abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33627884
Ruim 3,5 jaar geleden, werd ik aangenomen bij zo’n Kiosk op het station. Ik ging studeren en had een leuk bijbaantje nodig om alles te kunnen bekostigen. Toen ik daar ingewerkt werd, waarschuwde mijn collega me al: “Van dit werk verandert je kijk op buitenlanders”. Ik nam me voor om dit nóóit toe te laten. Ik had immers als stelregel: “Iedereen is uniek en dient ook zo benaderd te worden”. Afkomst, arm/rijk, leeftijd, geslacht: als mens is iedereen gelijk. Misschien naïef, maar ik wilde in die Kiosk iedereen gelijk behandelen.

Dit hield ik ook lang vol, alhoewel het me al snel opviel dat buitenlanders vaak behoorlijk asociaal, agressief en zonder respect met mij, als verkoper, omgingen. Ik begreep wat mijn collega bedoelde, maar probeerde toch vol te houden. Soms hield ik me op de vlakte, soms maakte ik een grappig bedoelde opmerking, soms lokte ik uit. Voorbeeldje van een gesprek met een donkere man. Hij komt op me afgelopen, ik wacht ‘m op achter m’n kassa:

Klant: “Mbro
Ik: “Een pakje Marlboro voor meneer, dat is dan €4,-“
Klant geeft €4,-, zegt niets en loopt weg.

Ik wil het écht niet toegeven, maar Nederlanders doen het zo nóóit. Ze zijn wel eens chagrijnig, natuurlijk. Maar ze zeggen altijd “alsjeblieft” en zeggen altijd “tot ziens” of iets in de trant. Dat het automatismen zijn, dat snap ik. Niet elk contact met andere mensen hoeft te ontaarden in een feestje. Ik hoef ook geen respect als verkoper, maar wel als mens. En op een onverstaanbare manier “Mbro” (ja, dat heeft een tijdje geduurd, voordat ik in de gaten had dat men daar Marlboro voor bedoeld ) vragen en direct wegkijken en zonder wat te zeggen weer weglopen, vind ik geen respect.

Gisteren nam ik me voor, om enigszins sarcastisch te reageren.

Ik: “Goedenavond meneer, de beste wensen! Waarmee kan ik u van dienst zijn?”
Klant: “Mbro!”
Ik: “Een pakje Marlboro zei u? Alstublieft, dat is dan €4,-!”
Klant geeft €4,- en wil weglopen.
Ik: “Eh, ja, dank je wel! Tot ziens, u was gezellig!”
Klant grijnst kwaad en zegt: “Klant is koning…”
Ik: “Als de koning met zo weinig respect met zijn volk omgaat, zal dat niet zo lang duren, vrees ik…
Klant vindt het, terecht, een nutteloze discussie en loopt weg.
Zal hij erover nagedacht hebben? Ik weet het niet.

Maar nadeel van dit soort vaakvoorkomende voorvallen, is dat je de klant dus niet meer eerlijk benadert. Ik heb er moeite mee om vrolijk, spontaan en aardig te blijven doen tegen de donkere medemens. Eén op de honderd buitenlanders (en dan doel ik dus op niet-Westerlingen, voor de duidelijkheid) is vriendelijk, de rest is lomp, arrogant, heeft een kort lontje en is asociaal. Ik haat het, dat ik die conclusie moet trekken. Ik doe ook vreselijk mijn best om het buiten die Kiosk te vermijden en dat lukt dan weer wel. Ik kom buiten de Kiosk weinig direct in aanraking met buitenlanders, maar sta er wel voor open. Ik werk in studie-verband veel samen met mensen, dus ook met buitenlanders en dat gaat prima. Het is dus puur op m'n bijbaantje gericht.

For the record: bovenstaande, sarcastische dialoog voer ik niet continue. Ik waak er nog steeds voor, niet lomp terug te doen. Ik probeer vriendelijk te blijven, alhoewel ik wel merk dat ik kortaf reageer. Het leuke aan mijn werk, is het contact met klanten. Ik probeer dit altijd zo spontaan en gezellig als ik kan te houden. Niet met standaardzinnetjes dus. Maar helaas sluipt dit er wel in bij buitenlanders.

Concluderend: Met name bij de Kiosk, zie ik mensen niet meer als uniek. Kan ik ze niet meer benaderen alsof ze uniek zijn. Heb ik al een vooroordeel. En dat is verdomde jammer.
pi_33627972
en je doel van dit topic is?

wat een onzin trouwens in mijn omgeving zijn het vaak de hollanders die sjagareinig zijn
Immers!
pi_33627986
Welkom in deze wereld

Ik wist al een tijdje sommige mensen zo met verkopers omgaan, waar ik mezelf ook gruwelijk aan irriteer.

Sta bv in de rij in de supermarkt. Degene voor me heeft een enkel product en wat geld. Knalt geld knoerhard weg op de balie en loopt weg. Zou ze bijna tetsen verkopen zo
pi_33628000
Het zijn volgens mij allemaal die kleine sociale dingetjes die de stemming zo veranderen.
pi_33628008
Laat je overplaatsen naar c'est du pain, daar komt over het algemeen wat beschaafder publiek.
Jupiler is goed
pi_33628035
Waarom allemaal van die vraagtekens?
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_33628065
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:52 schreef Aurelium het volgende:
Laat je overplaatsen naar c'est du pain, daar komt over het algemeen wat beschaafder publiek.
Nee, valt erg tegen. Ik heb goed contact met m'n stationscollega's (de Servex-winkels Kiosk, C'est du Pain, Smullers, Burger King, AH to go, maar ook Free Record Shop, Bruna, Etos en GWK) en zij ervaren hetzelfde. Misschien dat het aan de stad (Breda) ligt, dat weet ik niet... Jij werkt bij Burger King Breda toch?
pi_33628107
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:54 schreef Stofje het volgende:

[..]

Nee, valt erg tegen. Ik heb goed contact met m'n stationscollega's (de Servex-winkels Kiosk, C'est du Pain, Smullers, Burger King, AH to go, maar ook Free Record Shop, Bruna, Etos en GWK) en zij ervaren hetzelfde. Misschien dat het aan de stad (Breda) ligt, dat weet ik niet... Jij werkt bij Burger King Breda toch?
Werkte, ik sta tegenwoordig bij c'est du pain op utrecht centraal en heb er nog geen (weinig) allochtoon gezien . misschien idd Breda dan..
Jupiler is goed
pi_33628162
ja sinds ik in den haag stad ben gaan werken bij de score, dé leverancier van kleding aan marrokanen en turken en al het andere foute allochtonenvolk, ben ik ook behoorlijk anders gaan denken.......

gelukkig werk ik nu weer in zoetermeer, ik kom weer helemaal tot rust.....
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_33628168
Maar goed dat je geen kaartjes verkoopt, ze zouden nog hun trein missen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_33628175
Tsja, als ze nou eens fatsoenlijk nederlands kunnnen vind ik het al heel wat..
pi_33628212
dat is idd een goede reden om racistisch te gaan denken! ik zou ze allemaal in de fik steken, vieze teringlijers!! geen gedag zeggen tegen de broodjesverkoper op het station... wat een hufters!!

pi_33628245
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:55 schreef Aurelium het volgende:

[..]

Werkte, ik sta tegenwoordig bij c'est du pain op utrecht centraal en heb er nog geen (weinig) allochtoon gezien . misschien idd Breda dan..
Kom ik normaal dagelijks langs.

ontopic:
Ik kan het wel begrijpen dat je zo gaat denken, maak het zelfde mee namelijk.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  maandag 2 januari 2006 @ 15:59:18 #14
129362 BennyNL
1 lange trip
pi_33628266
jammer dan...je zit daar toch ook niet om de gevoelige jongen uit te hangen? gewoon klanten van dienst zijn en je bek houwe!
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
pi_33628289
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:59 schreef BennyNL het volgende:
jammer dan...je zit daar toch ook niet om de gevoelige jongen uit te hangen? gewoon klanten van dienst zijn en je bek houwe!
goh daar hebben we der 1....
  maandag 2 januari 2006 @ 16:00:10 #16
106102 Mabelle
Hi.... haaaa
pi_33628302
Klanten zijn zo wie zo verschrikkelijke wezens .... overigens net zo als ongeintresseerd winkelpersoneel
Hij: "Je zult er morgenvroeg spijt van hebben......."
Ik: "Dan slapen we toch tot morgenmiddag??..."
pi_33628333
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:57 schreef IJsmuts het volgende:
dat is idd een goede reden om racistisch te gaan denken! ik zou ze allemaal in de fik steken, vieze teringlijers!! geen gedag zeggen tegen de broodjesverkoper op het station... wat een hufters!!

Respect voor mensen, heet dat. Normaal met elkaar omgaan. Zoals ik in mijn inleiding al aangaf: Het gaat niet om afkomst, het gaat niet om geslacht, het gaat er niet om hoeveel geld je op je bankrekening hebt staan, het gaat erom dat we mensen zijn en dat je dus bij dit soort vluchtige contacten met respect met elkaar omgaat. En dat hoeft dus niet uitgebreid en ik vind het ook helemaal niet erg als het een keertje níet gebeurd, maar dat ik de treurige conclusie meot trekken dat 99 van de 100 buitenlanders zó met je omgaat, vind ik erg jammer.
pi_33628365
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:01 schreef Stofje het volgende:

[..]

Respect voor mensen, heet dat. Normaal met elkaar omgaan. Zoals ik in mijn inleiding al aangaf: Het gaat niet om afkomst, het gaat niet om geslacht, het gaat er niet om hoeveel geld je op je bankrekening hebt staan, het gaat erom dat we mensen zijn en dat je dus bij dit soort vluchtige contacten met respect met elkaar omgaat. En dat hoeft dus niet uitgebreid en ik vind het ook helemaal niet erg als het een keertje níet gebeurd, maar dat ik de treurige conclusie meot trekken dat 99 van de 100 buitenlanders zó met je omgaat, vind ik erg jammer.
ik vind dat je helemaal gelijkl heb, heb het ook met collega's hier wel eens over gehad en die dachten er precies hetzelfde over...
pi_33628396
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:51 schreef Nierskneuter_ het volgende:
en je doel van dit topic is?

wat een onzin trouwens in mijn omgeving zijn het vaak de hollanders die sjagareinig zijn
Juist. Ik heb een schoonmaakbaantje en wat voelt men zich te goed om me te groeten. Als ik ze groet kijken ze zelfs de andere kant op. Dat heeft niks met allochtonen te maken.
pi_33628427
Ik was hier echter 3,5 jaar geleden al achter hoor.
pi_33628505
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:03 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Juist. Ik heb een schoonmaakbaantje en wat voelt men zich te goed om me te groeten. Als ik ze groet kijken ze zelfs de andere kant op. Dat heeft niks met allochtonen te maken.
Misschien. Ik weet het niet. Ik baseer dit topic op 3,5 jaar ervaring, niet op één of twee keertjes Kiosk draaien. Ik heb het er wel eens met een schoonmaker van het station overgehad, die klaagde ook over gebrek aan respect, door iedereen. Maar goed, vanuit mijn werk ervaar ik het zo.
pi_33628516
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:01 schreef Stofje het volgende:

[..]

ja, je hebt gelijk dat het mooi zou zijn als iedereen een beetje vriendelijker met elkaar zou zijn, maar het is toch de trend dat de nederlander een stuk minder sociaal etc wordt (het bekende gebrek aan glimlach, groet etc.) wat dat betreft zullen de buitenlanders best goed geintegreerd zijn.

maar om naar aanleiding daarvan nou racistsich te gaan denken??
  maandag 2 januari 2006 @ 16:09:13 #23
121825 -beyond-
Mensen gaan naar de klote!!
pi_33628597
Komt iedereen hier uit Breda ofzo?

Maar goed, ik denk dat Nederlanders zich meer aanpassen aan de situatie. Als er iets tegen hen wordt gezegd zijn ze beleefd, al hebben ze er op dat moment geen zin in. Deze chagerijnige buitenlanders passen zich waarschijnlijk niet aan. Ze zijn chago ofzo, hebben geen zin om iets te zeggen en doen dat dan ook niet. Ook niet uit beleefdheid, want ze voelen die verantwoordelijkheid niet.
Het begin van het begin begint.....
Waar het einde van het einde eindigt....
pi_33628651
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:09 schreef -beyond- het volgende:
Komt iedereen hier uit Breda ofzo?

Maar goed, ik denk dat Nederlanders zich meer aanpassen aan de situatie. Als er iets tegen hen wordt gezegd zijn ze beleefd, al hebben ze er op dat moment geen zin in. Deze chagerijnige buitenlanders passen zich waarschijnlijk niet aan. Ze zijn chago ofzo, hebben geen zin om iets te zeggen en doen dat dan ook niet. Ook niet uit beleefdheid, want ze voelen die verantwoordelijkheid niet.
Dan is dat nog geen rden om racistisch te worden toch? Deze personen die TS tegenkomt doen gewoon niet zo scheinheilig. Wie weet heeft de TS ook al een agressieve rotkop en zou ik hem ook niet groeten. Vast wel trouwens, maar ik groet dan ook altijd en zeg ook tot ziens, of iets in die richting.
  maandag 2 januari 2006 @ 16:13:21 #25
121825 -beyond-
pi_33628707
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:11 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Dan is dat nog geen rden om racistisch te worden toch? Deze personen die TS tegenkomt doen gewoon niet zo scheinheilig. Wie weet heeft de TS ook al een agressieve rotkop en zou ik hem ook niet groeten.
Jah daar heb je gelijk in. Het is inderdaad een stuk minder schijnheilig. Maar dat wil niet zeggen dat je je niet fatsoenlijk en beleefd kunt gedragen.
Tja en je hebt mensen die om mindere redenen racistisch zijn geworden.
pi_33628735
och ik heb bij centerparcs gewerkt kwamen heel veel duitsers. Veelal bot en sjagareinig. Ben ik hierdoor alle duitsers gaan haten? Neen
Immers!
pi_33628771
Ik stond net weer een tijd in de rij bij het Gemeentehuis ( een uur of zo) met een stel Marokaanse jongens. Jezus, wat zijn die over het algemeen toch een stuk aantrekkelijker dan onze witmedelanders. En zo lachen zo lief
pi_33628821
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:15 schreef SCH het volgende:
Ik stond net weer een tijd in de rij bij het Gemeentehuis ( een uur of zo) met een stel Marokaanse jongens. Jezus, wat zijn die over het algemeen toch een stuk aantrekkelijker dan onze witmedelanders. En zo lachen zo lief
Wtf is een witmedelander.
pi_33628834
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:16 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Wtf is een witmedelander.
Waar je niet van racistisch van wordt zeg maar.
pi_33628854
Mijn lieve kiosk meisje op perron 8 van Amsterdam C.S. krijgt altijd een vriendelijke behandeling van mij, in ruil voor een grote koffie!
  maandag 2 januari 2006 @ 16:19:03 #31
121825 -beyond-
pi_33628904
quote:
Bah, vieze huidskleur en dikke zwarte haren
Dan zijn er echt wel mooiere buitenlanders op te noemen.
pi_33628943
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:11 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Dan is dat nog geen rden om racistisch te worden toch? Deze personen die TS tegenkomt doen gewoon niet zo scheinheilig. Wie weet heeft de TS ook al een agressieve rotkop en zou ik hem ook niet groeten. Vast wel trouwens, maar ik groet dan ook altijd en zeg ook tot ziens, of iets in die richting.
Waarom is dat schijnheil dan? Ik verkoop daar spulletjes. Ik heb iets, dat zij nodig hebben. De Kiosk is zo gebouwd, dat iedereen op een snelle manier deze spullen krijgt. Dat het duur is, houden we dan even terzijde. Dat weet je immers en je mag nog altijd zelf bepalen of je iets koopt of niet.

Is het dan schijnheilig om gewoon gedag te zeggen en 'alsjeblieft' te zeggen? Of is het absoluut lomp en asociaal om dat niet te doen? Of iets ertussenin?

Ik doe dan toch hetgene waar ik het me het prettigste bij voel: Met ieder mens respectvol en vriendelijk omgaan, tot het absolute tegendeel bewezen is. Maar dat tegendeel is onmogelijk te bewijzen in een relatie klant-verkoper, die gemiddeld nog geen 30 seconden duurt.
  maandag 2 januari 2006 @ 16:21:19 #33
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_33628975
In New York is het regel om niet te groeten in de metrokiosk, men heeft namelijk uitgerekend dat het groeten zoveel tijd in beslag neemt dat het geld kost...
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_33629015
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:17 schreef Roellio het volgende:
Mijn lieve kiosk meisje op perron 8 van Amsterdam C.S. krijgt altijd een vriendelijke behandeling van mij, in ruil voor een grote koffie!
Dat is toch ook leuk! Ik maak zeer regelmatig geweldige dialoogjes mee. Geweldig!
pi_33629016
Je werkt bij de Kiosk!!!

Hilarisch!!
I never saw a purple cow
I hope I never see one,
But I can tell you this right now:
I'd rather see than be one.
pi_33629056
Je hebt gewoon een naoordeel
pi_33629059
Het kan ook andersom. Ikzelf ben vaak de vrolijke klant, in vergelijking met die graftakken van een Kiosk-verkopers op Utrecht CS .
pi_33629111
Mijn ervaring is dat allochtonen over het algemeen vriendelijker zijn op straat en eerder groeten dan autochtonen, als je toch dat onderscheid wil maken.

Maar om hier nou zo'n punt van te maken stofje. Volgens mij zit je iets dwars ofzo.
pi_33629151
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:20 schreef Stofje het volgende:

[..]

Waarom is dat schijnheil dan? Ik verkoop daar spulletjes. Ik heb iets, dat zij nodig hebben. De Kiosk is zo gebouwd, dat iedereen op een snelle manier deze spullen krijgt. Dat het duur is, houden we dan even terzijde. Dat weet je immers en je mag nog altijd zelf bepalen of je iets koopt of niet.

Is het dan schijnheilig om gewoon gedag te zeggen en 'alsjeblieft' te zeggen? Of is het absoluut lomp en asociaal om dat niet te doen? Of iets ertussenin?

Ik doe dan toch hetgene waar ik het me het prettigste bij voel: Met ieder mens respectvol en vriendelijk omgaan, tot het absolute tegendeel bewezen is. Maar dat tegendeel is onmogelijk te bewijzen in een relatie klant-verkoper, die gemiddeld nog geen 30 seconden duurt.
Schijnheilg dus. Ik zat met Duits in mijn hoofd. Misschien niet het juiste woord ook. Maar goed, ik zou je er gewoon niks van aantrekken, en zoals ik zei, ik word ook compleet genegeerd door de 'witmedelanders'. Alleen omdat ik prullebakjes moet legen. Maar goed, als je daar racistisch om kan worden vind ik het wel knap. Wat is de volgende stap? WP-tattoo op je hand?
pi_33629155
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:23 schreef MarkzMan_X het volgende:
Het kan ook andersom. Ikzelf ben vaak de vrolijke klant, in vergelijking met die graftakken van een Kiosk-verkopers op Utrecht CS .
Herkenbaar inderdaad .
pi_33629193
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:23 schreef MarkzMan_X het volgende:
Nou, inderdaad. En sowiezo in winkels. Allemaal onbeleefd die verkopers.
  maandag 2 januari 2006 @ 16:26:49 #42
121825 -beyond-
pi_33629195
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:24 schreef SCH het volgende:
Mijn ervaring is dat allochtonen over het algemeen vriendelijker zijn op straat en eerder groeten dan autochtonen, als je toch dat onderscheid wil maken.

Maar om hier nou zo'n punt van te maken stofje. Volgens mij zit je iets dwars ofzo.
Volgens mij zit jou iets dwars tegenover de autochtonen, ofterwijl medewitlanders.
pi_33629296
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:25 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Schijnheilg dus. Ik zat met Duits in mijn hoofd. Misschien niet het juiste woord ook. Maar goed, ik zou je er gewoon niks van aantrekken, en zoals ik zei, ik word ook compleet genegeerd door de 'witmedelanders'. Alleen omdat ik prullebakjes moet legen. Maar goed, als je daar racistisch om kan worden vind ik het wel knap. Wat is de volgende stap? WP-tattoo op je hand?
Nou, misschien is de TT wat ongelukkig gekozen, want ik ben nog lang niet racistisch en zal het ook niet worden. Het is puur op die werkvloer van de Kiosk.

@SCH: Neuh, ik maak er niet zo'n punt van. Ik werk nog altijd met zeer veel plezier bij de Kiosk en het is dan ook geen onoverkomelijk nadeel. Het viel me gewoon erg op en schrok van mezelf, dat ik tot de conclusie moest komen dat buitenlanders vaak erg asociaal zijn, in deze.
pi_33629314
.

Ik moet wel zeggen allochtonen lijken soms op het eerste gezicht asociaal, maar dat kan toch heel anders uitpakken .
pi_33629369
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:30 schreef ChicaneBT het volgende:
.
Jah, inderdaad.
  maandag 2 januari 2006 @ 16:33:47 #46
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_33629461
quote:
Wat moet ik nu plotseling aan die uitspraak van Fortuyn denken...

Merk bij mijn zaterdagwerk (postbode) af en toe wel dat allochtonen minder vriendelijk overkomen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_33629482
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:26 schreef -beyond- het volgende:

[..]

Volgens mij zit jou iets dwars tegenover de autochtonen, ofterwijl medewitlanders.
Nee hoor, woon er met 1 samen.
  maandag 2 januari 2006 @ 16:34:56 #48
121825 -beyond-
pi_33629501
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:29 schreef Stofje het volgende:

[..]
Het viel me gewoon erg op en schrok van mezelf, dat ik tot de conclusie moest komen dat buitenlanders vaak erg asociaal zijn, in deze.
De ervaringen die je hebt verteld in je OP vind ik niet als asociaal op te vatten. Hooguit niet sociaal.
pi_33629508
Hmmm.... ik ben dan wel geen allochtoon, maar ik zit misschien wel in zelfde situatie als zij. Ik ben slechthorend, en ooit was ik aan de beurt in een rij op een tankstation, ik gaf mijn etenswaren en betaalde ervoor. Dat meisje achter de kassa zei van alles maar ik verstond het amper en wilde absoluut geen gesprekje beginnen of telkens "Huh wat?" zeggen. Ik heb mijn spullen aangepakt en toen ik me omdraaide liep ik tegen mijn collega op. Die vroeg of ik alles had, en zo ja kon ik in de auto wachten (duh). ik antwoorde: eh, ja ik heb alles en zie je zo in de auto. Dat meisje vroeg vervolgens aan mijn collega: Waarom zegt hij nou niets tegen me, hij heeft me amper aangekeken zelfs? Hij zei toen dat ik doof was, en haar misschien niet heb horen praten.

Sindsdien probeer ik maar een vriendelijk gezicht op te trekken, al versta ik soms geen zak van en zeg ik nog ff dan al niet gemeende dank je... En nee, dat meisje heb ik nooit meer gezien aangezien ik werkenlijk zelden op die ene benzinepomp kom.

Ik weet dus niet of die allochtonen die je ziet/spreekt hoe goed zij je verstaan of begrijpen en of het enigszins op mijn situatie lijkt....
  maandag 2 januari 2006 @ 16:36:34 #50
121825 -beyond-
pi_33629549
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:34 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee hoor, woon er met 1 samen.
Maar dan nog snap ik niet dat je kan zeggen dat Marokkaanse jongens mooier zijn dan Nederlandse jongens.
pi_33629557
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:35 schreef SolidasRock het volgende:
Hmmm.... ik ben dan wel geen allochtoon, maar ik zit misschien wel in zelfde situatie als zij. Ik ben slechthorend, en ooit was ik aan de beurt in een rij op een tankstation, ik gaf mijn etenswaren en betaalde ervoor. Dat meisje achter de kassa zei van alles maar ik verstond het amper en wilde absoluut geen gesprekje beginnen of telkens "Huh wat?" zeggen. Ik heb mijn spullen aangepakt en toen ik me omdraaide liep ik tegen mijn collega op. Die vroeg of ik alles had, en zo ja kon ik in de auto wachten (duh). ik antwoorde: eh, ja ik heb alles en zie je zo in de auto. Dat meisje vroeg vervolgens aan mijn collega: Waarom zegt hij nou niets tegen me, hij heeft me amper aangekeken zelfs? Hij zei toen dat ik doof was, en haar misschien niet heb horen praten.

Sindsdien probeer ik maar een vriendelijk gezicht op te trekken, al versta ik soms geen zak van en zeg ik nog ff dan al niet gemeende dank je... En nee, dat meisje heb ik nooit meer gezien aangezien ik werkenlijk zelden op die ene benzinepomp kom.

Ik weet dus niet of die allochtonen die je ziet/spreekt hoe goed zij je verstaan of begrijpen en of het enigszins op mijn situatie lijkt....
Ik denk wel dat het er iets mee te maken heeft inderdaad.
  maandag 2 januari 2006 @ 16:40:25 #52
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_33629661
Ik heb ook beroepen gehad waarin je niet altijd even netjes behandeld wordt. Ongeacht afkomst en dergelijke. Maar het percentage wat wel aardig deed buitenlanders of wat dan ook won het uiteindelijk altijd. Tijd om eens een ander vak te kiezen TS.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_33629673
Ik weet wel, in Griekenland doet de verkoper juist zo.
Ik ging er elke dag peuken halen in een kiosk. En je probeert beleefdheden in je tekst te houden.
Maar het enige wat je krijgt is sigaretten en wisselgeld wat keihard op de balie wordt gesmeten.
Verder geen woord!
Na een aantal dagen was ik dat zat en knalde mijn geld zo hard mogelijk op die balie en schreeuwde alleen "marlboro"!! En warempel: "have a nice day sire"

Misschien ook hier toepasbaar?
pi_33629790
Dus omdat je geen aardige reacties krijgt van buitenlanders als je achter de kassa staat wordt je een rasist.. Wat een reden om dan alle buitenlanders te haten...
[♣].... Je op trots ben ik. Door signature mijn hebt jij zo.....[♣]
  maandag 2 januari 2006 @ 16:50:29 #55
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_33629962
Ik ben altijd heel aardig tegen winkelpersoneel en ook ik ben donker, wat een stomme generalisatie.
De mensen komen trouwens voor een pakje sigaretten, en niet voor een niet-gemeend gesprek met iemand die ze totaal niet kennen en dus, totaal niet boeien.
Ben blij, anders heb je voor je het weet je hele kiosk vol met koffie-drinkende, en door elkaar schreeuwende asielzoekers.
Ga je daar weer een huilietopic over openen.
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
pi_33630051
Ik snap het niet. Wat wil je hiermee bereiken????? Volgens mij ben jij AL een racist en wil jij andere mensen aansporen jou denkbeelden over te nemen. Het is iedergeval diep triest dat je zulke uitspraken durft te doen.
When my heart can beat no more I hope I die for a principle or a belief that I have lived for!
pi_33630063
Zo'n 4 jaar geleden (okay, oud voorbeeld maar toch) werkte ik nog als bijbaantje bij de Mc Donalds in Utrecht CS. Komen altijd heel veel allochtonen. En ervaarde het zelfde. Okay. Het was meer 90 van de 100, maar toch. Ik ben daar toen ook over na aan het denken, tot op een dag een goede uiterst opgewekte (turkse) vriend van mij toendertijd, naar de Mc ging. Hij wist dat ik daar werkte, maar hij is een enorm warhoofd.
Ik had een petje enzovoorts aan, en toen hij voor de kassa stond deed hij ongelooflijk kortaf. Op een gegeven moment deed ik mijn mond open, en zag hij dat ik het was. Opeens had hij een grote grijns op zijn muil...
Heb hem kort daarna gevraagd: "correct me if I'm wrong, maar hoe komt het dat allochtonen in het algemeen chagerijniger, korter af doen, aan de kassa, dan nederlanders ?".
En wat hij tegen mij zei was: "uit onzekerheid". Hij wou er eigenlijk niet meer over kwijt dan dat...

Onzekerheid... Als je wil, kun je zelf de puntjes aan elkaar vast knopen.Ik denk dat het komt onzekerheid over de taal. Of dat men dus je in een hokje stopt (wat jij nu al doet), of verzin er zelf maar iets bij.

1 tip. Probeer het te relativeren. Het is heel bewonderingsmatig dat je zo idealistisch persoon bent Deze wereld kan er niet genoeg hebben. Maar probeer die kutkoppen, als kutkoppen te zien. En niet in een ras te stoppen. En gewoon door gaan met praatjes aanknopen, misschien op een dag, wordt je nog welleens verrast.
Does Anyone Care... That Nobody Cares ?
pi_33630108
TS ik ben het met je eens.
Je kan er zelf niets aan doen, maar het komt door een andere menigte.

Gelukkig is niet iedereen zo.
  maandag 2 januari 2006 @ 17:02:40 #59
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33630279
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:54 schreef CryARiver het volgende:
-knip-
Dat zal zeker meespelen. Volgens mij loopt er een aardig deel continu gefrustreerd rond. Vooral als je ziet dat in de landen waar die lui vandaan komen de mensen over het algemeen gewoon erg vriendelijk tegen elkaar zijn.

En voor een deel van de mensen zal het ook komen omdat ze zijn blijven hangen in de gewoonte die ze hadden toen ze nog veel slechter nederlands spraken: focus op het functionele ipv sociale aspect van de taal.
Vampire Romance O+
pi_33630319
quote:
Zo'n 4 jaar geleden (okay, oud voorbeeld maar toch) werkte ik nog als bijbaantje bij de Mc Donalds in Utrecht CS. Komen altijd heel veel allochtonen. En ervaarde het zelfde. Okay. Het was meer 90 van de 100, maar toch. Ik ben daar toen ook over na aan het denken, tot op een dag een goede uiterst opgewekte (turkse) vriend van mij toendertijd, naar de Mc ging. Hij wist dat ik daar werkte, maar hij is een enorm warhoofd.
Ik had een petje enzovoorts aan, en toen hij voor de kassa stond deed hij ongelooflijk kortaf. Op een gegeven moment deed ik mijn mond open, en zag hij dat ik het was. Opeens had hij een grote grijns op zijn muil...
Heb hem kort daarna gevraagd: "correct me if I'm wrong, maar hoe komt het dat allochtonen in het algemeen chagerijniger, korter af doen, aan de kassa, dan nederlanders ?".
En wat hij tegen mij zei was: "uit onzekerheid". Hij wou er eigenlijk niet meer over kwijt dan dat...

Onzekerheid... Als je wil, kun je zelf de puntjes aan elkaar vast knopen.Ik denk dat het komt onzekerheid over de taal. Of dat men dus je in een hokje stopt (wat jij nu al doet), of verzin er zelf maar iets bij.

1 tip. Probeer het te relativeren. Het is heel bewonderingsmatig dat je zo idealistisch persoon bent Deze wereld kan er niet genoeg hebben. Maar probeer die kutkoppen, als kutkoppen te zien. En niet in een ras te stoppen. En gewoon door gaan met praatjes aanknopen, misschien op een dag, wordt je nog welleens verrast.
Dank je wel. Goede reactie, misschien is dat het wel. Nogmaals: Ik stoor me er niet super aan, maar ik wilde inderdaad kijken wat voor reacties erop kwamen. Of mensen het herkenbaar vinden of niet, of dat er, zoals jij hier doet, verklaringen voor zijn.

De mensen die me al racistisch vinden, tja... Dan lees je echt alleen de TT en lees je de rest niet. Dat vind ik zo simplistisch, daar ga ik verder dan ook niet op in.

Het bijbaantje van de Kiosk is fantastisch en er is nog nóóit 1 seconde twijfel geweest om ontslag te nemen, omdat de leuke momenten het héél dik winnen van de mindere momenten.
pi_33630321
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:02 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Dat zal zeker meespelen. Volgens mij loopt er een aardig deel continu gefrustreerd rond. Vooral als je ziet dat in de landen waar die lui vandaan komen de mensen over het algemeen gewoon erg vriendelijk tegen elkaar zijn.

En voor een deel van de mensen zal het ook komen omdat ze zijn blijven hangen in de gewoonte die ze hadden toen ze nog veel slechter nederlands spraken: focus op het functionele ipv sociale aspect van de taal.
In de landen waar ze zelf wonen gaat er ook niet vriendelijk aan toe.

Daar bestelen ze elkaar en lichten ze elkaar op.
pi_33630387
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:56 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
ja sinds ik in den haag stad ben gaan werken bij de score, dé leverancier van kleding aan marrokanen en turken en al het andere foute allochtonenvolk, ben ik ook behoorlijk anders gaan denken.......

gelukkig werk ik nu weer in zoetermeer, ik kom weer helemaal tot rust.....
werk je nu bij de score in zoetermeer?
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_33630430
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:48 schreef Stofje het volgende:
verhaal
kan toch gebeuren gaat mischien vast nog wel over
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
  maandag 2 januari 2006 @ 17:08:19 #64
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33630436
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:04 schreef the_legend_killer het volgende:

[..]

In de landen waar ze zelf wonen gaat er ook niet vriendelijk aan toe.

Daar bestelen ze elkaar en lichten ze elkaar op.
Vriendelijk en eerlijk zijn 2 verschillende dingen. Omgangsvormen in winkels zijn in bv het midden oosten zeker goed in orde. Misschien nog wel beter dan hier.
Vampire Romance O+
  maandag 2 januari 2006 @ 17:10:40 #65
136830 Nenootje
severely detached
pi_33630499
Buitenlanders, allochtonen, donkere medemens, niet-westerlingen,...

Zijn allemaal héél verschillende dingen
Hoera, wat is het leuk dat ik besta.
pi_33630593
zolang mensen maar niet gaan lopen dreigen en agressief gaan lopen doen vind ik het best
pi_33630976
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:04 schreef Stofje het volgende:

Dank je wel. Goede reactie, misschien is dat het wel. Nogmaals: Ik stoor me er niet super aan, maar ik wilde inderdaad kijken wat voor reacties erop kwamen. Of mensen het herkenbaar vinden of niet, of dat er, zoals jij hier doet, verklaringen voor zijn.

Ga jij eens heel snel teruglezen en mijn reactie opzoeken...
pi_33631617
ik had eigenlijk meer problemen met bejaarden als met buitenlanders toen ik in een winkel werkte (nu kwamen er bij ons bijna geen buitenlanders.. ).. god wat kunnen die mensen arrogant zeiken zeg
pi_33631636
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:51 schreef LoggedIn het volgende:
ik had eigenlijk meer problemen met bejaarden als met buitenlanders toen ik in een winkel werkte (nu kwamen er bij ons bijna geen buitenlanders.. ).. god wat kunnen die mensen arrogant zeiken zeg
klopt
  maandag 2 januari 2006 @ 17:53:58 #70
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_33631700
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:24 schreef SCH het volgende:
Ja hoor, bij jou wel.
Ten percent faster with a sturdier frame
  maandag 2 januari 2006 @ 17:57:33 #71
53267 TC03
pi_33631799
quote:
Ja, natuurlijk.

Ik denk dat allochtonen gewoon over het algemeen minder sociaal zijn tegen onbekenden.
  maandag 2 januari 2006 @ 17:59:03 #72
53267 TC03
pi_33631843
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:51 schreef LoggedIn het volgende:
Bejaarden in winkels ja, zo irritant. Die elke keer als ze ¤3,85 moeten betalen een opmerking moeten maken in de trant van 'ik ben er nog steeds niet aan gewend, aan die uureuw. Al die kleine muntjes lijken zo op elkaar joh'. Vervolgens flikkeren ze maar wat kleingeld op de toonbank en laten ze het het kassamensch maar uitzoeken.
pi_33631961
*mompelt iets met oorzaak gevolg en noteert namen.
pi_33632395
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:59 schreef TC03 het volgende:

[..]

Bejaarden in winkels ja, zo irritant. Die elke keer als ze ¤3,85 moeten betalen een opmerking moeten maken in de trant van 'ik ben er nog steeds niet aan gewend, aan die uureuw. Al die kleine muntjes lijken zo op elkaar joh'. Vervolgens flikkeren ze maar wat kleingeld op de toonbank en laten ze het het kassamensch maar uitzoeken.
mn moeder heeft een yogaschool, af en toe belt er dan zo een oma, echt van die chagrijnige oma"s
  maandag 2 januari 2006 @ 18:16:17 #75
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33632453
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:14 schreef amornl87 het volgende:

[..]

mn moeder heeft een yogaschool, af en toe belt er dan zo een oma, echt van die chagrijnige oma"s
De vrolijke oma's hebben geen yoga nodig
Vampire Romance O+
pi_33632681
Weet nog wel een paar redenen om racistisch te gaan denken hoor
pi_33632772
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:25 schreef Gebleekte het volgende:
Weet nog wel een paar redenen om racistisch te gaan denken hoor
Als je in de spiegel kijkt?
  maandag 2 januari 2006 @ 18:28:45 #78
88849 Extend
Nee vast niet...
pi_33632803
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:03 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Ik heb ook een schoonmaakbaantje, en vrijwel iedereen groet en is vriendelijk, ligt natuurlijk ook een beetje aan je eigen houding. Maar waar ik werk heb ik nog geen allochtoon gezien, misschien heeft het er wel mee te maken.
pi_33632857
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:28 schreef Extend het volgende:

[..]

Ik heb ook een schoonmaakbaantje, en vrijwel iedereen groet en is vriendelijk, ligt natuurlijk ook een beetje aan je eigen houding. Maar waar ik werk heb ik nog geen allochtoon gezien, misschien heeft het er wel mee te maken.
Schoonmaken zonder allochtone collega's? Mag ik bij je komen filmen.
pi_33632994
allochtonen groeten mij niet en zeggen geen dankjewel, nu word ik noodgedwongen racist boehoe
  maandag 2 januari 2006 @ 18:35:02 #81
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_33633004
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:14 schreef amornl87 het volgende:

[..]

Schaam je !! Heb een beetje respect voor de mensen die een fundement hebben gelegt voor hetgeen wat we nu hebben

Om te kotsen dit soort reacties!
"I also favor a cold war against Islam. I see Islam as being an exceptional threat, as a society hostile to ours"
  maandag 2 januari 2006 @ 18:35:29 #82
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_33633017
nja, is dit nu een generatie probleem...

of is de enige optie

A, Eruit knikkeren
B, Her opvoeding

heb het over niet westerse allochtonen.

tussendoor, het is toch duidelijk dat de wel westerse en wel oosterse allochtonen dit totaal niet hebben, enkel turken, maroc's etc. Ik heb geen idee hoe de wereld eruit ziet over 100 jaar als dit geen generatie probleem is
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_33633037
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:35 schreef Speed-Addicted het volgende:

[..]

Schaam je !! Heb een beetje respect voor de mensen die een fundement hebben gelegt voor hetgeen wat we nu hebben

Om te kotsen dit soort reacties!
pi_33633066
Moet je eens kijken naar Oma´s in AH nog erger dan dit . moet ik dan racist gaan worden alleen om die oma´s NEE
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  maandag 2 januari 2006 @ 18:37:57 #85
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_33633101
Niet westers tuig kan zich gewoon niet gedragen in een vrije westerse maatschappij, de feiten spreken voor zich

Niet alleen in Nederland en Europa weten ze de lokale bevolking tegen ze in harnas te jagen, zelfs de Aussies weten ze helemaal over de rooien te krijgen.
"I also favor a cold war against Islam. I see Islam as being an exceptional threat, as a society hostile to ours"
pi_33633119
'zelfs' de aussies? dat zijn allemaal criminelen man
pi_33633185
Kan er niet gewoon een 'sperrgebiet' komen bij de Kiosken als die zwarten zich niet kunnen gedragen?

Dan nemen ze hun eigen koffie maar mee.
  maandag 2 januari 2006 @ 18:41:09 #88
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_33633189
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:54 schreef Stofje het volgende:
Misschien dat het aan de stad (Breda) ligt, dat weet ik niet...
Opgelost, slotje.
pi_33633227
Oma´s in AH hebben geen respect aan het personeel van AH
pi_33633278
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:41 schreef SCH het volgende:
Kan er niet gewoon een 'sperrgebiet' komen bij de Kiosken als die zwarten zich niet kunnen gedragen?

Dan nemen ze hun eigen koffie maar mee.
zwarte koffie
  maandag 2 januari 2006 @ 18:44:20 #91
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_33633281
Ik ben *officieel* een allochtoon, maar ik kan me goed voorstellen dat sommige Nederlanders er inderdaad zo over denken. Ik merk het ook vaak genoeg in het dagelijks leven. Aan mij zie je niet direct dat ik niet helemaal Nederlands ben. Mijn moeder heeft echter wel een accent.. Dat ik daardoor in feite een 'wolf in schaapskleren' ben, heeft al heel vaak geleid tot er op een vrij lullige manier achterkomen hoe ongenuanceerd gedachten over buitenlanders vaak zijn..

Wanneer mensen mij dan al een tijdje kennen, en vervolgens mijn moeder leren kennen, heb ik weleens de opmerking gehad "Goh, ik had niet gedacht dat je een buitenlandse achtergrond had". of "van dat soort mensen....daar lijk jij helemaal niet op" en de topperrrr "Maar je bent eigenlijk best normaal / aardig".En dat dan grappend ja. Maar dan is het bij mij dus al redelijk over, zeg maar

Maargoed, tis natuurlijk wel zo dat je in het algemeen gewoon niet een hele bevolkinsgroep over 1 kam kan scheren.. En wat ook wel voor de 'buitenlanders' pleit is dat het vaak zo is dat het vaak het kansarme deel is dat hier heenkomt. En das dus totaal niet representatief voor de gehele populatie..

Helaas, aan die wetenschap hebben wij in Nederland natuurlijk helemaal niks, wij zien alleen maar dat 'foute' gedeelte. ik kan best begrijpen dat mensen wanneer ze in hun prive leven dingen niet van meerdere kanten meemaken, snel rasistisch gaan denken. Das vrij een makkelijke gedachte, vooral wanneer je je vaak in de grote steden begeeft. Kan het Nederlanders dan ook echt niet kwalijk nemen op de één of andere manier..

Zat laatst nog in de trein.. Komen er 3 Turkse jongens om mij heen zitten, beetje vage opmerkingen maken.. na een tijdje ben ik opgestaan, en heb ik gezegd dat ik daar geen zin in had..en direct naar de andere kant van de trein verplaatst..Vervolgens de hele treinreis aangehoord "Ooh heb je geen ZIN erin blaadibla". Erg vervelend. Daarna keihard Turkse muziek opgezet, midden in de trein. Tsja.. en aangezien het niet de eerste keer is, dat ik in openbare gelegenheden last heb gehad van "dat soort mensen" ... tsja..

Wat ik met dit veel te lange verhaal duidelijk wil maken... Ik begrijp wel dat steeds meer mensen neigen naar rasistisch denken. Hoop alleen dat ze in hun achterhoofd houden dat echt niet iedereen uit die allochtonengroep zo is, en dat Nederlanders ook echt niet altijd zo super beschaafd zijn tegen de allochtonen Komt van 2 kanten...

[ Bericht 0% gewijzigd door Cutebutpsycho op 02-01-2006 18:50:08 ]
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_33633298
Ikzelf werk in een winkel en het is inderdaad waar wat je zegt, het zijn vaak buitenlanders die niet even netjes "dankjewel" en "tot ziens" zeggen. Maar er zijn ook wel Nederlanders die dat doen, en het is irritant.
Ik ben totaal geen racist, maar daar draait het hier toch helemaal niet om? Je kan er gewoon niet tegen als mensen niet even de kleine moeite te nemen om beleefd te zijn, en terecht.
Als je niet achter de kassa staat kun je dit je waarschijnlijk heel moeilijk voorstellen, maar je staat hele dagen achter de kassa te ploeteren, en dan is het leuk als mensen even rustig aan doen en gewoon aardig, er eventueel voor zorgen dat je kan lachen.
Maar ik zie het verband niet tussen dit en racisme. .
[i]Isolation pushes past self-hatred, guilt, and shame
To a place where suffering is just a game
But everybody's scared of this place, they're staying away
Your little house on Memory Lane.[/i]
pi_33633350
Als een groot deel van de Nederlandse bevolking om belachelijke redenen bang voor je is, dan kan ik er best begrip voor opbrengen dat je niet veel moeite meer doet om even vriendelijk tegen iedereen te zijn. En met alle respect voor je werk, hoor. Je bent ongetwijfeld een uitzondering, maar verkopers behandelen de klant vaak als een stuk vuil. Zéker die op stations. Dus zo onlogisch vind ik het allemaal niet, de oorzaak ligt niet bij die mensen maar bij de bekrompen gedachtengang van diegenen die hen bij voorbaat al met angst tegemoet treden en hen al uitkotsten voordat ze ook nog maar de kans hebben gekregen om zichzelf te bewijzen. En natuurlijk zal er af en toe een klootzak tussen zitten, maar die heb je overal. Dan spuug je stiekem een keer in zijn chocomel, weet ik veel.
pi_33633358
Het is gewoon zo, en SCH moet je gewoon negeren, die is met drie linkerbenen geboren.

Ik werk in een amusements en kansspelhal, het verschil is schrijnend. Overigens heb je ook de categorie "ik-ben-zo-autochtoon-als-de-pest-maar-vind-dat-asociale-wel-leuk-eigenlijk", die zijn net zo erg.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_33633384
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:47 schreef Da_Sandman het volgende:
Het is gewoon zo, en SCH moet je gewoon negeren, die is met drie linkerbenen geboren.

Ik werk in een amusements en kansspelhal, het verschil is schrijnend. Overigens heb je ook de categorie "ik-ben-zo-autochtoon-als-de-pest-maar-vind-dat-asociale-wel-leuk-eigenlijk", die zijn net zo erg.
Alsof ze in Zeeland allochtonen hebben
pi_33633385
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:46 schreef Croupouque het volgende:
bent ongetwijfeld een uitzondering, maar verkopers behandelen de klant vaak als een stuk vuil. Zéker die op stations.
Ik heb er nog maar weinig meegemaakt die mij slecht behandelden, maar ik denk dat dat een beetje een typisch oorzaak-gevolg gevalletje is..
In Southern Sun
pi_33633393
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:48 schreef SCH het volgende:

[..]

Alsof ze in Zeeland allochtonen hebben
In verhouding meer dan in de rest van het land
In Southern Sun
pi_33633400
quote:
Sorry hoor, maar dat is sowieso een paradijs voor kansloze mensen en geeft niet echt een representatief beeld.
pi_33633412
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:48 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

was vorige week in Zeeland en heb toen 2 negers gezien
pi_33633414
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:48 schreef Da_Sandman het volgende:
pi_33633429
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:48 schreef Croupouque het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar dat is sowieso een paradijs voor kansloze mensen en geeft niet echt een representatief beeld.
Een familievermaak paviljoen? Vind ik nou niet echt eigenlijk. Overigens is het in de pool-hal ernaast ook duidelijk te merken.
In Southern Sun
pi_33633432
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:49 schreef jimjim1983 het volgende:

[..]

Hey, die ken ik ook
  maandag 2 januari 2006 @ 18:50:02 #103
119221 Aurelianus
Sebastokrator
pi_33633436
In sommige culturen hecht men blijkbaar geen waarde aan eigenlijk overbodige beleefdheden.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
  maandag 2 januari 2006 @ 18:50:40 #104
137079 Chowi
Lonerism.
pi_33633454
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:46 schreef Croupouque het volgende:
En met alle respect voor je werk, hoor. Je bent ongetwijfeld een uitzondering, maar verkopers behandelen de klant vaak als een stuk vuil. Zéker die op stations.
Ik kom dagelijks op het station en koop dagelijks iets bij de kiosken daar, maar ik heb er nog nooit last van gehad. Ligt dat ook niet aan de houding die jij opstelt tegenover de verkoper?
[i]Isolation pushes past self-hatred, guilt, and shame
To a place where suffering is just a game
But everybody's scared of this place, they're staying away
Your little house on Memory Lane.[/i]
pi_33633458
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:49 schreef SCH het volgende:

[..]

Hey, die ken ik ook
Leuke vooroordelen. Het zou bijna discriminerend worden...
In Southern Sun
pi_33633471
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:50 schreef Chowi het volgende:

[..]

Ik kom dagelijks op het station en koop dagelijks iets bij de kiosken daar, maar ik heb er nog nooit last van gehad. Ligt dat ook niet aan de houding die jij opstelt tegenover de verkoper?
Ging denk ik over mijn werk...
In Southern Sun
pi_33633491
quote:

Op Scheveningen heeft 80% van de allochtonen een toegangsverbod, maar das meer omdat ze niet tegen hun verlies kunnen en dan nogal 'temperamentvol 'kunnen reageren.
Big dick.
pi_33633492
Die gezellige Turkse mannen met een grijze baard. Die groeten mij altijd.

Maar ik ben dan ook heel aardig en kom nooit in een speelhal
pi_33633504
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:50 schreef Chowi het volgende:

[..]

Ik ben altijd de vriendelijkheid zelve, maar ik ga natuurlijk ook geen praatje maken.
pi_33633531
ik snap niet dat mensen racist worden op een daad van een persoon
pi_33633532
Da_Sandman denkt waarschijnlijk dat al die bruinverbrande Vlissingse badgasten ook allochtonen zijn
pi_33633536
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:51 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

Op Scheveningen heeft 80% van de allochtonen een toegangsverbod, maar das meer omdat ze niet tegen hun verlies kunnen en dan nogal 'temperamentvol 'kunnen reageren.
Dat niet alleen. Ze zijn ontzettend vervelend tegen andere, overigens zeer aardige mensen. Ze zijn ronduit onbeschoft tegen personeel en willen als god behandeld worden.
In Southern Sun
pi_33633561
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:52 schreef Meki het volgende:
ik snap niet dat mensen racist worden op een daad van een persoon
Wanneer snap je dan wél dat mensen racistisch worden? Als het om Joden gaat?
Big dick.
  maandag 2 januari 2006 @ 18:54:20 #114
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_33633572
Zoals het al eerder is gezegd in dit topic denk ik dat het belangrijkste is dat allochtonen tegen onbekenden veel kouder doen, maar tegen bekenden juist weer veel hartelijker. Bij hun is het veel meer zwart of wit. Ik heb een tijd in een internetcafé gewerkt met 90% allochtone klanten, de meeste allochtonen zijn wanneer je ze nog niet kent veel a-socialer, kouder en lomper dan autochtonen.
Maar wanneer je ze leert kennen (en vooral zij jou) zijn ze juist veel hartelijker dan autochtonen.
Toch blijft er gewoon een groter percentage onder de allochtonen die gewoon een kut-mentaliteit hebben, maar dat komt dat onder hun bevolkinggroepen de onderklasse vele malen groter is dan onder nederlanders.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_33633575
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:52 schreef SCH het volgende:
Da_Sandman denkt waarschijnlijk dat al die bruinverbrande Vlissingse badgasten ook allochtonen zijn
We hadden hier wel de meeste zonuren van Nederland ja
In Southern Sun
  maandag 2 januari 2006 @ 18:55:22 #116
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_33633604
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:44 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Ik ben *officieel* een allochtoon, maar ik kan me goed voorstellen dat sommige Nederlanders er inderdaad zo over denken. Ik merk het ook vaak genoeg in het dagelijks leven. Aan mij zie je niet direct dat ik niet helemaal Nederlands ben. Mijn moeder heeft echter wel een accent.. Dat ik daardoor in feite een 'wolf in schaapskleren' ben, heeft al heel vaak geleid tot er op een vrij ullige manier achterkomen hoe ongenuanceerd gedachten over buitenlanders vaak zijn..

Wanneer mensen mij dan al een tijdje kennen, en vervolgens mijn moeder leren kennen, heb ik weleens de opmerking gehad "Goh, ik had niet gedacht dat je een buitenlandse achtergrond had". of "van dat soort mensen....daar lijk jij helemaal niet op" en de topperrrr "Maar je bent eigenlijk best normaal / aardig".En dat dan grappend ja. Maar dan is het bij mij dus al redelijk over, zeg maar

Maargoed, tis natuurlijk wel zo dat je in het algemeen gewoon niet een hele bevolkinsgroep over 1 kam kan scheren.. En wat ook wel voor de 'buitenlanders' pleit is dat het vaak zo is dat het vaak het kansarme deel is dat hier heenkomt. En das dus totaal niet representatief voor de gehele populatie..

Helaas, aan die wetenschap hebben wij in Nederland natuurlijk helemaal niks, wij zien alleen maar dat 'foute' gedeelte. ik kan best begrijpen dat mensen wanneer ze in hun prive leven dingen niet van meerdere kanten meemaken, snel rasistisch gaan denken. Das vrij een makkelijke gedachte, vooral wanneer je je vaak in de grote steden begeeft. Kan het Nederlanders dan ook echt niet kwalijk nemen op de één of andere manier..

Zat laatst nog in de trein.. Komen er 3 Turkse jongens om mij heen zitten, beetje vage opmerkingen maken.. na een tijdje ben ik opgestaan, en heb ik gezegd dat ik daar geen zin in had..en direct naar de andere kant van de trein verplaatst..Vervolgens de hele treinreis aangehoord "Ooh heb je geen ZIN erin blaadibla". Erg vervelend. Daarna keihard Turkse muziek opgezet, midden in de trein. Tsja.. en aangezien het niet de eerste keer is, dat ik in openbare gelegenheden last heb gehad van "dat soort mensen" ... tsja..

Wat ik met dit veel te lange verhaal duidelijk wil maken... Ik begrijp wel dat steeds meer mensen neigen naar rasistisch denken. Hoop alleen dat ze in hun achterhoofd houden dat echt niet iedereen uit die allochtonengroep zo is, en dat Nederlanders ook echt niet altijd zo super beschaafd zijn tegen de allochtonen Komt van 2 kanten...
argh dat over 1 kam scheren is ook niet meer als argument te gebruiken want die kansarme groep hier, die verneukt het.

van de wagonlading appels is meer dan 3 kwart verrot.

Het is altijd zo geweest dat wij als Nederlanders zich 100% hebben opengesteld voor alle culturen, maar daar is misbruik van gemaakt, en dat gebeurd keer op keer, elke dag.

in de discotheek komen marokkaantjes naar me toe voor wat snats
in de winkel waar ik stage loop duiken de allochtone jongeren af op de goedkoopste armani en hugo boss kleding
Op het station zorgen ze voor een onveilige sfeer en plek
in de trein terroriseren ze de medepassagiers door hun dominante houding qua muziek en gedrag
bij de Macdonalds zie ik ze Mc medewerkers utilachen en bedreigen 's nachts
Bij de Coffee shop zie ik alle generaties Maroc's en Turken zitten ( WTF hoezo dubbel, volgens mij mogen die dat helemaal niet roken mbt hun geloof, alle ongelovigen zijn honden ! wel braaf naar de moskee maar zodra die dienst over is, hoeps de shop in en stoned zitten wezen , klopt geen fuck van )

zo kan ik uren doorgaan.

en dat zijn echt niet dezelfde personen hoor , dezelfde allochtonen als ik ze zo mag noemen.

Ik snap dat we hier met de "berbers' te maken hebben, het kansarme plattelands volk van islamitische landen. maar zelfs de goedkoopste boeren moeten begrijpen dat ze fout bezig zijn....

en ja, een : ze.. ik zeg na het zien van zoveel geweld en onrust ze.. dat mag ik nu van mezelf

Zodra je een groep ergens aanspreekt ben je een razzizt, en word er een groepje opgepakt krijgen ze 2 uur bureau halt of een retourtje poot litie.
pi_33633626
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:53 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Dat niet alleen. Ze zijn ontzettend vervelend tegen andere, overigens zeer aardige mensen. Ze zijn ronduit onbeschoft tegen personeel en willen als god behandeld worden.
Ja dat ook ja, maar dat klinkt zo cru.

Overigens, de allochtonen die wel binnen mogen komen zijn meestal wel gezellig. Heb altijd erg interressante geprekken aan de roulettetafel
Big dick.
pi_33633631
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:53 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

Wanneer snap je dan wél dat mensen racistisch worden? Als het om Joden gaat?
Ik haat geen joden wie zegt dat een vriend van mij is joods moet ik hem gaan haten
Joden zijn mensen net als ik en jij daar valt niks te haten
pi_33633681
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:54 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

We hadden hier wel de meeste zonuren van Nederland ja
Dat heeft invloed gehad op je hersenmassa zo te lezen
pi_33633706
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:56 schreef Meki het volgende:

[..]

Ik haat geen joden wie zegt dat een vriend van mij is joods moet ik hem gaan haten
Joden zijn mensen net als ik en jij daar valt niks te haten

Dat weet jij , dat weet ik, en nu de rest nog. Spread the word zou ik zeggen.
Big dick.
  maandag 2 januari 2006 @ 19:04:50 #121
88849 Extend
Nee vast niet...
pi_33633947
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:30 schreef SCH het volgende:

[..]

Schoonmaken zonder allochtone collega's? Mag ik bij je komen filmen.
Nee
pi_33633957
Mensen hebben geen respect meer voor elkaar. Dit werkt als een neerwaartse spiraal en zal dus alleen maar erger worden. Als er met kerst al mensen dood gestoken en geslagen worden zijn we al goed op weg.
Al die kansloze rukkers die denken meer te zijn dan anderen zonder ze ook maar te kennen. Ook een van de redenen dat ik niet in Nederland blijf wonen.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_33633987
Laat ik nog even voorop stellen: Ik ben niet racistisch.

"Ik begin racistisch te denken", is de TT. Daarmee bedoel ik het volgende: Als er een allochtoon op me afkomt, als ik werk, dan weet ik dat het geen gezellig contact zal zijn. Dat ik dat wéét, baart me zorgen. Ik ga er, tegen mijn zin in, al vanuit dat de klant niet gezellig zal zijn, gebaseerd op zijn huidskleur. Kut is dat.

In de TT staat ook al, dat ik buiten de Kiosk geen enkel probleem heb met buitenlanders. Dus ik bén geen racist, ik vind het alleen jammer dat ik tijdens mijn werk zo begin te denken.

Daar moet ik overigens nog een kanttekening bij maken. Vrouwen zijn wél tof. Het zijn vooral de allochtone mannen, die zo kortaf en asociaal (niet sociaal, onzeker noemde iemand het, laten we daar maar vanuit gaan) zijn tegen de verkoper. Vrouwen praten heel zachtjes en zijn wel beleefd. En ze drukken hun borsten tegen je neus, maar dat is weer een ánder verhaal
  maandag 2 januari 2006 @ 19:07:24 #124
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_33634020
quote:
Op maandag 2 januari 2006 19:06 schreef Stofje het volgende:
Laat ik nog even voorop stellen: Ik ben niet racistisch.

"Ik begin racistisch te denken", is de TT. Daarmee bedoel ik het volgende: Als er een allochtoon op me afkomt, als ik werk, dan weet ik dat het geen gezellig contact zal zijn. Dat ik dat wéét, baart me zorgen. Ik ga er, tegen mijn zin in, al vanuit dat de klant niet gezellig zal zijn, gebaseerd op zijn huidskleur. Kut is dat.

In de TT staat ook al, dat ik buiten de Kiosk geen enkel probleem heb met buitenlanders. Dus ik bén geen racist, ik vind het alleen jammer dat ik tijdens mijn werk zo begin te denken.

Daar moet ik overigens nog een kanttekening bij maken. Vrouwen zijn wél tof. Het zijn vooral de allochtone mannen, die zo kortaf en asociaal (niet sociaal, onzeker noemde iemand het, laten we daar maar vanuit gaan) zijn tegen de verkoper. Vrouwen praten heel zachtjes en zijn wel beleefd. En ze drukken hun borsten tegen je neus, maar dat is weer een ánder verhaal
Misschien doen die mannen zo rot omdat ze weten dat jij als blanke nederlander hun vrouwen aantrekt.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  maandag 2 januari 2006 @ 19:12:27 #125
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_33634181
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:55 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Het is altijd zo geweest dat wij als Nederlanders zich 100% hebben opengesteld voor alle culturen, maar daar is misbruik van gemaakt, en dat gebeurd keer op keer, elke dag.
Dit is zo'n ongelooflijke bullshit. Ja, in de praktijk word dit altijd gezegd ja. Misschien hebben "Jullie als Nederlanders" die mening, je spreekt tenslotte over wij, maar vraag maar eens aan een hoger opgeleide, niet kansarme buitenlander / allochtoon (hoe je het zelf wilt noemen), hoe zij vinden dat Nederland zich open heeft gesteld en open stelt voor hen, en hun cultuur....

Zon conclusie moet je ook kunnen bevestigen vanaf de 'ontvangende' partij.

En geloof mij, men is dit echt niet met je eens.

Ik vind het ook altijd zo typisch. Wanneer in dit soort discussies Nederlanders en allochtonen tegenover elkaar worden gezet, denkt men bij de term "Nederlanders" aan het huisje boompje beestje gezellige knusse modale gezinnetje, dochtertje rijdt paard, zoontje speelt voetbal, etc. etc, en bij allochtonen aan ma hoofddoek die alles in veelvoud koopt bij de Aldi, 8 kinderen, pa en ma aan de uitkering...

Oke, misschien overdrijf ik nu om mijn punt duidelijk te maken, maar het is zo.. En Pumatje bewijst het ook.. "Marrokaantjes" Jaja.. Das respectvol, en niet denigrerend zeker?? Nouja, ik geloof dat het voor de buitenlanders altijd een ongewonnen strijd zal blijven; de meeste mensen denken nou eenmaal zo cliché...het is en blijft altijd een scheve vergelijking..

Naar mijn mening vooral ten koste van de hoger opgeleiden. Een bepaalde groep had je toch al weinig aan, maar die generalisaties als gevolg van dat "slechtere" deel, gaat ook ontzettend ten koste van de reputatie van de hoger opgeleiden...Puur omdat zij tot een bepaalde bevolkingsgroep behoren.

I rest my case. Dit is wat ik in mijn omgeving (veel hoogopgeleide buitenlanders) meemaak...Ik ben uitgepraat.
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_33634185
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:28 schreef Extend het volgende:

[..]

Schoonmaker
Power perceived is power achieved.
pi_33634277
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:55 schreef Pumatje het volgende:
in de discotheek komen marokkaantjes naar me toe voor wat snats
ik weet niet wat snats is maar als ik uitga wordt mij de hele tijd om drugs gevraag door autochtonen.
quote:
in de winkel waar ik stage loop duiken de allochtone jongeren af op de goedkoopste armani en hugo boss kleding
echt schandalig inderdaad, allemaal afschieten, dit kan echt niet door de beugel! weten ze niet wat voor schade ze hiermee aanrichten ofzo?
quote:
Op het station zorgen ze voor een onveilige sfeer en plek
onzin, woon in Amsterdam Zuid-Oost en heb in m'n hele leven pas 2x problemen gehad in de metro. dat jij je onveilig voelt als je een allochtoon ziet ligt aan jou.
quote:
in de trein terroriseren ze de medepassagiers door hun dominante houding qua muziek en gedrag
harde muziek daar doen veel jongeren aan, zeker niet alleen allochtonen
quote:
Bij de Coffee shop zie ik alle generaties Maroc's en Turken zitten
dus?
pi_33634411
Zozo... ik zou hier ook racist van worden !

Misschien bestaat er ook een cultuurverschil, en wat boeit het dat iemand iets niet zegt. Dit verhaal kun je beter in R&P zetten of zo.

Ik heb geen last van buitenlanders (ben zelf lichtelijk getint zie fotoboek), en erger me ook weleens aan mensen.
"Jaaaa, godver, da's kankerduur ey."
"Zo, die's wel lekker snel zeg."

Wat een zeurtopic vol met zelfmedelijden zeg.
  maandag 2 januari 2006 @ 19:22:50 #129
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_33634478
quote:
Op maandag 2 januari 2006 19:15 schreef jimjim1983 het volgende:

[..]

ik weet niet wat snats is maar als ik uitga wordt mij de hele tijd om drugs gevraag door autochtonen. je weet niet wat snats is , waar ga jij uit ? niet dat ik het gebruik maar je woont toch niet onder een steen ofzo ,?
[..]

onzin, woon in Amsterdam Zuid-Oost en heb in m'n hele leven pas 2x problemen gehad in de metro. dat jij je onveilig voelt als je een allochtoon ziet ligt aan jou.
de beveiliging van ons filliaal werkt niet alleen bij ons, maar ook op het station in 'S-hertogenbosch bv. Daar word genoeg over gepraat.
[..]

harde muziek daar doen veel jongeren aan, zeker niet alleen allochtonen

[..]

dus?

Je word bestempelt als ongelovige als je niet moslim bent, ik luister mee met verhalen op school, ALS JE OP EEN SPIN TRAPT WAAR IK BIJ BEN SLA IK JE DOOD, vaders die niet wil dat je van je geloof afstapt, ze hechten enorm zwaar aan hun geloof, maar ze zitten wel in de coffee shop.

volgens dat geloof van ze, mag je geen alcohol gebruiken right.. of andere bedwelmende middelen, wat doen ze dan in de coffeeshop stoned aan het worden? het is dubbel, het klopt niet. Ze gebruiken hun geloof als het ze uitkomt.
pi_33634554
quote:
Op maandag 2 januari 2006 19:22 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Mensen die snats gebruiken neemt niemand serieus. Ik ken het ook niet en prijs me daar geloof ik erg gelukkig mee.
In Southern Sun
pi_33634623
quote:
Op maandag 2 januari 2006 19:22 schreef Pumatje het volgende:

[..]
leer eens quoten gast
heb al redelijk wat drugs gebruikt in mijn leven maar heb nog nooit van snats gehoord.
veel mensen gebruiken inderdaad hun geloof alleen als het ze uitkomt, zo ken ik ook een 'katholieke' jongen. maar wtf maakt het uit dat zij in een coffeeshop zitten, erger je daar niet aan.
  maandag 2 januari 2006 @ 19:29:32 #132
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_33634690
Die figuren die een vriendin bij mij in de klas hebben, op ons schoolterrein komen.

Hun vriendin meenemen op een plek, een paar goede tikken geven zodat haar gezicht bont en blauw ziet omdat ze stond te dansen met een dude 2 avonden daarvoor.

en dat als argument daarvoor ; ik mag je slaan want ik ben moslim en je hebt het daarmee dus accepteer dit ook.

en dan zie ik die 's avonds in de shop.

pi_33634732
quote:
Op maandag 2 januari 2006 19:29 schreef Pumatje het volgende:

en dat als argument daarvoor ; ik mag je slaan want ik ben moslim en je hebt het daarmee dus accepteer dit ook.

tuurlijk man
maar snap nog steeds niet waarom het zo fout is dat ze in een shop zitten.
  maandag 2 januari 2006 @ 19:31:45 #134
8369 speknek
Another day another slay
pi_33634758
Kan me niet voorstellen dat het uit onzekerheid is. Ook zonder de taal machtig te zijn, zijn er beleefdheidsvormen. Kom net terug uit Barcelona, en daar moet je ook wel eens wat kopen in winkels, brood bij de bakker bijvoorbeeld. Ik in m'n beste stuntelige Spaans "Hola, un baguette y seis croissants por favor". Begint dat mens een heel ratelverhaal over (denk ik) dat er niet genoeg croissants waren en of ik andere dingen wou, misschien wel dit of dat. Ik heb haar maar schaapachtig aan lopen grijnzen en zwetend wat geld overhandigt. Daarna gracias en adios.

Elke mongool (ook buitenlandse) kent de woorden 'hallo' en 'bedankt' wel, het zijn na ja en nee zelfs de eerste woorden die iemand met enig gevoel voor etiquette zal willen leren. Als dat niet lukt kun je altijd nog vriendelijk lachen, of in het Engels thank you zeggen.

Ik zou inderdaad eerder verwachten dat het met sociale afkomst te maken heeft. Vrijwel elke niet-Westerse allochtoon zit in de laagste klasse, en maar weinig autochtonen. Daarnaast moeten we ook niet krampachtig volhouden dat het in elke cultuur gebruikelijk is beleefd te zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_33634819
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:48 schreef Stofje het volgende:

Gisteren nam ik me voor, om enigszins sarcastisch te reageren.

Ik: “Goedenavond meneer, de beste wensen! Waarmee kan ik u van dienst zijn?”
Klant: “Mbro!”
Ik: “Een pakje Marlboro zei u? Alstublieft, dat is dan €4,-!”
Klant geeft €4,- en wil weglopen.
Ik: “Eh, ja, dank je wel! Tot ziens, u was gezellig!”
Klant grijnst kwaad en zegt: “Klant is koning…”
Ik: “Als de koning met zo weinig respect met zijn volk omgaat, zal dat niet zo lang duren, vrees ik…
Klant vindt het, terecht, een nutteloze discussie en loopt weg.
Zal hij erover nagedacht hebben? Ik weet het niet.

Prachtig
......Signature-loos......
pi_33634846
quote:
Op maandag 2 januari 2006 19:29 schreef Pumatje het volgende:
Die figuren die een vriendin bij mij in de klas hebben, op ons schoolterrein komen.

Hun vriendin meenemen op een plek, een paar goede tikken geven zodat haar gezicht bont en blauw ziet omdat ze stond te dansen met een dude 2 avonden daarvoor.

IQ-loos, dus niet mee te discusseren.
pi_33634852
Volgens mij houdt die neger wijselijk z'n mond omdat TS uit z'n bek stinkt. Negers zijn doorgaans uitermate vriendelijk tegen mij.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_33634888
quote:
Op maandag 2 januari 2006 19:34 schreef cultheld het volgende:
Volgens mij houdt die neger wijselijk z'n mond omdat TS uit z'n bek stinkt. Negers zijn doorgaans uitermate vriendelijk tegen mij.
maar jij bent zelf ook wel een beetje een neger
pi_33634906
quote:
Als je niet praat ruik je niks
pi_33634921
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:49 schreef jimjim1983 het volgende:

[..]

De rest was verkopertjes aan het pesten, duh.

Ik kom vaak zat in winkels/ op plaatsen waar je niet zoveel andere hoofddoekjes ziet rondlopen en de blikken die je dan krijgt zijn onbetaalbaar .

Nou staat wel in de OP dat jij iedereen gelijk benadert en ik twijfel daar ook niet aan heur, maar het komt echt vaak zat voor dat ik in een winkel naar iemand toeloop en dan al een scheve blik krijg . Zal vast onbewust gebeuren, maar het is toch drempelverhogend om alsnog vrolijk te reageren.
Overigens ben ik wel altijd beleefd, ook al ben ik nou eenmaal niet zo snel in gesprekjes aanknopen (wat alsnog vaak zat gebeurt). Ook mijn moeder, die gebrekkig Nederlands spreekt, bedankt altijd in een winkel en zegt gedag, dus het zal wel opvoeding zijn ofzo.
pi_33634951
quote:
Op maandag 2 januari 2006 19:35 schreef jimjim1983 het volgende:

[..]

maar jij bent zelf ook wel een beetje een neger
Ja, maar... negers zijn tof
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_33634965
quote:
Negers.

Nee, jij snapt dit topic. Je hebt 'm echt goed gelezen.
pi_33634993
quote:
Op maandag 2 januari 2006 19:36 schreef Thieske het volgende:

[..]

Als je niet praat ruik je niks
Je moet niet alles op jezelf betrekken
pi_33634996
quote:
Op maandag 2 januari 2006 19:37 schreef cultheld het volgende:

[..]

Ja, maar... negers zijn tof
sommige wel, sommige niet.
pi_33635022
quote:
Op maandag 2 januari 2006 19:38 schreef jimjim1983 het volgende:

[..]

sommige wel, sommige niet.
Ok, doorgaans zijn ze in ieder geval erg laid back .
pi_33635150
quote:
Op maandag 2 januari 2006 19:39 schreef cultheld het volgende:

[..]

Ok, doorgaans zijn ze in ieder geval erg laid back .
surinamers wel, antillianen vaak wat minder naar mijn ervaring
pi_33635197
Gastslotje.
Topic is naar alle tevredenheid van TS verlopen, maar het onderwerp wordt, zoals verwacht, uitvergroot. Elkaars argumenten worden niet gelezen/begrepen, het eigen zegje heeft voorrang. Verdomde jammer. Ik hoop dat er nog genoeg momenten komen, die mijn 'ongelijk' bewijzen. Ik ben er zelfs zeker van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')