Waarom krijg ik nou heel sterk het gevoel dat dit slechts een manier is voor het CBR om weer meer inkomsten te genereren. Ze hebben zelf immers baat bij dergelijke wetgeving.quote:CBR: Herhalingstoets jonge automobilisten
Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) wil een herhalingstoets invoeren voor jonge automobilisten. Zodra de jongeren ervaring hebben opgedaan in het verkeer zouden ze weer een keer met een examinator op pad moeten. "Op die manier kunnen we fouten en slechte rijgewoonten corrigeren", aldus directeur Meijer van het CBR.
Uit de statistieken blijkt dat jongeren goed zijn voor zo'n 22 procent van de doden en gewonden in het verkeer. Een dergelijke herhalingstoets zou dat moeten verminderen. Jongeren die niet goed rijden tijdens de toets zullen hun rijbewijs overigens niet kwijtraken. De toets wordt alleen gebruikt als adviserend hulpmiddel. Het CBR wil de toets wel verplicht stellen. De regering zal het CBR-advies naar alle waarschijnlijkheid overnemen.
Als ik kijk hoeveel procent van de jonge automobilistenbij ongelukken betroken is vind ik dit geen overbodige luxe en dan mogen ze het van mij zelfs nog strenger maken dat de jonge automobilist wel zijn rijbewijs kan kwijt rakenquote:Op woensdag 28 december 2005 19:33 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Waarom krijg ik nou heel sterk het gevoel dat dit slechts een manier is voor het CBR om weer meer inkomsten te genereren. Ze hebben zelf immers baat bij dergelijke wetgeving.
Uiteraard dienen de kosten voor de overheid te zijnquote:Op woensdag 28 december 2005 19:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het begint bij jonge automobilisten (de 'boomklevers') en dan heeft dat succes en dan breidt men het uit en voor je het weet ben je elke 2 jaar weer de sjaak voor 80 Euri of zo. Nee, meneer CBR, daar trappen wij niet in.
Dus men gaat iemand beoordelen op die eene test, stel je hebt een baan en je zit voor je werk op de weg dan is het dag baanquote:Op woensdag 28 december 2005 19:56 schreef BlueEyed het volgende:
Ik vind het terecht. Van mij mogen ze zelfs het rijbewijs weer invorderen indien men de herhalingstoets niet haalt
Dus wel verplicht, maar de uitslag is alleen een advies.quote:De toets wordt alleen gebruikt als adviserend hulpmiddel. Het CBR wil de toets wel verplicht stellen
Het eerste waar ik aan dacht idd.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:33 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Waarom krijg ik nou heel sterk het gevoel dat dit slechts een manier is voor het CBR om weer meer inkomsten te genereren. Ze hebben zelf immers baat bij dergelijke wetgeving.
Voor iedereen? Nee, bedankt.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:56 schreef BlueEyed het volgende:
[..]
Uiteraard dienen de kosten voor de overheid te zijn
Nee, dat betekent dat 78% van de jongeren niet-verantwoordelijk is.quote:Op woensdag 28 december 2005 22:03 schreef Bazyx het volgende:
22 procent van de jongeren? Dat betekent dat 78 procent van de niet-jongeren verantwoordelijk is voor de ongelukken,
Jij kan het zeker jaquote:Op woensdag 28 december 2005 22:03 schreef Bazyx het volgende:
(Als zij statistiek slordig gebruiken, dan kan ik het ook).
Die uitkomst verbaast me niets; hoeveel van die mensen hebben hun rijbewijs >20 jaar geleden gehaald? Dat is in het geheel niet meer te vergelijken met hetgeen je tegenwoordig in het verkeer tegenkomt. Wat dat aangaat mis ik de fossielen op de weg nogal als het om negatieve ervaringen in het verkeer gaat.quote:Op woensdag 28 december 2005 23:09 schreef XMN8R het volgende:
INatuurlijk waren ze onvoorbereid, maar de verkeersregels hoor je toch wel te kennen als je de hele dag met de auto op pad gaat. Een flink deel van die groep was zelfs beroepschauffeur! En één of twee fouten teveel kan ik me nog wel voorstellen, maar de meeste deelnemers hadden 15 tot 20 van de 50 meerkeuzevragen fout!! (bij een reguliere test mag je maximaal 6 fouten maken).
Ik zou het daarom wel steunen als iedereen bij het verlengen van zijn of haar rijbewijs eerst weer moet slagen voor een theorie-toets. En niet om mijn salaris veilig te stellen, maar omdat ik niet graag de openbare weg wil delen met bestuurders die niet eens de theorie beheersen.
Dat gevoel kreeg ik ook meteen al. Het CBR wil weer wat geld uit de zakken kloppen van de automobilist.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:33 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Waarom krijg ik nou heel sterk het gevoel dat dit slechts een manier is voor het CBR om weer meer inkomsten te genereren. Ze hebben zelf immers baat bij dergelijke wetgeving.
Destijds had ik 0 fouten, maar of ik het nu 12 jaar later nog zou halen weet ik niet... Er zitten namelijk zoveel van die k.u.t. vragen tussen die eigenlijk niets te maken hebben met of je nu wel of niet kunt rijden. Echt van die onzinnige kwesties als "u parkeert hier voor 5 minuten, mag dat?" of "uw linkerachterzijkantvoorboutmoerslot zit los, mag u rijden?" of "hoever bent u bij dit bord van de spoorwegovergang verwijderd?" Rij ervaring (en dan dus echte, niet van die miepen die slechts 3x per jaar rijden) is oneindig veel waardevoller dan die theorie onzin.quote:Op woensdag 28 december 2005 23:09 schreef XMN8R het volgende:
Ik neem theorie-examens af bij het CBR. In de zomer kwam er een club van eigenaars van klassieke wagens bij het CBR lunchen, als onderdeel van een puzzel-tour-rit. Wat zij niet wisten was dat ze (als onderdeel van die puzzel-tour) een theorie-test zouden krijgen.
In totaal hebben 84 ervaren bestuurders de test gedaan. Hiervan waren er maar 3 (drie!) geslaagd.
Natuurlijk waren ze onvoorbereid, maar de verkeersregels hoor je toch wel te kennen als je de hele dag met de auto op pad gaat. Een flink deel van die groep was zelfs beroepschauffeur! En één of twee fouten teveel kan ik me nog wel voorstellen, maar de meeste deelnemers hadden 15 tot 20 van de 50 meerkeuzevragen fout!! (bij een reguliere test mag je maximaal 6 fouten maken).
Ik zou het daarom wel steunen als iedereen bij het verlengen van zijn of haar rijbewijs eerst weer moet slagen voor een theorie-toets. En niet om mijn salaris veilig te stellen, maar omdat ik niet graag de openbare weg wil delen met bestuurders die niet eens de theorie beheersen.
Dat gaven ze zelfs toe gisteren op het nieuws.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:33 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Waarom krijg ik nou heel sterk het gevoel dat dit slechts een manier is voor het CBR om weer meer inkomsten te genereren. Ze hebben zelf immers baat bij dergelijke wetgeving.
Maar het hoge percentage ongelukken bij jonge automobilisten wordt niet per definitie veroorzaakt door het niet hebben van voldoende kennis van verkeersregels.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:52 schreef Martijn_77 het volgende:
Als ik kijk hoeveel procent van de jonge automobilistenbij ongelukken betroken is vind ik dit geen overbodige luxe en dan mogen ze het van mij zelfs nog strenger maken dat de jonge automobilist wel zijn rijbewijs kan kwijt raken
Nee, op het nieuws zeiden ze dat gisteren ook, 22% van alle ongelukken worden door jongeren veroorzaakt. Dat betekent dus inderdaad dat 78% van de ongelukken NIET Door jongeren wordt veroorzaakt.quote:Op woensdag 28 december 2005 22:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, dat betekent dat 78% van de jongeren niet-verantwoordelijk is.
Je pakt het verkeerde deel.
En ga dan eens kijken wat het percentage jongeren is op het totale aantal automobilisten en reken dat even om naar relatieve betrokkenheid bij ongelukken? Ik denk dat je schrikt.quote:Op donderdag 29 december 2005 10:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Nee, op het nieuws zeiden ze dat gisteren ook, 22% van alle ongelukken worden door jongeren veroorzaakt. Dat betekent dus inderdaad dat 78% van de ongelukken NIET Door jongeren wordt veroorzaakt.
Misschien wel. Maar ik zie niet in dat dit de verkeersveiligheid verhoogt eigenlijk.quote:Op donderdag 29 december 2005 11:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En ga dan eens kijken wat het percentage jongeren is op het totale aantal automobilisten en reken dat even om naar relatieve betrokkenheid bij ongelukken? Ik denk dat je schrikt.
Doet het ook niet. Het is zakkenvullen. Jongeren kennen de regels namelijk wel, ze passen ze alleen niet toe, want dat is niet stoer. je gaat met je gepimpte Golf 2 geen 50 rijden in de bebouwde kom, kom nou.quote:Op donderdag 29 december 2005 11:02 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Misschien wel. Maar ik zie niet in dat dit de verkeersveiligheid verhoogt eigenlijk.
Dat bedoel ik maar inderdaad. Regels kennen en leren kan iedereen, ze toepassen is wat anders.quote:Op donderdag 29 december 2005 11:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Doet het ook niet. Het is zakkenvullen. Jongeren kennen de regels namelijk wel, ze passen ze alleen niet toe, want dat is niet stoer. je gaat met je gepimpte Golf 2 geen 50 rijden in de bebouwde kom, kom nou.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |