abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33507161
quote:
Op donderdag 29 december 2005 15:27 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Anders is het geen Sudoku.
Brengt je wel op de vraag wanneer een sudoku als gokken wel was toegestaan makkelijker gaat worden naarmate je meer symbolen weglaat. Je krijgt dan, heb ik het idee, nl meer mogelijkheden op een gegeven moment. Zo is een geheel lege sodoku vast makkelijker als eentje met een heel stel cijfers al fixed erin.
[KNE]-Mod
  donderdag 29 december 2005 @ 15:35:17 #27
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_33507310
quote:
Op donderdag 29 december 2005 15:18 schreef ThE_ED het volgende:
Ik vraag me af wat nou (voor een computer) de snelste manier van oplossen is (als we even een database met alle mogelijkheden niet meerekenen.) zelf zou ik het zo aanpakken als TS denk ik. Zo ver kom ik nog wel met mijn beperkte wiskundige vermogens, maar blijkbaar is dat nog niet helemaal sluitend.
Bekijk de source van bestaande sudoku solvers zou ik zeggen
pi_33507442
quote:
Op woensdag 28 december 2005 21:38 schreef thabit het volgende:Met de hand deze regels toepassen is erg omslachtig. Het lukt mij in elk geval niet. Ik ben te langzaam en te slordig daarvoor. Een computer is echter snel en precies dus ik heb een computerprogrammaatje geschreven dat herhaaldelijk op alle mogelijke manieren de regels 1 en 2 toepast totdat het de sudoku heeft opgelost. Het mooie is: elke sudoku die ik erin heb gestopt heeft het weten op te lossen.

Zijn hier sudoku-beoefenaars die er meer van weten? Zijn er sudoku's waarbij je echt cijfertjes moet uitproberen anders kun je er niet uitkomen?
ik doe het altijd zo in mijn hoofd, en tot nu toe ben ik nog nooit 1 tegengekomen waarmee ik er niet uitkwam, en echt moest gaan gokken
Extremistisch gematigd.
pi_33507490
quote:
Op donderdag 29 december 2005 15:27 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Anders is het geen Sudoku.
Mooi, dan gaat het dus puur om logica toepassen.
pi_33507497
Ze zijn uit Japan komen overwaaien, maar komen oorspronkelijk uit Europa. De Japanners hebben ze gewoon van ons afgekeken.

*neuriet Alle Menschen werden Brüder*
Wittgenstein
pi_33507688
Werkt regel 1 of 2 ook afzonderlijk al? En is er misschien een generalisatie te verzinnen die beide regels omvat?
Wittgenstein
pi_33512589
Regel 1 kun je nog iets preciezer maken. Als dat aantal vakjes strict groter is dan |S|, dan is er namelijk geen oplossing . Je kunt het dus gewoon over gelijkheid hebben.
pi_33514227
quote:
Op donderdag 29 december 2005 15:15 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Zelfs de allermoeilijkste soduku's kunnen zonder gokwerk opgelost worden.
Ik neem aan dat met "zonder gokwerk" bedoeld wordt dat de oplossing eenduidig is.
  donderdag 29 december 2005 @ 19:23:15 #34
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33514317
quote:
Op donderdag 29 december 2005 19:19 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik neem aan dat met "zonder gokwerk" bedoeld wordt dat de oplossing eenduidig is.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_33515638
quote:
Op donderdag 29 december 2005 15:46 schreef Koekepan het volgende:
Werkt regel 1 of 2 ook afzonderlijk al? En is er misschien een generalisatie te verzinnen die beide regels omvat?
Nee, afzonderlijk werken ze niet. Maar een generalisatie die beide omvat zou inderdaad wel interessant zijn.
pi_33516871
darwin's rollin' over in his coffin
the fittest are surviving much less often
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 29 december 2005 @ 20:39:28 #37
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_33517211
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 29 december 2005 @ 20:42:02 #38
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_33517334
Als je dit spel kan kraken met simpele formules is er volgens mij gelijk geen reet meer an.
gelijk
"Word bokser, dan heb je meer kans op slagen"
"Mensen die nooit wat geven, daar krijg ik wat van"
pi_33517460
quote:
Helaas, de puzzels die daar op het moeilijkste niveau staan kunnen gewoon met de in de OP beschreven regels worden opgelost.
pi_33517733
quote:
Op donderdag 29 december 2005 20:42 schreef soulsurvivor het volgende:
Als je dit spel kan kraken met simpele formules is er volgens mij gelijk geen reet meer an.
In het geval van de sudoku klopt dat aardig.
Wittgenstein
  donderdag 29 december 2005 @ 20:52:52 #41
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_33517792
quote:
Op donderdag 29 december 2005 20:51 schreef Koekepan het volgende:

[..]

In het geval van de sudoku klopt dat aardig.
In dat geval is dom blijven dus een slimmere keuze
gelijk
pi_33517923
Ach ja, als je op sudoku bent uitgekeken kun je natuurlijk altijd aan de Riemannhypothese gaan werken.
pi_33518046
quote:
Op donderdag 29 december 2005 20:42 schreef soulsurvivor het volgende:
Dat is nou een sudoku....
Het moeilijke zit hem er voor een menselijke speler in het allemaal te onthouden...
[KNE]-Mod
pi_33518058
quote:
Op donderdag 29 december 2005 20:57 schreef thabit het volgende:
Ach ja, als je op sudoku bent uitgekeken kun je natuurlijk altijd aan het de Riemannhypothese gaan werken.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het erg knap dat je een verzameling regels hebt gevonden die zeer waarschijnlijk werkt. Maar het zélf maken van sudoku's gaat natuurlijk wel vrij snel vervelen (precies omdat je zelf te werk gaat volgens een beperkte verzameling regels).
Wittgenstein
  donderdag 29 december 2005 @ 21:01:00 #45
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_33518063
quote:
Op donderdag 29 december 2005 20:57 schreef thabit het volgende:
Ach ja, als je op sudoku bent uitgekeken kun je natuurlijk altijd aan het de Riemannhypothese gaan werken.
Dacht dat die al opgelost was.
maar volgens mij ben je idd wel een paar jaartjes zoet die oplossing te begrijpen.
gelijk
pi_33518163
quote:
Op donderdag 29 december 2005 21:00 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het erg knap dat je een verzameling regels hebt gevonden die zeer waarschijnlijk werkt. Maar het zélf maken van sudoku's gaat natuurlijk wel vrij snel vervelen (precies omdat je zelf te werk gaat volgens een beperkte verzameling regels).
Als je dit topic had doorgelezen had je gezien dat mijn verzameling regels niet werkt.
pi_33518417
O jee, wat suf. *thumbs-down*.

Wat als je regel 2 nou eens abstracter formuleert, als: "zijn U en V verzamelingen sudokuvakjes waarvan bekend is welke getallen erin moeten staan, streep dan in U \ V door wat al in V \ U staat en andersom."

O trouwens, dat is onbruikbaar omdat er te veel van zulke verzamelingen zijn. Streep maar door. Je zou mogelijke verzamelingen U en V kunnen beperken tot deelverzamelingen van blokken, kolommen en rijen.
Wittgenstein
pi_33518645
quote:
Op donderdag 29 december 2005 21:01 schreef soulsurvivor het volgende:

[..]

Dacht dat die al opgelost was.
maar volgens mij ben je idd wel een paar jaartjes zoet die oplossing te begrijpen.
Iemand die beweert die oplossing te begrijpen heeft sowieso ongelijk.
pi_33518713
Werkt het niet als je regel 2 wat ruimer neemt met 1e rij/kolom erbij?

dus
1
2
3
AAADDDDDD
BBBEEEEEE
CCC

Jammer dat dit sowieso niet echt gaat leiden tot wat de mooiste regels zouden zijn...
[KNE]-Mod
pi_33518750
quote:
Op donderdag 29 december 2005 21:16 schreef ThE_ED het volgende:
Werkt het niet als je regel 2 wat ruimer neemt met 1e rij/kolom erbij?

dus
[ code verwijderd ]

Jammer dat dit sowieso niet echt gaat leiden tot wat de mooiste regels zouden zijn...
Wat wordt de regel dan precies?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')