abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41144394
Stap 6:

Herhaal stap 4 en 5 voor de andere kant van de lijm verbinding.

pi_41144461
Stap 7:

Laat het een half minuutje drogen en stempel dan de de punt van het penseel het kloddertje in de verlijming en veeg het in model. Druk het eventueel nogmaals aan en veeg het weer glad.

Het eind resultaat:

Herhaal de stappen voor de rest van de lijm punten
pi_41159132
Ballerina's zijn zwaar!

Tenminste bronsen ballerina's zijn zwaar. Zwaar genoeg om als lijmtang te gebruiken op een punt waar geen klem past.

Nog even en tip voor het pas maken van iets dat in verstek moeten komen. Als je eerst via een duimstof of rolmaat (eerste stuk over slaan) de zijkanten en 1 onder of bovenkant hebt gemaakt en in eklkaar gelijmd kune je daarna zeer nauwkeurig de laatste pas maken.

Plaats het reeds gelijmde deel op wat resthout verhoogt op de tafel. en klem een paar rest stukjes tegen de binnen kant op waar het laaste
deel tussen komt. Dit gebruik je als aanslag.

Door het nog aan 1 kant op maat te zagen stukje er onder te leggen aan 1 kant en aan de andere gelijk te leggen kun je het heel nauwkeurig aftekeken. Wel naast de potloodstreep zagen!

Door er een dun stukje triplex of karton onder te leggen komt het wat omhoog aan 1 kant zodat je het tegen elkaar kunt drukken als je de andere kant aftekend.

pi_41189484
Awerken van de lijmnaden

Met een RVS steekmes (dat is een scherpgeslepen plamuurmes met scherpehoeken ipv iets afgeronde hoeken) voorzichtig het bovenste laagje lijm uit de naad krabben. Er hoeft maar weinig uit. Het makkelijkst is om naar je toe te werken en onder het mes langs door te kijken zoals op de foto maar dan het mes wel met 2 handen vast houden (voor de foto kon dat even niet)

Met een grof schuurpapiertje ( b.v. korrel 80) de naad iets opruwen. Het is niet de boedoeling om hele ravijnen uit te schuren. Dit is alleen voor betere hechting en de laatste rstjes lijn weg te halen van de hoeken.

Met kneedbaarhout in de juiste kleur opvullen. Dit doe je direct uit de tube. Tube strak op het hout en goed aandrukken terwijl je het spuil in het naadje perst. Tube goedvlak houden anders spuit de hele inhoud overal heen.

Links de afgewerkte (moet nog iets opgeschuurt worden) rechts de nog niet afgewerkte naad

pi_41189486
Omdat de eerste voor en achterkant helemaal in elkaar zitten de de volgende staat te drogen alvast alles even gepast en bij elkaar gezocht. Begint er op te lijken!

Nu zit ik met de vraag alles kleuren naar een mahonie achtige kleur en in de was zetten of alleen de kaders zodoen en de ornamentjes met polyment vergulden met bladgoud?

zaterdag 26 augustus 2006 @ 09:30:21 #156
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_41189597
Dat ziet er echt erg mooi uit! Je werkt het ook erg netjes af, als ik zie hoe je die randen behandelt. Ben benieuwd hoe het verder gaat worden uiteindelijk. Veel succes ermee!
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 10:58:19 #157
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_41190776
Als je het verguld met bladgoud gaat het wel heel erg spreken. Als je daar van houdt zou ik daar voor gaan

Wat voor knoppen komen/zitten eraan eigenlijk? Als je goudkleurige neemt krijg je dan geen kleurverschil?

[ Bericht 13% gewijzigd door sanger op 26-08-2006 11:07:54 ]
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 10:59:15 #158
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_41190805
Wouw! Heel erg mooi!
pi_41193155
TY! De knoppen zijn van bčtamessing (heeft wat meer zinkt en is licht van kleur. Als het gaat oxideren wordt het bijna brons kleurig. Maar als je het om de paar maanden poetst blijft het die gele kleur van op de foto. (Blad)goud is er in vele soorten met allemaal hun eigen kleur. Dit kun je dicht bij de kleur messing kiezen (iets warmere kleur goud) en je kunt het patineren om een iets andere kleur of verweerdheid te krijgen.

Als je de knoppen niet poetst krijg je zo ie zo niet 2 tinten geel metaal. Maar als je het goud juist minder geel kiest past het altijd wel goed.

Het enige is dat poliment vergulden erg veel werk is. Ben ik zeker een week iedere avond aan bezig aan 1 zo'n dingetje.

Moselgoud gaat een stuk sneller maar kan niet buiten toegepast worden dat spoelt er af als het nat wordt. Iets wat bij een horretje kan gebeuren.

Goudverf bestaat ook en zou erg snel werken zijn maar is vreselijk duur spul. Er bestaan ook goedkope potjes maar dat bevat alumium stof in gele verf. Ziet er erg kitch uit vooral naast het messing.
pi_41265345
Wat ziet dit er ontzettend goed uit, wat een vakwerk. Wat zal dat een voldoening geven om aan zo'n project te werken en elke keer dat je het ziet kun je zeggen dat heb ik helemaal zelf gedaan. Super gaaf en stijlvol.
Complimenten en succes
ik kijk af en toe hoe het verder verloopt
Banzai
Ben er zo blij mee echt waar, eerlijk, ben er zo blij mee ....(BertVisscher)
pi_41276817
TY, ik ben nu bezig om de lijm naden af te werken. Dit is erg veel werk vooral in de hoekken waar de gefreesde sierranden elkaar raken. Kom je bijna niet goed bij met een schuurpapiertje. Dus heel even geen updates maar er wordt wel gewerkt.
pi_41427375
Nu het weer weekeinde is heb ik weer de heledag de tijd en kan ik weer frezen. door de weeks doe ik dit niet. Als ik van het werk thuis kom en gegeten heb is het al zeker z'n 7 uur dus dan doe ik alleen de stille dingen. Maar goed.

Zodat de ramen netjes in de hooretje vallen en daarmee het horretje netjes vast zit en de tochtwering aan de onderkant van het raam netjes is weggewerkt komt er hiervoor een sponning:

Op de freestafel (tja ik heb nog geen vlak van dikte bank staan) frees is eerst een groef tot bijna het einde op het meteriaal in te korten.

Daarna draai ik de frees een eind omhoog om het er helemaal af te halen:

Als je ergs op 1/3 vanaf het einde bent stop ik even om het rest materiaal af te zagen. Met een klosje kan ik nu verder frezen:

Ook het het dunnere voorkantje van het horretje heb ik zo'n 3 mm sponning gemaakt. Als z op elkaar zitten ziet de sponning er zo uit. Hier valt het raam dus in.

Aan de voorkant komt nog een super dun sierlatje om de naad af te werken.

pi_41427490
De onderkant van het hooretje mag niet op het kozijn of op de onder dorpel komen te staan. Als het gaat regenen komt hier water over heen te lopen. Esdoorn hout kan daar niet goed tegen. Daarom komt er een uitspaning aan de onderkant waar een bruin marantie stip in gelijmt wordt. Het hoortje komt dan op deze 7mm dikke strip te staan. Al het water kan er dan netjes langs en onderdoor zonder schade aan te richting. Ook blijft de ventulatie van het kozijn hiermee in werking. Zou het hotretje zelf op de onderdorpel staan dan wordt dit afgedekt,

zaterdag 2 september 2006 @ 18:42:18 #164
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_41429418
Toch klik ik weer
Word je toch gewoon sacherijnig van,als je kijkt op welk niveau hier geknutseld word
Klaar?
Ik niet!
  zaterdag 2 september 2006 @ 20:48:35 #165
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41432902
Pff, zeg dat detailwerk, niet normaal goed. *insert petje af smiley*
Mocht je met een vergrootglas op je werk gaan kijken, dan nog ziet het er perfect afgewerkt uit
(en dat stop motion filmpje )
pi_41439280
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 20:48 schreef MMach het volgende:
Pff, zeg dat detailwerk, niet normaal goed. *insert petje af smiley*
Mocht je met een vergrootglas op je werk gaan kijken, dan nog ziet het er perfect afgewerkt uit
(en dat stop motion filmpje )
TY, maar niet alles is perfect hoor. Er zijn wel een paar dingetje die niet helemaal up to standard zijn. Maak ok wel een een foutje of doe iets niet helemaal K- Ok. Die stop motion maken was ook erg leuk. Is was begi om te kijken hoe het het beste in elkaar paste en moest toen op eens aan jouw vloer denken, meteen het statief erbij gepakt.

@foo_niks niet sagie worden he! Dit gaat niet vanzelf maar kost bload (vandaag ook weer letterlijk pinkje gestoten tegen de frees bij het schoonmaken(nee hij draaide niet)) en mijn middelvinger van de ande hand heeft een gevoelig sneetje van de zaag), zweet (vooral van het schuren) en tranen (vandaag deze keer niet)
pi_41440193
Schraapstaal - wat is het en wat doet het?!?l

Een schraapstaal is een klein plaatje gereedschap- of verenstaal. De randen worden heel erg vlak gemaakt waardoor ze scherp zijn. Denk maar aan de rand van een blikje cola.

Je gebruikt dit voor 2 dingen:
  • spiegel glad maken van een oppervlak
  • handmatig vlak schaven van grote oppervlakken

Als je tijdens het schrapen wat op het houtdruk met een constante druk kunje oneffenheden helmaal netjes wegschaven. Je kunt zo ook hele grote tafel bladen volledig vlak maken.

Zo houdt je een schraap staal ongeveer vast. Het gaat beter met 2 handen maar dan kan ik geen foto maken. Je zet het schraapstaal bijna loodrecht op het oppervlak en haalt he dan met een constante druk en snelheid naar je toe. Er komen dan allemaal kleine krulletjes hout af.

Druk je niet en houdt je het ergens tussen 60 en 85 graden kun je het oppervlak speigel glad makenzodat het bijna glimt. Daarna licht met korrel 150 a 200 in kleine rondjes schuren en je kunt het super glas aflakken. Lijkt dan net de motor kap van b.v. een rode MG die 20 keer in de lak zit.

Druk je wat harder en houdt je het egens tussen de 80 en 90 graden dan kun je ook door kleine stukjes vaker te schrapen iets helamaal vlak schaven.

Sorrie geen Saint Emilion Grand Cru of Châteauneuf-du-pape hier in de kelder maar wel een redelijke voorraad ander wijnen en ports. Dit is een Gato Negro die vorig jaar ng Gato Blanco heette. Wordt door mijn baas met enkele honderden flessen tegelijk ingekocht en dat meerdere malen per jaar. Drinken we altijd op de zaak en hij ook voor thuis, ik heb er ook een paar thusi van staan. Niet heel erg duur maar wel heel erg goed heb er ook altijd wel een aantal van staan naast o.a. Vino Nobile di Montepulciano

[ Bericht 0% gewijzigd door tnimble op 04-09-2006 00:33:12 ]
  • pi_41462869
    Het eerste deel zit nu geheel in elkaar

pi_41688554
    Nog even een verlaat detail fototje van het verlijmen. De bijna lege fles dient hier als hewcht zodat het niet er wat bol in komt. De huishoudfolie plakt niet aan de lijm dus houd allees wat niet aanelkaar moet heel erg mooi schoon.

pi_41688811
    Lags de bovenkant komt dit strookje gelijmt dit dicht de naad tussen hor en raam netjes af.

Het horretje is 4mm breeder dan de raamopening en valt aan elke kant 2mm achter de beleglatten. Door aan beide kanten er 2.5mm af te zagen sluit dit latje vrijwel naadloos aan maar heeft toch wat ruimte voor het werken van het hout.

De japane zaaggeleider stellen we parralleel aan de rand vean het horretje op die 2.5mm met het speciale nep zaagblad wat er bij zit.

Aan het uiteinde van de zaag zit een speciaal vlak stukje zodat je een stukje kunt afzagen zonder wat er onder zit te beschadigen.

Netjes afgezaagt op wat zaagsel en losse stukjes na.

Na ook de lijmresten te hebben weggeschuurt ziet het er uit alsof daar nooit wat gezeten heeft. Aan beide kanten exact 2.5mm!

zondag 10 september 2006 @ 21:48:53 #171
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_41689052
    tnimble het is té mooi
    Kappe nâh
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_41689287
    Ht lijmen van de ornamentjes in de voorkant. Ondertussen ben ik echt gek op ballet

Het is dan eindelijk tijd voor echt resultaat te gaan zien Op een stukje schilders tape in het midden van het bloempje in het ornamentje en het midden van het deel dat zichtbaar blijft af getekent

De knopjes die er op komen hebben boutjes van 4mm. Daarom boor ik met 3mm een gat tot de juiste diepte.

