Hmm.. dan wordt het verhaal dus zelfs nog leuker..quote:Op woensdag 28 december 2005 08:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het mag niet eens. Beide banden op 1 as dienen gelijk te zijn.
Klopt, en dat is anders zelfs gezeur met de apk !quote:Op woensdag 28 december 2005 08:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Je mag zelfs 4 verschillende banden op de auto hebben zitten en je komt er ook door de APK heen, maar het is niet bevoordelijk voor de rijeigenschappen van je auto. Dat was de opmerking bij de Euromasters toen ik problemen had met verkeerd gemonteerde banden.quote:Op woensdag 28 december 2005 11:27 schreef ursel het volgende:
Net even de garage gebeld en een monteur gesproken. Volgens hem lullen jullie allemaal uit je nek![]()
Het is zelfs toegestaan andere profielen er onder te plaatsen. Tis zeker APK-waardig.. Degene die zeggen dat het niet door de APK komt zouden hun eigen regels maken enzo..![]()
Mja.. nu ben ik een leek op dit gebied en heb ik alleen verweer dat ik van een hoop mensen een ander verhaal hoor, en hij houdt stug vast dat iedereen het verkeerd heeft. Gaat dus even wat documentatie ervan opzoeken zodat ik hem ermee om z'n oren kan slaan.. (of jullie).
Wat hij nog wel wou toegeven is dat het wel beter is om een as zelfde profiel te plaatsen, maar never nooit niet verplicht
quote:6 De banden op een as moeten dezelfde karkasstructuur hebben, onverminderd het bepaalde in artikel 5.18.32.
In mijn geval zaten er nog banden in de verkeerde richting gemonteerd en heb ik daadwerkelijk last gehad van verlies van grip.quote:Op woensdag 28 december 2005 12:16 schreef ursel het volgende:
Ok..
Conclusie.. MAG wel, alleen niet bevoordelijk..
Wat was eigenlijk de reden dat ze je wel vroegen zo snel mogelijk langs te komen??
Mja.. Gaat nog alleen ff uitzoeken waarom ze niet dezelfde hebben gemonteerd, of waarom ze er geen melding van hebben gemaakt dat er een ander onder zat..
quote:Op woensdag 28 december 2005 12:26 schreef demonic het volgende:
http://www.infopolitie.nl/wet/vr/20_h5_personenauto.php
[..]
quote:Monteer rondom hetzelfde type band. Bij gemengde montage van radiaalbanden van verschillende type is het advies de nieuwe banden of de minst versleten banden op de achteras te monteren. Op eenzelfde as banden van hetzelfde karkasstructuur en met praktisch dezelfde slijtage graad monteren. Dus nooit een radiaal- en een diagonaalband op een as. Alleen in noodgeval is de zogenaamde thuiskomer toegestaan.
bron: http://www.abgcampertechniek.nl/band2.htm
Op zich mag je dus wel twee verschillende banden hebben als het maar van het zelfde type band is (radiaal of diagonaal).quote:Bij de hedendaagse radiaalbanden liggen de hoofdkoordlagen dwars op de rijrichting. Tussen het loopvlak en het karkas is een versteviginggordel aangebracht voor stabiliteit. Het verschil met de diagonale band is de constructie van het karkas.
http://www.focwa.nl/publiek2/pagina.asp?pagkey=57665
gebeurt heel vaak. Ook met scooters enzo, alleen dan is het andersom. Vaak slijten de aangedreven wielen harder dan de niet-aangedreven wielen, dus verwisselen ze die. De ouwe banden op de aangedreven wielen en nieuwe op de niet-aangedreven wielen. sorry voor de krakkemikkige uitleg btwquote:Op woensdag 28 december 2005 08:31 schreef M5 het volgende:
Ik heb pas ook 'n verhaal aangehoord van een kapotte voorband, daar werden uiteindelijk ook de voorbanden met de achterbanden verwisseld. Waarom dat is weet ik niet. Maar 't is zeker geen onzin.
Yep deze meneer weet waar ie over praat.quote:Op woensdag 28 december 2005 13:37 schreef patje74 het volgende:
Zorg er in ieder geval voor dar er 2 gelijke banden op de achteras zitten. Gripverlies op de voorwielen is te corrigeren en merkt je ook op tijd omdat deze meestal ook de aangedreven wielen zijn, en je voelt het eerder op je stuur. Maar als achter uitbreekt.... Nee, dat wil je niet.
Beide banden op de aandrijvende as was dat toch?quote:Op woensdag 28 december 2005 08:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |