In 15 seconden was het gebeurd, van achteren vastgegrepen, op de grond geworpen, telefoon en portemonee (met rijbewijs) gejat en 60 euro lichter.
Je kunt hier in dit land helaas niet meer zonder ID, dus het paspoort maar even opgezocht. Verhip, die was in Juli verlopen! Nou, iets is beter dan niets toch?
Dus op naar de gemeente voor verlengen van het paspoort en het aanvragen van een rijbewijs. Voor het verkrijgen van een volgnummertje wordt je 'persoonlijk' te woord gestaan door een bakblik met touchscreen. Optie 1: aanvragen ID kaart of paspoort... de rest van het scherm heb ik verder niet gelezen. Met nummertje wandel ik naar de afdeling burgerzaken en wacht rustig mijn beurt af.
Eindelijk ben ik aan de beurt. "Oh, sorry ik kan geen rijbewijzen aanvragen... dan moet u bij een collega zijn, maar ik kan u wel met een paspoort helpen." Dus ik vraag een nieuw paspoort aan waarbij ik mijn oude paspoort en pasfoto overhandig. Even een krabbeltje zetten en klaar. Dan moet ik nog een rijbewijs... de dame achter de balie was zo vriendelijk om even een collega te vragen en verwees mij door naar een andere balie, waar die collega al op mij zat te wachtten.
Dus ik naar balie 18 en overhandig het proces-verbaal, mijn paspoort en wederom een pasfoto. Mijn geluk was helaas van korte duur: "Ehm... uw paspoort is verlopen waarmee u zich niet kunt legitimeren. We zullen dus allehande informatie uit moeten zoeken en dat gaat u ongeveer 25 euro extra kosten! Maar ik begrijp dat u uw paspoort net heeft laten verlengen? Wacht dat weekje dan nog even af en kom volgende week met uw nieuwe paspoort een rijbewijs aanvragen! Dat scheelt weer 25 euro. U kunt best nog wel even met uw proces verbaal rondrijden!"
Je bent in 15 seconden beroofd, maar je bent 3 weken bezig om je papieren weer in orde te krijgen. Ondertussen moet je wel 3 bezoekjes brengen aan het gemeentehuis... die, geheel in ambtenaren stijl slechts halve dagen open is. 's Middags is namelijk alleen op afspraak.
Daarnaast kost een nieuw rijbewijs 50 euro, dus zonder paspoort was ik 75 euro kwijt, met paspoort (á 40 euro) een kleine 90 euro. Dat is nog meer dan dat er van mij geroofd is!
Stelletje bureaucratische geldkloppers!
Don't hurry, be crappy!