abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 december 2005 @ 00:38:31 #1
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_33428227
Zojuist zag ik op Ned. 2 'The Lord of the Rings'. Nu ken ik al het wereldberoemde 'In de ban van de ring' van Tolkien.

Maar kennen jullie nog meer van dit soort avonturen/ fantasy boeken in deze stijl, die het lezen waard zijn?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 27 december 2005 @ 00:39:59 #2
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_33428261
zoek eens op 'fantasy' op bol .
  dinsdag 27 december 2005 @ 00:46:24 #3
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_33428425
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 00:39 schreef Swetsenegger het volgende:
zoek eens op 'fantasy' op bol .
Dat heb ik al gedaan Arnie, maar al die boekentitels en auteurs zeggen mij niets. Wellicht dat jij daarom een aanrader weet?

Dit genre is helemaal nieuw voor mij en dan wil je toch met een goed boek daarover beginnen..
pi_33428615
Precies hetzelfde format hoeft toch niet hoop ik ? Anders moet je de Shannara reeks van Terry Brooks lezen, enorme Tolkien rip-off (vond de serie zelf niks)

Qua sword and sorcery fantasy zijn Raymond E Feist (beginnend bij Riftwar/oorlog van de grote scheuring, 1e boek Magician/Magier) en Robin Hobb (Farseer trilogy, eerste boek Assassin's apprentice/leerling en meester) wel goede startpunten.

Terry Goodkind, George RR Martin, Robert Jordan en David Eddings schijnen in dit genre ook aanraders te zijn maar hun series heb ik nog niet bij elkaar gespaard (lees graag in één ruk door).
pi_33428624
C.S. Lewis - The Chronicles of Narnia

Zeven boek in totaal, flink wat leeswerk.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 27 december 2005 @ 00:57:09 #6
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_33428693
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 00:46 schreef Martijn_fijn het volgende:

[..]

Dat heb ik al gedaan Arnie, maar al die boekentitels en auteurs zeggen mij niets. Wellicht dat jij daarom een aanrader weet?

Dit genre is helemaal nieuw voor mij en dan wil je toch met een goed boek daarover beginnen..
In je originele post stond geen 'fantasy'. Ik nam dus aan dat je niet met het genre bekend was.
Daarnaast kan je bv bij kieskeurig reviews zien van boeken. Zo ook bij bol.
pi_33428929
Niet direct fantasy maar wel net zo groots in z'n opzet: Duin van Frank Herbert. Begin maar met deel 1 en als dat bevalt zijn er nog 5 delen.
  dinsdag 27 december 2005 @ 01:07:49 #8
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_33428951
Bedankt voor de reacties mensen! Ik heb jullie aanraders van titels en auteurs uitgeprint, om morgen mee te nemen naar de V&D of de Slegte.
  dinsdag 27 december 2005 @ 01:45:52 #9
132130 Del_Toro
AasProfessssssor
pi_33429541
suske en wiske
Quickpar fo shizzle
pi_33429643
"De donkere toren" van stephen king. 7 boeken.
Niet echt Lotr achtig maar wel HET grote verhaal van King.
Trek in zure vla?
Trek in zure vla?
Trek in zure vla?
  dinsdag 27 december 2005 @ 02:41:52 #11
32824 odinio
suicidal tendencies
pi_33430316
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 01:51 schreef insanergy het volgende:
andere setting maar wel degelijk aantal elementen van tolkien gejat, volgens dhr. king

Btw poort des doods serie van weiss & hickmann is ook aan te raden.
alleen diegenen die afwijken zijn voor altijd groot en oneindig, maar wat is daarvan dan de zin? Want iets dat oneindig is heeft dan toch geen begin?En iets wat niet begint heeft dan toch ook geen einde? Is oneindigheid niets, of is niets oneindig?
pi_33430355
M uitgeverij heeft veel op Fantasy gebied.

http://www.fantasylibrary.net/publisher.php/34
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_33430493
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 01:06 schreef Shakermaker het volgende:
Niet direct fantasy maar wel net zo groots in z'n opzet: Duin van Frank Herbert. Begin maar met deel 1 en als dat bevalt zijn er nog 5 delen.
Deze kan ik je ook van harte aanraden
Het zijn echt enorm goede boeken, die ik alle 12 (6 voor de puristen) met veel plezier gelezen heb.
Lees ze echter wel in het Engels de Nederlandse vertaling viel mij enorm tegen.
Soldaat bij de verbindingsdienst
pi_33431272
Feist of Pratchett?
pi_33431305
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 00:54 schreef TimMer1981 het volgende:

Zeven boek in totaal, flink wat leeswerk.
  dinsdag 27 december 2005 @ 09:20:10 #16
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33432347
Ik ga toch voor de Farseer Trilogy(Assassin's Apprentice, Royal Assassin, Assassin's Quest) van Robin Hobb . Die heb ik met veel plezier verslonden. .

Ook haar Tawny Man Trilogy (Fool's Errand, Golden Fool, Fool's Fate) sluit daar goed op aan en is zeker een aanrader voor als je de eerste trilogy uit hebt. .

De The Liveship Traders Trilogy (Ship of Magic, The Mad Ship, Ship of Destiny) staat op mijn "nog te lezen"lijstje.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  dinsdag 27 december 2005 @ 09:21:44 #17
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33432361
David Eddings, met name de Belgariad en Malloreon series
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 27 december 2005 @ 09:56:16 #18
135281 Brahimov
They misunderestimated me
pi_33432768
Philip Pullman's His Dark Materials trilogie is ook een meesterwerk, maar of het nu fantasy is of historische science fiction? Wie het weet, mag het zeggen. Het is in ieder geval erg mooi. Vind ik
"Whenever I feel blue, I start breathing again"
pi_33433150
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 09:20 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik ga toch voor de Farseer Trilogy(Assassin's Apprentice, Royal Assassin, Assassin's Quest) van Robin Hobb . Die heb ik met veel plezier verslonden. .

Ook haar Tawny Man Trilogy (Fool's Errand, Golden Fool, Fool's Fate) sluit daar goed op aan en is zeker een aanrader voor als je de eerste trilogy uit hebt. .

De The Liveship Traders Trilogy (Ship of Magic, The Mad Ship, Ship of Destiny) staat op mijn "nog te lezen"lijstje.
Je kan ze beter op volgorde van verschijnen lezen, het gebeuren speelt zich weliswaar ergens anders af, maar wel in de tijd tussen die twee series en bepaalde personages en gebeurtenissen zijn ook weer verhelderend voor de Tawny man trilogy.
pi_33461204
Als je echt fantasy zoekt in de stijl van tolkien kan ik je van harte Tad Williams aanbevelen. Zijn Memory, sorrow en thorn serie, heeft alles wat goede spannende en menselijke fantasie moet hebben.

http://www.tadwilliams.com/dragonbone_chair.html
underground forever baby
  woensdag 28 december 2005 @ 03:49:29 #21
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_33461231
Het is uiteindelijk dit boek geworden.

Silmarillion van J.J.R. Tolkien.
quote:
Beschrijving:

Tolkiens naam is voor altijd verbonden met Midden-Aarde, dat grote rijk van de verbeelding bevolkt door elfen, dwergen, enten, mensen, orks en hobbits.

Was In de Ban van de Ring de geschiedenis van de Derde Era, De Silmarillion voert ons terug naar het begin van de oudste tijden, de Eerste Era van de wereld. Het is de mythe van de schepping van de wereld, Morgoth belust op de heerschappij over Midden-Aarde, het ontwaken van de elfen en een oproep van de goden om bij hen te komen wonen.

Het is het verhaal over de voortdurende, noodlottige strijd tegen het kwaad, die in het begin door de scheppers van de wereld, later door de elfen en vervolgens door dwergen en mensen werd gevoerd.
Straks maar eens beginnen met lezen.

Bedankt nog voor de tip Laton, ik heb hem genoteerd.
pi_33464077
Zo zo, dat is een goede keus, maar je hebt wel een olifantengeheugen nodig! Trouwens, je kan ook gewoon bij Tolkien blijven. Lees zijn andere verhalen, ga zijn talen leren, atlassen, biografieen, noem maar op, alles is te koop. Zoek je een andere schrijver, dan kan je George R.R. Martin erg aanraden. Dat is een soort fantasy gecombineerd met historie.

Linkje: www.tolkienwinkel.nl : van alles te vinden daar.
  woensdag 28 december 2005 @ 18:22:04 #23
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_33476885
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 01:51 schreef insanergy het volgende:
dat was ook het eerste waar ik aan dacht!

Ben ze zelf ook toevallig aan het lezen (deel 4 nu)
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  woensdag 28 december 2005 @ 18:22:51 #24
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33476907
quote:
Op woensdag 28 december 2005 03:49 schreef Martijn_fijn het volgende:
Het is uiteindelijk dit boek geworden.

[afbeelding]

Silmarillion van J.J.R. Tolkien.
[..]

Straks maar eens beginnen met lezen.

Bedankt nog voor de tip Laton, ik heb hem genoteerd.
Auw. Niet echt slim. Lijkt totaal niet op de BvdR en zelfs veel die-hard Tolkien-fans komen er niet doorheen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 28 december 2005 @ 18:23:30 #25
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33476922
Guy Gavriel Kay, schrijft (naar mijn smaak) erg goed.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_33476984

zelf heb ik het niet gelezen, en de film vond ik ruk, maar ik heb gehoord dat de boeken echt heel goed zijn
Extremistisch gematigd.
  woensdag 28 december 2005 @ 19:09:21 #27
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33478323
quote:
Op woensdag 28 december 2005 18:25 schreef P8 het volgende:

zelf heb ik het niet gelezen, en de film vond ik ruk, maar ik heb gehoord dat de boeken echt heel goed zijn
Het zijn echt kinderboeken, eigenlijk.
Hoogachtend,
Erik.
pi_33479545
quote:
Op woensdag 28 december 2005 18:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Auw. Niet echt slim. Lijkt totaal niet op de BvdR en zelfs veel die-hard Tolkien-fans komen er niet doorheen.
Ga toch weg man! Iedereen die LOTR geweldig vindt zal ook dit boek geweldig vinden.
pi_33481549
Ik ben het met Vetinari eens. En ik vind LOTR geweldig, maar dit is gewoon een uit de hand gelopen project waar zelfs de schrijver niet tevreden over was.

Van de door jou aangehaalde site Tolkienwinkel:
quote:
Had Tolkien De Hobbit voor zijn kinderen geschreven en In de Ban van de Ring voor zijn uitgever, De Silmarillion was zijn eigen troetelkindje waaraan hij sinds 1917 aan werkte. Dit is het centrale werk in zijn oeuvre; zijn poging een gehele mythologie voor zijn geliefde Engeland te creëren. Later heeft hij het hele project onzinnig genoemd en dat kan verklaren waarom hij deze geschiedenis van de eerste twee Era's van Midden-aarde (In de Ban van de Ring verhaalt het einde van de Derde Era) nooit heeft kunnen afmaken. Vier jaar na Tolkiens dood heeft zijn zoon het uitgegeven.
Het is wel leuke achtergrondinfo voor completisten, maar echt lekker weglezen doet het niet en je weet niet of het uiteindelijk geworden is wat Tolkien zelf bedoeld had.
pi_33502312
Hm. Och, misschien ligt het wel aan mij, maar ik vind het een prachtig boek. Tenslotte is dit waar het hem eigenlijk om te doen was. LOTR meer een 'bijverhaaltje'.
pi_33502389
quote:
Op woensdag 28 december 2005 19:09 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Het zijn echt kinderboeken, eigenlijk.
dus?
Extremistisch gematigd.
  donderdag 29 december 2005 @ 14:23:27 #32
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33504768
quote:
Op donderdag 29 december 2005 13:13 schreef P8 het volgende:

