abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33643114
DIE MOKKELS VAN DAT TV PROGRAMMA ZIJN DOOOOOOOOOOM DOM DOM DOM DOM DOM DOM DOM DOM DOM

"Hoe heet de premier van Engeland"
"Geen idee"

! !
pi_33643137
Ik ben pitten, truste enzo
pi_33643246
ha rust

Ze waren lekker
pi_33643320
  maandag 2 januari 2006 @ 23:26:01 #130
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_33643398
OMG DAT PROGRAMMA
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_33643498
quote:
Op maandag 2 januari 2006 23:23 schreef hermandeperman het volgende:
[afbeelding]
  maandag 2 januari 2006 @ 23:29:24 #132
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_33643525
quote:
Op maandag 2 januari 2006 22:59 schreef Fwnk het volgende:

Knap dat jij dat zo ziet, misschien moet je er om die reden dat niet rekening mee houden?
Waarom moet ik en de rest daar rekening mee houden? Hallo wakker worden in het echte leven gebeurd dat ook niet. Of zeg je nu soms dat we je moeten behandelen als een kwijlende mogol.
Kom op zeg waar is je zelf respect gebleven. Kom eens voor je zelf op. Dat zal je veel beter doen dan in je slachtoffer rol te blijven hangen.
quote:
Ik kan er wel tegenin gaan maar dan begint het liedje weer overnieuw
Overigens probeer ik niet tof te doen met me zusje, en als jij haar lelijk vind is dat jou zaak.
Dus jij laat je zelf liever afzeiken door anderen?
Nog maals waar is je zelf respect. Kom voor je zelf op.

En je zusje niet tof? Waarom dump je hier dan foto's van haar? WTF heeft je zousje met jou te maken in PTA? Leg mij dat dan eens uit.

En dat ik haar lelijk vind is inderdaad mijn zaak. Dat is mijn mening en smaak. En gelukkig deelt niet iedereen die met mij. Anders word het ook zo saai. Maar ik heb dus iets wat jij niet hebt. Een EIGEN mening.
quote:
Moet ik dan zeggen dat ik dat niet vind terwijl ik het wél vind?
Weet ik niet. Maar jij lult zo graag naar iedereen zijn bek dat ik geen idee meer heb wanneer je een eigen mening er uit gooid en wanneer niet.
quote:
Nogmaals, al zou ik zeggen dat ik het mooie meisjes vind word ik nog afgeblaft omdat me smaak niet goed is.
Ja dus en wat is het probleem? LEKKER BELANGRIJK. Paar SC geleden heb ik ook gezegt dat ik julia stiles een mooie vrouw vind. Waren ook veel mensen het totaal niet mee eens. Dat mag ook want dat is hun mening. En daar heb je het puntje weer. DURF EEN EIGEN MENING TE HEBBEN
quote:
Dankje. Ik zal erom denken.
Luister ik doe dit niet om ze zelf of zo. Mij kan het niks schelen als jij je kut voelt, als je ligt te huilen in een hoekje.

Maar mijn tip aan jou. Ga een eigen mening krijgen en laat je niet plat lullen en ga er tegen in. Durf je mannetje te staan. Als je dat doet kom je onwijs zelf vertrouwd over. Doe het in het echt en het zal je alleen maar beter maken!
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_33643536
quote:
Op maandag 2 januari 2006 23:26 schreef Sjoewe het volgende:
OMG DAT PROGRAMMA
Echt geweldig gewoon !
pi_33643548
quote:
Op maandag 2 januari 2006 23:28 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

NOU?
pi_33643550
Prei (Allium porrum) is verwant aan ui, bieslook en knoflook en wordt als groente gegeten. Bij deze soort komen ook als groente voor de tot 500g wegende bol van Olifants of grootkoppige knoflook (Allium ampeloprasum var. ampeloprasum) en kurrat, waarvan de bladeren gegeten worden. Kurrat wordt in Egypte en het Midden-Oosten geteeld.

Omstreeks 2100 v. Chr. kende men prei al. De Sumerische Heerser Urnammu liet prei in de tuin van Ur telen. De Egyptenaren, de Grieken en de Romeinen wisten in de oudheid prei al te waarderen als groente, van waaruit het over heel Europa werd verspreid. Prei diende o.a. als voedsel voor de pyramidebouwers in het oude Egypte. Vanwege de aanwezige mosterolie in prei vond de Romeinse keizer Nero prei erg lekker. Hij stond daarom ook wel als Porrophagus (preivreter) bekend. De Engelse koning Cadwallader gebruikt in 640 prei als herkenningsteken voor zijn troepen. Prei komt voor in het nationale embleem van Wales.

Prei is een monocotyl en de plant is opgebouwd uit bladscheden en bladschijven. De bladscheden zitten over elkaar heen gevouwen en vormen zolang ze met grond bedekt zijn het witte gedeelte van de prei. Er is in de vegetatieve fase geen stengel aanwezig. Pas onder invloed van kou, in de winter, wordt de prei generatief en gaat dan eind april/begin mei een stengel vormen. Dit gaat ten koste van de bladeren.
[bewerk]

Teelt
Winterprei 'Farinto'
Groter
Winterprei 'Farinto'
Herfstprei 'Tara'
Groter
Herfstprei 'Tara'

Noord-Brabant en Limburg zijn de belangrijkste teeltgebieden in Nederland. Prei wordt het gehele jaar door uit eigen land aangevoerd. Prei was vanouds een belangrijke herfst- en wintergroente. Door gebruik te maken van verschillende rassen is het nu mogelijk het hele jaar door prei aan te voeren. De rassen van prei worden naar de tijd van oogsten ingedeeld in zomer-, herfst- en winterprei. De zomer- en herfstrassen hebben een langere schacht dan de winterrassen.
Er zijn vijf verschillende teelten te onderscheiden:

* Zomerteelt; zaaien half januari
* Vroege herfstteelt; zaaien half maart
* Late herfstteelt; zaaien eind maart
* Winterteelt; zaaien begin april
* Late winterteelt; zaaien eind april

De planten moeten boven de 18oC opgekweekt worden. Bij een lagere temperatuur gaan de planten over in de generatieve fase en gaan dan vroegtijdig bloeien.
Als de planten de dikte van een potlood hebben worden ze verplant. Voor het verkrijgen van een lange witte schacht worden de planten in 20cm diepe ponsgaten geplant. Ook kunnen de planten in geulen worden geplant. Later kunnen de planten dan nog enkele keren aangeaard worden. De plantafstand bedraagt in de rij 12 tot 15 cm en tussen de rijen 30 tot 50cm afhankelijk van de teeltperiode.
Voor de winterteelt moeten winterharde rassen die de winterkou kunnen overleven, worden gebruikt.
Winterprei 'Farinto'
Groter
Winterprei 'Farinto'
[bewerk]

Inhoudsstoffen

100 gram verse (rauwe) prei bevat vitamine 0,12 mg B1, 0,04 mg B2, 25 mg C, 0,6 mg caroteen en foliumzuur. Van de sporenelementen bevat prei 60 mg calcium en 1 mg ijzer. Verder is in prei kalium, magnesium en mangaan aanwezig. Rauwe prei bevat 130 kJ, 5 g koolhydraten, 2 g eiwit en 0,3 g vet.
De anti-oxiderende en anti-bacteriële zwavelverbinding Allicin is verantwoordelijk voor de karakteristieke geur en smaak van prei.

[bewerk]

Gebruik

Prei wordt niet alleen gekookt en soms rauw als groente gegeten, maar wordt ook als keukenkruid gebruikt.
Met wortelen en knolselderij wordt prei in soep gebruikt.
[bewerk]

Bestuiving
Versufte hommels op prei
Groter
Versufte hommels op prei

Prei is een kruisbevruchter. Voor de bestuiving is prei afhankelijk van insecten. Bloeiende prei wordt dan ook bezocht door vele soorten insecten, zoals hommels, bijen, zweefvliegen en vliegen.

Hommels (hoofdzakelijk aardhommels) die op de bloeiwijze van prei nectar uit de preibloempjes verzamelen raken op de een of andere manier versuft. Soms vallen ze zelfs op de grond om na een poosje toch weer weg te vliegen. Er kunnen wel tot tien hommels tegelijk op een bloeiwijze zitten.
[bewerk]

Ziekten en aantastingen

Roest (Puccinia allii) en diverse bladvlekkenziekten, zoals papiervlekkenziekte, kunnen het blad ernstig aantasten. Roest veroorzaakt op het blad kleine oranje sporehoopjes die later bruin worden. Ook het preigeelstreepvirus kan schade veroorzaken. Daarnaast kan prei aangetast worden door de insecten preimot (Acrolepiopsis assectella) en uienvlieg (Delia antiqua). De larve (rups) van de preimot vreet gangen in het blad, vooral in de hartbladeren. Bij ernstige aantasting sterft de plant af. De made van de uienvlieg vreet aan de voet van de plant, waardoor de bladeren geel worden en tenslotte afsterven.
preimotschade bij winterprei
Groter
preimotschade bij winterprei
roest
Groter
roest
gevolg van inteelt
Groter
gevolg van inteelt
[bewerk]

Zie ook

Biologische zaaitabel Teeltkalender Vruchtwisseling
  maandag 2 januari 2006 @ 23:31:28 #136
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_33643597
quote:
Op maandag 2 januari 2006 22:59 schreef Fwnk het volgende:

[..]

Knap dat jij dat zo ziet, misschien moet je er om die reden dat niet rekening mee houden?
[..]

Ik kan er wel tegenin gaan maar dan begint het liedje weer overnieuw
Overigens probeer ik niet tof te doen met me zusje, en als jij haar lelijk vind is dat jou zaak.
[..]

Moet ik dan zeggen dat ik dat niet vind terwijl ik het wél vind?
[..]

Nogmaals, al zou ik zeggen dat ik het mooie meisjes vind word ik nog afgeblaft omdat me smaak niet goed is.
[..]

Dankje. Ik zal erom denken.
Oftewel je zegt dus nu dat je al je principes maar overboord tieft, iedereen hier naar de muil probeert te lullen en maar lekker door iederen aardig en tof gevonden te worden
Je bent echt nog sneuer dan ik dacht...

Je snapt er echt geen kut van eh? Iedereen wordt zo pissig van je domme gepost juist omdat het er allemaal zo vanaf druipt, je maakt het er allemaal lekker zelf naar. Zeg gewoon wat jij zelf vind, en boeiend als mensen het niet met je eens zijn. Zo gaat dat in de wereld en ook hier in de SC.
Liever maf en jezelf dan stoer en je anders voordoen.

Denk daar maar eens over na, en kom dan nog maar eens terug.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
  maandag 2 januari 2006 @ 23:32:35 #137
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_33643639
oooh mij god ik heb dubbel gelegen om dat programma echt waar.
ik ga het volgen op zeker.
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
pi_33643667
quote:
Op maandag 2 januari 2006 23:30 schreef Alexxxxx het volgende:
Prei
Eindelijk een waardevol topic !

Bedankt!
  maandag 2 januari 2006 @ 23:33:34 #139
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_33643679
Idd, volgende week zit ik er weer
pi_33643745
quote:
Op maandag 2 januari 2006 23:33 schreef Sjoewe het volgende:
Idd, volgende week zit ik er weer
Ik ook !
  maandag 2 januari 2006 @ 23:36:53 #141
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_33643812
meesterlijk mooi
pi_33643815
Die ene opper-nerd is net Screech uit "Saved by the bell" !
  maandag 2 januari 2006 @ 23:38:14 #143
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_33643862
quote:
Op maandag 2 januari 2006 23:36 schreef hermandeperman het volgende:

Idd
pi_33643896
quote:
Op maandag 2 januari 2006 23:36 schreef hermandeperman het volgende:
:

Beauty and the nerd
pi_33643956
Screech is btw tegenwoordig best lekker
pi_33643967
quote:
Op maandag 2 januari 2006 23:38 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

:

Beauty and the nerd
En een paar daaronder post ik !

In het vervolg lees ik eens een topic door voor ik wat post
  maandag 2 januari 2006 @ 23:40:59 #147
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_33643975
ik vond hem op herman van idols lijken
pi_33643990
quote:
Op maandag 2 januari 2006 23:40 schreef Alexxxxx het volgende:
Sandra heeft je account gehacked?
  maandag 2 januari 2006 @ 23:41:50 #149
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_33644013
quote:
pi_33644026
quote:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')