abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 januari 2006 @ 22:46:29 #1
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_33675828
Ik heb geen idee waar ik dit topic beter kon plaatsen, dus dan maar hier
Op internet kon ik hier niet veel over vinden (Jóh ).

IJslandse namen zijn gebaseerd op patroniemen.
In het IJslandse systeem zijn er geen echte familienamen of (post-Napoleonistische) achternamen.
De achternaam van iemand is de voornaam van zijn vader (soms moeder).

Bijvoorbeeld: een man die Jón Stefánsson heet, heeft een zoon Fjalar.
De achternaam van Fjalar is niet Stefánsson, net als zijn vader, maar Jónsson, wat letterlijk "zoon van Jón" betekent.
Hetzelfde geldt voor vrouwen. De dochter van Jón, Kata, zal Jónsdóttir als achternaam krijgen, wat "dochter van Jón" betekent.

Maar wat nou in het geval van geslachtsveranderingen?
Blijft Jón Stefánsson uit het voorbeeld zijn naam behouden als hij het hele proces van transseksualiteit doorloopt en dus ook een geslachtsverandering ondergaat, of wordt zijn naam dan veranderd in Jón Stefánsdóttir?
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_33675859
Goede vraag.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_33676108
Hey, het voorbeeld van Wikipedia
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_33676207
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 22:52 schreef Lucille het volgende:
Hey, het voorbeeld van Wikipedia
Bron?
Op zich leuke vraag,. Al ben ik niet zo thuis in ijsland
pi_33676244
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 22:55 schreef Godlike02 het volgende:

[..]

Bron?
Op zich leuke vraag,. Al ben ik niet zo thuis in ijsland
http://en.wikipedia.org/wiki/Naming_conventions_of_Iceland
  dinsdag 3 januari 2006 @ 22:59:24 #6
100054 Quarks
pi_33676390
quote:
Van: http://nl.wikipedia.org/wiki/IJslandse_namen

Wel een lastige vraag dus; durf hem niet te stellen aan de Ijslandse ambassade
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_33676416
Hier staat dat de achternaam ook veranderd.

http://gemini.hmdnsgroup.com/~kristiv/blog/000386.html
quote:
if you had a sex change in Iceland, you'd have to change your first name AND the suffix of your patronym
quote:
Yes. We do have instances of that in Iceland. There is a brave lady called Anna Kristjánsdóttir, who used to be a man. Can't for the life of me remember what her name used to be before the sex change, but her patronym would have been Kristjánsson.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 23:03:55 #8
100054 Quarks
pi_33676558
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 22:59 schreef Lucille het volgende:
Hier staat dat de achternaam ook veranderd.

http://gemini.hmdnsgroup.com/~kristiv/blog/000386.html
[..]

[..]

Ok, dus die vrouw heeft dus ook haar/zijn voornaam veranderd.
Maar zou dit ook officieel moeten?
pi_33677087
Vroeger was dit in nederland ook nog zo, bvb Janssen = Janszoon.

Als je het zo terug gaat brengen zou je die naam ook moeten veranderen... toch?
  dinsdag 3 januari 2006 @ 23:24:52 #10
100054 Quarks
pi_33677342
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 23:18 schreef Solomen het volgende:
Vroeger was dit in nederland ook nog zo, bvb Janssen = Janszoon.

Als je het zo terug gaat brengen zou je die naam ook moeten veranderen... toch?
Wij kennen officieel geen namen gebaseerd op patroniemen in Nederland.
Het feit dat dit in Ijsland wel zo is brengt het probleem van gelsachtsveranderingen met zich mee.

Ik vraag me dan ook af of het van volgens de Ijslandse wet verplicht is om je naam dan ook mee te veranderen.
pi_33677491
heb ik me nou nog NOOIT zorgen over gemaakt
pi_33677947
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 23:24 schreef Quarks het volgende:

[..]

Wij kennen officieel geen namen gebaseerd op patroniemen in Nederland.
Het feit dat dit in Ijsland wel zo is brengt het probleem van gelsachtsveranderingen met zich mee.

Ik vraag me dan ook af of het van volgens de Ijslandse wet verplicht is om je naam dan ook mee te veranderen.
Officieel niet, maar als jij Janszoon van je achternaam heet lijkt me dat knap lullig
  dinsdag 3 januari 2006 @ 23:46:57 #13
100054 Quarks
pi_33678212
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 23:39 schreef Solomen het volgende:

[..]

Officieel niet, maar als jij Janszoon van je achternaam heet lijkt me dat knap lullig
Er zijn dan ook veel vrouwen die zo heten.
Tegenwoordig is dat al helemaal niet meer van belang, omdat we normale achternamen (familienamen) hebben.
pi_33678608
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 23:46 schreef Quarks het volgende:

[..]

Er zijn dan ook veel vrouwen die zo heten.
Tegenwoordig is dat al helemaal niet meer van belang, omdat we normale achternamen (familienamen) hebben.
Daar heb je wel gelijk in
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:33:16 #15
100054 Quarks
pi_33688369
Hmm, blijkbaar is de vraag te moeilijk; volgens mij moet ik dan toch maar de Ijslandse ambassade mailen.
pi_33688654
In Ijsland zijn geen mensen die zich om laten bouwen. Die leven alleen in Nederland en in andere heidense landen, mr. stringtheorie.

Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:59:12 #17
100054 Quarks
pi_33689094
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:42 schreef thefunny het volgende:
In Ijsland zijn geen mensen die zich om laten bouwen. Die leven alleen in Nederland en in andere heidense landen, mr. stringtheorie.

Helaas, Anna Kristjánsdóttir denkt daar toch echt anders over, funny man.
  woensdag 4 januari 2006 @ 12:00:27 #18
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_33689135
Waarschijnlijk zal Ijsland voor een wettelijke geslachtsverandering een wettelijke patroniemswijziging verplicht stellen. Maar ik denk dat je toch bij de Ijslandse regering moet zijn voor een zeker antwoord.
pi_33689269
Wat een vraag!! Ben eigenlijk wel benieuwd of die naamsverandering bij geslachtsverandering inderdaad wettelijk is vastgelegd.... ff kijken of ik hier iets kan vinden (werk in het Icelandic Human Rights Centre in Reykjavik)
Yo, Willie. Burn the cat
  woensdag 4 januari 2006 @ 12:05:12 #20
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_33689270
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:00 schreef Alicey het volgende:
Waarschijnlijk zal Ijsland voor een wettelijke geslachtsverandering een wettelijke patroniemswijziging verplicht stellen. Maar ik denk dat je toch bij de Ijslandse regering moet zijn voor een zeker antwoord.
Het zou trouwens ook best kunnen van niet, want uit de Nederlandse wet valt ook op te maken dat het wijzigen van een voornaam niet verplicht is bij geslachtswijziging.
pi_33689637
Met Google kan ik vinden dat er in Ijsland geen specifieke wetgeving is op het gebied van geslachtsveranderingen. Ook is te vinden dat in Ijsland niet de geboorteakte wordt aangepast zoals dat in Nederland het geval is, maar dat iemand na een geslachtswijziging wel kan trouwen met het andere geslacht. Over naamswijziging kan ik zo snel niets vinden, maar gezien er geen specifieke wetgeving is, ga ik er vanuit dat het wel veranderd kan worden (getuige de OP), maar dat er geen verplichting is om dat te doen.

Overigens kan in Nederland het geslacht veranderd worden in de geboorteakte zonder dat de voornamen worden veranderd (Ik ken echter niemand die zijn/haar oude voornamen wenst te houden na geslachtsverandering).
pi_33689767
15.1 There is no specific law on the rights of transsexuals in Iceland. According to the Directorate General of Health of Iceland gender reassignment surgery has only been done once in the country; most Icelandic people are assumed to go to Sweden. However, there are more cases in the pipeline. A committee for the said Directorate is currently drafting legislation on the issue which is likely to follow that of Sweden.
Yo, Willie. Burn the cat
pi_33689839
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:24 schreef bluzh het volgende:
15.1 There is no specific law on the rights of transsexuals in Iceland. According to the Directorate General of Health of Iceland gender reassignment surgery has only been done once in the country; most Icelandic people are assumed to go to Sweden. However, there are more cases in the pipeline. A committee for the said Directorate is currently drafting legislation on the issue which is likely to follow that of Sweden.
Dat is ook waar ik mijn post op baseerde. Aan de andere kant klopt wat er staat over Nederland niet helemaal. Aan de andere kant kan dat ook komen doordat de bron een oud BW is.

