Dat heb ik al gedaan Arnie, maar al die boekentitels en auteurs zeggen mij niets. Wellicht dat jij daarom een aanrader weet?quote:
In je originele post stond geen 'fantasy'. Ik nam dus aan dat je niet met het genre bekend was.quote:Op dinsdag 27 december 2005 00:46 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
Dat heb ik al gedaan Arnie, maar al die boekentitels en auteurs zeggen mij niets. Wellicht dat jij daarom een aanrader weet?
Dit genre is helemaal nieuw voor mij en dan wil je toch met een goed boek daarover beginnen..
andere setting maar wel degelijk aantal elementen van tolkien gejat, volgens dhr. kingquote:Op dinsdag 27 december 2005 01:51 schreef insanergy het volgende:
"De donkere toren" van stephen king. 7 boeken.
Niet echt Lotr achtig maar wel HET grote verhaal van King.
Deze kan ik je ook van harte aanradenquote:Op dinsdag 27 december 2005 01:06 schreef Shakermaker het volgende:
Niet direct fantasy maar wel net zo groots in z'n opzet: Duin van Frank Herbert. Begin maar met deel 1 en als dat bevalt zijn er nog 5 delen.
quote:Op dinsdag 27 december 2005 00:54 schreef TimMer1981 het volgende:
C.S. Lewis - The Chronicles of Narnia
Zeven boek in totaal, flink wat leeswerk.
Je kan ze beter op volgorde van verschijnen lezen, het gebeuren speelt zich weliswaar ergens anders af, maar wel in de tijd tussen die twee series en bepaalde personages en gebeurtenissen zijn ook weer verhelderend voor de Tawny man trilogy.quote:Op dinsdag 27 december 2005 09:20 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik ga toch voor de Farseer Trilogy(Assassin's Apprentice, Royal Assassin, Assassin's Quest) van Robin Hobb. Die heb ik met veel plezier verslonden.
.
Ook haar Tawny Man Trilogy (Fool's Errand, Golden Fool, Fool's Fate) sluit daar goed op aan en is zeker een aanrader voor als je de eerste trilogy uit hebt..
De The Liveship Traders Trilogy (Ship of Magic, The Mad Ship, Ship of Destiny) staat op mijn "nog te lezen"lijstje.
Straks maar eens beginnen met lezen.quote:Beschrijving:
Tolkiens naam is voor altijd verbonden met Midden-Aarde, dat grote rijk van de verbeelding bevolkt door elfen, dwergen, enten, mensen, orks en hobbits.
Was In de Ban van de Ring de geschiedenis van de Derde Era, De Silmarillion voert ons terug naar het begin van de oudste tijden, de Eerste Era van de wereld. Het is de mythe van de schepping van de wereld, Morgoth belust op de heerschappij over Midden-Aarde, het ontwaken van de elfen en een oproep van de goden om bij hen te komen wonen.
Het is het verhaal over de voortdurende, noodlottige strijd tegen het kwaad, die in het begin door de scheppers van de wereld, later door de elfen en vervolgens door dwergen en mensen werd gevoerd.
dat was ook het eerste waar ik aan dacht!quote:Op dinsdag 27 december 2005 01:51 schreef insanergy het volgende:
"De donkere toren" van stephen king. 7 boeken.
Niet echt Lotr achtig maar wel HET grote verhaal van King.
Auw. Niet echt slim. Lijkt totaal niet op de BvdR en zelfs veel die-hard Tolkien-fans komen er niet doorheen.quote:Op woensdag 28 december 2005 03:49 schreef Martijn_fijn het volgende:
Het is uiteindelijk dit boek geworden.
[afbeelding]
Silmarillion van J.J.R. Tolkien.
[..]
Straks maar eens beginnen met lezen.![]()
Bedankt nog voor de tip Laton, ik heb hem genoteerd.
Het zijn echt kinderboeken, eigenlijk.quote:Op woensdag 28 december 2005 18:25 schreef P8 het volgende:
C.S. Lewis - The Chronicles of Narnia
zelf heb ik het niet gelezen, en de film vond ik ruk, maar ik heb gehoord dat de boeken echt heel goed zijn
Ga toch weg man! Iedereen die LOTR geweldig vindt zal ook dit boek geweldig vinden.quote:Op woensdag 28 december 2005 18:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Auw. Niet echt slim. Lijkt totaal niet op de BvdR en zelfs veel die-hard Tolkien-fans komen er niet doorheen.
Het is wel leuke achtergrondinfo voor completisten, maar echt lekker weglezen doet het niet en je weet niet of het uiteindelijk geworden is wat Tolkien zelf bedoeld had.quote:Had Tolkien De Hobbit voor zijn kinderen geschreven en In de Ban van de Ring voor zijn uitgever, De Silmarillion was zijn eigen troetelkindje waaraan hij sinds 1917 aan werkte. Dit is het centrale werk in zijn oeuvre; zijn poging een gehele mythologie voor zijn geliefde Engeland te creëren. Later heeft hij het hele project onzinnig genoemd en dat kan verklaren waarom hij deze geschiedenis van de eerste twee Era's van Midden-aarde (In de Ban van de Ring verhaalt het einde van de Derde Era) nooit heeft kunnen afmaken. Vier jaar na Tolkiens dood heeft zijn zoon het uitgegeven.
dus?quote:Op woensdag 28 december 2005 19:09 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Het zijn echt kinderboeken, eigenlijk.
Dan ligt het niveau van schrijven iets lager dan bij "volwassen" fantasy boeken. Ik zeg niet dat er niks aan is, ik heb met veel plezier gelezen. Maar ik vind het niet echt te vergelijken met zoiets als LotR, qua schrijfstijl.quote:
Wat een onzin zeg. "moeilijk" taalgebruik dient maar een doel en dat is specificieker zijn.. des te makkelijker je schrijft..des te eenvoudiger ook je emoties en beschrijvingen zullen zijn. Geef mij maar gewoon een schrijven die zijn hele vocabulaire benut en niet alleen wat iedereen begrijpt.quote:Op donderdag 29 december 2005 16:18 schreef LedZep het volgende:
Een lager niveau van schrijven is juist positief. Het is een stuk moeilijker iets goeds te schrijven in makkelijke taal dan in moeilijk gebrabbel.
Maar er is een verschil tussen simpel taalgebruik en kindervriendelijk taalgebruik.quote:Op donderdag 29 december 2005 19:28 schreef LedZep het volgende:
Alleen schrijvers die interessant willen doen en/of willen dat hun boeken alleen door de bovenlaag worden gelezen gebruiken onnodig lastig taalgebruik. En laten we eerlijk zijn...met moeilijk taalgebruik is het een stuk makkelijker een 500 pagina's tellende roman te schrijven. Nee, simpel, duidelijk taalgebruik, zie dat maar eens te gebruiken zonder dat het saai en simplistisch wordt. Dat zijn de echte helden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |