FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Welke cap nodig??
One_Punch_Mickeydonderdag 29 december 2005 @ 12:21
Ey

Heb een vraag over de benodigde cap-capaciteit voor mijn install, dit zijn mijn amp en cap.

specs amp: 400W RMS @ 2 Ohm + 4 x 85W RMS @ 4 Ohm
specs sub + speakers: dvc van Rockford 400W RMS @ 2Ohm + 2weg Inifinity Reference 50W RMS @ 4Ohm + compo Inifinity Reference 75W RMS @ 4Ohm
specs cap: 1.0 Farad.

cap toentertijd gekocht omdat lampen en dash verlichting enorm knipperde, had toen alleen nog de sub aan de amp hangen en 2 speakers rechtstreeks op de radio aangesloten dus was voor die opzet voldoende. maar nu de Infi's er ook aan hangen viel me laatst op dat mijn dashverlichting toch weer iets knipperde als ik de boel redelijk voluit had staan.

tijd voor een zwaarde cap dus, maar hoeveel Farad zou minimaal nodig zijn?

en heb nu bedrading liggen van 25mm2 met een zekering van 30A, maar die klapte er gisteren uit toen het volume aardig hoog stond. zekering vervangen door 1 van 50A, maar missch is het ook tijd voor dikkere bedrading

thx alvast
Ridocardonderdag 29 december 2005 @ 12:38
Helemaal weg krijg je het nooit. Je kunt er wel in de buurt komen door nog een cap van 1/2 of 1 Farad erbij te zetten.

Dikkere bedrading heeft niets te maken met de capaciteit van je zekering. Sterker nog, door dunnere bedrading te gebruiken zou je zekering het theoretisch langer uithouden, wegens weerstand in je draad, waardoor niet het volledige vermogen wordt gebruikt door de versterker. Dit laatste is ook niet goed, want dan heb je kans dat je bedrading wegsmelt.
One_Punch_Mickeydonderdag 29 december 2005 @ 15:32
quote:
Op donderdag 29 december 2005 13:47 schreef R2-D2 het volgende:
Voordat je dikkere kabels erdoor gaat trekken moet je eerst de temperatuur van je huidige kabels checken.
Als de temp. van de huidige kabels hoger dan normaal is voordat de zekering eruit klapt betekend dat dat je je bedrading moet vervangen. Anders vervang je de bedrading voor niks.

ok, en wat is een normale temp van de bedrading ik neem aan dat die dingen sowieso wat heter worden bij hevige inspanningen
One_Punch_Mickeydonderdag 29 december 2005 @ 15:38
quote:
Op donderdag 29 december 2005 12:38 schreef Ridocar het volgende:
Helemaal weg krijg je het nooit. Je kunt er wel in de buurt komen door nog een cap van 1/2 of 1 Farad erbij te zetten.

Dikkere bedrading heeft niets te maken met de capaciteit van je zekering. Sterker nog, door dunnere bedrading te gebruiken zou je zekering het theoretisch langer uithouden, wegens weerstand in je draad, waardoor niet het volledige vermogen wordt gebruikt door de versterker. Dit laatste is ook niet goed, want dan heb je kans dat je bedrading wegsmelt.
was niet van plan om er een cap bij te zetten...de huidige vervangen is de bedoeling

ok en wat zou de beste dikte zijn voor mijn install
ToMaSZdonderdag 29 december 2005 @ 15:41
quote:
Op donderdag 29 december 2005 14:36 schreef Worldbeater het volgende:
lang verhaal.
ik moest lachen.
ToMaSZdonderdag 29 december 2005 @ 15:52
Je blaast trouwens RMS nog geen KW. een capacitor van 1 farad zou meer en meer dan zat moeten zijn. Als je 30A zekering eruit klapt op hoog volume is ook dat een indicatie dat je install voor geen millimeter deugt. Ik zou de hele bende eruit trekken voordat je auto uitfikt. Een zekering klapt niet voor niks. Een zwaardere is altijd een mogelijkheid om te zorgen dat je zekering heel blijft, maar de zwakste schakel komt dan wellicht op een andere (minder veilige) plek te liggen.

Bedrading voor je prik van 25mm2 is niet genoeg om 50 ampere doorheen te trekken. Trek zelf je conclusie.
Patrick281donderdag 29 december 2005 @ 18:08
quote:
Op donderdag 29 december 2005 15:52 schreef ToMaSZ het volgende:
Een zwaardere is altijd een mogelijkheid om te zorgen dat je zekering heel blijft, maar de zwakste schakel komt dan wellicht op een andere (minder veilige) plek te liggen.
Lees: de bedrading trekt letterlijk een lopend vuurtje en splitst zich in een vlam (plastic wat verbrand) en de koperen kern.

ToMaSZ had best een uitroepteken kunnen plaatsen aan het einde van zijn zin.

Maar zoals die rare quote hierboven van ene aRtwODeeToo, voel eens even of je bedrading gewoon lekker koel blijft na een tijdje blazen.
Kan gelijk je buurt meegenieten als je de kofferbak opentrekt.
Maar wel eerst even warmrijden dus.
SPOILER
En neem een brandblusser mee.
_Drake_donderdag 29 december 2005 @ 18:16
80 amp zekering en een fatsoenlijke accu kopen (exide maxxima b.v)
cap is eigenlijk nutteloos, de meeste db drag auto's b.v hebben geen cap's omdat het bijna geen functie heeft, slechts om de spanning ietsje te stabilizeren. 90% van de voedingsproblemen en zeker in dit weer nu, ligt aan de accu en een cap zou niet eens nodig moeten zijn.
One_Punch_Mickeydonderdag 29 december 2005 @ 18:20
pff, terug van een ritje Arnhem-Deventer (3 kwartier rijden) na 10 min. snelweg geen geluid meer tankstation opgezocht, radio doet het, cap doet het, zekering nog heel maar de beveiliging van de amp is in werking getreden...
Worldbeaterdonderdag 29 december 2005 @ 18:26
Dan heb je gewoon een ziekelijke wil naar gehoorbeschadiging.

Misschien moet je eens wat speakers in serie zetten, staan ze nu misschien parallel.
One_Punch_Mickeydonderdag 29 december 2005 @ 18:28
speakers heeft niks met de voeding te maken toch

trouwens, volume stond op laag niveau toen ie net onderweg uitviel
Worldbeaterdonderdag 29 december 2005 @ 18:29
quote:
Op donderdag 29 december 2005 18:28 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
speakers heeft niks met de voeding te maken toch
Misschien heb ik niet goed gelezen, maar klapt de voeding eruit of de versterker.
Geen zin om terug te lezen.

Als je speakers 2 Ohm zijn of zelfs minder dan kan je versterker dat wat minder prettig vinden.
Had ik al benzineverbruik genoemd.
quote:
Op donderdag 29 december 2005 18:28 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
trouwens, volume stond op laag niveau toen ie net onderweg uitviel
Edit.

Helemaal gek.
Ik zou je aansluitingen maar eens controleren over de hele stroomkring.
Kan je gelijk die dikkere bedrading installeren.
En gebruik je wel de goede uitgang.

Stuur eens een mail naar hollander172 aap xs4all .nl ofzo.
One_Punch_Mickeydonderdag 29 december 2005 @ 18:32
quote:
Op donderdag 29 december 2005 18:29 schreef Worldbeater het volgende:
Misschien heb ik niet goed gelezen, maar klapt de voeding eruit of de versterker.
Geen zin om terug te lezen.
gisteren de zekering vd voeding, vandaag de versterker...en missch gisteren ook al.
quote:
Als je speakers 2 Ohm zijn of zelfs minder dan kan je versterker dat wat minder prettig vinden.
alleen de sub speelt op 2Ohm, de andere 4 speakers op 4Ohm. maar missch heb je wel gelijk, ik heb pas sinds kort speakers achter geplaatst (afgelopen weekend)
quote:
Had ik al benzineverbruik genoemd.
ja
One_Punch_Mickeydonderdag 29 december 2005 @ 18:34
quote:
Op donderdag 29 december 2005 18:29 schreef Worldbeater het volgende:
Edit.
quote:
Helemaal gek.
Ik zou je aansluitingen maar eens controleren over de hele stroomkring.
Kan je gelijk die dikkere bedrading installeren.
En gebruik je wel de goede uitgang.
goede uitgang uitgang waarvan

aansluiten vd voeding kan maar op 1 manier...wel erg toevallig dat ik al meer dan een half jaar probleemloos rijd en blaas met deze install, een setje speakers plaats achterin en de boel na een paar dagen klapt.

zit toch wat in denk ik wat je zegt over het aantal speakers op 2 en 4 Ohm...
quote:
Stuur eens een mail naar hollander172 aap xs4all .nl ofzo.
goed idee idd
Fugiedonderdag 29 december 2005 @ 19:04
koop eens een fatsoenlijke yellowtop en zet deze erin ipv je orginele accu, dat scheelde bij mij al een hoop (zonder cap) En eventueel een bedrading upgrade naar 35mm ofzo, er is dan meer stroom beschikbaar voor de versterker waardoor de pieken minder scherp zijn. En als dat nog niet helemaal werkt een 2de accu achterin zetten
One_Punch_Mickeydonderdag 29 december 2005 @ 19:07
quote:
Op donderdag 29 december 2005 19:04 schreef Fugie het volgende:
koop eens een fatsoenlijke yellowtop en zet deze erin ipv je orginele accu, dat scheelde bij mij al een hoop (zonder cap) En eventueel een bedrading upgrade naar 35mm ofzo, er is dan meer stroom beschikbaar voor de versterker waardoor de pieken minder scherp zijn. En als dat nog niet helemaal werkt een 2de accu achterin zetten
die cap is er toch voor als buffer om die pieken te kunnen opvangen
ThaFreakdonderdag 29 december 2005 @ 19:10
offtopic verwijderd!!!
Fugiedonderdag 29 december 2005 @ 19:26
quote:
Op donderdag 29 december 2005 19:07 schreef One_Punch_Mickey het volgende:

[..]

die cap is er toch voor als buffer om die pieken te kunnen opvangen
die cap zou voldoende moeten zijn voor jou install, dus of je normale stroomtoevoer is brak of je cap is brak. Zoals ik zei: ik had een 54ah standaard accu, ik deed er een 60ah yellowtop in en dat scheelde al aanzienlijk. Een 2 of 3 farad cap zou het misschien ook oplossen, het is maar wat je zelf wil (en koop dan wel een A merk cap).
One_Punch_Mickeydonderdag 29 december 2005 @ 19:37
cap geeft waardes aan tussen 12-14 afhankelijk van het volume. zal ws dan aan mijn accu liggen idd
Fugiedonderdag 29 december 2005 @ 19:41
en een 50A zekering is al licht, 750 watt is een 100A zekering. Dus ik zou misschien nog wel een iets zwaardere zekering erin doen mocht deze er binnenkort uitklappen (kweet niet precies waar je versterkers op zijn afgezekerd)
One_Punch_Mickeyvrijdag 30 december 2005 @ 08:22
quote:
Op donderdag 29 december 2005 19:41 schreef Fugie het volgende:
en een 50A zekering is al licht, 750 watt is een 100A zekering. Dus ik zou misschien nog wel een iets zwaardere zekering erin doen mocht deze er binnenkort uitklappen (kweet niet precies waar je versterkers op zijn afgezekerd)
Ik probeer het nu even met die 50A, maar ws. heb je wel gelijk en zal een nog zwaardere nodig zijn. We zullen wel zien…een zwaardere cap komt er sowieso aan zoveel mogelijk beperken van knipperende lampen/dash wil ik toch wel bereiken.

Gisteren ter test de rear speakers afgekoppeld waardoor de amp toch minder vermogen hoeft te gebruiken - alhoewel de sub veruit de meeste voor zijn rekening neemt - en kijken hoe de boel zich nu houdt.

Ook eens kijken of ik mijn accu kan laten doormeten want toen ik mijn cap net had geplaatst kon ik de radio aanzetten, starten en tijdens het starten bleef de radio spelen. Tegenwoordig gaat ie uit tijdens het starten weer aan als ie eenmaal loopt...