Daarna de voorkant netjes opboren toto 4mm en de rand met een verzinkboor net maken.

Dan kan in de dikke onderkant (naja dik 18mm) draad M4 getapt worden. Ja dit kan je kunt net als in metaal ook in hout draad tappen. Hout met een fijne structeur zoals dit esdoorn is ideaal om draad te tappen.

De boutjes op de juiste diepte af zagen.

En dan met eerst wat constructielijm in het gat he boutje er in draaien. De constructielijm zorgt ervoor dat het boutje niet elke keer los draait als je het knopje er af wilt hebben om b.v. het gaas te vervangen. En het geeft nog meer stevigheid. Je kunt hier bij wijze van spreken een olifant aan op hangen.

Nadat de lijm droog is de resten wegsteken en deftig schuren. Voorkant over de boutjes heen schuiven knopjes vast draaien en voila!

Er moeten nu alleen nog een paar patentboutjes extra bij. 2 onder en 1 boven in het midden dan kan het geschilderd worden en het gaas er in en af!
    pi_41698762
    Heel mooi werk, wat een precisiewerkje zeg, jij werkt tot op de halve milimeter nauwkeurig, niets voor mij, ik rond alles het liefst af op hele centimeters
    pi_42766102
    Ziet er echt heel netjes uit!! Je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt.
    pi_42787360
    TY, over een paar weekjes heb ik het weer wat rustiger en ga ik ze helemaal afmaken. leuke site trouwens in je sig.
    pi_42789616
    Het is elke keer weer genieten als ik door deze topic scroll

Om over na te denken: De muur tussen de ramen en natuurlijk die ernaast, die moeten dus iets dikker worden dan de luiken, zodat de luiken binnen de muur blijven. Evtl gordijnen kunnen er dan mooi langslopen.
    Voordeel is ook nog dat je de muur goed kunt isoleren.
    En dan een mooie breeeeede vensterbank. Geintegreerde radiatoren
    pi_42790042
    Je bent een perfectonist hé
    pi_44958370
    Ok na het even stilvallen van alles weer updates. In de tussentijd is 1 van de delen van de horretjes in de kleur gezet. Het probleem daarbij was dat door de schaaffout van de hout handel er allemaal rare strepen in kwamen. Maar goed met veel werk met schuurpapier op houten plankjes vastgelijmt en het scraapstaal is het allemaal goed gekomen en ben nu aan de volgende bezig. En heb meteen rekening gehouden met de strepen die ook hier in zitten.

Na de eerste dikke laag en flink schuren met een papiertje P600 op een MDF plankje gelijmt:

pi_44958456
    Na heel veel schuren en om en om diagonaal schrapen:

pi_44958619
    Na laag 3 die nog niet geschurt is:

Laag 4 staat nu onder tussen te drogen. Het eind resultaat zie op de foto's links tegen de muur staan. Door het gedoe met die strepen die te ergen na laag 8 naar boven kwamen heb ik ongeveer een laag of 50 nodig gehad om de strepen weg te krijgen en het mooi glimmend te krjigen heeft dan ook een paar weken geduurt. Ook om steeds weer moed te verzamelen om verder te gaan. Want de verf is na een kwartiertje a 20 minuten schuur en overschilder droog.
    pi_44958721
    Tnimble
    Na alle ellende die jij het afgelopen jaar hebt meegemaakt, wens ik je een gezond en gelukkig 2007 toe.

En kom op. Moed praten wij je wel in. Zet um op. Dat lukt je vast en zeker.
    pi_44958743
    maar 50 lagen ! ??

petje af ! en buiging !!!
    pi_44959678
    Gompy gaat een hoed kopen om 'm vervolgens met een respectvolle zwaai voor je af te zetten!
    ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
    pi_44960387
    Hoewel t een giga klus is/was, moet ik echt respect voor je tonen Tnimble! T wordt echt een plaatje, en dat zijn alleen nog maar je horren...

thumbs up dus

Maar als je zo snel achter elkaar kan lakken, is het toch cellulose lak die je gebruikt? Kon je niet beter een andere lak kiezen (minder lagen)of heb je vanwege een(uiteraard) goede reden juist deze lak gekozen?
    pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
    pi_44965063
    Bedankt en ook natuurlijk de beste wensen terug voor 2007

De lak die ik gebruik is interieur lak op acryl basis. De 50 lagen komt door het na een paar lagen er in komen van de strepen. Waardoor je veel moet afschuren om het weg te krijgen maar daardoor krijg je ook kleur verschillen en doffe plekken en loop je steeds ook plekken donder te maken die niet meer donkerder moesten.

Ik hoop deze in een laag of 8 a 10 in 1 keer goed te hebben. Op het blikje staat wel dat je 2 lagen met een blanke lak kunt doen of 3 lagen en klaar maar dat krijg je geen mooi uiterlijk. Een beetje hetzelfde waarom een MG, Bentley, Porsche enz iook een lak laag of 10 a 20 hebben en een Nisan, Opel, Volkswagen enz slechts enkele. Glans, glans glans en vlakheid. Je kunt je haren er in kammen!
      woensdag 3 januari 2007 @ 09:36:58 #186
    65960 sanger
    pi_44965238
    Tnimble, je begint ook in het nieuwejaar weer op detailniveau!

Ik vind het echt mooi geworden!
    pi_44973170
    wow, ik heb nog geen tijd (ok en zin) gehad om het hele topic te lezen maar heb even snel de plaatjes bekeken ziet er supergaaf uit.
    pi_44991110
    Laag 4

pi_44991139
    Laag 5:

pi_44991214
    Laag 6:

Het begint u een licht glans te krijgen en het donder worden gaat nu sneller. Het hout raakt dus nu verzadigt. Ik ga nu eerst met een penseel alle stukjes hout en nerfjes bij schilderen voordat de volgende laag er op gaat. Maar dat is voor morgen nu eerst
    pi_45024187
    Laag 7:

pi_45024218
    Laag 8:

pi_45024336
    Dit wordt een lang topic
      donderdag 4 januari 2007 @ 23:34:24 #194
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_45024373
    quote:
    Op woensdag 3 januari 2007 23:17 schreef tnimble het volgende:
    Ik ga nu eerst met een penseel alle stukjes hout en nerfjes bij schilderen voordat de volgende laag er op gaat.
    AAAAAAAAGHHHH!

Jouw geduld, perfectionisme en volharding doet enigszins japans aan. Een beetje dezelfde mentaliteit als 'als je een zwaard wilt hebben, dan plant je een berg zaadjes. Dat is om bomen te groeien voor het hout, wat je nodig hebt om het staal te smeden wat je drieentwintig keer moet opstoken wil je een perfect zwaard hebben. Maar dan heb je ook wat.'

Ik zou het bij het derde keer begieten al hebben opgegeven
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
      donderdag 4 januari 2007 @ 23:35:00 #195
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_45024391
    quote:
    Op donderdag 4 januari 2007 23:33 schreef Solingjan het volgende:
    Dit wordt een lang topic
    Opsomtopics waren toch verboden?
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
    pi_45024529
    quote:
    Op donderdag 4 januari 2007 23:35 schreef gronk het volgende:

[..]

Opsomtopics waren toch verboden?
    Wacht maar dadelijk komen weer twee of mss drie foto's
      maandag 10 augustus 2009 @ 23:02:54 #197
    82814 BBQ-kip
    never say no to panda!
    pi_71775641
    Excuses voor deze kick

Ik kwam dit topic per toeval tegen en vroeg me eigenlijk af hoe het met de binnenluiken is afgelopen
    Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
    pi_71779027
    neee, goed BBQ dat je hem gevonden hebt.

Tnimble is nodig voor het topic van Bluezz: Teakhouten, oude tafel cleanen!

Verder ben ik natuurlijk oon benieuwd of Tnimble upgrades heeft !
      dinsdag 11 augustus 2009 @ 08:28:56 #199
    65960 sanger
    pi_71781274
    Ik ben uberhaupt benieuwd hoe het met Tnimble is.....
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')