We leven in dit land toch in weelde en welvaart en consumeren volop, dus dacht ik. waarom niet de komende jaren de lonen en uitkeringen bevriezen voor bijvoorbeeld de komende 4 a 5 jaar. Zo kunnen we straks weer beter concureren met andere landen en kunnen de lonen en uitkeringen weer iets omhoog.
Waarom niet de komende jaren een minimalistisch bestaan leiden? Ik ben er van overtuigd dat iedereen flink kan bezuinigen op z'n uitgaven. En vooral op het consumeren. Het geluk afkopen in materialisme, daar is toch geen mens écht gelukkiger van geworden.
Ik ben van mening dat je in een minimalistisch bestaan ook net zo gelukkig kan zijn. Zeker als je weet dat dit een investering voor de toekomst is en weet dat het straks weer beter zal gaan.
Noem het maar 5 jaar door de zure appel heen bijten en daar je geluk in zien te vinden. Zolang je een dak boven je hoofd hebt en kunt eten en drinken, dan is er eigenlijk niks aan de hand. Het punt is dat wij onze verveling proberen af te kopen in luxe artikelen. Maar dat is eigenlijk niet meer van deze tijd.
Dus met z'n allen flink consuminderen, dan kan iedereen prima van zijn loon of uitkering rondkomen. Als de woningbouwverenigingen en gas en electricitietsleveranciers ook de boel bevriezen, dan komen we die 5 jaar minimalistisch bestaan prima door. Kaarsjes aan in de kamer, het Monopoli-spel weer uit de kast en weer gezellig met z'n allen spelletjes spelen, zonder veel te veel te consumeren en vol te vreten.
We zijn gewoon het luxe leventje gewend van de jaren 90 en begin 2000 en moeten weer even flink gas terugnemen. Dat is toch helemaal niet zo erg.
Dat is mijn mening.
[ Bericht 0% gewijzigd door Poldermodel op 29-12-2005 16:52:14 ]