[..]

dus?
Dan ligt het niveau van schrijven iets lager dan bij "volwassen" fantasy boeken. Ik zeg niet dat er niks aan is, ik heb met veel plezier gelezen. Maar ik vind het niet echt te vergelijken met zoiets als LotR, qua schrijfstijl.
Hoogachtend,
Erik.
pi_33508775
Een lager niveau van schrijven is juist positief. Het is een stuk moeilijker iets goeds te schrijven in makkelijke taal dan in moeilijk gebrabbel.
pi_33514314
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:18 schreef LedZep het volgende:
Een lager niveau van schrijven is juist positief. Het is een stuk moeilijker iets goeds te schrijven in makkelijke taal dan in moeilijk gebrabbel.
Wat een onzin zeg. "moeilijk" taalgebruik dient maar een doel en dat is specificieker zijn.. des te makkelijker je schrijft..des te eenvoudiger ook je emoties en beschrijvingen zullen zijn. Geef mij maar gewoon een schrijven die zijn hele vocabulaire benut en niet alleen wat iedereen begrijpt.
underground forever baby
pi_33514477
Alleen schrijvers die interessant willen doen en/of willen dat hun boeken alleen door de bovenlaag worden gelezen gebruiken onnodig lastig taalgebruik. En laten we eerlijk zijn...met moeilijk taalgebruik is het een stuk makkelijker een 500 pagina's tellende roman te schrijven. Nee, simpel, duidelijk taalgebruik, zie dat maar eens te gebruiken zonder dat het saai en simplistisch wordt. Dat zijn de echte helden.
  donderdag 29 december 2005 @ 19:30:12 #36
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33514542
quote:
Op donderdag 29 december 2005 19:28 schreef LedZep het volgende:
Alleen schrijvers die interessant willen doen en/of willen dat hun boeken alleen door de bovenlaag worden gelezen gebruiken onnodig lastig taalgebruik. En laten we eerlijk zijn...met moeilijk taalgebruik is het een stuk makkelijker een 500 pagina's tellende roman te schrijven. Nee, simpel, duidelijk taalgebruik, zie dat maar eens te gebruiken zonder dat het saai en simplistisch wordt. Dat zijn de echte helden.
Maar er is een verschil tussen simpel taalgebruik en kindervriendelijk taalgebruik.
Hoogachtend,
Erik.
pi_33514649
Klopt, maar kindvriendelijk taalgebruik is simpel, of beter gezegd een vorm van simpel taalgebruik.
  donderdag 29 december 2005 @ 19:34:59 #38
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33514701
En omvat een totaal andere woordenschat dan een simpel geschreven volwassen boek.
Hoogachtend,
Erik.
pi_33514764
Hoeft niet, kan wel. 't Ligt er ook maar aan wat je als kinderboek beschouwt. Is Thea Beckman nog een kinderboekschrijfster, of leg je daar al de lat "jeugdboeken"? 't Zelfde geldt voor bijvoorbeeld een Jan Terlouw.
  donderdag 29 december 2005 @ 19:37:34 #40
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33514782
Leuk onderwerp voor een eigen topic, nu jullie het breder trekken.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  donderdag 29 december 2005 @ 19:38:11 #41
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33514803
Ik dacht aan the chronicles of Narnia. (Wat wel echt leuke boeken zijn )

-edit-
Sorry dago
Hoogachtend,
Erik.
pi_33514833
Och, het gaat hier toch allang niet meer over LOTR of over Tolkien, dus dat nieuwe topic is overbodig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')