Spiller | maandag 26 december 2005 @ 21:36 |
Morgen ochtend vlieg ik naar San Francisco, en het leek me een leuk idee om zelf op de laptop de snelheid en plaats te volgend dmv een GPS ontvanger. Officieel mag je natuurlijk tijdens de hele vlucht geen zendapparatuur gebruiken, maar zou het echt iets uitmaken? | |
Sleefoil | maandag 26 december 2005 @ 21:39 |
Een gps ontvanger zend niet... lijkt me geen probleem dus (vraag me wel af of er voldoende ontvangst is) | |
boskov | maandag 26 december 2005 @ 21:40 |
Zo een TomTom stemmetje: na 11504 kilometer, landen ![]() | |
veldmuis | maandag 26 december 2005 @ 21:41 |
Boeie "oh, niet eens aan gedacht dat dat ding aan mn laptop zat" Maarja, had je dit topic niet moeten openen, want nu kunnen ze je traceren ![]() | |
Triloxigen | maandag 26 december 2005 @ 21:41 |
Je kunt er niks mee ontvangen in een vliegtuig tenzij je 'm helemaal tegen het raampje kan leggen dan kan het _misschien_. | |
ExCibular | maandag 26 december 2005 @ 21:43 |
Moet geen probleem zijn. Mijn vader doet het ook geregeld, maar vraag het wel even netjes. | |
pooier | maandag 26 december 2005 @ 21:43 |
Dat laten ze ook op de schermen zien... snelheid, buiten temp. en waar je vliegt. enz. | |
Spiller | maandag 26 december 2005 @ 21:46 |
quote:Ik ben benieuwd of dat klopt... | |
Fester | maandag 26 december 2005 @ 21:46 |
je zult geen ontvangst hebben vermoed ik. De romp zelf zal de boel tegenhouden en de raampjes zijn vrij diep, zodat je vrijwel niets meer kunt ontvangen wanneer je de ontvanger tegen het raampje aan zou houden. Wanneer je een Bluetooth ontvanger hebt, zul je wel een mopperende stewardes naast je hebben staan. | |
Spiller | maandag 26 december 2005 @ 21:51 |
quote:Ach, wat weten die stewerdessen er nou van. Ik laat de ontvanger gewoon in mn tas zitten, wie weet werkt het. | |
SillyWalks | maandag 26 december 2005 @ 22:12 |
quote:Niet? Hoe weten die satellieten dan waar die ontvanger zich bevindt? | |
PsychoDude_666 | maandag 26 december 2005 @ 22:14 |
quote:Snelheid zal iig niet kloppen. Lijkt me niet dat ze grondsnelheid weergeven ![]() | |
Fester | maandag 26 december 2005 @ 22:19 |
quote:Dat weten ze ook niet. quote:Als je 4 of meer satellieten zou kunnen ontvangen, kun je ook de hoogte berekenen en dan zal de snelheid ook wel kloppen. Pas als je in een vliegtuig zit wat sneller dan 1600 km/u gaat, zal je normale huis-tuin-en-keuken ontvanger er niets meer van kunnen maken. Maar aangezien ik niet verwacht dat de TS in een militair toestel zal gaan vliegen en de Concordes niet meer vliegen, denk ik niet dat 'ie daar last van heeft. Het zal met wind mee wel ophouden bij zo'n 1200 km/u. | |
ToXiCitY | maandag 26 december 2005 @ 22:25 |
Hopen voor je dat er een stopcontact bij je stoel zit, anders houdt je laptop er snel mee op. Ik heb daar zelf ook last van gehad, toen was na anderhalf uur de pret voorbij. Maar in een beetje vliegtuig zit er inderdaad een scherm in de cabine waar de precieze lokatie op een kaartje geprojecteerd wordt. | |
renz0r | maandag 26 december 2005 @ 22:25 |
Cool idee, ik vlieg morgenochtend ook, ff kijken ![]() | |
existenz | maandag 26 december 2005 @ 22:31 |
quote:Ik moest lachen ![]() | |
veldmuis | maandag 26 december 2005 @ 22:36 |
Ik niet, ik vond het een kutgrap. | |
Rouser | maandag 26 december 2005 @ 22:36 |
quote:Moet het ook toegeven ![]() | |
McMarco | maandag 26 december 2005 @ 22:43 |
Ben ook wel benieuwd of dit werkt. Hou ons op de hoogte Spiller ![]() | |
ExCibular | maandag 26 december 2005 @ 22:48 |
Voor de mensen die afvragen of je wel ontvangst hebt, zoals ik al zij mijn vader heeft op diverse vluchten z'n gps bij zich gehad en ontvangst is niet echt een probleem. Je moet hem wel tegen het raampje aan houden maar dan vindt hij altijd voldoende satelieten. | |
__Saviour__ | maandag 26 december 2005 @ 22:53 |
quote:De satelieten weten dat niet. Alleen de ontvanger weet waar hij zich bevindt. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/GPS | |
SnowBite | maandag 26 december 2005 @ 23:19 |
quote:Ik heb het vaker geprobeerd, maar nooit ontvangst gehad. Mijn type zal wel niet krachtig genoeg geweest zijn. Officieel mag je geen radio-apparatuur aan hebben, maar zorg gewoon dat ze het niet zien. In een vliegtuig zitten opzich al enkele gps-systemen, en storing kan het niet veroorzaken. | |
longinus | maandag 26 december 2005 @ 23:19 |
Ik heb dat regelmatig gedaan, als ze er wat van zeggen moet je melden dat het geen zendapparatuur is. Ik heb mensen regelmatig verteld over welke stad wij vlogen, en zij maar afvragen hoe ik dat wist ![]() | |
The_stranger | maandag 26 december 2005 @ 23:20 |
quote:Dat het werkt, kan ik je wel vertellen, zowel een bluetooth GPS als handheld (Garmin) GPS. Het ontvangst is niet daverend en je zult er wat moeite voor moeten doen, maar dan kun je precies zien waar en hoe hard je vliegt. Probleem is dat, net zoals hier op Fok!, niet elke stewardess en vlieger weet of een handheld, dan wel bluetooth GPS wel of niet signalen uitzendt. Per vlucht zul je dus andere antwoorden krijgen. Laatst hebben we maar besloten dat het mag, behalve tijdens de start en landing. (Ging om een haldheld geval, BT zou in principe nooit mogen) | |
PsychoDude_666 | maandag 26 december 2005 @ 23:24 |
quote:Jij bent slim nu nog begrijpend leren lezen. De snelheden die vliegtuigen meten/ wat piloten aflezen zijn gecalibreerde snelheden van de kist, dit zal er dus ook geprojecteerd worden in een vliegtuig. Waardoor je dus wel je grondsnelheid kan aflezen bij een GPS systeem, waardoor dat nauwkeuriger zal zijn. | |
Repeat | maandag 26 december 2005 @ 23:29 |
quote:en als het niet overeenkomt met de display's in de cabine is het jouw ding wat niet klopt hoor ![]() | |
SnowBite | maandag 26 december 2005 @ 23:31 |
quote:Een gemiddelde kist heeft grondsnelheid-, ware snelheid- en geindiceerde snelheidsmeters. Reken maar dat dat nauwkeuriger is dan je huis-tuin-en-auto-gps. | |
Rietvaerder | maandag 26 december 2005 @ 23:32 |
Ja hoor, welke snelheid denk je te zien te krijgen? Indicated Air Speed, True Air Speed of de Ground Speed? ![]() | |
SnowBite | maandag 26 december 2005 @ 23:34 |
quote:Op de GPS? GS natuurlijk... | |
Rietvaerder | maandag 26 december 2005 @ 23:34 |
Zou je denken?![]() | |
Repeat | maandag 26 december 2005 @ 23:35 |
- [ Bericht 49% gewijzigd door Repeat op 26-12-2005 23:35:44 ] | |
SnowBite | maandag 26 december 2005 @ 23:35 |
quote:Waarschijnlijk ![]() | |
Smirnoff_ice | maandag 26 december 2005 @ 23:37 |
Het werkt iig zeker, heb het zelf ooit gedaan met m'n PDA. Of het mag? Ik denk van wel, je ontvangt immers alleen en zend niet. M.a.w. de straling is er toch al. Die maak je niet aan. | |
Fester | maandag 26 december 2005 @ 23:43 |
quote:Hmm nee dat begrijpend lezen heb ik kennelijk nog steeds niet onder de knie, want ik begrijp niet veel van je post. We hebben het hier niet over de GPS-ontvangers die de piloten gebruiken, maar over een simpel huis-tuin-en-keuken ontvangertje van de TS. Dat ontvangertje zal met een beetje moeite dus zo'n 3 a 4 satellieten ontvangen, aangezien je alleen maar in 1 richting kunt "kijken" met je ontvanger (de laatste keer dat ik in een vliegtuig gezeten heb zat er geen dakraampje in) en dan kun je dus maximaal zo'n 6 satellieten zien, wanneer je raampje groot genoeg zou zijn en niet zo'n 10 cm dik zou zijn. Die huis-tuin-en-keuken-ontvanger is meestal qua software zo simpel gehouden dat 'ie uitgaat van zeeniveau wanneer je geen 3D bepaling kunt doen, omdat je bijvoorbeeld maar 3 satellieten kunt zien. Zelfs als je dan in de bergen rijdt, op zo'n 1000m hoogte zal de afwijking niet echt schrikbarend hoog zijn, als je kijkt naar de grondsnelheid. Wanneer je echter zo tegen de maximale snelheid aanzit waarbij GPS nog werkt en ook nog eens op zo'n 12 km hoogte, dan zal je een redelijke afwijking krijgen in de berekende snelheid, wanneer je GPS-ontvanger niet op de hoogte is van de hoogte (dus omdat je <4 satellieten ziet) We hebben het dus niet over de GPS-ontvanger in de cockpit die waarschijnlijk zo'n 12 satellieten tegelijk ontvangt en waarbij de achterliggende software ook iets meer filtering toepast om de werkelijke positie en snelheid te berekenen. | |
GenesiZ | maandag 26 december 2005 @ 23:56 |
Ik heb het vorig jaar geleden gedaan tijdens een vlucht naar Fuerteventura. Mijn Garmin Gps tegen het raam houden en dan 5min wachten tot hij eindelijk goed ontvangst had. Khad er toch mooi 850km/u op staan ![]() | |
Roolio | dinsdag 27 december 2005 @ 00:54 |
Die 'driehoeksmeting' klopt toch voor geen meter meer op 10 kilometer hoogte zou ik denken? | |
Fester | dinsdag 27 december 2005 @ 01:14 |
quote:de satellieten staan nog wel even wat hoger en in principe allemaal even hoog, dus de verhouding van de afstand tot de satellieten zal redelijk in verhouding blijven. Maar goed, als je dus een 3D meting (dus 4 satellieten of meer) kunt doen, kun je de hoogte meenemen in je berekening. De grootste afwijking zal je krijgen door de hoge snelheid. | |
Spiller | dinsdag 27 december 2005 @ 01:26 |
quote:Dat klinkt inderdaad heel logisch. Ik ga het iig proberen. Ik zet mn gps wel alvast aan als ik nog in de terminal zit, zodat ie iig al de satellieten kan opzoeken. Geen idee wanneer ik daar weer internet heb, maar ik houd jullie op de hoogte ![]() Over 7 uur ben ik op Schiphol ![]() | |
Geqxon | dinsdag 27 december 2005 @ 01:42 |
Je hebt op bijna elk vliegveld 100% wifi dekking ![]() | |
Rietvaerder | dinsdag 27 december 2005 @ 09:25 |
quote: ![]() | |
The_stranger | dinsdag 27 december 2005 @ 09:43 |
quote:Oorspronkelijke post quote:Antwoord quote:M.a.w. na aankomst zou hij in principe, er vanuit gaande dat hij op een vliegveld aankomt waar ze daadwerkelijk WIFI hebben en hij een laptop heeft, waarmee hij daadwerkelijk contact kan maken met dat WIFI netwerk en daadwerkelijk de tijd en zin heeft om de eerder genoemde activiteiten te ontplooien, hij ons vandaag nog op de hoogte kan brengen van zijn bevindingen aangaande GPS in vliegtuigen. Snappie? | |
PsychoDude_666 | dinsdag 27 december 2005 @ 11:22 |
quote:ik heb het dan ook over hoe vliegtuigen hun snelheid bepalen, en dat is niet doormiddel van satellieten. | |
Rietvaerder | dinsdag 27 december 2005 @ 11:55 |
Mijn snapper werkt weer ![]() | |
longinus | dinsdag 27 december 2005 @ 12:45 |
quote:Jawel hoor, en met behulp van bakens. vroeger hadden ze luchtsnelheid, maar daarin speelt de windsnelheid mee. en is dus relatief. | |
The_stranger | dinsdag 27 december 2005 @ 15:36 |
quote:Basicly heb je 4 methoden om de snelheid te bepalen 1 - Via het zogenaamde pitotsysteem. De mate van "luchtdruk" op een sensor is bepalend voor de aangegeven snelheid. Vliegtuig gaat harder, druk op de sensor neemt toe, snelheid wordt hoger aangegeven. (vergelijk je hand uit het raam steken) 2 - Via grond bakens. De positie is bekend d.m.v. de bakens en het verloop van die positie bepaald de snelheid. 3 - Via het INS/IRS (inertial navigation/reference system). Het systeem meet versnellingen, de tijdsduur van versnellingen en rekent daarmee de snelheid uit (en positie) 4 - Via GPS. Al dan niet in samenwerking met een grond GPS station. Hoe geavanceerder het vliegtuig, hoe meer systemen er in gebruik zijn. (bijna) alle hedendaagse verkeersvliegtuigen hebben i.i.g. 1 & 2 en zeer vaak ook 3 & 4. Welke van deze vier systemen uiteindelijk de snelheid doorgeven aan de schermpjes in de cabine, weet ik niet, maar gok op nummertje 4... | |
thefunny | dinsdag 27 december 2005 @ 15:42 |
Dan wel via GPS II, want GPS is nog niet zo secuur dat de exacte snelheid berekend kan worden, als je dan gaat landen en de meter geeft 300 km/h aan, terwijl je 500 vliegt.... In kts dan he. | |
tupolev141 | dinsdag 27 december 2005 @ 18:07 |
Vliegtuigen konden hun snelheid al bepalen lang voordat er satellieten bestonden. Maatschappijen tonen het liefst groundspeed. Dat is namelijk lekker indrukwekkend voor de passagiers, en het makkelijkste om je wat bij voor te stellen als leek. Heb nog niet op een vlucht gezeten met individuele entertainment, die tonen je misschien alles. ![]() | |
The_stranger | dinsdag 27 december 2005 @ 18:08 |
quote:Naar mijn weten is er (nog) geen enkel vliegtuig die zijn snelheid, hoogte en richting zuiver en alleen vanaf het GPS systeem afleest, daarvoor is het systeem inderdaad nog te onnauwkeurig... Uiteindelijk is tijdens de landing (en start) toch echt het pitotsysteem het nauwkeurigste systeem, al dan niet gecorrigeerd door computers. | |
SnowBite | dinsdag 27 december 2005 @ 18:51 |
quote:Ik meen dat het zo is dat er een apart gps-systeem is voor de in-flight entertainment weergave. Dus totaal los van de cockpit instruments. | |
the_Napster | dinsdag 27 december 2005 @ 19:40 |
quote:Elk vliegtuig is uitgerust met een snelheidsmeter ingevoerd vanuit een pitot, dat is het allerbasiste snelheidsmeter-instrument achtig iets... Die geeft dan de luchtsnelheid weer, wat van belang is voor het vliegen. Een pitot zal dan ook niet de GS kunnen bepalen... Voor een vlieger is de GS voor het vliegen zelf volkomen onbelangrijk, GS heb je uiteindelijk nodig voor de navigatie. GS is in principe luchtsnelheid - windsnelheid... luchtsnelheid bestaat dan ook weer uit allerlei "varianten" zoals IAS TAS en dat soort ongein... Maar dat zal de TS geen ene fuck boeien lijkt mij... Een GPS zal de GS weergeven aangezien zo'n unit dus echt niet weet hoe hard het buiten waait... De GS van je GPS en de "werkelijke"GS zal overigens ook weer verschillen, aangezien je toch een km of 10 boven het aardoppervlak bevindt. Je GPS zal doen alsof de grond gewoon 10km omhoog is gekomen, wat dus resulteert in een hogere snelheid... Overigens denk ik dat dit verschil niet extreem zal zijn | |
Yildiz | dinsdag 27 december 2005 @ 19:42 |
quote:Die weet er wellicht niet veel van, maar ga eens met een mobiele telefoon bellen bij een TV of PC, en dan nog even voorstellen dat de piloot de radio luistert en dat geluid dus goed hard op z'n oren krijgt. Datte. | |
The_stranger | dinsdag 27 december 2005 @ 20:15 |
quote:Daar vergis je je in. Een geintegreerde GPS (in combinatie met IRS of radiobakens) weet en geeft wel degelijk de wind aan en daarmee de GS.. (Je hebt inderdaad gelijk voor wat betreft een pure GPS, maar elke vliegtuig met GPS heeft ook een wind aanduiding.) En het verschil van GS op grotere hoogte en op de grond wijkt niet bijzonder veel af dat het problemen geeft, zeker omdat dus de GS van het GPS wordt gecorrigeerd met data van bakens en IRS. | |
the_Napster | dinsdag 27 december 2005 @ 23:39 |
quote:Maar nu weer de vraag wat je aan een GPS-unit hebt die de windssnelheid kan berekenen... Mensen moeten niet zo moeilijk doen, maar gewoon visueel boren met ouderwets een kaart in je hand ![]() | |
longinus | dinsdag 27 december 2005 @ 23:44 |
Het zijn twee systemen, de gps voor de absolute snelheid en de op luchtdruk gebaseerde relative snelheid (de wind). het laatste is belangrijker voor een vliegtuig omdat deze alleen kan vliegen als er bepaalde minimum luchtstroom over de vleugels gaat, anders gaat ie stallen (valt uit de lucht). | |
the_Napster | dinsdag 27 december 2005 @ 23:50 |
quote:Om de luchtsnelheid te bepalen hoeft geen gps gebruikt te worden hoor... Zoals ik eerder al zei gewoon net als vroegah een pitotbuis | |
SnowBite | woensdag 28 december 2005 @ 21:49 |
quote:Ja dat zei hij toch ook... | |
The_stranger | woensdag 28 december 2005 @ 22:21 |
quote:jij weinig, afgezien van een mooi stukje awareness, maar de autopilot des te meer, aangezien het toch moet navigeren ![]() | |
the_Napster | donderdag 29 december 2005 @ 01:21 |
quote:Eenmaal op de airways gebruikt de AP toch gewoon de bakens lijkt mij? | |
its_me_ | donderdag 29 december 2005 @ 01:23 |
quote:En is het uiteindelijk gelukt? | |
The_stranger | donderdag 29 december 2005 @ 09:33 |
quote:En boven de oceaan? Verder worden de VOR bakens vaak gebruikt om de GPS gegevens te controleren... Op grotere afstand is GPS nauwkeuriger dan de bakens die de airways aangeven. Pas tijdens de landing is het nauwkeuriger om een grondbaken te gebruiken. (ILS b.v.) | |
Spiller | woensdag 11 januari 2006 @ 13:55 |
Voor de gene die het nog interesseert: ik kon met mijn gps module maar 2 satellieten ontvangen in het vliegtuig. Wel degelijk bereik, maar niet genoeg om een plaats te kunnen bepalen helaas. | |
Sloper | woensdag 11 januari 2006 @ 15:47 |
what a shame... | |
The_stranger | donderdag 12 januari 2006 @ 14:57 |
quote:Echter ik kan je vertellen dat jet in praktijk wel mogelijk is, maar dan moet je voorin zitten. Daar zijn de ramen wat "schuiner" en ontvang je met geluk wel genoeg satelieten... Echter als je dat doet, is de vraag of het toegestaan is, niet meer relevant ![]() | |
cheukert | donderdag 12 januari 2006 @ 19:04 |
Het kan dus wel, deze man heeft t gedaan >> http://home.tiscali.nl/vliegop/ | |
RBA2 | maandag 16 januari 2006 @ 19:46 |
Werkt inderdaad perfect, heb nu al twee keer m'n PDA en BT GPS mee gehad in het vliegtuig. Had de BT GPS ontvanger in m'n broekzak terwijl ik langs het raam zat en m'n PDA stond aan in m'n rugzak die in de overhead bagage bak zat. Het resultaat kun je zien op http://www.vliegop.nl/2006/01/ams-vie-in-een-fokker-70.html Grtz Rob |