Je kunt het 2005 programma downloaden sinds gisteren en op je laatste loonstrookjes staan meestal de cumultatieven (alles ogpeteld).quote:
je eigenwoningschuld, hypotheek dusquote:Op woensdag 4 januari 2006 12:01 schreef sanger het volgende:
Weet iemand wat je moet invullen bij "eigenwoningschuld"?
Dus het totaalbedrag van de hypo en niet alleen de koopsom v/d woning?quote:Op woensdag 4 januari 2006 12:02 schreef SterkStaaltje het volgende:
[..]
je eigenwoningschuld, hypotheek dus
Lijkt me wel ja. Je hypotheek kan nl. groter zijn dan de koopsom (voor verbouwing, etc.), maar ook kleiner (in geval van overwaarde bij vorige woning, eigen geld in woning, etc.).quote:Op woensdag 4 januari 2006 12:09 schreef sanger het volgende:
[..]
Dus het totaalbedrag van de hypo en niet alleen de koopsom v/d woning?
Als het inkomen van de ene persoon in een hogere belastingschijf wordt belast dan het inkomen van de andere persoon.quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:58 schreef horney_dorney het volgende:
Zal best wat terug krijgen i.v.m. eigen huis. Nu zou ik ook nog gezamenlijke aangifte kunnen doen; ik weet dat je dan met aftrekposten mag 'schuiven' en dergelijke maar verstand heb ik er niet van...kan iemand mij vertellen in welke gevallen dit interessant is? We werken beiden full-time; woning staat op mijn naam.
Jij gaat door voor de koelkastquote:Op donderdag 5 januari 2006 00:44 schreef Rekkie het volgende:
TT klopt niet!
Reiskosten zijn niet aftrekbaar..... privé enzo
Kleding, indien boven de drempel wel... mits je kunt aantonen dat het voor het werk is en onderbouwd met bon
idd je zult je baar om een onbelaste onkostenvergoeding moeten vragen. deze kleding is dan aftrekbaar als het gaat om werkkleding of kleding met een bedrijfsembleem van tenminste 70 cm2.quote:Op donderdag 5 januari 2006 07:45 schreef kaputwiehund het volgende:
[..]
Jij gaat door voor de koelkast
voorwaarden aftrek ziekenbezoek:
- de persoon moet tot de gemeenschappelijke huishouding behoren
- de verpleging heeft langer als 1 maand geduurd
- de enkele reisafstand bedraagt meer dan 10 km.
- minimaal 1x per week bezoek
- bij reizen per openbaar vervoer gelden de werkelijk gemaakte reiskosten. Bij vervoer per auto 0,19 cent per kilometer.
kleding voor werk is dus niet aftrekbaar (toch al gauw een jaar of vijf niet meer) . Eventueel kan je baas die belastingvrij vergoeden
Ik vind het altijd erg vervelend naar websites te verwijzen, maar deze is echt heel voor de hand liggend: http://www.belastingdiens(...)aangifte2005-86.htmlquote:Op donderdag 5 januari 2006 09:30 schreef _Flash_ het volgende:
Ik ga de taxatiekosten voor mijn huis (voorwaarde voor hypotheek) aftrekken en de hypotheekrente over stukje november en heel december (28 november huis gekocht).
Maar een vraagje heh, volgens mij kan je de notariskosten en kosten van het kadaster ook aftrekken. Echter ik heb deze in de hypotheek meegenomen, dus ik trek de rente over deze kosten al af. Kan ik nu voor 2005 het hele bedrag van de notaris en het kadaster aftrekken? Lijkt me niet, maar aan de andere kant, ik weet het niet zeker en het is toch een fiks bedrag.
Check het andere topicquote:Op donderdag 5 januari 2006 09:13 schreef Flappekz het volgende:
Kzal wel een en ander terugkrijgen, heb dit jaar een huis gekocht....wat kun je allemaal aftrekken wat dat betreft?
