abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33627163
Vieze vuile overheid!

Het wordt echt te bont dezer dagen met de overheid. Mensen hebben volgens mij zelf geen idee meer wat er nou eigenlijk met hun geld gebeurd. Naast de standaarddingen als accijns, BTW en dat soort dingen hieronder twee voorbeelden.

Ik werk bij een cateringbedrijf die dus ook verse broodjes levert aan bedrijven. Ik werd vandaag gebeld door een bestuurslid van de Gemeente Rotterdam met de volgende vraag: Is het mogelijk een afspraak te maken dat als wij bellen we 1000 broodjes binnen een uur kunnen hebben?

Nou, dat was dus niet mogelijk (in verband met versbereiding) maar het gaat mij met name om de achterliggende gedachtengang van deze ambtenaar. Hij wilde de broodjes gratis uitdelen aan gestrande reizigers die ietwat vertraging hebben opgelopen. De kosten maakten hem niet uit.

Wat denkt hij (en zijn gemeente) wel niet! Dat wij als belastingbetaler graag ons geld afdragen? En dat het geld vrolijk wordt uitgegeven aan dure broodjes voor reizigers die even vastzitten? Nou, dikke doei! Daar betaal ik geen geld voor! Ik heb er wel enigszins begrip voor maar dat de kosten niet uitmaken! On-ge-loof-lijk!

Voorbeeld 2: De BUMA / STEMRA, op zich een goed orgaan wat auteursrechten en dergelijke beschermt. Ik hobbybob dus als DJ hier in de buurt en heb dus een (legale) muziekcollectie. Ik brand echter zeldzame tracks op cd omdat ik die liever in goede staat hou. Wat is nou mijn punt? We betalen bij aanschaf van een blanco CD al een vergoeding voor de artiesten omdat we er muziek op 'zouden kunnen zetten'! Weten zij veel of ik er muziek op zet of mijn teksten, homemade pr0n, data of wat dan ook? NEE! Ga dan ook geen heffingen doen!

Daarnaast betaal ik gewoon de rechten bij aankoop van een cd of vinyl, en dan moet ik nog dubbel heffingen gaan betalen ook? En dan heb ik het nog geeneens over de vermogens van vele artiesten.

Op zich heb ik beste begrip voor een aantal dingen hoor zoals bijstand enzo (hoewel die mensen er VAAK zelf wel wat meer aan kunnen doen) maar aan dit soort dingen (en er zijn vast nog wel meer voorbeelden te noemen) kan ik me dus mateloos ergeren!
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_33627332
Dus jij hebt een aanbod om 1000 broodjes tegen elke prijs kwijt te raken afgeslagen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_33627366
Al lege CD's uit Duitsland, daar hebben ze dat soort gezeik niet.

En ik snap het probleem niet zo met die broodjes...daar mag de overheid echt wel geld aan uit geven...Beter dan dat ze het aan zichzelf uitgeven...
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_33627553
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:32 schreef longinus het volgende:
Dus jij hebt een aanbod om 1000 broodjes tegen elke prijs kwijt te raken afgeslagen.
Ja, je moet geen dingen aan gaan nemen die je niet kan. Ik moet er een chauffeur heensturen die al ruim een uur onderweg is en zou de deadline al niet kunnen halen
  maandag 2 januari 2006 @ 15:38:44 #5
127942 Dirktator
Temt het plebs...
pi_33627560
Linkse rakker! Wel de lusten, maar niet de lasten. Als je nu eens economisch nagedacht had, had je veel geld kunnen verdienen, knaap. 1000 broodjes maken? Schakel desnoods je vrienden in om een steentje bij te dragen tegen vergoeding. Ga naar de HANOS en koop een halve koe bij wijze van spreken, snij die unit in plakjes en laat ze door je vrienden op het broodje duwen. Klaar is Keesch.

Deze economische "opportunity" heb je verloren. En waarom? Omdat je liever klaagt. Geld rolt, en je weet "pecunia non olet", oftewel geld stinkt niet. Het geld van de overheid wordt op die manier in jouw bedrijf gestoken, gebruik dat geld voor investeringen zodat je bedrijf beter kan concurreren met andere bedrijven in de regio. Nederland wordt zo sterker.

Maar met mensen zoals jij die de entrepreneuriale spirit missen, die liever thuis op de bank liggen als een klare lamlul dan bezig te zijn met iets waar wij in de Gouden Eeuw sterk in waren, profiterend van alle mogelijke subsidies die de Nederlandse overheid te bieden heeft, dan komen wij, Nederland in het geheel, niet verder met onze concurrentieslag ten aanzien van andere landen en zal onze welvaart verkleinen.

Werkt! Allen!
Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg
pi_33627651
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:38 schreef Dirktator het volgende:
Linkse rakker! Wel de lusten, maar niet de lasten. Als je nu eens economisch nagedacht had, had je veel geld kunnen verdienen, knaap. 1000 broodjes maken? Schakel desnoods je vrienden in om een steentje bij te dragen tegen vergoeding. Ga naar de HANOS en koop een halve koe bij wijze van spreken, snij die unit in plakjes en laat ze door je vrienden op het broodje duwen. Klaar is Keesch.

Deze economische "opportunity" heb je verloren. En waarom? Omdat je liever klaagt. Geld rolt, en je weet "pecunia non olet", oftewel geld stinkt niet. Het geld van de overheid wordt op die manier in jouw bedrijf gestoken, gebruik dat geld voor investeringen zodat je bedrijf beter kan concurreren met andere bedrijven in de regio. Nederland wordt zo sterker.

Maar met mensen zoals jij die de entrepreneuriale spirit missen, die liever thuis op de bank liggen als een klare lamlul dan bezig te zijn met iets waar wij in de Gouden Eeuw sterk in waren, profiterend van alle mogelijke subsidies die de Nederlandse overheid te bieden heeft, dan komen wij, Nederland in het geheel, niet verder met onze concurrentieslag ten aanzien van andere landen en zal onze welvaart verkleinen.

Werkt! Allen!
Eens
pi_33627822
Dirktator je mist de 'spirit' van mijn post volledig. Het gaat mij nu niet om de zakelijke kant van de deal maar om het feit dat onze ministers geld uitgeven (en veel) aan onnodige dingen en rare regeltjes bedenken.

Nog maar een klein voorbeeld: elke vuurwerkhandel moet een onwijze bunker bouwen om vuurwerk op te slaan. Hoe wordt dat vuurwerk aangevoerd? Juist, in een onbeschermde vrachtauto die (bij ons) dwars door de stad walst....
  maandag 2 januari 2006 @ 15:49:34 #8
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_33627921
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:47 schreef mark_dabomb het volgende:
Dirktator je mist de 'spirit' van mijn post volledig. Het gaat mij nu niet om de zakelijke kant van de deal maar om het feit dat onze ministers geld uitgeven (en veel) aan onnodige dingen en rare regeltjes bedenken.

Nog maar een klein voorbeeld: elke vuurwerkhandel moet een onwijze bunker bouwen om vuurwerk op te slaan. Hoe wordt dat vuurwerk aangevoerd? Juist, in een onbeschermde vrachtauto die (bij ons) dwars door de stad walst....
En ipv zich in te zetten in veiliger vuurwerk maken ze reclame dat we 2 bakstenen uit de straat moeten trekken om zo die instabiele potjes stevig neer te zetten.. Kunnen ze zich beter inzetten in betere potten.

Nee, dan liever uit belgie, daar maken ze fatsoenlijke potten die wel lekker stabiel staan..
  maandag 2 januari 2006 @ 15:51:29 #9
134690 Appellenflappen
Lekkere warme flappen
pi_33627983
Ik denk dat er meer vuurwerk in de bunker ligt dan in 1 vrachtwagen....
De vraag 'met of zonder appel' wordt niet beantwoord....
  maandag 2 januari 2006 @ 15:54:03 #10
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_33628064
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:38 schreef Dirktator het volgende:
Jouw vrienden zijn allemaal werkloos en kunnen dus elk moment van de dag, als het de gemeente zo uitkomt, jou komen helpen bij het bereiden en leveren van 1000 broodjes?

Weinig links aan de OP ook, als je het mij vraagt.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  maandag 2 januari 2006 @ 15:54:23 #11
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_33628080
Als TS in plaats van zo'n kuttopic te openen wat harder had gewerkt, had hij die broodjes makkelijk kunnen verkopen.
Mij mag je er voor wakker maken.
  maandag 2 januari 2006 @ 15:56:25 #12
14827 Kogando
Modelprutser
pi_33628156
Achja, het mes snijdt aan twee kanten. En dat er in Nederland veel regels gelden en men veel belasting betaalt wisten we al. Je krijgt er ook weer wat voor terug.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_33628210
Het GAAT NIET om de broodjes, daarnaast ben ik vanochtend om 4 uur aan het werk gegaan voor een paar duizend andere broodjes en gun mezelf nu wel een beetje rust

Appellenflappen: Je weet wat er gebeurd met jouw huisje als er een vrachtwagen voor jou deur vlam vat?
pi_33628236
nee denk je dat een vrachtwagen met vuurwerk niet de lucht in kan gaan..? Ooit bedacht hoeveel vuurpijlen er in een vrachtwagen passen? ik niet, maar ik weet wel dat het er veel zijn dude..
  maandag 2 januari 2006 @ 15:59:25 #15
127942 Dirktator
Temt het plebs...
pi_33628271
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:54 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Jouw vrienden zijn allemaal werkloos en kunnen dus elk moment van de dag, als het de gemeente zo uitkomt, jou komen helpen bij het bereiden en leveren van 1000 broodjes?

Weinig links aan de OP ook, als je het mij vraagt.
Een inventief persoon weet zo minimaal 10 mensen op te trommelen. Ga langs bij de universiteit, raadpleeg de werklozen-instelling, etc.
Sokkel Lolleromfg
  maandag 2 januari 2006 @ 16:05:19 #16
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_33628464
Op een gegeven moment is het gewoon niet de moeite om dat soort dingen te doen. Dan kun je beter gewoon je andere werkzaamheden blijven doen.

En 10 mensen. Dan moeten er 100 broodjes per uur per persoon gemaakt worden en bezorgd. Maar ik neem aan dat TS niet altijd voorraad heeft om 1000 extra broodjes te maken, dat moet dus nog even gekocht worden (grote voorraad kost immers ook geld).

Als TS nu zegt dat het niet kan, kun je dat best aannemen.

En dan blijf ik me nog steeds afvragen wat er in vredesnaam links aan is dat iemand vindt dat de overheid belastinggeld niet goed besteedt. Of dat iemand vindt dat het belachelijk is dat voor elke cd-r een extra toeslag betaald wordt, terwijl de cd misschien alleen gebruikt wordt om een back-up op te zetten van eigen werk. Maar dat ga je mij vast nog uitleggen.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  maandag 2 januari 2006 @ 16:08:09 #17
127942 Dirktator
Temt het plebs...
pi_33628561
quote:

Wat jij als "rare regeltjes" beschouwt, zijn vaak onderdeel van moeilijke (vaak ook wettelijke) constructies. De verschillende relaties tussen verschillende wetten maken een heldere beslissing voor de minister soms gecompliceerd. Bovendien is het ook zo dat niet alles in de wetgeving opgenomen kan worden: sommige zaken zijn gewoon niet economisch te verantwoorden. Het zal altijd een afweging blijven tussen economische waarde/kosten en veiligheid, milieuvriendelijkheid en zo voorts.
Het kan zo zijn dat in jouw visie onnodig geld uitgegeven wordt, maar je moet je erbij realiseren dat er vaak maanden voorbereiding aan vooraf gaat, waarbij de voor -en nadelen nauwkeurig op een rijtje worden gezet.
De burger is slechts een stakeholder waar rekening mee gehouden moet worden. Er zijn ook nog verschillende belangengroepen, internationale druk, het bedrijfsleven enzovoorts, waarmee de overheid moet schikken. Daarom zit er bijvoorbeeld een heffing op CDs: dit is namelijk een stimulance voor CD-producenten om door te gaan met het produceren van CDs, en voorkomt het illegaal kopiëren en het schenden van het copyright van artiesten. Natuurlijk heeft de overheid hierbij wel overwogen dat de kosten niet de pan uit mogen rijzen voor de burger, die van deze kostenstijging niet de dupe mag worden.

Het is dus een getouwtrek tussen diverse groepen stakeholders en het is derhalve begrijpelijk dat je zo reageert. Je bent immers onderdeel van een zo'n groep.
Sokkel Lolleromfg
pi_33628693
Nou, als ik een gestrande reiziger was geweest was ik anders hartstikke blij geweest met een broodje, hoor.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_33628722
Eens met de TS. Ook zo'n geldverslinder: de zorg. Er is zat apparatuur die zowel binnen als buiten de zorg gebruikt wordt (liften, mechanische apparaten, etc.). Wat doen de bedrijven die deze dingen verkopen? Die zetten een stempel 'medisch goedgekeurd' op het apparaat en gooien er 300% marge op. 'Entrepreneuriaal' gedacht, dat wel, maar dan wel over de ruggen van de belastingbetalers.

Het probleem is dat er bij de overheid geen goede inkopers zitten, met verstand van zaken. Dat is bij de bouwfraude heel duidelijk aan het licht gekomen.

Of de arbeidsongeschiktheidsverzekering die de overheid aan zelfstandig ondernemers bood, de WAZ. Een hoge premie voor een minimale uitkering, met datzelfde premiegeld kon je je elders een stuk beter verzekeren.

Het weggooien van geld, daar zijn ze goed in, die ambtenaren.
pi_33628740
Biancavia: Daarom zeg ik ook dat ik er wel enigszins begrip voor heb
pi_33628743
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:12 schreef Biancavia het volgende:
Nou, als ik een gestrande reiziger was geweest was ik anders hartstikke blij geweest met een broodje, hoor.
Ja maar je moet er wel een uur op wachten dan en als het aan de TS ligt veel langer
pi_33628772
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:14 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ja maar je moet er wel een uur op wachten dan en als het aan de TS ligt veel langer
Als het aan TS had gelegen zou ik zijn omgekomen van de honger.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_33628811
quote:

Die moeten toch die verkeersborden volgen?

pi_33628840
Ja maar als gestrande reiziger kan je ook al blij zijn met een Aldi broodje toch?
Of moet het tegenwoordig allemaal duur en luxe??
Ben met TS eens.. Laat die ambtenaar zijn eigen broodjes smeren..
pi_33628845
Maar dan nog lossen/laden ze veelal naast woningen. En juist dan is het gevaar groot (sigaretje enzo).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')