Het betreffende onderzoek is mede gevoerd/gebruikt naar aanleiding van een EHRM-zaak van een transseksuele vrouw tegen de UK.
  woensdag 4 januari 2006 @ 12:26:54 #24
100054 Quarks
pi_33689849
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:19 schreef BetaWolff het volgende:
Met Google kan ik vinden dat er in Ijsland geen specifieke wetgeving is op het gebied van geslachtsveranderingen. Ook is te vinden dat in Ijsland niet de geboorteakte wordt aangepast zoals dat in Nederland het geval is, maar dat iemand na een geslachtswijziging wel kan trouwen met het andere geslacht. Over naamswijziging kan ik zo snel niets vinden, maar gezien er geen specifieke wetgeving is, ga ik er vanuit dat het wel veranderd kan worden (getuige de OP), maar dat er geen verplichting is om dat te doen.

Overigens kan in Nederland het geslacht veranderd worden in de geboorteakte zonder dat de voornamen worden veranderd (Ik ken echter niemand die zijn/haar oude voornamen wenst te houden na geslachtsverandering).
quote:
Ok, dank je
pi_33689886
[quote]Op woensdag 4 januari 2006 12:24 schreef bluzh het volgende:

Sweden was the first European country to pass any special legislation relating to transgendered people, following a campaign by a group of politically active members of the transgender community who were fighting for recognition of name changes and sex specific personal identity numbers. With regards transsexuality in Sweden they had already acknowledged and accepted the medical intervention and were now looking at regulating the legal aspects of transsexualism. Legislation concerning affirmation of gender identity was finally passed in 1972

Once Gender Reassignment Surgery has been completed in Sweden the individual concerned will legally be considered a member of the reassigned sex. All documents will be reissued as such.quote]
Yo, Willie. Burn the cat
pi_33689894
quote:

A committee for the said Directorate is currently drafting legislation on the issue which is likely to follow that of Sweden.
Dit zou overigens positief kunnen zijn voor Ijslandse transseksuelen. Zweden was het eerste land ter wereld dat rechten van transseksuelen erkende op dit gebied.
pi_33689925
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:26 schreef BetaWolff het volgende:

[..]

Dat is ook waar ik mijn post op baseerde. Aan de andere kant klopt wat er staat over Nederland niet helemaal. Aan de andere kant kan dat ook komen doordat de bron een oud BW is.

Het betreffende onderzoek is mede gevoerd/gebruikt naar aanleiding van een EHRM-zaak van een transseksuele vrouw tegen de UK.
Je hebt gelijk... Kijken of ik wat beters kan vinden...
Yo, Willie. Burn the cat
  woensdag 4 januari 2006 @ 12:30:04 #28
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_33689935
Leuk topic .

Overigens is dit toch ook het geval bij Russen en/of Slowaken enzo?

vb. Korssakov - Korssakova.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  woensdag 4 januari 2006 @ 12:32:25 #29
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_33690019
TT gefixt. Interessant topic dit
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  woensdag 4 januari 2006 @ 13:01:57 #30
100054 Quarks
pi_33691057
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:30 schreef Posdnous het volgende:
Leuk topic .

Overigens is dit toch ook het geval bij Russen en/of Slowaken enzo?

vb. Korssakov - Korssakova.
quote:
Russians, Belarusians, and Ukrainians have retained this tradition of bearing patronymics, along with a formal surname. Thus, what might appear to be a "middle name" to an Englishman or a continental European, would actually be a person's patronymic, e.g. Vladimir Vladimirovich Putin (Vladimir Vladimirsson in Icelandic). A person is rarely addressed by his or her surname, e.g. "Mr. Putin" (gospodin Putin) — though permissible and common in third person — but by the given name and patronymic.
Dus Russen hebben wel een gewone achternaam, maar een patroniem middennaam.
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:32 schreef buzzer het volgende:
TT gefixt. Interessant topic dit
Ijsland hoort inderdaad niet; staat ook zo vreemd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')