Er is al een merge onderwegquote:
Heb je dan geen fout gemaakt of een te hoog bedrag ingevuld op je aanvraag voor VT (voorlopige teruggaaf) ?quote:Op donderdag 5 januari 2006 12:37 schreef Koningin het volgende:
Ik moet toch betalen, wij krijgen belasting per maand terug en dat berekenen ze toch altijd te veel.....
Bij mij is dat ook hoor.. ik rij al jaren een lease auto.. dus de belastingdienst gaat dan een aanname maken. Zo heb i het afgelopen jaar alvast betaald (voorlopige aanslag 2005) voor een Leon van 25.000, terwijl ik dit jaar een polo van 19.000 heb gereden..quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:21 schreef Martin2005 het volgende:
[..]
Heb je dan geen fout gemaakt of een te hoog bedrag ingevuld op je aanvraag voor VT (voorlopige teruggaaf) ?
Nee, ze doen een aanname en van daaruit wordt het maandelijks bedrag berekend.quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:21 schreef Martin2005 het volgende:
[..]
Heb je dan geen fout gemaakt of een te hoog bedrag ingevuld op je aanvraag voor VT (voorlopige teruggaaf) ?
quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:56 schreef avotar het volgende:
[..]
Bij mij is dat ook hoor.. ik rij al jaren een lease auto.. dus de belastingdienst gaat dan een aanname maken. Zo heb i het afgelopen jaar alvast betaald (voorlopige aanslag 2005) voor een Leon van 25.000, terwijl ik dit jaar een polo van 19.000 heb gereden..
ikke dus terugkrijgnog ff deze gebruiken voortie straks weg is
Ik niet meer snappequote:Op donderdag 5 januari 2006 14:41 schreef Koningin het volgende:
[..]
Nee, ze doen een aanname en van daaruit wordt het maandelijks bedrag berekend.
Die aanname is meestal wat veel.
Alles, maar dat staat ook op je jaaropgaaf.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:04 schreef the_bbk het volgende:
Ik heb ook een vraagje: ik moet mijn 'loon' invullen. Is dat mijn Brutojaarsalaris of tellen de vakantie- en de eindejaarsuitkering ook mee hierbij?
Leasewagen gaat niet werken waarschijnlijk. Per 1/1 is het zo dat je werkgever de belasting die je zou moeten betalen over je leasewagen gaat inhouden.quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:05 schreef Martin2005 het volgende:
[..]
[..]
Ik niet meer snappe![]()
Ik heb VT ingevuld voor zowel mijn hypotheekrente als leasewagen. Voor beide gevallen heb ik zelf het bedrag mogen aangeven. Als e.e.a. wijzigt (bijvoorbeeld een goedkopere (of duurdere) leasewagen met minder (of meer) bijtelling) kun je dat ook halverwege het jaar wijzigen. Sterker nog, dat heb ik afgelopen voorjaar gedaan.
Het lijkt me best leuk iets teveel te krijgen, maar dat is toch wel een sigaar uit eigen doos, als je het later terug moet betalen....
Ja, duh! Het topic gaat over 2005, niet over dit jaar.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:11 schreef avotar het volgende:
[..]
Leasewagen gaat niet werken waarschijnlijk. Per 1/1 is het zo dat je werkgever de belasting die je zou moeten betalen over je leasewagen gaat inhouden.
Je netto-loon gaat hiermee dus omlaag.
Dat kan ja, als je voldoet aan de voorwaarden voor fiscaal partnerschap dan kan je recht hebben op de verhoging van de gecombineerde heffingskorting bij de minstverdienende partner.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:16 schreef SilverStar het volgende:
hmm ja, ik heb vandaag ook eens gekeken. Ik woonde heel het vorige jaar in een huis met mijn vriend. hij werkt, ik had slechts een vakantiebaantje in dat jaar. Als ik ons niet als fiscaal partners invul dan krijg ik iets van 300 euro terug; zijn we wel fiscaal partner dan 1400. kan dat echt zomaar, zoveel?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |