Zucht.. die weten geen fuck er van. Weg met die winkel...quote:Op donderdag 29 december 2005 17:25 schreef jeloo het volgende:
Maar er mag een slotje op, volgens de vrouw van de dierenwinkel zal het een ziekte zijn ofzo :p
Vissen kunnen ook groeienquote:We gaan het iig nog een keer proberen, ruimte voor een bak van 20 liter heeft de persoon in kwestie niet
Vissen in DW zijn ook niet eeuwig.. verse voorraden komen er... Het is net een supermarkt.quote:Op vrijdag 30 december 2005 08:17 schreef jeloo het volgende:
Maar in de dierenwinkel hebben ze tig aquaria die allemaal prop vol zitten, daar heeft
een visje ook niet zijn 10 liter stromend water
Ik heb zelf dus geen vissen gehad, zeker niet 3x. En je gaat wel erg ver met je voorliefdequote:En jeloo, dat je zo met dieren omgaat vind ik diep en diep triest. De derde keer wíst je dat het fout zou gaan. Ik hoop van harte dat jij hetzelfde lot ondergaat.
quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:17 schreef jeloo het volgende:
Serieus het is een fucking visje, wat is jullie probleem?
JIJ bent het probleem.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:17 schreef jeloo het volgende:
Serieus het is een fucking visje, wat is jullie probleem?
Omdat ze zoveel dingen verkopen wat niet goed is, maar dat die stomme kut regering daar geen eisen over wil stellen. Terwijl ze weten dat het fout is.quote:Het is trouwens maar 2x fout gegaan.
De eerste keer zaten er alleen 2 visjes in. En nu vraag ik je, waarom
verkopen ze kommen als er geen vis in overleeft?
Jij hebt blijkbaar geen respect voor de natuur in welke vorm dan ook. Lang leve het oppervlakkig denken.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 18:30 schreef Cracka-ass het volgende:
Whahaha, mensen wat een geweldige reacties hier !!
Goudvissen gaat het om nota bene.......![]()
![]()
![]()
![]()
Omdat er mensen zoals jij zijn die ze kopen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:17 schreef jeloo het volgende:
En nu vraag ik je, waarom
verkopen ze kommen als er geen vis in overleeft?
Met jou ben ik het bij nader inzien wel eens. Maar komop zeg die reacties die ik ge-quote heb. Dat gaat toch nergens meer over.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 19:38 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:
[..]
Deze topic starter opent een serieus topic over zijn goudvissen die binnen 1 dag dood zijn. Er wordt door iedereen meegedacht en afgeraden om nog een goudvid te nemen en vervolgens neemt hij er nog eens 2. Het is mijn volste recht om daar mijn verbazing over te uiten. Misschien zijn het in jouw ogen "maar" vissen. Voor mij zijn het ook levende wezens die een normaal bestaan waardig zijn.
Jawel over de stom/domheid van de TS. Ik treur er niet om als die doodvalt. Zouden zijn ouders dan ook denken... oh.. dan nemen we wel weer een nieuwe??quote:Op vrijdag 6 januari 2006 19:41 schreef Cracka-ass het volgende:
Met jou ben ik het bij nader inzien wel eens. Maar komop zeg die reacties die ik ge-quote heb. Dat gaat toch nergens meer over.![]()
De ironie.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 19:53 schreef TechXP het volgende:
[..]
Jawel over de stom/domheid van de TS. Ik treur er niet om als die doodvalt. Zouden zijn ouders dan ook denken... oh.. dan nemen we wel weer een nieuwe??
Ik heb toen ik 3 jaar oud was een goudvis gekregen. Deze is nu 19 jaar.
Vind het overigens nu wel zielig dat die in gevangenschap leeft.![]()
![]()
Kun je eens een foto maken van je vis ik ben wel benieuwdquote:Op vrijdag 6 januari 2006 19:53 schreef TechXP het volgende:
[..]
Jawel over de stom/domheid van de TS. Ik treur er niet om als die doodvalt. Zouden zijn ouders dan ook denken... oh.. dan nemen we wel weer een nieuwe??
Ik heb toen ik 3 jaar oud was een goudvis gekregen. Deze is nu 19 jaar.
Vind het overigens nu wel zielig dat die in gevangenschap leeft.![]()
![]()
Een naaktfoto of met kleren aan?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 20:10 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:
Kun je eens een foto maken van je vis ik ben wel benieuwd![]()
Oh ik verzorg hem niet echt. Mijn moeder doet dat eigenlijkquote:en hoe vaak geef je hem eten en hoe vaak verschoon je hem. Heeft ie plantjes? Misschien heb jij de magische formule, of je geeft hem veel liefde![]()
We vertrouwen eropquote:Op vrijdag 30 december 2005 08:17 schreef jeloo het volgende:
Ah kijk dat zijn de tipsdank je!
Ik zal mn best gaan doen om het leven van die vis wat beter te maken
In ieder geval het stromend water
quote:De goudviskom als decoratie en martelwerktuig
In steeds meer restaurants en winkels zie je ze in allerlei vormen en afmetingen staan: de goudviskom met daarin een of meer goudvissen. Je ziet ook halve goudvissenkommen, die met de vlakke kant aan de muur zijn opgehangen. Een restaurateur op een beurs in IJmuiden plaatste onlangs op alle tafeltjes een eenvoudig glas met twee goudvissen erin. Bezoekers gooiden er soms bierresten en sigarettenpeuken in. Iedere ochtend werden de dode goudvissen door nieuwe vervangen. Ook in televisieprogramma's komt soms een pontificaal neergezette goudviskom voor. Goudvissen puur als decoratie zijn dus in. De dieren worden echter door hun 'verzorgers' nauwelijks nog als levende wezens ervaren en behandeld, ondanks het feit dat vissen zeer gevoelige dieren zijn. Goudvissen kunnen bij een goede verzorging wel 20 tot 40 jaar oud worden. In hun enge goudvissenkommen houden ze het echter vaak niet langer dan enkele dagen of weken vol.
Ruim duizend jaar geleden zijn de Chinezen begonnen met het kweken van goudvissen uit zilverkroeskarpers. Ze werden aanvankelijk in vijvers gehouden, later ging men ze ook in grote aardewerken schalen houden. In de loop der eeuwen zijn goudvissen in talloze vormen gekweekt, over de hele wereld verspreid en steeds populairder geworden. Jaarlijks worden er op de wereld honderden miljoenen goudvissen gekweekt, alleen al in Nederland worden er jaarlijks tussen de 5 en 10 miljoen exemplaren verkocht. Hieruit kunnen we al afleiden dat deze dieren in het algemeen slechts een kortstondig leven beschoren is.
Waarom de goudvissenkom niet deugt?
Veel van deze goudvissen komen in een goudvissenkom terecht. Mensen realiseren zich helaas niet dat dit voor de vissen een martelwerktuig is.
Wat deugt er niet aan?
In de eerste plaats is de goudvissenkom natuurlijk veel te klein. De kom bevat doorgaans maar enkele liters water, grote viskommen bevatten in het beste geval 10 tot 15 liter water. Dat is veel te weinig voor een goudvis, die minstens 250 liter nodig heeft! De kleine hoeveelheid water in een viskom dreigt niet alleen snel te vervuilen, maar kan ook snel te warm worden.
Een ander nadeel van de viskom is dat door de komvorm het wateroppervlak dat direct met de lucht in contact komt, veel te klein is. Daardoor dreigt voortdurend het zuurstofgehalte van het water te laag te worden.
De viskom biedt de goudvissen ook geen interessant en afwisselend leefmilieu, waarin ze zich kunnen oriënteren, verschuilen, afstand tot andere goudvissen kunnen houden en naar voedsel kunnen zoeken. De kom biedt de vis ook nauwelijks bewegingsruimte. Een vis, ook een goudvis, is er op gebouwd om flink te kunnen zwemmen! In een kom kunnen ze alleen maar kleine rondjes draaien.
De goudvissenkom is naar het oordeel van deskundigen volstrekt ongeschikt om vissen in te houden. De bioloog en hoofd van het Wilhelma Aquarium te Stuttgart, Dr. Dieter Jauch, schrijft in zijn boek over de verzorging van goudvissen, Goudvissen in Aquarium en Tuinvijver (Tirion Baarn), dat wie "goudvissen in dit soort 'gevangenissen' opsluit, dierenmishandeling begaat".
Hoe moeten we dan wel goudvissen houden?
Het uitgangspunt dient te zijn dat goudvissen zoveel mogelijk naar hun aard gehouden dienen te worden. Een flinke, diepe vijver is dan natuurlijk het best. Maar als we ze in een aquarium houden, dan dienen ze, als ze ongeveer 15 tot 20 centimeter lang zijn, wel over tenminste 250 liter water te beschikken. Dat komt neer op een aquarium van 100x50x50 centimeter. Deze standaardmaat werd nog onlangs in het tijdschrift Het Aquarium aangeraden.
Dat is wel wat anders dan de piepkleine viskom! Zolang de goudvissen kleiner zijn, kan ook met een kleiner, maar wel rechthoekig aquarium volstaan worden.
Goudvissen zijn sociale dieren en dienen dus niet in hun eentje, maar in kleine groepjes van, volgens deskundigen, ongeveer tien vissen gehouden te worden. Heel belangrijk is verder dat de goudvissen in het aquarium over een interessante, afwisselende omgeving beschikken. Diverse waterplanten, stenen en een zandachtige bodem zijn dan ook absolute vereisten. Goudvissen zwemmen graag in groepjes door het water, waarbij ze voortdurend op zoek zijn naar wat voedsel. Wat ze hierbij heel graag doen is met hun snuit in de bodem wroeten, het zogenaamde grondelen, eigenlijk net zoals varkens dat doen, wanneer ze naar voedsel zoeken. Dit biedt de dieren de noodzakelijke afleiding en beweging en houdt ze psychisch en lichamelijk gezond.
Hoe komen we van de goudvissenkom af?
In de allereerste plaats moet de verzorger van goudvissen een normaal aquarium kopen. Dat is wel duurder dan een vissenkom, maar verschaft aan de goudvissen de minimale leefruimte en aan de mensen, die ze houden, ook veel meer plezier.
In de tweede plaats heeft de dierenhandel hier een grote verantwoordelijkheid. Zij is het die deze ondeugdelijke viskommen in de winkels heeft en aan de mensen verkoopt. Veel mensen denken ook dat goudviskommen wel goed zijn, omdat ze in de Dierenspeciaalzaak te koop aangeboden worden! De Dierenspeciaalzaken moet dus nadrukkelijk verzocht worden, om die viskommen niet meer aan hun klanten aan te bieden.
Ton Dekker en Marijke Santen
Ja, daarvan gaf in in de tweede post al de link.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:14 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
hier een aardig stukje over het houden van vissen in een kom:
[..]
ah, ok had ik niet gezien ..quote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, daarvan gaf in in de tweede post al de link.![]()
Kijk dit wist ik voor de aanschaf niet. En helaas is er in de studentenkamer van de persoon met de komquote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:10 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Goudvissen in een kom houden is echt niet oke! Vissen in een kom eigenlijk zowiezo niet, maar goudvissen zeker niet!
Goudvissen hebben veel ruimte nodig, in tegenstelling tot veel mensen denken! Ze moeten kunnen zwennen im banen en in de grond kunnen vroeten. Ik denk dat aan een bak van minstens een meter lang voor 4-5 kleine vissen. Verder moet je ze niet solitair houden. Een goede pomp en filter en genoeg planten zijn noodzakelijk om het water goed te houden. En je moet de temperatuur in de gaten houden. Goudvissen kunnen makkelijk 30 jaar oud worden als je ze goed verzorgt.
Je weet toch wel dat dat van die beren pure dierenmishandeling is, hè? Ik vind het een slechtgekozen voorbeeld, eerlijk gezegd. Of haal je dit voorbeeld aan omdat je nu toch ook wel vindt dat een goudvis in een kom grenst aan dierenmishandeling?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 17:47 schreef jeloo het volgende:
[..]
Kijk dit wist ik voor de aanschaf niet. En helaas is er in de studentenkamer van de persoon met de kom
geen plek voor al die toeters en bellen.
Ik snap alleen niet waarom die krengen niet gewoon oud in een kom kunnen worden, die beren waarbij ze gal aftappen zitten in verhouding in een veel kleiner kooitje en die over leven wel.
Maar ik ben al van het vissen idee afgestapt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |