natuurlijk, hard, zacht, gekleurd etc. En om ze nou allemaal te kopen...

Ik zit er ook aan te denken de achtergrond een andere kleur dan wit te maken.Volgens mij kan je dit het beste doen door voor de lamp die je achtergrond verlicht een gekleurd glasplaatje/folie te zetten. Iemand een idee waar ik dit het beste kan halen?
(Ik wil niet gelijk naar een fotozaak en daar mezelf scheel betalen aan apparatuur als ik nog niet weet ofhet wel gaat lukken en of ik het vaker zal gaan doen).
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:30:58 #15
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_33688295
por·tret (het ~, ~ten)
1 afbeelding van het gezicht van een persoon => beeltenis, konterfeitsel
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:31:07 #16
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33688299
Ik denk dat ik mijn eigen model ga worden.
Hoogachtend,
Erik.
pi_33688337
Van Dale:
quote:
por·tret (het ~, ~ten)
1 afbeelding van het gezicht van een persoon => beeltenis, konterfeitsel
2 persoonsbeschrijving

por·tret·fo·to (de ~)
1 foto met daarop de afbeelding van een persoon
Gezien die laatste, zou ik zeggen dat een fullbody foto ook een portret is.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:33:24 #18
262 Re
Kiss & Swallow
pi_33688372
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:32 schreef Vliegvrager het volgende:
Van Dale:
[..]

pi_33688397
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:29 schreef Werewolf het volgende:

een gekleurd glasplaatje/folie te zetten. Iemand een idee waar ik dit het beste kan halen?
(Ik wil niet gelijk naar een fotozaak en daar mezelf scheel betalen aan apparatuur als ik nog niet weet ofhet wel gaat lukken en of ik het vaker zal gaan doen).
grotere DHZ-elektrotechniek-zaken hebben dat (voor disco-licht-installaties). En de betere verlichtingswinkels vast ook wel.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:34:28 #20
262 Re
Kiss & Swallow
pi_33688402
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:19 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Ik vond ze vrij duidelijk.
ja duidelijk wel ... maar te beperkt zit weinig creativiteit in als iedereen headshots gaat zitten inleveren
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:36:32 #21
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_33688459

ik zou heel lui kunnen zijn en deze insturen...

Maar dat doe ik niet
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_33688491
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:32 schreef Vliegvrager het volgende:
Van Dale:
[..]

Dat staat ook al in de beschrijving van pea
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:38:03 #23
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_33688507
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:31 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik denk dat ik mijn eigen model ga worden.
Dat is een (niet origineel) dee. Sommige mensen komen ermee op de eerste plek, anderen alleen maar op de 3e.
pi_33688517
Woeiiiiii Portret
Portfolio. |
Nikon D50 | Sigma 17-70mm Macro | Nikkor 70-300mm | SB-800
-je webicon gaf een malware-melding in Chrome, vandaar verwijderd-
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:38:45 #25
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33688534
Voor CKV ooit ook portretfoto's moeten maken. Op zich vind ik het er wel leuk uitzien, maar ik heb eerst nog een ander idee. Als dat idee niks wordt ga ik zoiets nog eens proberen, aangezien deze beide niet echt topkwaliteit hebben.

Hoogachtend,
Erik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')