FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Nieuwe voorband, ander profiel
urselwoensdag 28 december 2005 @ 08:22
Na een lekke band gehad te hebben heb ik mijn auto even naar de garage gebracht met verzoek voor een nieuwe voorband. Zo gezegd zo gedaan, zaterdag auto weer op kunnen halen met nieuwe band eronder.

Nu merkte mijn zwager tijdens de kerst op dat de band ook een heel ander profiel heeft als mijn huidige set banden. Mijn originele banden hebben een behoorlijk grof profiel (grote vlakken en brede sporen) terwijl de nieuwe band kleinere vlakken heeft en nog kleinere sporen.

Volgens hem maakt dit niet zo heel erg veel uit als ze deze band echter op mijn achteras hadden geplaatst en dus een achterband op mijn vooras. Maar nu met 2 verschillende profielen voor is het een stuk gevaarlijker..

Nu vroeg ik mij dus af of deze bewering nu ook klopt?? Lijkt me namelijk sterk dat een garage mij weer verder stuurt met een auto die niet helemaal veilig is.
M5woensdag 28 december 2005 @ 08:31
Ik heb pas ook 'n verhaal aangehoord van een kapotte voorband, daar werden uiteindelijk ook de voorbanden met de achterbanden verwisseld. Waarom dat is weet ik niet. Maar 't is zeker geen onzin.
urselwoensdag 28 december 2005 @ 08:47
Mja.. wat ik dus begreep is dat je dan in bochten geen gelijke grip hebt bij je voorbanden.
Lord_Vetinariwoensdag 28 december 2005 @ 08:48
Het mag niet eens. Beide banden op 1 as dienen gelijk te zijn.
urselwoensdag 28 december 2005 @ 09:03
quote:
Op woensdag 28 december 2005 08:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het mag niet eens. Beide banden op 1 as dienen gelijk te zijn.
Hmm.. dan wordt het verhaal dus zelfs nog leuker..
Vanmiddag maar gelijk ff de garage opbellen.
renkiewoensdag 28 december 2005 @ 09:12
quote:
Op woensdag 28 december 2005 08:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het mag niet eens. Beide banden op 1 as dienen gelijk te zijn.
Klopt, en dat is anders zelfs gezeur met de apk !
WaSTeiLwoensdag 28 december 2005 @ 09:55
Lees mijn ervaring in dit topic over andere banden eens: Monteren banden (plaatsing)
urselwoensdag 28 december 2005 @ 11:27
Net even de garage gebeld en een monteur gesproken. Volgens hem lullen jullie allemaal uit je nek
Het is zelfs toegestaan andere profielen er onder te plaatsen. Tis zeker APK-waardig.. Degene die zeggen dat het niet door de APK komt zouden hun eigen regels maken enzo..

Mja.. nu ben ik een leek op dit gebied en heb ik alleen verweer dat ik van een hoop mensen een ander verhaal hoor, en hij houdt stug vast dat iedereen het verkeerd heeft. Gaat dus even wat documentatie ervan opzoeken zodat ik hem ermee om z'n oren kan slaan.. (of jullie ).

Wat hij nog wel wou toegeven is dat het wel beter is om een as zelfde profiel te plaatsen, maar never nooit niet verplicht
WaSTeiLwoensdag 28 december 2005 @ 11:39
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:27 schreef ursel het volgende:
Net even de garage gebeld en een monteur gesproken. Volgens hem lullen jullie allemaal uit je nek
Het is zelfs toegestaan andere profielen er onder te plaatsen. Tis zeker APK-waardig.. Degene die zeggen dat het niet door de APK komt zouden hun eigen regels maken enzo..

Mja.. nu ben ik een leek op dit gebied en heb ik alleen verweer dat ik van een hoop mensen een ander verhaal hoor, en hij houdt stug vast dat iedereen het verkeerd heeft. Gaat dus even wat documentatie ervan opzoeken zodat ik hem ermee om z'n oren kan slaan.. (of jullie ).

Wat hij nog wel wou toegeven is dat het wel beter is om een as zelfde profiel te plaatsen, maar never nooit niet verplicht
Je mag zelfs 4 verschillende banden op de auto hebben zitten en je komt er ook door de APK heen, maar het is niet bevoordelijk voor de rijeigenschappen van je auto. Dat was de opmerking bij de Euromasters toen ik problemen had met verkeerd gemonteerde banden.
urselwoensdag 28 december 2005 @ 12:16
Ok..

Conclusie.. MAG wel, alleen niet bevoordelijk..
Wat was eigenlijk de reden dat ze je wel vroegen zo snel mogelijk langs te komen??

Mja.. Gaat nog alleen ff uitzoeken waarom ze niet dezelfde hebben gemonteerd, of waarom ze er geen melding van hebben gemaakt dat er een ander onder zat..
demonicwoensdag 28 december 2005 @ 12:26
http://www.infopolitie.nl/wet/vr/20_h5_personenauto.php
quote:
6 De banden op een as moeten dezelfde karkasstructuur hebben, onverminderd het bepaalde in artikel 5.18.32.
WaSTeiLwoensdag 28 december 2005 @ 12:28
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:16 schreef ursel het volgende:
Ok..

Conclusie.. MAG wel, alleen niet bevoordelijk..
Wat was eigenlijk de reden dat ze je wel vroegen zo snel mogelijk langs te komen??

Mja.. Gaat nog alleen ff uitzoeken waarom ze niet dezelfde hebben gemonteerd, of waarom ze er geen melding van hebben gemaakt dat er een ander onder zat..
In mijn geval zaten er nog banden in de verkeerde richting gemonteerd en heb ik daadwerkelijk last gehad van verlies van grip.
WaSTeiLwoensdag 28 december 2005 @ 12:35
quote:
quote:
Monteer rondom hetzelfde type band. Bij gemengde montage van radiaalbanden van verschillende type is het advies de nieuwe banden of de minst versleten banden op de achteras te monteren. Op eenzelfde as banden van hetzelfde karkasstructuur en met praktisch dezelfde slijtage graad monteren. Dus nooit een radiaal- en een diagonaalband op een as. Alleen in noodgeval is de zogenaamde thuiskomer toegestaan.
bron: http://www.abgcampertechniek.nl/band2.htm
quote:
Bij de hedendaagse radiaalbanden liggen de hoofdkoordlagen dwars op de rijrichting. Tussen het loopvlak en het karkas is een versteviginggordel aangebracht voor stabiliteit. Het verschil met de diagonale band is de constructie van het karkas.
http://www.focwa.nl/publiek2/pagina.asp?pagkey=57665
Op zich mag je dus wel twee verschillende banden hebben als het maar van het zelfde type band is (radiaal of diagonaal).
eer-ikwoensdag 28 december 2005 @ 12:53
quote:
Op woensdag 28 december 2005 08:31 schreef M5 het volgende:
Ik heb pas ook 'n verhaal aangehoord van een kapotte voorband, daar werden uiteindelijk ook de voorbanden met de achterbanden verwisseld. Waarom dat is weet ik niet. Maar 't is zeker geen onzin.
gebeurt heel vaak. Ook met scooters enzo, alleen dan is het andersom. Vaak slijten de aangedreven wielen harder dan de niet-aangedreven wielen, dus verwisselen ze die. De ouwe banden op de aangedreven wielen en nieuwe op de niet-aangedreven wielen. sorry voor de krakkemikkige uitleg btw
patje74woensdag 28 december 2005 @ 13:37
Zorg er in ieder geval voor dar er 2 gelijke banden op de achteras zitten. Gripverlies op de voorwielen is te corrigeren en merkt je ook op tijd omdat deze meestal ook de aangedreven wielen zijn, en je voelt het eerder op je stuur. Maar als achter uitbreekt.... Nee, dat wil je niet.
urseldonderdag 29 december 2005 @ 08:01
Even alles gecheced enzo.
Zelfde type band, beide radiaal. Wat dus alleen anders is is het merk en het profiel.

Mja, Geloof het dan allemaal wel..

Iig bedankt voor alle info.
yupdonderdag 29 december 2005 @ 13:20
quote:
Op woensdag 28 december 2005 13:37 schreef patje74 het volgende:
Zorg er in ieder geval voor dar er 2 gelijke banden op de achteras zitten. Gripverlies op de voorwielen is te corrigeren en merkt je ook op tijd omdat deze meestal ook de aangedreven wielen zijn, en je voelt het eerder op je stuur. Maar als achter uitbreekt.... Nee, dat wil je niet.
Yep deze meneer weet waar ie over praat.

Bij me bimmer zijn de 2 voorbanden anders dan elkaar.

Achterbanden zijn gewoon zelfde aan beide kanten.

Maar ik merk er weinig van. En nee ik ga geen nieuwe banden kopen want die banden zijn nog perfect (minimaal 5mm profiel nog...)
BaraCudadonderdag 29 december 2005 @ 13:26
quote:
Op woensdag 28 december 2005 08:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het mag niet eens. Beide banden op 1 as dienen gelijk te zijn.
Beide banden op de aandrijvende as was dat toch?
Als je voorwielaandrijving hebt mag je achter wel verschillende banden hebben.
Hyperdudedonderdag 29 december 2005 @ 14:22
Wat voor otoo gaat het over?
Een ouwe bak met een klein motortje merk je er niks van, bij een Ferrari wellicht iets meer.

Banden MOETEN niet gelijk (zelfde merk/zelfde profiel) zijn, wel 1 dezelfde maat op 1 as.