Letten op:
Roest in de ruitrubbers,
Alle knopjes proberen,
Als je start, laat een maatje even achter de auto kijken wat er precies uit de uitlaat komt zetten.. normale rook is OK.. Vettig Blauw of Echt Wit
![]()
Daarna even een flinke zakdoek op de uitlaat leggen.. heb je daar moeite mee..hoor je geen gesis aan andere delen van de pijp? dan is je uitlaat waarschijnlijk dicht.
Nu naar de voorkant van de auto, de motor is nog koud, draai de dop van de koelvloeistof open en kijk naar binnen. Geen bubbels.. mooi dan lekt de cilinderruimte niet naar het koelcircuit... geen rare drab of oliedruppels.. mooi.. dan lekken de oliekanalen ook niet naar de waterkanalen.
Oliepeilstok bekijken... grijs.. weglopen.. het watercircuit lekt naar het oliecircuit....
Eventueel kan je ook de olievuldop eraf nemen (doe dit als de motor uit staat) zit er allemaal kek aan de onderzijde van de dop.. dan heb je of black, of white sludge.. ook niet in orde.
Vervolgens ga je in de auto zitten, je trekt de handrem aan, zet de auto in 1 en laat langzaam de koppeling opkomen.
Slaat de auto af?.. TOP
Blijft de motor draaien, maar hij rijdt niet vooruit? Koppelingsplaat rot
Blijft de motor draaien, en hij rijdt vooruit? Handrem afstellen
Vraag naar de laatste vervangdatum van de distributieriem en spanrol.. dure grap.
Kijk naar het profiel en de wang van de banden.
En daarna als alles OK is kan je gaan proefrijden.
Gewoon opwarmen.. stukje door de versnellingen gaan.. kijken of er scherp geschakelt kan worden.. beetje wapperen met het stuur.. stuur los, vol op de remmen (moet rechtuit blijven gaan)
Hoogste versnelling, stationair en dan plankgas.. kijken of ie er goed doorkomt...
Ook even de Klinker of B-weggetjes proberen en luisteren naar overdreven ggerammel...
En verder.. tja. goed geluk enne.. het blijft ene opel...