abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33626668
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:01 schreef Integrity het volgende:

[..]

Dat is toch geen UMTS mast? Het gaat hier toch om straling? Jij woont misschien niet onder een UMTS mast, maar bovenop mijn flat staat er 1 doodleuk vrolijk te stralen. Als dat achteraf schadelijk blijkt te zijn, dan ben ik mooi al de lul. En dan?
Dus je maakt je geen zorgen over andere straling? Je hebt dus ook geen mobiele telefoon? Ben je niet bang van de straling die je magnetron maakt? Wist je dat elke stroomkabel ook een veld heeft. Hoeveel zorgen maak je je voor 50 Hz velden? Ben je ook niet bang voor de infraroodstraling van je afstandsbediening?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_33626670
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja hoor, geen probleem,
Ik woon trouwens vlak bij een UMTS mast, en verschillende GSM masten.
Oke, nou ja ik vind het geen fijn idee.
pi_33626717
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:12 schreef Integrity het volgende:

[..]

Oke, nou ja ik vind het geen fijn idee.
Ik zie het probleem niet, er is nooit bewezen dat het schadelijk is.
pi_33627221
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:14 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ik zie het probleem niet, er is nooit bewezen dat het schadelijk is.
Liever geen kans op een risico, enig risico, dan wel kans hierop
  maandag 2 januari 2006 @ 15:32:29 #80
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33627354
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:29 schreef Integrity het volgende:

[..]

Liever geen kans op een risico, enig risico, dan wel kans hierop
Waarom ben je specifiek hierover zo bang, en niet over alle andere mogelijke risico´s in het leven waarvan nooit bewezen is dat ze schadelijk zijn?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33627950
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom ben je specifiek hierover zo bang, en niet over alle andere mogelijke risico´s in het leven waarvan nooit bewezen is dat ze schadelijk zijn?
Nou... omdat geld en korte termijn geluk tegenwoordig steeds belangrijker wordt. Zo verdenk ik bijvoorbeeld de Nederlandse mobiele telefoonmarkt van kartelvorming ivm de torenhoge prijzen die veel lager kunnen! Kijk maar naar de prijzen in het buitenland, Nederland is by far het duurst. Het lijkt misschien wel een beetje dingen zien die er niet zijn, daar sta ik wel bij stil.

Die mast is gewoon geplaatst zonder mijn toestemming en nu gemeenten zelfs bezwaar maken.. dan moet er toch iets meer spelen
pi_33628281
Dus omdat de mobiele telefoongesprekken in Nederland duur zijn is de UMTS straling gevaarlijk voor de gezondheid?
pi_33628444
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:59 schreef Lucille het volgende:
Dus omdat de mobiele telefoongesprekken in Nederland duur zijn is de UMTS straling gevaarlijk voor de gezondheid?
Nee, eerder de gedachte: geld gaat boven ethiek
  maandag 2 januari 2006 @ 16:11:15 #84
45206 Pietverdriet
pi_33628654
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:50 schreef Integrity het volgende:

[..]

Nou... omdat geld en korte termijn geluk tegenwoordig steeds belangrijker wordt. Zo verdenk ik bijvoorbeeld de Nederlandse mobiele telefoonmarkt van kartelvorming ivm de torenhoge prijzen die veel lager kunnen! Kijk maar naar de prijzen in het buitenland, Nederland is by far het duurst. Het lijkt misschien wel een beetje dingen zien die er niet zijn, daar sta ik wel bij stil.

Die mast is gewoon geplaatst zonder mijn toestemming en nu gemeenten zelfs bezwaar maken.. dan moet er toch iets meer spelen
dat is geen antwoord op mijn vraag
pi_33629000
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

dat is geen antwoord op mijn vraag
Het antwoord zit er wel in. Het komt erop neer dat ik denk dat het sommige mensen niets kan interesseren of het schadelijk is of niet, zolang het maar geld verdient. Als het schadelijk blijkt te zijn, dan willen ze daar misschien geen openheid over geven omdat dat geld kost.
  maandag 2 januari 2006 @ 16:31:42 #86
45206 Pietverdriet
pi_33629382
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:21 schreef Integrity het volgende:

[..]

Het antwoord zit er wel in. Het komt erop neer dat ik denk dat het sommige mensen niets kan interesseren of het schadelijk is of niet, zolang het maar geld verdient. Als het schadelijk blijkt te zijn, dan willen ze daar misschien geen openheid over geven omdat dat geld kost.
Je haalt er van alles en nog wat bij, maar je draait er om heen, er is niet aangetoont dat het schadelijk is.
Waarom maak jij je specifiek over UMTS zorgen? En niet over alle andere dingen in het leven waarvan niet aangetoont is dat het schadelijk is?
pi_33629818
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je haalt er van alles en nog wat bij, maar je draait er om heen, er is niet aangetoont dat het schadelijk is.
Waarom maak jij je specifiek over UMTS zorgen? En niet over alle andere dingen in het leven waarvan niet aangetoont is dat het schadelijk is?
Omdat er een X aantal gemeenten weigeren om die masten te plaatsen. Die gemeenten vertrouwen het dus "blijkbaar" niet en plaatsen die masten dus niet zomaar. Ik vraag me af waarom niet. Zoals ik al zei: er is niet aangetoond dat het schadelijk is, maar dat betekent dus niet dat het niet schadelijk is.

Mijn standpunt is duidelijk hierin en ik zou het tof vinden als je deze zou respecteren. Als jij er een andere mening op na houdt, vind ik dat prima. Daar heb ik op mijn beurt respect voor.
  maandag 2 januari 2006 @ 17:04:54 #88
45206 Pietverdriet
pi_33630341
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:46 schreef Integrity het volgende:

[..]

Omdat er een X aantal gemeenten weigeren om die masten te plaatsen. Die gemeenten vertrouwen het dus "blijkbaar" niet en plaatsen die masten dus niet zomaar. Ik vraag me af waarom niet. Zoals ik al zei: er is niet aangetoond dat het schadelijk is, maar dat betekent dus niet dat het niet schadelijk is.

Mijn standpunt is duidelijk hierin en ik zou het tof vinden als je deze zou respecteren. Als jij er een andere mening op na houdt, vind ik dat prima. Daar heb ik op mijn beurt respect voor.
Nee, die gemeentes maken net als jij paniek om niets
pi_33630905
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, die gemeentes maken net als jij paniek om niets
Dat is jouw mening dan, ik heb de mijne. Nogmaals zou het waarderen als je daar respect voor had. Jouw mening is net zo gefundeerd als die van mij, tenzij jij meer informatie hebt over onderzoeken waaruit niets is gebleken.
  maandag 2 januari 2006 @ 17:55:41 #90
45206 Pietverdriet
pi_33631743
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:22 schreef Integrity het volgende:

[..]

Dat is jouw mening dan, ik heb de mijne. Nogmaals zou het waarderen als je daar respect voor had. Jouw mening is net zo gefundeerd als die van mij, tenzij jij meer informatie hebt over onderzoeken waaruit niets is gebleken.
Diezelfde info heb jij ook, namelijk dat er niets gevonden is, en waarom ik je ook vraag waarom je zo bang bent voor UMTS en niet voor al die dingen in het leven waar niet voor bewezen is dat ze niet gevaarlijk zijn.,,,
Maar goed, je schijnt graag bang te zijn voor selectieve zaken die actueel zijn.
Have fun verder. Ik houd deze zinloze discussie voor gezien.
pi_33632595
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Diezelfde info heb jij ook, namelijk dat er niets gevonden is, en waarom ik je ook vraag waarom je zo bang bent voor UMTS en niet voor al die dingen in het leven waar niet voor bewezen is dat ze niet gevaarlijk zijn.,,,
Maar goed, je schijnt graag bang te zijn voor selectieve zaken die actueel zijn.
Have fun verder. Ik houd deze zinloze discussie voor gezien.
Zinloos betekent niet met jou eens zijn, of niet?
  maandag 2 januari 2006 @ 18:25:18 #92
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33632687
Ok, waar is dat fijne rapport dat er niks aan de hand is en er dus geen reden is om je zorgen te maken?

En dan geen Nokia als bron, maar TNO / TÜV ofzo.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_33632765
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:25 schreef Yildiz het volgende:
Ok, waar is dat fijne rapport dat er niks aan de hand is en er dus geen reden is om je zorgen te maken?

En dan geen Nokia als bron, maar TNO / TÜV ofzo.
Volgens Van Geel is het onderzoeksprogramma niet opgestart vanwege de onrust in Nederland, maar was het kabinet al langer van plan om meer onderzoek te doen, "zodat de leemten in de kennis opgevuld kunnen worden." In 2003 is er één onderzoek gedaan in Nederland: het experimentele onderzoek van TNO, onder leiding van hoogleraar Magnetische Effecten Peter Zwamborn. Dat onderzoek toonde onverwachts een verband aan tussen straling en verminderd welbevinden. In Nederland is daarna, tot nu, niets meer gedaan. Dat was volgens staatssecretaris Van Geel ook niet noodzakelijk: "We hebben de internationale onderzoeken nauwlettend gevolgd."

Bron: http://www2.rnw.nl/rnw/nl(...)051208?view=Standard

UMTS SCHADELIJK - Utrechts Nieuwsblad, 1 oktober 2003
woensdag, 01 oktober 2003 - Dossier: Wetenschap

Utrechts Nieuwsblad, 1 oktober 2003
'' UMTS SCHADELIJK
Utrecht - Zendmasten voor mobiele UMTS-telefonie (ook geschikt voor dataverkeer) kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid. Dat blijkt uit onderzoek van TNO. >Pagina 2''

En op pagina 2:
'' Meer onderzoek geeist ...
ZENDMAST UMTS SCHAADT GEZONDHEIDHEID

GPD
---
Den Haag - Zendmasten voor razendsnelle mobiele telefonie kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid. Bij proeven met antennes voor het toekomstige UMTS-net kregen mensen last van hofdpijn, duizeligheid en tintelingen door de elektromagnetische velden.

Dat blijkt uit een onderzoek door TNO. De ministeries van economisceh zaken, VROM en volksgezondheid spreken van uniek onderzoek, dat voor het eerst het verband aantoont tussen gezondheidsklachten en umts-telefonie.
....

Het TNO rapport is voor de overheid vooralsnog geen reden om de invoering van UMTS-telefonie in 2007 uit te stellen. Eerst moet duidelijk zijn wat de exacte gevolgen voor de gezondheid zijn en in hoeverre sprake is van permanente en onomkeerbare schade, aldus de ministeries''

Bron: http://www.stopumts.nl/doc.php/UMTS%20in%20de%20media/2

[ Bericht 37% gewijzigd door Integrity op 02-01-2006 18:34:26 ]
  maandag 2 januari 2006 @ 21:23:22 #94
134902 eikelraper
Gewone amsterdammer
pi_33638659
Hoi.

het is jammer dat er zo lacherig soms over het onderwerp UMTS wordt gedaan. UMTS is een gepulste straling en heel iets anders als kosmische straling en straling die in de natuur aanwezig is. Bij het Leger is al bekend dat de straling van radarapparatuur gevaarlijk is en zou NIET gelden voor UMTS ?
Zou het niet zo kunnen zijn dat het "grote geldverdienen" ondergeschikt wordt gemaakt aan de gezondheid van de mensen ?
De mogelijkheden van UMTS zijn legio en de staat heeft maar wat te graag miljarden ontvangen voor het uitgeven van die licentievergunningen en nu zijn ze dus bezig werkelijk het HELE land vol te plempen met die masten waarvan nog GEEN HOND werkelijk weet of er schadelijk effecten mogelijk zijn en beaamt de KPN ook nog eens in een kort geding wat tegen hen is aangespannen n.b. dat ze niet eens weten of het al of niet schadelijk is ( Dus Russiche Roulettte ??)
Ga nu eens naar www.antennebureau.nl en als je die site hebt geopend naar antenneregister en vul je postcode in en schrik je je misschien de blubber dat er vlak bij je ook zo een ding staat en kijk over een maand of wat nog eens en zie je steeds meer punten mits het antennebureau het strikt bijhoudt en dat is de vraag.

Vooral bejaardentehuizen worden bij voorkeur volgeplempt met die masten en rij er maar eens langs en kijk maar eens omhoog.
Ik heb zelf een rotziekte en kom daarom veel in aanraking met ziekenhuizen en vooral bij kankerafdelingen en schrik dan hoeveel jonge mensen er tegenwoordig kanker krijgen ( borstkanker voorop) en een ieder kent wel de jonge artiesten die er al aan overleden zijn zeer jong en ook die Kyly Minogg of zoiets die nu ziek is en over over longembolieën, en beroertes bij jonge mensen en zie je spotjes op t.v. "hoe herken ik een beroerte"op postbus 51"
WAAROM ??.

Een ieder zal in zijn omgeving ook wel opmerken dat heel veel jonge mensen ziek worden en WAAR komt dat dan vandaan ?? ( effecten 1e generatie van de pil ? Voeding ?? effecten van de meer als 30.000 chemische middelen die ongecontroleerd op de markt worden gegooid en nu "opeens" de Europeesche Unie regelgeving gaat eisen dat die spullen eerst een goedkeuringsnr. krijgen en getest worden ? Effecten van straling waar nu al duizenden en duizenden artsen de noodklok over hebben geklaagd ??

Verdiep je eens in www.stopumts.nl en kijk eens na de rapporten die er allemaal in staan en over het "Freiburg appel"
Ook asbest werd 3 decennia ontkent door de politici als gevaarlijk totdat onomstotelijk werd bewezen dat het wel degelijk gevaarlijk is . Mensen klagen nu al over meer nerveusiteit, slecht in slaap komen, en b.v. snachts wakker worden om een plas te doen en niet meer de slaap kunnen vatten, spierpijnen en een algemeen gevoel van onbehagen
Waar komt dat dan allemaal vandaan ???
Reden te meer eens een grondig onderzoek in te stellen en dit is dan ook aan de gang in Zwitserland en waarom daar niet even op wachten ?
Onderstaand iets over hoe men in Rusland erover denkt.

Nogmaals: zo een forum is niet bedoeld om angst te zaaien maar je mag toch wel de burger een beetje meer bewust maken toch ?

Heb verder op mijn weblog www.eikelraper.web-log.nl op dag 95 een leuke reactie gehad en is van een actiegroep zendmasten en klik eens aan www.actiegroepzendmasten.web-log.nl en kun je zien dat gewoon op middelbare scholen die rotdingen ook worden neergezet zonder enige rekening te houden met eventuele gezondheidsrisico,s

Verder onderstaand het bericht uit Rusland.

Onderwerp: [GeZoMil-lijst] Pers-artikel: Russische stralingscommissie niet eens met Gezondheidsraad

voor informatie over dit pers-artikel, zie onderaan

Grigoriev: 'mobiele telefoons en basisstations vormen risico voor de gezondheid'

Russische stralingscommissie verschilt van mening met Gezondheidsraad

10 december 2005 - Volgens Yuri Grigoriev, voorzitter van de Russische commissie voor niet-ioniserende straling, zijn mobiele telefoons niet veilig. De voltallige commissie vindt bovendien dat de straling van antennes van basisstations een risico vormt voor de volksgezondheid. "De veiligheid van de Russische en internationale bevolking kan onder de huidige omstandigheden niet worden gegarandeerd", aldus de commissie.

De RNCNIRP (Russische Nationale Commissie voor niet-ioniserende straling) stelt dat kinderen tot 16 jaar niet mobiel moeten bellen. Die mening wordt gedeeld door de afdeling biologie van de Russische Academie van Wetenschappen en de afdeling preventieve geneeskunde van de Russische Academie van Medische Wetenschappen. Volgens Grigoriev zijn veel wetenschappers het hiermee eens, maar slechts weinig politieke leiders.

Grigoriev sprak op 19 november op een congres over mobiele communicatie in Olten, Zwitserland. "De straling van de antennes van basisstations vormt een wezenlijke bijdrage aan de belasting van de hele bevolking. Het hele lichaam van kinderen, teenagers, zwangere vrouwen, zieke mensen en gevoelige mensen wordt permanent blootgesteld, dag en nacht, voor de rest van hun leven", onderstreepte Grigoriev.

Functionele veranderingen

"Op basis van onderzoek weten we dat het centraal zenuwstelsel, het immuunstelsel en het hormoonstelsel kritieke punten zijn bij de blootstelling aan deze straling. In de helft van alle onderzoeken zijn functionele veranderingen gevonden onder invloed van hoogfrequente elektromagnetische straling. Bij permanente straling zou accumulatie van effecten op kunnen treden, of een zwakke pathologie."

De huidige internationale grenswaarden zijn gebaseerd op kortdurende blootstelling aan een hoge stralingsdichtheid, maar niet op langdurige experimenten met lage dichtheden. Russische onderzoeken naar permanente blootstelling laten zien, dat groeiende organismen kwetsbaarder zijn dan volgroeide. Maar ook de Russische onderzoeken geven geen antwoord op de gevolgen van permanente blootstelling aan lage dichtheden.

Kuikens en kikkerharten

Het aantal endocriene ziekten (van het hormoonstelsel) en immuunziekten bij teenagers in Rusland is sinds 1999 meer dan verviervoudigd, aldus Grigoriev. Het aantal tumoren is verdubbeld. Drieëneenhalf maal zoveel teenagers zijn invalide en het aantal zelfmoorden neemt toe. Volgens Grigoriev vertonen de statistieken internationaal dezelfde tendens. Het is niet uitgesloten dat de straling oorzaak is, mogelijk in combinatie met andere milieu-factoren.

De Russische wetenschap beschouwt hoogfrequente stralingsziekte als een medische entiteit, een syndroom met neurologische en endocrinologische symptomen. Bij een kortdurende stralingsdichtheid van slechts een vijfde van de huidige grenswaarden in Nederland zijn niet-thermische effecten waargenomen. Grigoriev heeft onlangs ontdekt dat kuikens hun moeder niet herkennen en dat kikkerharten stoppen door kortdurende gepulste straling.

Wereldwijd experiment

"De wereldbevolking is het object van een technisch experiment waarvan de gevolgen niet zijn te voorspellen. De wetenschap beschikt niet over het bewijs dat er geen risico zou zijn", zei Grigoriev in Zwitserland. Er zijn aanwijzingen voor het tegendeel. De effecten zijn klein, maar de invloed van de gezondheidstoestand van de bevolking (kinderen, ouderen, zwakkeren) is niet onderzocht. Ook de invloed van pulsering is niet uitgediept.

De ICNIRP (Internationale Commissie niet-ioniserende straling, een private organisatie in Duitsland die mede betaald wordt door en adviezen geeft aan de WHO en de ILO) heeft een ander standpunt dan de RNCNIRP. De ICNIRP erkent dat er een gebrek is aan wetenschappelijk onderzoek, zowel voor mobiele telefoons en kinderen als voor de gevolgen van effecten van permanente straling, maar vindt een waarschuwing overbodig.

Veel te druk

Volgens Grigoriev zoekt de World Health Organisation (WHO) naar een compromis tussen de standpunten van beide commissies. De WHO lijkt echter weinig belang te hechten aan de mening van de RNCNIRP. Michael Repacholi, coördinator van het EMF-stralingsproject van de WHO (maar ook emeritus voorzitter van de ICNIRP), gevraagd naar de mening van de WHO over het Russische standpunt, schrijft: "We hebben het veel te druk om daarop te antwoorden."

Na aandringen, met als argument dat de media en het publiek een serieus antwoord behoren te krijgen, schrijft Gregory Hartl, communicatie-adviseur van de afdeling SDE (Sustainable Development and Environmental Health): "Binnenkort worden de eerste resultaten van het Interphone onderzoek bekendgemaakt." Hartl is slecht geïnformeerd, want de eerste resultaten van het onderzoek zijn al bekend.

Acoustic neuroma

Het Interphone onderzoek gaat echter slechts over mobiele telefoons en bepaalde vormen van kanker. De leeftijdsgrens voor deelname is 30 jaar, dus kinderen zijn geen object. De eerste resultaten van de Interphone studies zijn al gepubliceerd. 'Acoustic neuroma' blijkt na tien jaar mobiel bellen 80 procent vaker voor te komen aan de kant waar gebeld wordt. In het persbericht over de publicatie stond echter 'geen substantiële verhoging'.

Net als de WHO geeft de Nederlandse Gezondheidsraad (GR) geen inhoudelijke reactie op de mening van de Russische wetenschappers. Eric van Rongen, secretaris van de stralingscommissie van de GR, verwijst naar een brief over mobiele telefoons en kinderen van januari 2005. Die verwijst naar een congres in juni 2004, waar de WHO heeft gesteld dat er geen verschil is tussen kinderen ouder dan twee jaar en volwassenen. Grigoriev heeft dit standpunt reeds in 2004 met argumenten ontkracht.

Zwangere vrouwen

Tijdens het congres in Moskou toonde Repacholi weinig respect voor de Russen: "Onderzoek moet modern zijn. De Russische overheid moet zich laten helpen door de ICNIRP en de WHO. De Russische wetenschappers moeten zich realiseren dat ze in een wereldgemeenschap leven." Grigoriev daarentegen: "Het plaatje voor kinderen en mobiele telefoons is volstrekt helder." Het Russische ministerie voor Gezondheid adviseert kinderen tot 18 jaar en zwangere vrouwen, geen mobiele telefoon te gebruiken.

Het nieuwsagentschap Informnauka beschrijft een recent artikel van Grigoriev in een Russisch wetenschappelijk tijdschrift. "Op basis van alle gegevens van onderzoek naar de gezondheid van mensen die jarenlang met elektromagnetische straling hebben gewerkt, bevestigt Grigoriev dat mobiele telefoons niet veilig zijn. Zelfs een kort telefoongesprek heeft al invloed op de activiteit van de hersenen", aldus Informnauka.

Grotesk

In tegenstelling tot de suggestie van Repacholi staan de Russische wetenschappers beslist niet alleen. Chinese wetenschappers baseren zich ook op effecten met niet-thermische gevolgen. Sir William Stewart, voorzitter van het Britse Health Protection Agency (HPA), noemde onlangs op de Canadese televisie de verkoop van mobiele telefoons voor kinderen "grotesk".

De Artsenkamer van Wenen heeft voorgesteld om mobiel bellen tot 16 jaar te verbieden. De Koreaanse onderzoeker Xu Xi SHan wijst mobiel bellen voor iedereen af. De Californische toxicoloog Nachman Brautbar acht schade door hoogfrequente straling aannemelijk. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de talloze wereldwijde adviezen van wetenschappers.

De waarschuwingen van Grigoriev, de RNCNIRP, de Russische Academie van Wetenschappen en de Russische Academie van Medische Wetenschappen dreigen in de doofpot te verdwijnen, als het ligt aan de World Health Organisation en de Nederlandse Gezondheidsraad. Inhoudelijk antwoorden de WHO en de GR niet op vragen over het Russische standpunt. Dat roept vragen op over de volledigheid van de informatie aan de Nederlandse bevolking en politiek.

bronnen:
* e-mail van Y. Grigoriev (RNCNIRP)
* e-mails van M. Repacholi en G. Hartl (WHO)
* e-mail van E. van Rongen (Gezondheidsraad)
* ingezonden brief in Bioelectromagnetics 00:1-2 (2004) door Y. Grigoriev
* lezing van Y. Grigoriev op het '3e Nationale Kongress Elektrosmo-Betroffener', gehouden door de 'Schweizerische Interessengemeinschaft Elektrosmog-Betroffener', 19 november 2005, Olten, Zwitserland
* artikel 'Hide Cellular Phones From Children', www.informnauka.ru/eng/2005/2005-11-18-5_90_e.htm (gebaseerd op artikel 'Electromagnetic fields of mobile telephones and children's and teenager's health', in het wetenschappelijke tijdschrift 'Radiation biology. Radioecology', 2005, 25, N4, auteur Y. Grigoriev, in het Russisch en niet beschikbaar op internet)
* tv-uitzending, http://radiocanada.ca/actualite/v2/decouverte/niveau2_5587.shtml#
* artikel over Xu Xi Shan, die DNA-schade vond bij muizen, http://tech.enorth.com.cn/system/2005/04/01/000996075.shtml
* verslag van congres in Moskou, http://www.emfacts.com/papers/moscow_conf.pdf
* Schoemaker et.al., Mobile phone use and risk of acoustic neuroma: results of the Interphone case-control study in five North European countries, British Journal of Cancer, 3 oktober 2005, http://www.nature.com/bjc/journal/v93/n7/index.html

Ben gewoon die politiek zat in Amsterdam met zijn vriendjespolitiek en gesjoemel
pi_33648759
Angstaanjagerij!

Gepulste straling. My ass. Knip je zaklamp aan en uit. Word je daar ziek van?

GVD. Ik begin me langzamerhand Columbus te voelen hier.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 3 januari 2006 @ 07:36:16 #96
134902 eikelraper
Gewone amsterdammer
pi_33650351
10 jaar GSM, wat weten we nu ?
woensdag, 20 oktober 2004 - Dossier: Algemeen

Pas in 1994 is in Nederland begonnen met het grootschalige gebruik van digitale mobiele communicatie.

Voor 1994 bestonden er reeds analoge telefoonnetwerken, die zelfs teruggingen tot net na de tweede wereldoorlog. Sinds 1949 hadden we een handmatig OLN netwerk (operators nodig) en vanaf 1980 een automatisch netwerk, ATF-1, ATF-2 en uiteindelijk ATF-3.
Zie www.bryte.net/history/mobiel.asp

Met de komst van GSM in 1994 werd het ATF-3 netwerk afgebouwd en het is in 1999 buiten werking gesteld.

Het heeft even geduurd voor heel Nederland volgebouwd was met GSM zendmasten, maar een paar jaar na 1994 was het zover en kon iedereen in Nederland zijn GSM telefoon overal en nergens gebruiken.

Hoewel er al sinds de tweede oorlog onderzoeken gedaan zijn waarbij schadelijke niet-thermische (anders dan opwarming) effecten van de hoogfrequente straling aangetoond zijn, is het gehele GSM netwerk zonder enige kritiek uitgerold.

Uit relatief recente onderzoeken blijkt ook nog eens dat het menselijk lichaam veel gevoeliger is voor gepulste straling, zoals die bij GSM, UMTS, DECT, C2000 en WiFi gebruikt wordt.

Tot 1994 hadden we het analoge ATF netwerk, dat ongepulste straling geeft (net als radio- en TV-zenders) en pas vanaf 1994 is feitelijk een nieuwe periode gestart waarin miljoenen mensen blootgesteld worden aan gepulste straling.

De eerste resultaten worden bekend
Duitse artsen die zich afvroegen of het wel verantwoord was om GSM zo grootschalig te introduceren, zonder enig vooronderzoek, hebben in 1994 een 10-jarig onderzoek gestart onder 1.000 inwoners van een plaatsje in Duitsland. In 2004 zijn de resultaten bekend gemaakt en die zijn niets anders dan schokkend: Er blijkt 3x vaker kanker op te treden bij de inwoners die binnen een straal van 400 meter van een zendmast wonen. Tevens blijkt dat de mensen op 8,5 jaar jongere leeftijd reeds kanker krijgen. Zie doc.php/Onderzoeken/84

In Zweden hebben onderzoekers ook een 10-jarig onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat mensen die regelmatig telefoneren 3,9x vaker tumoren op de hoorzenuw in het oor krijgen dan mensen die niet of nauwelijks mobiel bellen. doc.php/UMTS%20in%20de%20media/76

Tevens zijn er inmiddels ruim duizend (huis)artsen, medisch specialisten en professoren die allen menen dat deze zendmasten zeer veel ziektes veroorzaken en dat mensen daardoor veel vaker kanker krijgen op jongere leeftijd. Zelfs hersenbloedingen en hartinfarcten worden nu bij jongeren geconstateerd.
Zie doc.php/Onderzoeken/88

En dan zijn er in 2004 ook al ruim honderd kinderartsen die ook van de politiek maatregelen eisen: Ook zij zien dat kinderen veel en veel vaker ziek worden, en dat het vaak ook ernstige ziektes betreft.
doc.php/Onderzoeken/89

Verder onderzoek
Wanneer vervolgens gekeken wordt naar de vele onderzoeken die gedaan zijn naar de veiligheid c.q. schadelijke effecten van hoogfrequente gepulste straling, dan vliegen de studies die schadelijke effecten aantonen je letterlijk om de oren. doc.php/Onderzoeken/83

Conclusie
De conclusie laat ik aan de lezer, maar ik denk dat we het eens zijn dat we wellicht iets te snel deze moderne communicatietechnieken omarmd hebben zonder eerst kritisch naar de mogelijke consequenties te kijken.

Zonder enig onderzoek over de mogelijke effecten van GSM-straling op de mens is in 1994 het GSM netwerk gelanceerd.
Nu, tien jaar later, lijkt het verhaal zich te herhalen: Zonder enig onderzoek (het TNO Cofam onderzoek negerend) wordt in 2004 het UMTS netwerk gelanceerd. Een groot verschil is dat UMTS i.v.m. de hoge datasnelheid een veelvoud aan zendmasten nodig heeft: 15.000 a 50.000 UMTS zenders versus de 10.000 GSM zenders.
TNO Cofam onderzoek: doc.php/Onderzoeken/86

Moeten we de telecomproviders, de minister van Economische Zaken en van Volksgezondheid en de Gezondheidsraad kritiekloos geloven op hun blauwe ogen dat het met UMTS wel goed komt ?
Zie doc.php/Artikelen/79

Moeten we accepteren dat ze een landelijk ''onderzoek'' naar de schadelijkheid c.q. veiligheid van UMTS zendmasten doen waarin u en ik ongevraagd de hoofdrol spelen: Wij, maar ook onze babies, kinderen, oma's en opa's zijn de proefpersonen in dit grootschalige onderzoek.

Als we de maatschappelijke en economische belangen van GSM en UMTS nu eens ondergeschikt hadden gemaakt aan het belang van gezonde burgers, dan had niemand in 2004 een GSM of UMTS-mobieltje gehad. Let wel: We hadden waarschijnlijk wel een landelijk dekkend draadloos communicatienetwerk gehad met bijbehorende mobieltjes, maar het zou dan gebaseerd zijn op een beproefde techniek die veilig bevonden is middels vele onderzoeken.

Mobiele telefonie en mobiele datanetwerken zijn ''big business''. Door van de telecomindustrie te eisen met een veilig en beproefd alternatief te komen, had men veel problemen kunnen voorkomen.
Ben gewoon die politiek zat in Amsterdam met zijn vriendjespolitiek en gesjoemel
pi_33651446
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 02:20 schreef Lyrebird het volgende:
Angstaanjagerij!

Gepulste straling. My ass. Knip je zaklamp aan en uit. Word je daar ziek van?

GVD. Ik begin me langzamerhand Columbus te voelen hier.
Laten we dan de bewijslast eens omdraaien, heeft u een onderzoek waaruit blijkt dat die straling geen invloed heeft op de volksgezondheid.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 09:52:15 #98
45206 Pietverdriet
pi_33651528
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 09:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Laten we dan de bewijslast eens omdraaien, heeft u een onderzoek waaruit blijkt dat die straling geen invloed heeft op de volksgezondheid.
Geef dan eens een onderzoek waaruit van wat voor een product dan ook dit blijkt
  dinsdag 3 januari 2006 @ 12:05:06 #99
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33654398
hoogfrequente straling??

als je wist waar het over ging zou je weten dat de frequentie altijd nog veel lager is dan zichtbaar licht.

Verder opvallend dat het allemaal medici zijn: mensen die de ballen verstand hebben van natuurkunde of ook maar iets van onderzoek doen
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 3 januari 2006 @ 12:39:55 #100
45206 Pietverdriet
pi_33655523
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 12:05 schreef McCarthy het volgende:
hoogfrequente straling??

als je wist waar het over ging zou je weten dat de frequentie altijd nog veel lager is dan zichtbaar licht.

Verder opvallend dat het allemaal medici zijn: mensen die de ballen verstand hebben van natuurkunde of ook maar iets van onderzoek doen
Tja, hoeveel artsen zijn er ook niet Homeopaat...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')