abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 november 2005 @ 08:40:29 #1
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_32445335
Ik heb vorige week mijn winterbanden weer laten monteren. Nu waren 2 banden van mij op waardoor ik een ander (gebruikt) setje heb gekregen om de rest weer aan te vullen.

Nu zijn ze als volgt gemonteerd:
Vredesteijn Snowtracks: aan de rechterkant
Vredesteijn Wintertracks: aan de linkerkant.

Nu lijkt mij deze manier van monteren niet zo slim, voor mijn gevoel zou ik voor en achter dezelfde banden moeten hebben. Dus bijvoorbeeld voor de Snowtracks en achter de Wintertracks.

Er zit ook wel degelijk een flink verschil in profiel en ik merk ook wel wat verschillen. Bijvoorbeeld dat de Snowtracks sporen achterlaten in de parkeergarage (bij normale snelheid en inparkeren) en de wintertracks niet.

Wat denken jullie: even terug gaan of kan dit wel gewoon?
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
  maandag 21 november 2005 @ 08:45:26 #2
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_32445378
Volgens mij is het zelfs verboden om met 2 verschillende banden op één 'uiteinde' van een auto te rijden. Terug gaan dus!
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  maandag 21 november 2005 @ 08:55:28 #3
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_32445486
quote:
Op maandag 21 november 2005 08:45 schreef FHR het volgende:
Volgens mij is het zelfs verboden om met 2 verschillende banden op één 'uiteinde' van een auto te rijden. Terug gaan dus!


Klopt, voor en achter andere mag wel. Maar op 1 as moeten dezelfde banden links en rechts zitten. Wat je nu hebt is gevaarlijk en moet asap worden gewisseld.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_32445527
Dat is dacht ik gevaarlijk omdat ze verschillende remeigenschappen hebben.
Daardoor is het risico dat je tijdens het hard remmen altijd een afwijking naar 1 kant hebt.
pi_32445557
quote:
Op maandag 21 november 2005 08:55 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]



Klopt, voor en achter andere mag wel. Maar op 1 as moeten dezelfde banden links en rechts zitten. Wat je nu hebt is gevaarlijk en moet asap worden gewisseld.
Is dat echt zo? Ik heb linksachter een nieuwe band laten monteren, en rechtsachter zit nog een oudje met paar mm profiel..niets gehoord van de garage?
Alweer 2½ jaar papa!!
  maandag 21 november 2005 @ 09:11:02 #6
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_32445651
Ik heb even gebeld met de vestiging van de Euromasters en die gaven aan dat je op zich met 4 verschillende banden MAG rijden, maar dat het niet bevoordelijk is voor de rij-eigenschappen.

Hij gaf ook simpelweg aan dat ik zo snel mogelijk langs moest komen.
Beetje raar, want in eerste instantie gaf hij aan dat het niet zo'n probleem is, maar ik moet wel meteen zo snel mogelijk moet komen.
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
pi_32445709
Ze zullen niet zo snel een fout toe willen geven
pi_32445762
Op http://www.autozine.nl/text/189.html staat:
Het is niet toegestaan op één as banden van twee verschillende merken of typen banden te monteren
pi_32445905
Dat is correct. 2 dingen bij 2 sets:
- meeste profiel moet achter
- zachtste/meeste grip compound moet achter

Dus bij weinig compound verschil die met meeste profiel achter, bij ongeveer zelfde profiel de zachtste (waarschijnlijk de snowtrack) achter.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
  maandag 21 november 2005 @ 09:34:53 #10
5673 heijx
Qui que boue
pi_32445946
Als je Snowtracks richtinggebonden zijn (Snowtrack 2 is dat wel) zitten ze nu sowieso niet goed en als ze wel in de goede richting zitten kan je ze niet op 1 as zetten. Rechts moet naar links en daarbij draait de rolrichting om.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  maandag 21 november 2005 @ 09:46:24 #11
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_32446135
quote:
Op maandag 21 november 2005 09:31 schreef PNG het volgende:
Dat is correct. 2 dingen bij 2 sets:
- meeste profiel moet achter
- zachtste/meeste grip compound moet achter

Dus bij weinig compound verschil die met meeste profiel achter, bij ongeveer zelfde profiel de zachtste (waarschijnlijk de snowtrack) achter.
Voor mijn gevoel zou bij een voorwielaangedreven auto (zoals die van mij) juist degene met de meeste grip vooraan moeten of is dat juist andersom om het uitbreken van de achterkant te voorkomen?
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
pi_32448358
Beste banden altijd achter, pcies. 2e. Bovendien voor is altijd makkelijk.
Je gaat hoogstens rechtdoor, gas los en je bent er vaak al weer.

Bovendien grip op de voorkant is makkelijk te creeren, korte harde remtik, gewicht auto op voorwielen en je kunt sturen, een van eerste dingen die je leert bij slipcursussen. Kort hard ankeren, rem los, koppeling in en je kan tegensturen, met ABS gewoon vol stampen (gewicht naar voren en tegensturen). Koppeling in om remmend moment van de motor niet op de voorwielen te doen belanden, anders ga je alsnog achterstevoren.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
  dinsdag 22 november 2005 @ 11:20:06 #13
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_32475315
quote:
Op maandag 21 november 2005 09:34 schreef heijx het volgende:
Als je Snowtracks richtinggebonden zijn (Snowtrack 2 is dat wel) zitten ze nu sowieso niet goed en als ze wel in de goede richting zitten kan je ze niet op 1 as zetten. Rechts moet naar links en daarbij draait de rolrichting om.
Jij hebt gelijk gehad!
Vanochtend bij de Euromasters geweest en daar bleken idd de banden aan weerszijde te zitten terwijl ze op 1 as moeten zitten, maar ook zat de Snowtrack in de verkeerde richting gemonteerd.

Al met al een flink blunder van die prutser die het gemonteerd heeft.
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
  dinsdag 22 november 2005 @ 12:33:53 #14
5673 heijx
Qui que boue
pi_32476899
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 11:20 schreef WaSTeiL het volgende:

[..]

Jij hebt gelijk gehad!
Vanochtend bij de Euromasters geweest en daar bleken idd de banden aan weerszijde te zitten terwijl ze op 1 as moeten zitten, maar ook zat de Snowtrack in de verkeerde richting gemonteerd.

Al met al een flink blunder van die prutser die het gemonteerd heeft.
Dat zal niet Kwikfit Ceylonlaan Utrecht geweest zijn, want daar was de "werkuitdeler" de prutser, niet de monteur.

Heijx gaat naar de Kwikfit voor een set winterbanden om zijn reservevelgen....

1. U wilt T-klasse banden? Die zijn eigenlijk helemaal niet geschikt voor uw auto en hebben een erg slechte wegligging.
Ik: Ze kwamen anders uitstekend uit de test, in exact deze maat en T klassering en ik durf te wedden dat die test zelfs met een Golf IV is uitgevoerd. Doet u mij nu maar gewoon die T banden en geeft u maar een 190km/h sticker voor mijn dashboard. (topsnelheid is 195)
2. T-categoriebanden zijn goed voor 160, meneer. -Nee, 190. - Ja, maar dit zijn winterbanden en daarmee mag u maar 160. - T is T en T is 190. Q is 160. Staat hier Q op? -Ehh...
3. Op de werkbon staat VR Snowtrac2, hij zet Michelin klaar. Ik kijk effe op de eerste band die de monteur in mijn kofferbak legt, ikke terug naar baliejuffrouw waar Pipo ook stond. Jaaa, Michelin snowtrac, zegt ie. Baliejuffrouw en ik kijken de man ietwat bevreemd aan.... VRRRRRRedestein zegt ze tegen hem. Michelin heten overigens Alpin.
4. Ik vraag -tegen beter weten in- aan Pipo of de Snowtrac 2 richtinggebonden is.
Antwoord: T banden zijn nooit richtinggebonden.
Ikke na montage checken: Ze zijn WEL richtinggebonden en gelukkig had de monteur ze WEL goed om de wielen gelegd, twee voor links en twee voor rechts.

Ik snap niet wie die Pipo werkplaatsleider heeft gemaakt.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  dinsdag 22 november 2005 @ 13:07:35 #15
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_32477618
Als bij Kwikfit Ceylonlaan Utrecht bent geweest heb je ook de meest slechte vestiging van Kwikfit te pakken. Had een keer een leen-auto mee waarvan de banden compleet versleten bleken te zijn (canvas kwam er doorheen), wilde hij me nog gaan laten rijden met 3 nieuwe banden en 1 compleet versleten aangezien hij er maar 3 had.

Bij Euromasters Nieuwegein nooit problemen gehad tot dit akkefietje..
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
pi_32485802
Mijn auto is trouwens ooit door de APK gekomen met links en rechts achter verschillende banden. Volgens mij heeft die kerel daar totaal niet naar gekeken, ik was er bij.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  dinsdag 22 november 2005 @ 21:44:06 #17
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_32491257
quote:
Op maandag 21 november 2005 09:46 schreef WaSTeiL het volgende:

[..]

Voor mijn gevoel zou bij een voorwielaangedreven auto (zoals die van mij) juist degene met de meeste grip vooraan moeten of is dat juist andersom om het uitbreken van de achterkant te voorkomen?
De banden met het meeste profiel moeten achter, omdat als je auto in de slip raakt, je voor nog kan sturen, maar als de achterkanwegbreekt kan je niks meer...

(ik leg tegen bovenstaande in wel me nieuwe banden voor, omdat ik die velgen voor wil hebben! maar de andere banden zijn pa 1 wintertje oud dus....)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')